Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Golf GT med 1.4 tsi motor (170hk) er en utrolig morsom kjøremaskin ja :)
    Jepp! Min Golf har TSI motoren. Fantastiske disse nymotens små bensin turboer :)
    Hadde visst et bilde tatt på iPhonen :)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Kona har en 1998 Audi A4 1,8T. Kvikk og morsom bil som er utrolig lettkjørt. Fantastisk motor. Herlig "kick" når turtallet passerer 4000 rpm. Bra plass i bagasjerom og romslig foran, men nesten ubrukelig baksete. Lett å parkere og tar liten plass i trafikken. Den er også driftsikker - fyll bensin og skift olje en gang i året (bensin må fylles oftere ;) ). Dessverre er det den modellen som har problemer med stagene i forstillingen, som slites farlig fort. Bruker vesentlig mindre drivstoff enn SAABen.

    Forstillingproblemene skal være løst. Hos meg ble stag skiftet sist på 160 000km. Jeg har nå kjørt 210 000 på forstillingskomponentene og det er da akseptabelt. VAG har skiftet underleverandør på forstillingsstagene...
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kjører Audi A4, Lim, 2008. Diesel. Bare fordi jeg liker den og synes den er en fryd å kjøre. Egentlig for stor for mitt behov, og etter å ha vurdert å gå ned en størrelse eller to, har jeg kommet til at jeg vil beholde den.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Ja, det sier Møller til meg også. Uansett ryker de etter 2 års kjøring (12-15000 km).
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kjører sykkel, året rundt. (Var faktisk en artikel i aftenutgaven av Aftenposten for en stund siden med bilde av meg imellom meterhøye brøytekanter, Tour de Slaps)
    Etter 6 år med samme sykkel har jeg nu investert i nummer to, en brukt mountainbike til 2K.
    Kona kjører BMW E46.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Voff skrev:
    otare skrev:
    Kona har en 1998 Audi A4 1,8T. Kvikk og morsom bil som er utrolig lettkjørt. Fantastisk motor. Herlig "kick" når turtallet passerer 4000 rpm. Bra plass i bagasjerom og romslig foran, men nesten ubrukelig baksete. Lett å parkere og tar liten plass i trafikken. Den er også driftsikker - fyll bensin og skift olje en gang i året (bensin må fylles oftere ;) ). Dessverre er det den modellen som har problemer med stagene i forstillingen, som slites farlig fort. Bruker vesentlig mindre drivstoff enn SAABen.

    Forstillingproblemene skal være løst. Hos meg ble stag skiftet sist på 160 000km. Jeg har nå kjørt 210 000 på forstillingskomponentene og det er da akseptabelt. VAG har skiftet underleverandør på forstillingsstagene...
    Er dette dokumentert noe sted? Møller i Trondheim vet i hvertfall ikke om det. Fikk skiftet alle 8 stagene i forstillingen for 3 år siden. Etter det har bilen kjørt ca 18000 km, og i fjor høst måtte jeg skifte 2 av dem. En forstillling burde holde mer enn 18000 km!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Voff skrev:
    otare skrev:
    Kona har en 1998 Audi A4 1,8T. Kvikk og morsom bil som er utrolig lettkjørt. Fantastisk motor. Herlig "kick" når turtallet passerer 4000 rpm. Bra plass i bagasjerom og romslig foran, men nesten ubrukelig baksete. Lett å parkere og tar liten plass i trafikken. Den er også driftsikker - fyll bensin og skift olje en gang i året (bensin må fylles oftere ;) ). Dessverre er det den modellen som har problemer med stagene i forstillingen, som slites farlig fort. Bruker vesentlig mindre drivstoff enn SAABen.

