Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.205
    Antall liker
    9.523
    La oss heller si at GunnarS leder til nå. Hvem vet, kanskje er det en her som har en Aston Martin DB4 GT, eller lignende, som bruksbil? Man vet aldri.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Solgte min søte Alfa Romeo da den ble for lite brukt, så nå er dette mitt fremkomstmiddel på fine dager. Ellers blir det taxi:

    Litt herpa etter ufin lagring men ny lakk står klar i gangen.

    DSC_0524.jpg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Skvettlapper foran et must dersom du skal ha bilen lenge. Understellbehandling likeså. Forsegling har jeg ikke erfaring med da jeg polerer bilen jevnt. Med forsegling har hørt at omlakkering etter parkeringbulker blir omfattende fordi forseglinga må slipes bort
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Bil i Norge er fryktelig dyrt!
    Forbruk og andre "billige" detaljer vektlegges til det kjedsommelige.
    Bilannonser også. Forbruk og CO2. Slikt et vel ikke direkte moro.
    Krefter og akkselerasjon er fraværende.
    Det er sant. Aks og krefter er ALLTID det morsomste. Men jeg vektlegger driftsutgifter og total cost of ownership, som det heter så fint, da det har mye å si for mine månedlige utgifter på pendling til og fra jobb.
    CO2 utslippet gir jeg blaffen i. Det er hva jeg sitter igjen med på bunnlinja som teller.

    Vidar
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Skvettlapper foran et must dersom du skal ha bilen lenge. Understellbehandling likeså. Forsegling har jeg ikke erfaring med da jeg polerer bilen jevnt. Med forsegling har hørt at omlakkering etter parkeringbulker blir omfattende fordi forseglinga må slipes bort
    Det er ingen forseglinger som må slipes bort, men forseglinger som inneholder silikater må poleres vekk hvis den er innenfor holdbarhets tiden.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Svært sjelden jeg tar med vinterdekkene på sommerferie, men noen ganger er det helt alright.
    Årsaken er naturlig nok at jeg skal bytte ut familieraceren, med en litt større familieracer. Tror det blir greit.

    48_1908924413.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Reiste til Halden i dag, for å handle det som på Finn så ut som en fin S80, men når forhandleren ikke var å få tak og bilen så ut som den var lakkert med amerikansk miljølakk (vann), som skaller av i store flak, var turen kort til en annen forhandler. Hvilket resulterte i heimbringelse av en BMW 520iA...!!! Så mye for for prinsippet om aldri å kjøre kebabdrosje, men slik kan det gikk. Om den er bedre enn Disco2 er jeg langt fra sikker på, men det kan jo hende jeg blir vant til å ligge å kjøre, sjøl om det gir ei merkelig følelse når skinkene nærmest skrubber asfalten. Vi får se...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    BMW 520iA er vel absolutt en god bil det, mye heller det enn Volvo. Du kommer nok til å bli fornøyd med den :) Var forhandleren Jensen & Scheele? Det er vel kjent for å være en meget seriøs forhandler.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    En bruktbilsjappe litt nærmere sentrum. Veldig profesjonell og ordentlig.
    Noe småplukk er det jo; slappe gassfjærer (regner jeg med) til bakluka, noen lyspærer og litt matte lykter. Trenger nye vinterdekk og felgene må vaskes. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjøpte brukt bil i sommer. Ford S-Max. Er utrolig fornøyd med det kjøpet. Å ha så utrolig god plass på alle måter, sitte høyt, dravillig motor som drikker 0,53 i snitt på mila og en overraskende god kjørefølelse gjør at jeg ikke kan tenke meg å kjøpe flere lave, vanlige biler. Min har noen år på seg og hadde lottoen tikket inn hadde jeg fort røket på en av de nye.

    Jeg testet alt av andre aktuelle biler før kjøpet og S-max få i grunnen få konkurrenter på markedet per i dag for familier som vil ha mye plass. Touran og liknende blir mye mindre. I sommer kjørte jeg med 4 voksne og 2 barn i bilen. Vi hadde med bagasje i form av bagger, en stor barnevogn og enda skulle jeg klart å fått inn en ekstra på toppen av denn andre og et par bagger til baki om behovet hadde vært der.

