HVA KUNNE DU OFRET LIVET FOR?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hadde nok ofret livet for kona, ja. Men, ikke bikkjene tror jeg. Forøvrig kan jeg fortelle at Seinfeld går hver ukedag på Ztv i fem-tiden, gjensyn med noen av hans fantastiske påfunn og poenger. Idag var det Kramers nyrestein som var temaet.
godt å høre at du ikke villet ofret livet for bikkjene, maghans.
men du er uansett en modigere mann enn meg. jeg kunne dødd for jentungen min, men ingen andre. ikke en gang mine foreldre eller frøkna, enda så glad jeg er i dem.
men når jeg tenker meg om, så ville jeg droppet romturen (som jeg har sagt jeg ville dø for) for å redde livet til folk jeg er glad i.....
hmmmmmmm. vanskelig! ble visst bare rot, dette her......

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
Tror ikke jeg ville ha "ofret livet" for noe som helst. Tror ikke på rollen som offer ! Men hvis det var for å beskytte avkommet ville jeg om nødvendig "falt på post" ( som Affa så vakkert ville ha formulert det ). Men jeg hadde ikke gitt meg uten "sverdslag", og det ville så langt fra ha vært noen stille død ! Med tre gamle norrøne navn fra vikingetiden har man da noe å leve opp til. Knurrrr ! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Egentlig bør det ikke være nødvendig å dø for noe som helst. Men folk gjør jo det, enten de frivillig aksepterer det eller ikke.

Mvh.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
nei for vel prøve å holde seg i live vel for jo ikke dyrka hifi hobbyn når mann ligger med øyner som en isa makrell

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
nei for vel prøve å holde seg i live vel for jo ikke dyrka hifi hobbyn når mann ligger med øyner som en isa makrell

Kommer vel an på om du tar heisen opp eller ned det da?

Kjører du opp får du ditt eget kremanlegg som du aldri hadde råd til her på jorden. :D

Går heisen ned er det "duden" som sitter på gloa ved siden av deg som har den mega store "getthoblasteren", og han spiller "djevelsk" høyt, og bare den musikken du ikke klarer å høre på: Dabseband og DDE ! :mad: ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Egentlig bør det ikke være nødvendig å dø for noe som helst. Men folk gjør jo det, enten de frivillig aksepterer det eller ikke.

Mvh.
Likevel kan man komme i situasjoner hvor man må ta et slikt valg. Heldigvis er det kun i ekstreme situasjoner det er nødvendig, noe de fleste av oss slipper å oppleve. Og hva du eller jeg vil velge å gjøre i en slik situasjon vet vi ikke før vi står midt oppe i det. Vi kan fort finne ut at vi enten ikke vil ofre livet for noe som helst, eller vi er villige til å ofre livet også for andre mennesker enn våre aller nærmeste.

Jeg håper jeg slipper å ta et slikt valg! :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Forslag: Hvis målgruppen for showet ditt er noe annet enn 14 åringer, er du bare NØDT til å jobbe litt med manus.
Auauau, den svei. Hei, hvis du finner noe du er villig til å dø for, si ifra. Jeg vil gjerne se på.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hei, hvis du finner noe du er villig til å dø for, si ifra. Jeg vil gjerne se på.
;D Se der, du kan hvis du vil. Nå begynner det å ligne noe her. En enkel punchline gjør susen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ofre livet høyrest ille ut. Kva med å kaste bort livet i cyberspaceaktivitetar i staden?
det er mange av oss iferd med allerede. meg selv inkludert.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det mest naturlige svaret er vel: noen du er glad i og ikke kunne leve uten, først og fremst ungene.
Aktuelle situasjoner kan være å redde de ut fra et brennende hus, hoppe til sjøs for å redde de, gå i mellom om de blir angrepet osv. Det er jo ikke situasjoner man vet man nødvendigvis vil komme til å dø i, men man risikerer sitt eget liv for å ha mulighet til å redde andre.
Det er jo en slags egoisme også i dette, hvor edelt det enn høres ut. Ved å la være å gjøre noe i en slik situasjon vil man måtte leve resten av livet med det hengende over seg at man var feig og sviktet når det gjaldt, man mistet dermed det som betydde mest for en, hvilket liv har man da igjen..