    Forstillingproblemene skal være løst. Hos meg ble stag skiftet sist på 160 000km. Jeg har nå kjørt 210 000 på forstillingskomponentene og det er da akseptabelt. VAG har skiftet underleverandør på forstillingsstagene...
    Eneste de ikke har løst er foringene. De knirker fortsatt i forstillingen. Har klaget på min nye og fått de skiftet på garanti.
    Aner ikke hvorfor de ikke klarer å løse dette? Ellers er det ikke noe problemer å melde med Golfen eller forrige MK5 GT jeg hadde i 2.5 år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Hos meg knirker det ikke. Det sier "klakk" hver gang jeg kjører i en dump. Og på EU-kontroll sier de at det må skiftes.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.237
    Antall liker
    15.349
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ford S-Max, 7 seter




    Kjærring og tre unger, ofte bruk for ekstra plass.
    Ser pen ut til å være syvseter.
    Kjører idiotisk bra til å være syvseter.
    Stor deilig plass, høyt baksete = ikke bilsjuke unger.
    Mye for pengene.
    For liten motor når det er mye last, helt ok til daglig (115hk diesel).
    Ikke påkostet feeling innvendig, ikke Audi for å si det sånn....
    Ubrukelig under -15, dieselvarmer er et must (har jeg lært nå..)
    Dårlig stereo









    R
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.044
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.237
    Antall liker
    15.349
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Haavard skrev:
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
    Jaha?

    Det var det ikke på min Zafira 2002 (men den var bensin..) eller min Zafira 2007.
    Med timer eller fjernkontroll på din?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Opel Insignia Sports Tourer 09. Hvorfor? Synes bilen er stilig til å være stasjonsvogn, god å sitte i, fin å kjøre, masse utstyr og automatikk som er kjekt å ha så lenge det virker. Fint interiør, god plass til meg og kona pluss hund og barnebarn.
    Dette er min 10 Opel og har alltid vært fornøyd med service og oppfølging fra forhandler, som for øvrig ligger rett i nærheten av der jeg bor. Bytter ofte fordi jeg har skrudd nok på gamle biler i min pure ungdom og vil unne meg litt komfort og unngå stadige reparasjoner utover vanlig service når jeg nå har blitt ”voksen”.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.044
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Haavard skrev:
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
    Jaha?

    Det var det ikke på min Zafira 2002 (men den var bensin..) eller min Zafira 2007.
    Med timer eller fjernkontroll på din?
    Kan hende jeg blander noe her, siden du spør om timer eller webasto.
    Jeg har uansett ikke problem med varme i den om vinteren. Det skal være et eller annet installert i den som gjør noe, men jeg ble usikker gitt. Hender noe i moteren står og durer etter jeg har slått den av. Må undersøke

    Håvard
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror det er slik at alle dieselbiler fra Opel, og også de fleste andre merker, har en forvarming av varmeapparatet som begynner å virke når man starter motoren. Dette fordi dieselmotorer blir senere varme og har mindre restvarme som går til å varme opp bilen. Jeg mener det ble sagt tidligere at dette var noe man måtte passe på at tysklandsimporterte dieselbiler hadde montert, da dette ikke var standard i Tyskland.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.237
    Antall liker
    15.349
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror det stemmer det niha.
    Min Ford har også en PTC, elektrisk varmer som gjør at kupeluften blir varm rett etter start. (Aktiveres ved å sette temp på HI på klimaanlegget)
    Det er også en form for regenerering av varme fra motoren som ofte kalles dieselvarmer, men det er ikke det samme som en dieselvarmer som kjøpes som ekstrautstyr.
    Disse moderne dieselmotorene har lavere driftstemperatur enn tidligere, og det blir derfor problematisk å holde kupeen varm (uten bruk av PTC som sluker strøm) bare med motorvarmen.
    Jeg har målt hvor tregt kupeen varmes opp i min bil, og kommer til å presentere dette til selger.
    Bilen ellers fungerer godt, men dette trekker selvsagt litt ned.

    R
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Haavard skrev:
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
    Jaha?

    Det var det ikke på min Zafira 2002 (men den var bensin..) eller min Zafira 2007.
    Med timer eller fjernkontroll på din?
    Kan det være fordi det har vært importbiler?

    I Norge tror jeg det har vært std med "hjelpevarmer" på diesel en god stund. På alle merker jeg har vært borti(men det er ennå flere jeg ikke har vært borti).


