Hva har skjedd med DNB???

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg har alltid blitt behandlet som om jeg var en uteligger eller bankraner hver gang jeg har vært i en av DNB's filialer (har vært kunde siden tidlig på 80 tallet). Men i det siste har jeg blitt behandlet som om jeg var milliardær eller Kong Harald. De vet jo ikke hva godt de kan gjøre for meg, og gir meg diverse gode tilbud, og er generelt veldig hyggelige i sin fremtoning. De ringte meg til og med i dag for å gi meg ett tilbud (uoppfordret).
Skjer a?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
DNB var i åtte år nederst på alle omdømmemålingar for bank. Då dei ansatte Trond Bentestuen som konserndirektør kommunikasjon tok dei eit basketak for å bli betre likt. Det byrja, for forbrukaren, med personleg oppfølging, betre renter og ein ny giv (du hugsar kanskje Young, free & single-reklamen for to år sidan?). No er dei i toppsjiktet i dei fleste målingar og oversikter og har og teke ungdomssegmentet frå Skandiabanken.

Denne videoen er interessant (sjølv om den handlar om branding) og fortel litt om kva og kvifor: http://www.norskdesign.no/arkiv-faglig-frokost/dnb-fra-logo-til-signatur-article20129-7836.html
 
N

Nifelheim

Gjest
At skandiabanken taper ungdom kan skandiabanken takke seg selv for. De har innført lavere renter på innskudd under 100k. Før så var det samme rente uansett. En annen ting er at skandiabanken ikke lenger tilbyr bankkort med ID-del.

Rentebetingelsene til Dnb på en brukskonto er fryktelig. Kanskje de har noen ungdoms-dealer. Jeg ville aldri valgt dnb som min bank.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.559
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bankort med ID-del er vedtatt utfaset av ALLE banker.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Nifelheim skrev:
At skandiabanken taper ungdom kan skandiabanken takke seg selv for. De har innført lavere renter på innskudd under 100k. Før så var det samme rente uansett. En annen ting er at skandiabanken ikke lenger tilbyr bankkort med ID-del.

Rentebetingelsene til Dnb på en brukskonto er fryktelig. Kanskje de har noen ungdoms-dealer. Jeg ville aldri valgt dnb som min bank.
Det er bare flaks for DNB att jeg fremdeles er kunde. Jeg har hatt en heavy betalingsanmerkning der i mange år, som har gjort att ingen andre banker har villet ha meg som kunde.
 
N

Nifelheim

Gjest
erato skrev:
Bankort med ID-del er vedtatt utfaset av ALLE banker.
Det er fortsatt å oppdrive i enkelte banker mot et tillegsgebyr på rundt 100kr
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.559
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
erato skrev:
Bankort med ID-del er vedtatt utfaset av ALLE banker.
Det er fortsatt å oppdrive i enkelte banker mot et tillegsgebyr på rundt 100kr
De er vedtatt utfaset. Jeg sitter i et utvalg som jobber med relaterte problemstillinger til det utvalget som har vedtatt utfasingen, og kjenner vedtaket, og beslutningsprosessen rundt det, godt. At noen banker pt leverer det, og tar gebyr for tilleggsfunksjonen, frem til vedtaket skal gjennomføres (jeg husker ikke på stående fot tidsfrist for termineringen, men har sakspapirene på kontoret), er en annen sak. Så får vi se om forsinkelsene med det offentliges egetID-kort får noen konsekvenser.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
At skandiabanken taper ungdom kan skandiabanken takke seg selv for. De har innført lavere renter på innskudd under 100k. Før så var det samme rente uansett. En annen ting er at skandiabanken ikke lenger tilbyr bankkort med ID-del.

Rentebetingelsene til Dnb på en brukskonto er fryktelig. Kanskje de har noen ungdoms-dealer. Jeg ville aldri valgt dnb som min bank.
Rentebetingelser på en brukskonto har da virkelig ingenting å si. Har man såpass penger at rentene betyr noe bør de stå på andre kontoer uansett, og har man bare det man bruker i løpet av et par uker så spiller det ingen rolle om det er lite eller ekstremt lite renter.

Mitt tips er å kombinere en brukskonto med en pengemarkedskonto, og heller overføre til og fra sistnevnte hvis man skal betale regninger eller flytte til forbruk. Greie renter (følger 3 mnd Nibor og har ubegrensede uttak uten gebyrer), men du må flytte penger til brukskontoen for å betale regninger. Men det tar jo bare et par sekunder i nettbanken uansett.
 
N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Nifelheim skrev:
At skandiabanken taper ungdom kan skandiabanken takke seg selv for. De har innført lavere renter på innskudd under 100k. Før så var det samme rente uansett. En annen ting er at skandiabanken ikke lenger tilbyr bankkort med ID-del.