Andre ting? Man ser jo i krig at mange er villige til å ofre livet sitt for landet og friheten. Vanskelig å si hvordan man ville handle i en slik situasjon, men håper kanskje jeg også ville gjort det da, om det ble nødvendig.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Det er jo en slags egoisme også i dette, hvor edelt det enn høres ut. Ved å la være å gjøre noe i en slik situasjon vil man måtte leve resten av livet med det hengende over seg at man var feig og sviktet når det gjaldt, man mistet dermed det som betydde mest for en, hvilket liv har man da igjen..
Joda, det kan vel kalles egoisme, men er det ikke en positiv egoisme det å risikere noe selv for andre? Hvis man kommer helberget gjennom de situasjonene du nevner får man selvrespekt og integritet.

I det hele tatt kan man vel si at den største gleden ligger i å gjøre noe for andre, enten det er små ting eller store ting. Den største egoisten er den som bruker all sin tid på å tjene andre! Han vil nemlig være den lykkeligste av oss.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ikke nye tanker, det der.

“Since nature does not provide man with an automatic form of survival, since he has to support his life by his own effort, the doctrine that concern with one’s own interests is evil means that man’s desire to live is evil—that man’s life, as such, is evil. No doctrine could be more evil than that. Yet that is the meaning of altruism, implicit in such examples as the equation of an industrialist with a robber." - Ayn Rand

"Contrary to popular opinion, all healthy individuals are selfish. Choosing to pursue the career of your choice is selfish. Choosing to have children—or not to have children—is selfish. Insisting on freedom and individual rights, rather than living under a dictatorship, is selfish. Indeed, even ordinary behaviours such as breathing, eating and avoiding an oncoming car when crossing the street are selfish acts. Without selfishness, none of us would survive the day—much less a lifetime.” – Michael J. Hurd

http://egoist.info/

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ikke nye tanker, det der.

“Since nature does not provide man with an automatic form of survival, since he has to support his life by his own effort, the doctrine that concern with one’s own interests is evil means that man’s desire to live is evil—that man’s life, as such, is evil. No doctrine could be more evil than that. Yet that is the meaning of altruism, implicit in such examples as the equation of an industrialist with a robber." - Ayn Rand

"Contrary to popular opinion, all healthy individuals are selfish. Choosing to pursue the career of your choice is selfish. Choosing to have children—or not to have children—is selfish. Insisting on freedom and individual rights, rather than living under a dictatorship, is selfish. Indeed, even ordinary behaviours such as breathing, eating and avoiding an oncoming car when crossing the street are selfish acts. Without selfishness, none of us would survive the day—much less a lifetime.” – Michael J. Hurd

http://egoist.info/
Til understreket agument
man er jo sjanseløs her, uansett valg er man en egoist.
Så er vi alle egoister da... :'( eller ;D)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jo man kan vel si at det ligger egoisme bak mye av det vi gjør og at denne egoismen kan være både positiv og negativ avhengig av situasjonen.
Hvorfor får vi barn? Vi bruker veldig mye tid, veldig mye penger og får mange bekymringer og risikerer store sorger om ungene nå skulle dø eller bli alvorlig syke, tenk hvor mye enklere livet hadde vært uten.. Men likevel så velger de fleste å få barn. Selvsagt gir det utrolig mye, men kanskje ligger det også bak at man ønsker at en del av seg selv skal føres videre og bli udødelig? I tillegg til at man selvsagt ønsker at noen skal ta seg av deg når man blir gammel, man ønsker ikke å bli ensom, og har man barn og barnebarn er sjansen større for at noen skal bry seg om deg når du sitter der som en skrøpelig gammel krok.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
når jeg er ordentlig tørst kunne jeg seriøst ha dødd for en pils.
i den andre enden, når jeg er skikkelig pissetrengt, da kunne jeg ha dødd for en anstendig plass å pisse på. For lenge siden sto jeg ved siden av en fyr som pissa i køa til 1 påskedag-party på bajazzo i trh. Liiiite anstendig, men du verden som jeg husker det til jeg dør :)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Helvete er vel noe en lager for seg sjøl her nede og dermed tar med seg videre evt. Likeså himmelen. Antagelig samme plassen, lista legger man selv, her og nå.

Håper andre siden er endeløs tilgang på universet i all sin storhet, Litt usikker på om vi blir utstyrt med fremdrift nok til å kunne beem'e oss rundt sånn litt enkelt og greit. Den som lever får se, eller var det omvendt ??? ::)

Husker i en kjærlighetssorg at jeg kunne dødd for en natt til sammen. Det gikk over...

Topp Bunn