    Geir Arne
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kjører 2 x SAAB 9-3 av den gamle combi-typen - begge med 2 liters bensin-turbo og automat. Combi-konseptet passer meg som hånd i hanske - så nær man kan komme stasjonsvogn uten å ha stasjonsvogn.

    Begge SAAB'ene mine er kjøpt brukt - og er vel en 7-8 år nå - men ingen av dem har ennå rundet 100.000 km. Den ene kjøpte jeg 5 år gammel, og da hadde den gått skarve 8.000 (!) km - ikke mil.

    Bensinforbruket er helt akseptabelt når man kjører pent, men drar man på litt - som det er fristende å gjøre med turboen - vel, da blir det jo noe helt annet. Men moro er det.
     

    a.cosworth

    Medlem
    Ble medlem
    25.06.2010
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Ford SVT lightning, 5,4l V8 kompressor, bensin.
    Hvorfor? Hissigpropp!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.697
    Antall liker
    1.465
    Er den "liten" nok til å slippe å bli sperret på 80 km/t ?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.577
    Torget vurderinger
    2
    Siden alternativet til og kjøre BMW er og gå, så gjør jeg det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.237
    Antall liker
    15.349
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ganilsen skrev:
    RoDa skrev:
    Haavard skrev:
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
    Jaha?

    Det var det ikke på min Zafira 2002 (men den var bensin..) eller min Zafira 2007.
    Med timer eller fjernkontroll på din?
    Kan det være fordi det har vært importbiler?

    I Norge tror jeg det har vært std med "hjelpevarmer" på diesel en god stund. På alle merker jeg har vært borti(men det er ennå flere jeg ikke har vært borti).


    Geir Arne
    Det var ikke importbiler.
    Har lett litt etter info om disse hjelpevarmerne jeg også har hørt om, men det er ikke mye å finne.

    R
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ambings skrev:
    cybervision_ skrev:
    Camry 91-modell 2.0. Bråker ganske mye, ganske rusten. Går som ei klokke. Tar jeg kjøpssummen og regner ut på eiertid har den kostet meg 2500 i året med alle reparasjoner og utgifter (utenom drivstoff)... 1490 kroner i året i forsikring....

    Har dog en nyere sak hjemme til kona...
    Det er vel det som var japanernes problem, rusten. Skulle gjerne sett et sikt regnestykke på bilholdet mitt. Å kjøpe en slik bil ny - og eie den i 20 år - da hadde jeg vært gjeldfri med god margin og hatt en million på bok...(men jeg har jo valgt annerledes, og angrer vel egentlig ikke)...
    Joda, jeg kjøpte min i 2003 da. Er litt lei nå, mener utrolig deilig å ha en bil man kan parkere hvor man vil uten å tenke på lakk og skader, slenge motorsaga i baksetet osv osv... Som hovedbil har vi en nyere 2005 Avensis stasjonsvogn med endel utstyr og 129 hk bensin, litt snusfornuftig, men modellen ble jo akkurat kåret til det desidert beste bruktbilkjøpet... Har alt jeg trenger og mer til. Sprek nok og går på 0.57 på langkjøring. Null rust og billige servicer og vedlikehold.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    ganilsen skrev:
    RoDa skrev:
    Haavard skrev:
    Til og med i min Zafira 2003 er det standard med dieselvarmer.
    Hmm

    Håvard
    Jaha?

    Det var det ikke på min Zafira 2002 (men den var bensin..) eller min Zafira 2007.
    Med timer eller fjernkontroll på din?
    Kan det være fordi det har vært importbiler?

    I Norge tror jeg det har vært std med "hjelpevarmer" på diesel en god stund. På alle merker jeg har vært borti(men det er ennå flere jeg ikke har vært borti).


    Geir Arne
    Det var ikke importbiler.
    Har lett litt etter info om disse hjelpevarmerne jeg også har hørt om, men det er ikke mye å finne.

    R
    Uten hjelpevarmer blir norsk vinter en kald opplevelse.

