Høyttalere Hva har jeg krav på ved ødelagt produkt?

G

Gasolin

Gjest
Hei
Min sub er i stykker for 3. gang på 1.5 år. Den er levert til HFK og sendt videre til Dali da de må konstatere om det er samme feil igjen. Alle 3 ganger har det været samme feil der det ikke er lyd i sub og svagt lys i displayet. De to foregående ganger har jeg spurt om hva som er reperert men det kunne de ikke se i systemet deres. I de to første tilfeller har jeg ventet 5 uker før jeg fikk den retur. I tillegg gikk den i stykker igjen 2 uker etter den kom fra 2. rep. så jeg kjenner en viss testing av tålmodighet her i gården. Mitt spørsmål er om det må være samme feil for å få kompensasjon eller nytt/ tilsvarende produkt og hvordan kan jeg stole på at det er/ ikke er samme feil når de i de foregående tilfeller ikke kunne opplyse meg om det.....

PS. avventer svar fra hfk/ dali men prøver å forberede meg litt hvis noen kunne hjelpe meg.

På forhånd takk for hjelpen.

Gasolin
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ved samme feil 3. gang har man visstnok krav på ny. Har ikke referanse på dette, men husker det i forbindelse med reparasjon av mobiltelefon.
 

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Jeg fikk ny induksjons platetopp av byggmakker etter at samme platen klikket for 3 gang. De sa også at etter 3 gang er det krav på ny..
 
T

tce-teams

Gjest
Dette med 3 gang gjelder også på hifi utstyr , så du har rett på ein heilt ny subwoofer eller pengene tilbake.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Gasolin: Se å få penga tilbake, og bytt ut med en REL!
 
G

Gasolin

Gjest
En liten oppdatering: Jeg fikk idag en sms om at subben var ferdig og klar til avhenting. Jeg ringte og fikk beskjed om at den var ferdig og reperert av Dali. Den stod som ny??? Jeg forklarte situasjonen som i første tråd over og at jeg vær svært utilfreds med at den bare var ordnet og ifølge Dali "sto som ny" når det er 3. gang og HFK i utgangspunktet skulle sende den inn for å konstatere om det var samme feil for å evt. kunne gi meg nytt produkt eller kompensasjon. Jeg har nå bedt om en logg for alle 3 reperasjoner fra Dali da jeg tidligere ikke har kunne få noen informasjon om hva det er de har ordnet. Servicemannen hos HFK sa det var to muligheter: Enten hente subben som sto som ny mens han undersøker videre eller vente med å hente mens han undersøker med Dali hva som er reparert alle 3 ganger. Jeg valgte det siste. Er det virkelig den service man kan forvente??? Jeg har de siste årene lagt 45k hos hfk og står og skal ha nye front høyttalere........men det blir ikke fra HFK......jeg er skuffet:mad: Å miste en kunde over en sub til 3500kr når jeg potensielt kunne ligge 20k for fronter, center og bakhøyttalere hmm......
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.958
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Tredje gangen jeg var på Eplehuset med min litt under et år gamle MBP pga. utfald av Airport mottok jeg en ny MBP.
Første gang blev Airport kort skiftet og maskinen fungerte normalt sagde de. Det passet ikke, Airport datt ut helt vilkårligt og kunne ikke slås på igjen uten maskinen blev restartet. Neste dag blev den innlevert igjen. Denne gangen blev hele hovedkortet skiftet ut og TimeMachine gjenkjendte ikke maskinen igjen da jeg kom hjem med den, etter noen timer dettet Airport ut igjen som før. Da jeg ankom Eplehuset med den åpnet vi den og Airport virket faktisk, men tilfeldigvis kuttet den ut etter noen sekunder og hun kunne da ta en skjemdump der beviste saken, og at det ikke var jeg der var vanskelig.
De kontaktet meg dagen etter og bad meg hente min nye maskine, denne har fungert perfekt fra dag 1. Har siden kjøpt iPad, TrackPad og ny iMac på Eplehuset.....
Få pengene tilbake eller krev en ny sub.
 

movi

Medlem
Ble medlem
10.08.2012
Innlegg
13
Antall liker
2
Etter forbrukerkjøpsloven så har du 5 års reklamasjon på produkter kjøpt i Norge.
Dvs. når produktet er reparert 3 ganger på 1.5 år så kan du be om et nytt produkt eller pengene igjen.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Etter forbrukerkjøpsloven så har du 5 års reklamasjon på produkter kjøpt i Norge.
Dvs. når produktet er reparert 3 ganger på 1.5 år så kan du be om et nytt produkt eller pengene igjen.
Nei...
Dette er bare en policy elektronikkbransjen har lagt seg til. Mulig der er dommer som har skapt presedens. Det vet jeg ikke. Det som er vesentlig er dette:

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving."

Slik jeg leser denne paragrafen (jeg er ikke jurist, men har bred erfaring innen salg) er det altså opp til kunden selv om de ønsker retting eller omlevering. Videre er det selger som må svare på hvorvidt kravet er rimelig.