Rentebetingelsene til Dnb på en brukskonto er fryktelig. Kanskje de har noen ungdoms-dealer. Jeg ville aldri valgt dnb som min bank.
Rentebetingelser på en brukskonto har da virkelig ingenting å si. Har man såpass penger at rentene betyr noe bør de stå på andre kontoer uansett, og har man bare det man bruker i løpet av et par uker så spiller det ingen rolle om det er lite eller ekstremt lite renter.

Mitt tips er å kombinere en brukskonto med en pengemarkedskonto, og heller overføre til og fra sistnevnte hvis man skal betale regninger eller flytte til forbruk. Greie renter (følger 3 mnd Nibor og har ubegrensede uttak uten gebyrer), men du må flytte penger til brukskontoen for å betale regninger. Men det tar jo bare et par sekunder i nettbanken uansett.
Pengemarkedskonto er noe tull. Man får bedre rente ved å sette det på høyrente rundt omkring. Du får jo enkelt 3.85% rente som er skyhøyt over nibor(3mndr nibor = 2.68% i dag), eller til og med 4.25%, men da må du tåle at det går noen arbeidsdager for å få ut pengene. Ubegrenset uttak og ingen gebyrer. 2.68% er altså over %-poenget lavere enn man enkelt kan finne et annet sted. Og leverandøren av pengemarkedskontoen vet det med å ta gebyrer også.

Har man i snitt 10000kr på brukskontoen i måneden, noe mange folk gjerne har, så får du 15kr i rente fra dnb (0.15% rente), mens velger du en annen banken så får du 3%, altså 300kr i rente. Disse bankene er også gebyrfrie utover årsavgiften på visa-kortet, altså 250kr. Så fra å betale dnbnor 235kr i året (pluss mulig gebyrer) så får du 50kr fra noen andre.

Jeg foretrekker å bli betalt for å ha en konto fremfor å betale.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du får gjerne litt høyere rente på en høyrentekonto, men den egner seg beste til langsiktig sparing. Man har alltid et svært begrenset antall uttak i løpet av et år, og utover det er det kraftige gebyrer man må betale for å flytte penger derfra. Så for halvglemte reservekontoer er det greit å ha, men en pengemarkedskonto er veldig kjekk å ha bak en brukskonto til å flytte penger litt fem og tilbake. Rentene endrer seg litt, i høst var de 3,30 noe som var like mye som mange høyrentekontoer. Nå er de litt lavere men likevel skyhøyt over brukskontoene. Så for saldoer på 10-100k som går litt opp og ned er det en grei og fleksibel løsning. Men pensjonistkontoen kan være på vanlig høyrente.



På den annen side finnes det jo banker med gode brukskontoer også:

"Gebyrfri brukskonto med VISA-kort fra Bank Norwegian. Innskuddsrente 2,75% fra første krone."

250kr året for kortet riktignok, men ikke ille den kontoen der hvis man ikke har bruk for betjente filialer.

De har jo også en grei sparekonto på 3,50% uten uttaksbegrensinger.
 
N

Nifelheim

Gjest
Nei, høyrentekontoer har ikke alltid begrensninger på uttak. De 2 som topper på finansportalen har ubegrenset uttak. 4.25% og 3.85%. Førstnevnte krever uttaksmelding per snailmail og egner seg best til "halvglemte reservekonto". Sistnevnte er god som gull.

Enkelte vanlige bankers betingelser er oppe på 3.7% fra første krone (Ya). Skandiabanken har 3.3% (hvis du har 100k+).

Ya har faktiskt en brukskonto som gir deg 3.35% rente. Da slipper du å sjonglere mot en konto i bakgrunnen.


En ting er sikkert. Du bør ha minst mulig innestående på brukskonto, om du har den i feil bank.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Nifelheim skrev:
Nei, høyrentekontoer har ikke alltid begrensninger på uttak. De 2 som topper på finansportalen har ubegrenset uttak. 4.25% og 3.85%. Førstnevnte krever uttaksmelding per snailmail og egner seg best til "halvglemte reservekonto". Sistnevnte er god som gull.

Enkelte vanlige bankers betingelser er oppe på 3.7% fra første krone (Ya). Skandiabanken har 3.3% (hvis du har 100k+).

Ya har faktiskt en brukskonto som gir deg 3.35% rente. Da slipper du å sjonglere mot en konto i bakgrunnen.


En ting er sikkert. Du bør ha minst mulig innestående på brukskonto, om du har den i feil bank.
Kan ikke si jeg sliter med for mye gryn på brukskonto.
 
Topp Bunn