    På flere Toyota modeller inkludert min er det bryter istedenfor termostat på hjelpevarmeren og det gjør både kalde og litt kjølige dagerog kjølige dager behagelige, varmeapparatet er minst like bra som på hvilken som helst bensinbil.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Mercedes 220CDI E-klasse stasjonsvogn. Grunn: 10 fots fluestang kan medbringes ferdig oppsatt, og klar til bruk.
    Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    VW Sharan 2.0i , 2001-modell



    Hvorfor?
    Fordi det er altfor kaldt til å sykle.
     

    Vedlegg

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    463
    Antall liker
    105
    Volvo XC 70 bensin automat. Fordi den passer meg :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.946
    Antall liker
    29.506
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjører: Sliten 1997 mod. Audi A4 1.9 TDI stasjonsvogn.

    Fordi: Har annet å bruke penger på.

    mvh
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    1.226
    1996 Fiat Brava 1.4 12V. Km.stand 213 000.

    Hvorfor? Kjøpte den for 1500,- og har kjørt på den 45 000 km. Skrur selv og har kjøpt deler for under 10 000,-. Så godt som rustfri under. Suveren bil, men den blir nok solgt etter EU pga suget etter Citroën CX...
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Volvo V70, 2007 mod. Trygg og god å kjøre :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.637
    Antall liker
    10.114
    -83 Volvo 240 til meg fordi den er enkel og billig å vedlikeholde. Kastes etter bruk. (Jeg er ofte siste eier av en bil)
    -01 Mitsubishi Space Wagon til resten av familien. God plass til utstyr til fuksjonshemmet barn
    -73 Triumph Spitfire til meg om sommeren fordi den er grisefin og fryktelig morsom.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    johnnygrandis skrev:
    Må berømme Volvoen for de beste seter jeg noensinne har hatt i en bil.
    Jeg synes nesten denne er finere enn den nye versjonen, dessverre har jeg ikke hatt samme opplevelse som deg av setene i Volvo. Men det var i den nye versjonen, både sport og standardseter.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Lancia Delta 2.0, 1994 modell. Omtales nå som «Det italienske vraket», men det er mest for å kunne få lov til å overdrive litt.

    Kjøpt av to enkle grunner;

    1) Kjøpt brukt for en del år tilbake, men slike merker er billige her i landet, bla. grunnet manglende forhandlernett og dårlig rykte. Mye bil for pengene. (Den har gått som en klokke hele tiden, og jeg har fått muligheten til noen øl- og matturer til Lübeck)

    2) Når en kjører 11 mil for å komme frem og tilbake til jobb, så må en ha noe en synes er artig å kjøre. Jeg vil ha glede i transporten fra A til B.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Jeg kjører en 1 år gammel Citroen C5 stv bensin/aut.

    Kan jo ikke kjøre noe annet enn Citroen,
    og hydraulisk fjæring og automat øker comforten.
    Du mente "Toyota" C5 ikke sant? Citroen har mistet sin sjel - en skikkelig Citroen skal ha plass til å gå tur med bikkja i baksetet og skal legge igjen grønne (ikke røde) flekker av hydraulikkolje i nysnøen. Og den skal kunne trykkes helt ned til bakken med EN hånd, i ledig positur. Og en verktøykasse hvis innhold ingen har maken til hører med.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    Audi A6 1.9TDI sedan 1999 modell. Jeg kjøpte diesel for å spare penger men motoren er et treskverk. Jeg regnet ut for noen år tilbake at jeg hadde spart over 100 000kr på drivstoff kontra en 2.4 som var alternativet, så da så... ::)
    Hadde før en 1992 Audi Coupè, kjøpt ny, forøvrig Norges minst solgte bil det året med èn registrering! 8)
    Hadde tenkt å kjøpe en blå metallic Audi Cabriolet med hudfarget skinninteriør og edeltredekor samt rød kalesje! Men fornuften seiret og det ble en offhvite A6 med blåe matter og dashbord samt hudfargete skinnseter og Vavona edeltre.... :eek: 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn