Hva i alle dager foregår med UMIK?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    I forbindelse med salg av et par ett år gamle og ubrukte diskanter, Bliesma T34B, skulle jeg foreta en måling for å kontrollere at disse var i orden. Jeg har brent meg på å ikke måle umiddelbart ved ankomst tidligere så det er ren dumskap at dette ikke allerede var gjort, men det er en annen sak..

    Uansett får jeg svært merkelige måleresultater. Det er kontrollert at det ikke er noe DSP rester som ligger igjen her, kun 500Hz HP ligger inne..

    20230327_200412.jpg

    20230327_200321.jpg


    Målinger med større avstand enn 10cm er med gating.
    Bliesma T34-B.jpg


    Dette ser jo helt kokko ut så jeg må finne noe å sammenligne med. Måler derfor Seas DXT som sitter i Bragi høyttalerene (ink. passivt filteret):
    Seas DXT.jpg


    Peerless XT25SC90:
    20230327_201600.jpg


    Peerless XT25SC90.jpg


    Og her Tangband 28-847sd:
    20230327_202237.jpg


    TB 28-847sd.jpg


    Dette ser jo tullete ut alt sammen og ved sammenligning mot en kjent referanse, dvs. en tidligere måling under helt like omstendigheter, blir det litt mer klart hva som foregår. Her er dagsfersk måling av Visaton TL16H sammenlignet med den som ble utført ifm. denne tråden.

    20230327_211811.jpg


    Visaton 1.jpg


    Nivået fra 4kHz og oppover er jo helt på bærtur, og avviker her inntil 7,5db! Sett bort i fra nivået så er responsen veldig gjenkjennbar. Dette gjør meg ytterligere urolig da jeg er usikker på om det samme kan sies om responsen til Bliesma sammenlignet med databladet? Men det samme gjelder for så vidt de andre diskantene også.

    Kikket på forvrengning og jammen er det en liten kul der også.
    Vreng Bliesma 5cm.jpg


    Hva tenker du, er det målemikrofonen som er problemet her?
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å utelukke det; du er sikker på at det er Umik som måler, og ikke den innebygde i pcen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.531
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og sjekk at det ikke i vanvare hat vært valgt feil kalibreringsfil…

    JohanKr
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Takker for innspill!

    Målingene er utført ved samme volum, så det at volumet reduseres når jeg flytter mik lengre unna tyder vel på at det er UMIK som måler.

    Kalibreringsfila ligger også inne. Ved en kikk på tabellen ser jeg at korrigeringen hovedsakelig ligger rundt 8kHz med snaue 4db som maks korrigering, noe som heller ikke samsvarer helt med avviket.

    Bliesma 5cm mic.cal..jpg


    Jeg bestilte like godt en ny mikrofon i går så får vi se.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Jaja, får bite i meg denne påstanden:
    Det er kontrollert at det ikke er noe DSP rester som ligger igjen her, kun 500Hz HP ligger inne..
    Det viste seg at det lå inne en global preset som ikke var synlig på filter responsen........ 🤡

    Her er nye målinger med og uten baffel.
    Bliesma 5cm på baffel.jpg

    Bliesma 5cm uten baffel.jpg


    Jeg noterer meg noe rufs rundt 6-8kHz når jeg måler fra lengre avstander, men det ser jeg at andre opplever også:
    1680204962043.png


    Tror jeg sender en henvendelse til Stanislaw for å dobbeltsjekke om dette ser normalt ut. Hvis andre har nærfeltsmålinger av disse, må dere gjerne dele!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ser bra ut det der, 5-6k k søkket du har uten baffle er diffraksjon kanseleringer, tøyset endel med samme problem selv.
    elementene er også kinkige hvis du ikke feller de ned i baffle, hvis ikke nedfelling fyll opp rundt element med filt, ellers får en ganske kraftige søkk i respons.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Takker for input!
    Jeg har allerede hentet ned en gulvsponplate fra garasjen jeg skal lage en testbaffel av, bare for å være helt sikker. Skal da sørge for å felle de ned helt flush :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn