I dag var det berre yngstedøtra og eg. Så då fekk ho bestemme; biff!
Ligger du på sykehus???Havregrøt med smørøye og rød saft
Høres godt ut! Gjør du et i rømertopf (leirgryte) blir det fantastisk mørt og saftig, og suppen av restene dagen etter er himmelskHelstekt Stange-kylling. Klassisk prosedyre - koke noen hviløksfedd og en stitron ca 10 min, stikke i sitronen med en kniv og stappe sitronen og hviløken i ræva på kyllingen. Gni inn med olivenolje, salt, pepper, timian og rosmarin. 45 min på 200 grader. Så legge serranoskinke på (bacon funker også fint) og steke i ca 45 min til. 15-20 min hvile og skjer opp. Hadde ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk til. Slang på litt frisk basilikum og sorte oliven til slutt.
Sausen lager seg selv ved helstekt kylling, bare å bruke stekeskyen.
Nøgne Ø India Pale Ale til.
Ikke det jeg vet. Du får spørre kokkenLigger du på sykehusHavregrøt med smørøye og rød saft
Vet ikke hvor han er,lager ikke mat selv, Kan det være PSYKOSE?? Pass på, nå kommer snart den rettpsykiatriske kommisjon og henter deg...-Ikke det jeg vet. Du får spørre kokkenLigger du på sykehusHavregrøt med smørøye og rød saft![]()
Kalveburger av kvernet entrecôte fra harryhandel. Fetet opp med andefett og smaksatt med bladpersille, hvitløk, sjarlottløk, salt, pepper og et hint av cayennepepper. Stekt medium rare og slengt på en lett ristet foccacia. Og fetaost på toppen. Litt salat, og en enkel dressing av sherryeddik, olivenolje, salt, pepper, sennep og hakket frisk basilikum. Råstekte potetbåter til.
Mycket godt.
Hold opp! jeg blir sultenSiden jeg oppdaget at SmartClub hadde Stange-kyllinger til 60 kroner kiloen rasket jeg med meg noen da jeg var der uansett, så har spist en del kylling i det siste. Har brukt til fajitas, fyllte pitapbrød, grillet bryst, helstekt i ovn og i dag ble lårrestene fra gårsdagens grilling brukt til klassikeren baskisk kylling. Man gjør som følger:
Del en kylling i passe mange deler, jeg brukte kun lårene som jeg delte i to. De var store nok til to voksne og en snart 3-åring.
Krydre kyllingbitene med salt og pepper og brun de godt i panne. Mest kosher er i ande- eller gåsefett, men olje funker fint om du ikke har
Sett de i ovnen på 180 grader.
Skjer følgende i lange strimler:
- en gul paprika
- en grønn paprika
- en rød paprika
Bruk en 4-8 tomater (avhengig av størrelsen). Skold de i kokende vann i 10-15 sekunder og ha de over i kaldt vann. Skjer snitt i de, del de i fire og ta ut frøene og kast det.
Skjer en stor løk i tynne skiver
Finhakk 3-5 fedd hvitløk etter smak
Finhakk en liten chili
Stek paprikaen, chilien, løken og hvtløken i fettet fra kyllingbruningen. Ha i tomatene etter en liten stund og la det surre litt.
Ha over en god klunk hvivin (ca en desiliter).
La putre en halvtime under lokk i panna. Ha i kyllingbitene og la de surre med en 15-20 minutter.
Smak til sausen med salt og pepper. Kanskje trengs litt sukker og en liten dæsj tomatpure om tomatene ikke var top notch, noe det jo er ganske stor risiko for her til lands.
Stek god skinke i tynne strimler sprø, eller bruk spekeskinke eller bacon.
Sett gryta på bordet, strø over sprøstekt skinke og finhakket persille.
Jeg steker kyllinglårene i ovn mens grønnsaksguffa putrer for å være sikker på at de er ferdige og kjøttet løsner fra bena. Kyllinglår tåler mye juling, så stek heller for lenge enn for lite. Det er best når kjøttet løsner fra bena. Bruker du bryst må du passe litt bedre på, de blir fort tørre. Kyllingbryst pleier jeg å ta på 72 grader om jeg bruker termometer, da er de gjennomstekte og safige. Kan tas litt tidligere om kyllingen kommer fra noen du stoler på![]()
Det må ha vært verdens best burger! Men er det ikke helligbrøde å kverne utsøkt kjøtt som kalve-entrecote?..Kalveburger av kvernet entrecôte fra harryhandel. Fetet opp med andefett og smaksatt med bladpersille, hvitløk, sjarlottløk, salt, pepper og et hint av cayennepepper. Stekt medium rare og slengt på en lett ristet foccacia. Og fetaost på toppen. Litt salat, og en enkel dressing av sherryeddik, olivenolje, salt, pepper, sennep og hakket frisk basilikum. Råstekte potetbåter til.
Mycket godt.
Gidder du å dele oppskriften din på bolognaise nb? mulig du har postet den før men jeg finner den ikkeI dag ble det ovnsstekt svinebog av Edelgris fra Gilde med sursøt saus og endiver - en kreasjon fra en Hellstrøm-bok. Terningkast 2+ uten at jeg skal legge skylden på Hr. Hellstrøm for akkurat det. Edelgris my ass først og fremst - den var ikke mye edel. Endivene ble for bitre og sausen ble noe tynn selv om sistnevnte smakte godt (sukker smeltet til lys karamell, sherryedikk, kokekraften fra endivene, safran, malt koriander, salt og pepper og en klunk smør og olivenolje).
Lagde 8 liter bolognaise i går, så nå blir jentungen fornøyd en stund fremover i alle fall.
But of course: Jeg gjør stort sett som følger med litt lokale variasjoner (dette gir ca 6 porsjoner for to voksne). Det italienske husmorlauget har sikkert innvendinger på hvor autentisk dette er, men det får så være:Gidder du å dele oppskriften din på bolognaise nb? mulig du har postet den før men jeg finner den ikke
Håper det faller i smak, jeg glemte å si at til den mengden vil jeg bruke 5-6 bokser med tomatguffe. Jeg porsjonsfryser for å ha det kjapt klart, ca 500g ferdig saus holder hjemme hos oss til to voksne + ett barn. Det er ganske mye kjøtt og mye smak, så da trengs ikke så veldig mye. Synest ikke det er så delikat med pasta som bader i saus akkurat.Takker og bukker! skal kopieres