Jeg forstår IKKE hvorfor HFK Ikke bare gav deg en ny sub med en gang, det ville koste dem langt mindre enn det de holder på med nå.
Du på din side har vært tålmodig nok. Skriv ut kjøpsloven, gå i kassa og legg den på bordet og krev nytt produkt prompte.
Du vil være i din fulle rett.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
La meg spise en kort kamel...
i paragraf 31 om avhjelp står det at selgerhar to forsøk på avhjelp ved samme mangel. Likevel ville jeg brukt paragraf 29 for det den er verdt. Der står det tross alt :

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)

Etter forbrukerkjøpsloven så har du 5 års reklamasjon på produkter kjøpt i Norge.
Dvs. når produktet er reparert 3 ganger på 1.5 år så kan du be om et nytt produkt eller pengene igjen.
Nei...
Dette er bare en policy elektronikkbransjen har lagt seg til. Mulig der er dommer som har skapt presedens. Det vet jeg ikke. Det som er vesentlig er dette:

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving."

Slik jeg leser denne paragrafen (jeg er ikke jurist, men har bred erfaring innen salg) er det altså opp til kunden selv om de ønsker retting eller omlevering. Videre er det selger som må svare på hvorvidt kravet er rimelig.

Jeg forstår IKKE hvorfor HFK Ikke bare gav deg en ny sub med en gang, det ville koste dem langt mindre enn det de holder på med nå.
Du på din side har vært tålmodig nok. Skriv ut kjøpsloven, gå i kassa og legg den på bordet og krev nytt produkt prompte.
Du vil være i din fulle rett.
 
G

Gasolin

Gjest
Takk for tilbakemeldingene. Servicemannen i HFK skal ringe meg opp torsdag når han har snakket med Dali. Hvorfor han skal det undrer meg HFK bør selv kunne ta stilling til om de ønsker å gi meg nytt produkt, det er tross alt 3. gang det går i stykker. Har printet ut forbrukerkjøpsloven og har den klar. Oppdatering følger torsdag eller når de ringer opp igjen. Bonus info er at jeg i løpet av det siste året har vært uten sub i 14 uker mens de 3 rep. har pågått.
 
J

J.J

Gjest
Har du lyst til og fortelle ved hvilken butikk dette gjelder ??
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Skal en tro kjøpsloven er det opp til deg, ikke HFK. De som står i kassa vet nok ikke mye om denne loven, så sørg for å komme deg til daglig leder. Det har du krav på. Og vær forberedt på innvendinger. ;)
 
G

Gasolin

Gjest
Skal en tro kjøpsloven er det opp til deg, ikke HFK. De som står i kassa vet nok ikke mye om denne loven, så sørg for å komme deg til daglig leder. Det har du krav på. Og vær forberedt på innvendinger. ;)
Jeg tenkte det samme men ved innlevering til rep. 2 i aug. var det to ansatte som uoppfordret og uten å høre hverandre informerte meg om at tredje gang var det i følge loven ny sub. Alt etter hvad som skjer til torsdag hvis servicemannen står på sitt og ikke kan møte meg på loven/ kravet ber jeg om samtale med daglig leder. Burde ikke være så vanskelig dette. Ønsker ikke å si hvilken butikk det gjelder da jeg ikke vil henge ut noen (selvom HFK er nevnt haha). Vil bare høre hva jeg har krav på.....og komme ut med litt frustrasjon:)
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
De får tolke loven slik de vil, og forsøke seg på å redegjøre for den. Du må tolke den til ditt eget beste.
Selv om to ansatte i en butikk sier det samme betyr det ikke at de har rett.

Uansett er paragraf 29 rimelig klar. Det er faktisk opp til forbruker hvorvidt han ønsker reparasjon eller ny vare, så lenge det ikke medfører en vesentlig ulempe for selger. Dette er en paragraf vi selgere ikke er spesielt glade i når vi blir konfrontert med den...

Eksempel:
Hadde sub'en kosta 50 laken, og reparasjon var antatt å koste selger 3k, ville selger kunne sagt til deg at du ikke fikk ny, og at de ønsket å reparere. De ville vært ved sin rett siden et nytt produkt ville skade dem økonomisk. Dette såfremt reparasjon kunne skje i løpet av "rimelig tid". Hva som er rimelig tid er det du som kunde som bestemmer.
Men siden dette er snakk om en sub til 3500,- vil det ikke være en vesentlig (økonomisk) ulempe for HFK å erstatte den med ny vare.
HFK har altså ingen rett å kreve reparasjonsforsøk.

litt hakk i plata på meg her. ;)

Har du derimot godtatt avhjelp har de to forsøk iht. Paragraf 31. Disse skal også skje innen det DU som kunde definerer som rimelig tid.
 
G

Gasolin

Gjest
Oppdatering: Fikk idag epost fra HFK om hva som var gjort med subben under rep- og jeg enten kunne ta den eller få nytt tilsvarende produkt og betale mellomlegget hvis jeg valgte noe dyrere. Jeg ringte opp og fikk nå en samtale med samme servicemann som forleden og han var nå helt på min side og kunne hjelpe meg med det meste:)Jeg henviste til eposten og opplyste at valgte siste alternativ og det skal nå være en CA X300 på vei. Jeg ønsker ikke noe med større elementer pga. rommets str. og jeg bor i rekkehus med naboer.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.245
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg husker en gang rundt 1980 da jeg kom med et nyinnkjøpt kassettdeck til Busk Lyd i Porsgrunn og hadde en feil på VU meterne. Han tok den prompte ned på verksted og ga meg en NY samtidig. Ingen diskusjon - så det handler mye om service holdningen hos forhandleren.
 
Topp Bunn