    972416_FordGeneva2015_S-MAX_02.jpg
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Kjøpte Subaru Forhøster Premium 2010 når jeg var hjemme på fritur. Kjempefornøyd. Den lille ekstrahøyden, firehjulsdrift og dravilligheten fra motoren gjør det til en underholdende familiebil :p
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    e90.jpg

    2011 E90 320d xDrive. Kjører den fordi jeg synes den er god å kjøre. Firehjulstrekk og automat er en fin fin kombinasjon. Jeg setter også pris på en total mangel av knirkelyder og skrammel i interiøret. Helt tyst her som det skal være. Har oppgradert ECU til BMWs orginale Performance Power Kit, så den går helt greit. Av og til kunne jeg tenkt meg en helt ny bil med litt mer bakkeklaring, men denne er 100% min (ikke banken sin) og jeg har ikke lyst til å ta opp billån.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg holdt på å kjøpe Alfa Romeo 156 i sommer med syntes de virket litt "billige" Er du fornøyd med din? Antar du har en siden du poster i tråden her.

    Edit: Jeg kjører selv en 99mod Nissan Almera. Ei lita rotte, men den tar meg dit jeg skal. Har aldri hatt noen problemer med den. Vi har også en 04 Volvo V50 som fruen bruker, en god bil men dessverre bruker den mye olje. En kjent feil på disse.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.614
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Oslo
    Jeg ville heller kjøpt en 159 den er tøffere :) Jeg er veldig fornøyd med min . Det finnes ikke rust noe sted .Alfa 164 var flaggskipet på 90 tallet .Hel galvanisert karosseri osv. Kjøre egenskapene og lyden er helt fantastisk . Jeg har aldri opplevd at folk kommer bort for å spørre om bilen osv før jeg kjøpte en Alfa . Morsom bil å kjøre :D Ulempen med min er at den bruker 1.5 liter på by kjøring og deler er dyrt ;) Gøy med en bil som det kun finnes 5 av i Norge

    Les litt på google om 156 . Jeg tror den har problemer med synkronisering i girkassene på enkelte modeller
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Har den litt spesielle modellen BMW E46 Compact. Liker at den er så godt balansert og med fenomenale kjøreegenskaper. Sikkert ikke min siste BMW.

    image.jpg
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det var ikke helt "my cup of tea" men jeg synes Giulietta er en fin sak.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Vis vedlegget 338362

    2011 E90 320d xDrive. Kjører den fordi jeg synes den er god å kjøre. Firehjulstrekk og automat er en fin fin kombinasjon. Jeg setter også pris på en total mangel av knirkelyder og skrammel i interiøret. Helt tyst her som det skal være. Har oppgradert ECU til BMWs orginale Performance Power Kit, så den går helt greit. Av og til kunne jeg tenkt meg en helt ny bil med litt mer bakkeklaring, men denne er 100% min (ikke banken sin) og jeg har ikke lyst til å ta opp billån.
    Enig angående billån - det er veldig kjekt å eie den selv. Mange som har fryktelig mange hundretusener i gjeld på noe som nesten faller fortere i verdi enn du klarer å betale avdrag.

    Automat, firehjulstrekk og tysk kvalitet - støtter deg der også!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    SAABen er skrotet, og junior har fått Audien. Så ble det innkjøpt en slik:



    Glimrende bil så langt. Batteriet holder til den daglige kjøringen, og den er stor nok til meg og fruen. Litt begrenset bagasjeplass, men det er jo bare å slå ned baksetet. VW oppgir 204 hk og 0-100 på 7,6 sek, men mange har testet den til rundt 230 hk og 0-100 på 6,5 sek. Ingen problemer så langt. Jeg har kjørt 6300 km , med et gjennomsnittforbruk på ca 0,19 l/mil. 40 l tank som jeg fyller ca hver 2. måned. Har ikke hatt problemer om vinteren (som det har vært snakk om - VW har ikke oppvarming av batteriet, og for å ikke skade batteriet når det blir under -10°C kjører den ikke i el-modus) og det er svært sjelden det er under -30 her i Trondheim. Så langt er jeg godt fornøyd.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjører kollektivt.
    Hvorfor?
    Mye billigere:p

    Ca. 8000,- i året.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Det er nok best økonomi i å ta bussen og så leie bil/ta taxi de gangene man absolutt trenger det, ja. Mindre styr og bekymringer også, men ikke like praktisk bestandig.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg kjører kollektivt.
    Hvorfor?
    Mye billigere:p

    Ca. 8000,- i året.
    Det du sparer i transport ved å leve i fjordens armhule taper du i mangeldobbelte i boutgifter og fremtidig kols.;D

    Vi på bøgda har traktorer med trekk på alle hjula og fyringsolje på tanken.


