PeriodeLytter
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 26.02.2013
- Innlegg
- 3.049
- Antall liker
- 2.511
Grunnlag for videre innhold i denne post er Benchmark Media sin glimrende post om
Intersample Overs are a Common Occurrence in CD Recordings
Nyskjerrig på hvor stort problemet med intersamples som klipper faktisk er brukte jeg påsken til å lærte jeg meg Bach scripting for å se om SoX kunne gi svar på dette.
Fra eksemplene nedenfor kan man umiddelbart se hvor NOS tilhengerne kommer ifra. Selv med de få albummene jeg har testet fram til denne posten fremgår det klart at oversampling gir økt forvregning om det ikke taes hensyn til såkalt intersamle overs ved å redusere volume før opp-sampling. Noe som ref. Benchmark slett ikke er vanlig å utføre.
Scriptet kjører følgende kommando:
Scriptet leser så advarsler om antall peaks for deretter justere -v [FACTOR] ned (eller opp om det ikke er varsler) og repeterer dette i en loop helt til alle advarsler er borte.
Tester viser diminished return er ved sample rate 705 600 Hz. 1 411 200 Hz gir ikke flere peaks, men alle sample rates opp til og med 16x oversampling viser økende mengde peaks.
Scriptet kjører i revisjon 0.0.1 med 4 desimaler presisjon. Som helt klart krever bedre optimalisering av [FACTOR] valgene scriptet utfører. Dette fordi det kun evner teste ferdig ca 10-12 CD album i døgnet.
MERK: SoX lister klippede samples seperat for audiodata og ditter SoX benytter. Som indikerer mulighet for at andre støyprofiler i andre DAC/SW kan gi flere eller færre peaks enn jeg får ut i denne testen.
Jeg har i testen benyttet Debian på Linux subsystem for Windows 10.
Intersample Overs are a Common Occurrence in CD Recordings
Intersample Overs in CD Recordings
Intersample Overs are a Common Occurrence in CD Recordings We have frequently used Steely Dan's Gaslighting Abbie from Two Against Nature in our listening tests. This is a spectacular CD recording with lots of dynamics and a low noise floor. Nevertheless, in a little over 5 minutes, this track...
benchmarkmedia.com
Nyskjerrig på hvor stort problemet med intersamples som klipper faktisk er brukte jeg påsken til å lærte jeg meg Bach scripting for å se om SoX kunne gi svar på dette.
Fra eksemplene nedenfor kan man umiddelbart se hvor NOS tilhengerne kommer ifra. Selv med de få albummene jeg har testet fram til denne posten fremgår det klart at oversampling gir økt forvregning om det ikke taes hensyn til såkalt intersamle overs ved å redusere volume før opp-sampling. Noe som ref. Benchmark slett ikke er vanlig å utføre.
Scriptet kjører følgende kommando:
sox -v [FACTOR] 'filename' -r 705600 -n
Scriptet leser så advarsler om antall peaks for deretter justere -v [FACTOR] ned (eller opp om det ikke er varsler) og repeterer dette i en loop helt til alle advarsler er borte.
sox WARN rate: rate clipped 11672 samples; decrease volume?
sox WARN dither: dither clipped 10176 samples; decrease volume?
Tester viser diminished return er ved sample rate 705 600 Hz. 1 411 200 Hz gir ikke flere peaks, men alle sample rates opp til og med 16x oversampling viser økende mengde peaks.
Scriptet kjører i revisjon 0.0.1 med 4 desimaler presisjon. Som helt klart krever bedre optimalisering av [FACTOR] valgene scriptet utfører. Dette fordi det kun evner teste ferdig ca 10-12 CD album i døgnet.
MERK: SoX lister klippede samples seperat for audiodata og ditter SoX benytter. Som indikerer mulighet for at andre støyprofiler i andre DAC/SW kan gi flere eller færre peaks enn jeg får ut i denne testen.
Kode:
[FACTOR], decibel, song tittle
-v.8913,-.9989 dB,A Girl Called Eddy/2004 - A Girl Called Eddy/11 - Golden.wav
-v.9290,-.6393 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/01 - Lifelines.wav
-v.9190,-.7331 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/02 - You Wanted More.wav
-v.9605,-.3500 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/03 - Forever Not Yours.wav
-v.9269,-.6592 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/04 - There’s a Reason for It.wav
-v.9396,-.5411 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/05 - Time & Again.wav
-v.9368,-.5663 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/06 - Did Anyone Approach You.wav
-v.9249,-.6775 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/07 - Afternoon High.wav
-v.9104,-.8147 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/08 - Oranges on Appletrees.wav
-v.8074,-1.8579 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/09 - A Little Bit.wav
-v.8574,-1.3359 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/10 - Less Than Pure.wav
-v.7528,-2.4660 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/11 - Turn the Lights Down.wav
-v.8028,-1.9074 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/12 - Cannot Hide.wav
-v.8528,-1.3828 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/13 - White Canvas.wav
-v.8928,-.9841 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/14 - Dragonfly.wav
-v.8765,-1.1448 dB,A-Ha/2002 - Lifelines/15 - Solace.wav
-v.9265,-.6627 dB,Air/1998 - Moon Safari/01 - La Femme d’argent.wav
-v.9213,-.7114 dB,Air/1998 - Moon Safari/02 - Sexy Boy.wav
-v.9713,-.2527 dB,Air/1998 - Moon Safari/03 - All I Need.wav
-v.9198,-.7252 dB,Air/1998 - Moon Safari/04 - Kelly, Watch the Stars!.wav
-v.9666,-.2944 dB,Air/1998 - Moon Safari/05 - Talisman.wav
-v.9811,-.1650 dB,Air/1998 - Moon Safari/06 - Remember.wav
-v.9661,-.2988 dB,Air/1998 - Moon Safari/07 - You Make It Easy.wav
-v.9928,-.0625 dB,Air/1998 - Moon Safari/08 - Ce matin-là.wav
-v.9597,-.3570 dB,Air/1998 - Moon Safari/09 - New Star in the Sky (Chanson pour Solal).wav
-v.9339,-.5932 dB,Air/1998 - Moon Safari/10 - Le Voyage de Pénélope.wav
-v.8096,-1.8345 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/01 - Electronic Performers.wav
-v.8596,-1.3133 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/02 - How Does It Make You Feel.wav
-v.7713,-2.2549 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/03 - Radio #1.wav
-v.8213,-1.7094 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/04 - The Vagabond.wav
-v.8713,-1.1960 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/05 - Radian.wav
-v.8568,-1.3420 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/06 - Lucky and Unhappy.wav
-v.8610,-1.2994 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/07 - Sex Born Poison.wav
-v.8593,-1.3168 dB,Air/2001 - 10 000 Hz Legend/08 - People in the City.wav