hva har jeg gjort feil?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.074
Antall liker
4.249
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei,
jeg har inntrykk av at hele lydbilde er forskyvet mot venstre. kan det være en feil i arm/pu justeringen? hvis ja, hvilken?
(høre det samme med hodetelefon så da er feil høyttallerplasseringe utelukket)



takk for hjelpen

david
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hehe, her var det fryktlig lite forklart...... litt vanskelig å si noe konkret da du ikke nevner hvilket utstyr det er snakk om...

Men det første som slår meg er at azimuthjusteringen din ikke er rett, da vil man kunne få forskyvning av lydbildet..

hvordan forklare azimuth da?... hmmmm.... se for deg pickup rett foran fra.. mest sannsynlig har du en loddrett strek i midten av pickupen fremme?? legg ett speil på platespilleren, sett stift ned på speilet... speilbildet av den loddrette streken skal sammenfatte med den loddrette streken i pickupen, see??

om pickup er skjevt montert, vil du få en knekk i speilbildet, de to strekene vil peke motsatt retning..

neppe den beste forklaring på azimuth, hehe, men håper du skjønner?

andre kan sikkert utdype vesentlig mer..

Så over til hvordan du fikser problemet dit.... I don't know.. Derfor greit om du sier hvilket utstyr det er snakk om, skjønner? Om du har tonearm med løst headshell er det lett å justere, bare vri litt på headshell (som regel en liiiiten skrue du kan løsne ved basen av headshellet).
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.108
Antall liker
294
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva med feil innstilt anti-skating? Verdien på anti-skatingen skal stemme sånn nogenlunde med stifttrykket.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.074
Antall liker
4.249
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei-

anti-skatingen stemmer noenlunde med stifttrykket

det dreier seg om em SME309 arm med en DV xx2 mk 2 og det hele sitter på en avid volvere...

headshellet la seg vri, men den dreier seg ofte tilbake, når jeg prøver å trekke fast skruen som holder headshellet....

hmm, skal prøve litt der i morgen når det er litt mer lys....

takk for hjelpen :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har ikke individuelt justerbar gain i kanalene på RIAA'en?

Hvis du har feil azimuth ville jeg tippe du opplever lyden forvrengt og 'mono-aktig' på grunn av økt crosstalk, er det antiskate som er feil tipper jeg du får forvrengning i en kanal ved høyt lydtrykk (fra plata).
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.341
Forsøk å justere antiskating (opp og ned). Det er mer sannsynlig årsaken enn feil azimuth (feil her er mer som Zomby_Woof beskriver). Det kan også være ulik gain fra Riaa'en.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.074
Antall liker
4.249
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei, riaa'n har fast gain,

jeg utelukker ikke at det er litt av hvert ::)

jeg har egentlig tenkt å ha gjennomgående kabling fra PU til riaa og var derfor kanskje ikke heelt nøyaktig med justeringen når jeg staa den opp for første gang (siden jeg skal ta den fra hverandre igjen om ikke så lenge)


men nå vet jeg ihvertfall hva det kan skyldes..

finns der egentlig en brukbart veiledning i skriftlig form en plass med en forståelig forklaring av oppsett, de feil en kan gjøre og hvilken utvirkning de forskjellige feil har på lyden, osv.????



hadde vært kjekkt...

bestillte meg en testeplate som forhåpentlig komme over jul, håper den gir litt mere hjelp med justeringen

takk så lenge
 
Topp Bunn