    2014 BMW 730XD 256Hk 560Nm

    Familiebilen med god nok komfort for baksetepassasjerene slik at sommerens 5000km bilferie skal foregå i fred og fordragelighet og akkurat nok krefter til å suse på autobahn.

    730dskt.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.372
    C6 interior.jpg

    Dette har vært konebilen her i huset de siste fem år. Angrer stadig på at jeg solgte min gamle CX (nostalgia, vet det) men har vel bestemt meg for at denne ikke skal lide samme skjebne. Mener å huske at det var 39 stk. registrert i Norge da jeg kjøpte min:)
    Denne hadde stått øverst på "må ha" lista mi siden den kom i 2006, så da selger hadde spontant behov for likvider, så jeg min mulighet. Har ikke vært noe billig bekjentskap, men den drar stadig interesse fra forbipasserende.
    Steen
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.549
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 375402

    Dette har vært konebilen her i huset de siste fem år. Angrer stadig på at jeg solgte min gamle CX (nostalgia, vet det) men har vel bestemt meg for at denne ikke skal lide samme skjebne. Mener å huske at det var 39 stk. registrert i Norge da jeg kjøpte min:)
    Denne hadde stått øverst på "må ha" lista mi siden den kom i 2006, så da selger hadde spontant behov for likvider, så jeg min mulighet. Har ikke vært noe billig bekjentskap, men den drar stadig interesse fra forbipasserende.
    Steen
    C6 ??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.549
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Konebilen skal byttes.

    Den gamle er en slik en:
    Octavia.jpeg

    2013 Skoda Oktavia 4X4 med 1,6 liter diesel på 105Hk. Sparemotor som går på duften av diesel.

    Trivelig bil som vi har blitt glade i, men fruen har alltid hatt lyst på en Scout med DSG kasse, hvilket ikke var tilgjengelig på kort varsel da Passaten hennes ble vraket.
    Nå har minstebarnet fått lappen og vi har ikke lenger behov for en bil med manuell kasse.

    Den har gått knapt 45K kilometer og er pent behandlet og kjørt på saltfrie veier i Finnmark. Så om noen ønsker seg en slik bil er det bare å ta kontakt. Leasingbil som vi bare leverer tilbake om ikke noen kjente ønsker å kjøpe den.

    Den neste blir en slik en:

    Scout.jpeg

    Scout 2.jpeg

    Octavia Scout 4X4 med 1,8 bensinturbo på 180Hk og med DSG kasse

    Blir bestillt i løpet av uken.

    Fruen er lykkelig og da er også Spiralis lykkelig! ;) ( Pussig det der, at herren blir lykkelig av at fruen er lykkelig!?? Kvinner synes ikke å nødvendigvis å ha det på samme måte..:p )
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.717
    Antall liker
    103.622
    Torget vurderinger
    23
    Mercedes Vito 1999. "Dodraugen" som vi kaller den. Suveren bil. Stygg som juling, får juling også. Innkjøpspris delt på antall mndr. bruk = månedskortpris. Spiser kajakk og tråsykler til frokost, paller med høyttalere er piece of cake :D Nå er det bark, jord & planter som står for tur, da gleder den seg! Snart skal den på langtur til Sverige for bunkersoppdrag - sommeren nærmer seg og da må kjelleren fylles opp med noen paller drikkevarer. I morgen skal joggeskoene på, da går svensketuren enda lettere! Driftskostnadene dekkes med god margin av kjøregodtgjørelsen.

    Vito'en er en suveren 0-utslippsbil - her slipper ikke en krone ut av min private lommebok!!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.372
    Vis vedlegget 375402

    Dette har vært konebilen her i huset de siste fem år. Angrer stadig på at jeg solgte min gamle CX (nostalgia, vet det) men har vel bestemt meg for at denne ikke skal lide samme skjebne. Mener å huske at det var 39 stk. registrert i Norge da jeg kjøpte min:)
    Denne hadde stått øverst på "må ha" lista mi siden den kom i 2006, så da selger hadde spontant behov for likvider, så jeg min mulighet. Har ikke vært noe billig bekjentskap, men den drar stadig interesse fra forbipasserende.
    Steen
    C6 ??
    Ja sorry, glemte meg. 2,7 V6 diesel, Exclusive. Noen fordeler må man vel ha når man ikke bor innafor ring-2 i tigerstaden.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Konebilen skal byttes.

    Den gamle er en slik en:
    Vis vedlegget 375408

    2013 Skoda Oktavia 4X4 med 1,6 liter diesel på 105Hk. Sparemotor som går på duften av diesel.

    Trivelig bil som vi har blitt glade i, men fruen har alltid hatt lyst på en Scout med DSG kasse, hvilket ikke var tilgjengelig på kort varsel da Passaten hennes ble vraket.
    Nå har minstebarnet fått lappen og vi har ikke lenger behov for en bil med manuell kasse.

    Den har gått knapt 45K kilometer og er pent behandlet og kjørt på saltfrie veier i Finnmark. Så om noen ønsker seg en slik bil er det bare å ta kontakt. Leasingbil som vi bare leverer tilbake om ikke noen kjente ønsker å kjøpe den.

    Den neste blir en slik en:

    Vis vedlegget 375411

    Vis vedlegget 375412

    Octavia Scout 4X4 med 1,8 bensinturbo på 180Hk og med DSG kasse

    Blir bestillt i løpet av uken.

    Fruen er lykkelig og da er også Spiralis lykkelig! ;) ( Pussig det der, at herren blir lykkelig av at fruen er lykkelig!?? Kvinner synes ikke å nødvendigvis å ha det på samme måte..:p )
    Jeg eide den nye octavia med samme motor og drivverk. Kjøp klippekort på bensinstasjonen for den er tørst..
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjører kollektivt.
    Hvorfor?
    Mye billigere:p

    Ca. 8000,- i året.
    Det du sparer i transport ved å leve i fjordens armhule taper du i mangeldobbelte i boutgifter og fremtidig kols.;D

    Vi på bøgda har traktorer med trekk på alle hjula og fyringsolje på tanken.


    2014 BMW 730XD 256Hk 560Nm

    Familiebilen med god nok komfort for baksetepassasjerene slik at sommerens 5000km bilferie skal foregå i fred og fordragelighet og akkurat nok krefter til å suse på autobahn.

    Vis vedlegget 375388
    Det er dette som er BIL, når denne blir gammel kan jeg ha en slik også :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er dette som er BIL, når denne blir gammel kan jeg ha en slik også :)
    Ja, bilen er virkelig god og jeg synes det er dumt at den er priset slik at ikke hvem som helst med familie og lønnet arbeid kan velge en slik. Synes ikke det er luksus å kunne ha god plass og litt komfort.

    BMW har forresten virkelig blitt "vår" bil.

    Konas gule 2012 Z4 20i 184Hk

    IMG_0592 – Kopi.jpg

    Fars lekebil 1978 Ferrari 308 GTB

    IMG_0562.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lekebiler er gøy, hadde en Porsche 944 turbo å leke meg med for 15 år siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Statusjakten er i gang. Naboen sto og vasket en slik i dag:



    Ferrari F12 Berlinetta. 6,3l V-12, 731 hp. Bensinforbruk: 2,2 l/mil. 0-200 km/t: 8,5 sek.

    Den siste uken har jeg sett 2 Ferrarier og 1 Lamborghini her i Trondheim. Jeg tror jeg står over...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.843
    Antall liker
    13.327
    Den Ferrarrien der er snasen. Kunne tenkt meg en slik om jeg plutselig fant 4 millioner liggende i en skuff jeg ikke hadde sett i på en stund, men ellers tror jeg nok at også jeg står over.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville hatt problemer med å bruke 4 mill på en bil, uansett hvor god råd jeg hadde. Til tross for at jeg liker å kjøre bil. Jeg kunne tenkt meg noe litt hvassere enn min Golf GTE, men egentlig holder den lenge. 0-100 på ca 6,5 sek og toppfart på 225 km/t burde være nok (samme toppfart som James Bonds Aston Martin DB5, men raskere aksellerasjon...). Kjøreegenskapene på GTEen er faktisk også helt utmerket - min har justerbart understell som strammer seg opp en del i GTE-modus. Kona har et problem med at hun lett blir bilsyk, men hun tåler understellet til GTEen veldig bra, jeg har ikke hørt noen klager enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn