Hva lytter du til i dag? (Del 3)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Nok en usexy dame.. he, he kødder litt med dere gamle da..
    Shakira (14).JPG

Shakira (13).JPG

Shakira (16).JPG

Shakira (2).JPG

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en usexy dame.. he, he kødder litt med dere gamle da..

Hun er da ikke usexy :rolleyes:

Hvilke "gamle" er det du sikter til? Dette nærmer seg farlig regelbrudd. Espen Lie, George Bush og Hells Angels er alarmert!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.635
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nytt album slippes 16 mai.

Jeg vet ikke hvordan denne er, men bortsett fra (de teite) coverne synes jeg skivene hennes har tapt seg.
    Uansett har hun alltid vært en typisk "liveartist". Blir å se på Notodden i August, men da velger jeg nok heller noen andre.
    F.eks Dana Fuchs, Tedeschi Trucks Band eller John Mayall.
    Veldig mye bra på Notodden i år, med Van Morrison som det største trekkplasteret. Vurderer sterkt å ta meg en tur i år.
    Ja. Notodden har mye å by på i år.
    Jeg la ut en link med program for et par dager sida.
    Lite respons. Jeg har et inntrykk av at hifi folket generellt er lite ute og hører musikk, men det er mulig jeg tar feil? (håper det)
    Kan du legge ut linken her? Gjerne Norwegian Wood også, om du har.

Jeg er selv desverre alt for lite ute og hører musikk. Men så er jeg også ferdig med teltlivet.
    Linken står i mitt innlegg#4656 i denne tråden vi er i nå:)

Norwegian Woodmå du lete opp sjøl.
    Det er vel bare Nick Cave som er interessant.
    Man kan gå på konsert uten å ligge i telt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette gjør meg virkelig gammel, jeg vet!
    Men i kveld har jeg hørt på disse på spotify. Hvis noen tror at Brian Wilsons og Beach Boys` musikk oppsto i et vakuum, burde de lytte litt til de gutta her:

The Four Freshmen

Etterpå satte jeg på denne feite, stygge dama her:

Cass Elliott. Dama bak sounden til Mamas & Papas. En gudbenådet sanger!

mvh

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    The Mamas & The Papas. Samle Album. 1973. Kjøpt i Vest Berlin 1976.

Mamas & Papas 004.jpg
    får snurre litt gammel vinyl før jeg tar kvelden.

mvh

V

vinyl-jønki

Gjest
    Siste før søvnen.
    Between the Buttons -67.
    Ennå en stor plate fra The Rolling Stones:)
    IMG_0897.JPG

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå ble det plutselig kvelds for denne. All Time Best!

The beatles abbeyroad.jpg

Da er skapet satt på plass.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tar kvelden med denne fabelaktige skiva til Herbie Hancock. Anbefales sterkt!

herbie-hancock_imagine-project.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Får noen småhint om litt bredere dekning av suverene artisters produksjoner selv om det kan være litt OT. Sist Guy Clark, nå Jerry Jeff Walker.

Et forord og samtidig litt kjeft:

Det burde være givende, for enhver, å ha en passelig kunnskap om bakgrunnen til musikeren/kunstneren vi hører/ser på, ikke bare sette på en plate. Tullinger gjør dét: setter på en skive og går! Og setter på samme platen igjen og igjen. Og går på dass eller kjefter på bikkja eller kona.

Litt mildere: Hvem lytter vi til?

Det var kveldens irritasjon, nå musikk:

Kort: Jerry Jeff vokste opp i NY State og dro til Austin, TX i slutten av 20-årene (hans altså). Heter Ronald Clyde Crosby. Trod til med sin første, virkelig gode utgivelse, i 1972. Superkuttet her er "L.A. Freeway", skrevet av Guy Clark. En ikke helt enkel plate å få tak i, men finnes (united har den, smiley til ham).

Slik ser den ut. Kommentarer om hver utgivelse står ellers under hvert albumbilde.

Jerry Jeff - s/t (1972)

43345.jpg

En ung, uerfaren mann som ikke vet hva som venter ham av konsekvensene av berømmelse, reising, fyll mm. Det gjelder muligens de fleste av oss. Med unntak av berømmelse.

Den neste, gode skiven er denne:

JJW - Viva Terlingua (1973)

Jerry Jeff Walker- Viva Terlingua_front.jpg

Her har han rotet seg bort på et hotellrom i London. Ensom. Og han fryser og lengter hjem. Til armadilloene. Tror det var dette året jeg "skjønte" country. Med andre ord et viktig år. Gikk på NTH, var passe dritings denne morgenkvisten, klokken var vel 0400, gikk oppover Magnus Blindes Vei, siktet inn på hybelen og tenkte på hvor langt det må være fra Norge til Texas. Men, en dag kom jeg meg dit.

JJW - It´s a Good Night for Singing (1976)

z089.jpg

Har du ikke hørt øl-musikk før? Que? Da har du ikke vært full og samtidig lykkelig. Det går nemlig an, selv om folk fra SIRUS mener det stikk motsatte. Period. Stappet med gode melodier.

JJW - Contrary to Ordinary (197

walker_jerry_jeff_contrary_to_ordinary_lg.jpg

Fortsatt i fin form. Tittelkuttet er suverent. Et gjennomført strøkent album. Vanskelig å få tak i, men gjør et forsøk.

JJW - Too Old to Change (1979)

36172111.jpg

Et litt utskjelt album, men fylla begynner å tære. Kona, Susan, stikker vel avgårde på denne tiden (jeg er ikke ansatt i SE & Hør), så det vet jeg ikke. Vi får se, lengre nede.

0000848547_500-2.jpg

Et fantastisk album, ett av de største ever. Ikke bare fra JJW, men ellers. Tror jeg står passelig alene her, med den meningen, men dette er oppriktig. Han er i form, synger om Hank, "I Feel like Hank Williams Tonight" (tror det var en av de første gangene kona så meg grine). Men, musikk er følelser, er det ikke?

Så kommer det en tekst der Willie (Nelson) fryser på beina. Men, egentlig så er ikke det helt krise, fordi "The Man With the Big Hat is Buying". Boooze er løsningen. Det hjelper. For sure.

Ett av de beste live-albumene ever. Fillmore og Allman Bros.? Eat your heart out!

-------------

Fyren har nå kommet seg fra fyll og annet tull. Utro tror jeg aldri han har vært, seriøst, han digget Susan hele tiden, men spesielt reiser tar jo livet av de beste. Hva faen skal du drive med efter en heftig konsert?

Da sier jeg, OK Buckaroos, dette er hans beste av de siste. Han begynner å bli gammel, "I ain´t no spring chicken either" er suveren.

Men, selv om jeg er en god nordmann og internasjonalist, så er dette rett og slett nydelig:

0001120318_500-1.jpg

Hør på "Keep Texas clean". Vakrere blir det nesten ikke. Dette har ikke noe med KuKluks etc. å gjøre, men natur, økologi osv.

I det hele tatt en fyr som har formet musikkinteressen min, tilfeldigheter det hele. Som det meste ofte er.

Epilog 1:

Fatter´n kjøpte hytte i Lillesand i 1969, fremsynt som han var, han og jeg snekret og plutselig stod sto det en jente fra Des Moines, Iowa der, fra øya over sundet. Asperø heter øya. Vakrere kvinne (pike den gangen) har jeg aldri sett. I was stunned.
    Som begynte å studere i Austin, TX. Og slik havnet jeg også der. Hun er i dag Dr.ing. Jeg er ikke gift med henne, men med en enda bedre en, fra Trøndelagen. Hun digger Jerry Jeff. Heldigvis.

Epilog 2:

Enkelt:

Sometimes life is beautiful.

Epilog 3:

Han turnerer, men kun i USA og på hotellet i Belize. Fortsatt i fin form.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.635
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @janfrt

Likte denne:

"Det burde være givende, for enhver, å ha en passelig kunnskap om bakgrunnen til musikeren/kunstneren vi hører/ser på, ikke bare sette på en plate. Tullinger gjør dét: setter på en skive og går! Og setter på samme platen igjen og igjen. Og går på dass eller kjefter på bikkja eller kona."

Så sant som det er sagt!

Mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.635
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig med janfrt.
    Det er ikke så meningsfullt å lese tråden bare for å se at noen spiller " DEN " igjen. Uten noe som helst bakgrunn eller informasjon.
    Man ser jo tildels hva andre liker, men det hadde vært fint å få vite litt første gang noe blir presentert, eller fortelle om man har spesiell kunnskap, anektdoter osv.
    Jeg ønsker ikke å drepe entusiasmen og den løsslupne tonen. Jeg mener ikke at alt trenger være like seriøst. Likevel kunne man ønske at suppa var litt mer næringsrik.

Selvsagt skal man ikke behøve å skrive noe hver gang man poster, og ofte vil det ikke være noe poeng hvis det er godt kjente utgivelser og ting som har vært omtalt før.

Jeg har postet litt i begge tråder i den hensikt at jeg prøver å følge med litt, men likte meg bedre før da vi hadde en tråd,- dessverre.
    Jeg må si at jeg selvsagt ikke er i stand til å levere høy standard på innlegg hele tida, og mener ikke at det skal være et krav til noen, men det handler noe om bevisstgjøring.

Innlegg i denne tråden har ofte lite kjøtt på benet.
    I den andre tråden er det mye interessant og nytt, men det er ikke alt som er interessant for meg selv om det er nytt.

Jeg skriver dette i håp om å bidra til økt kvalitet i tråden.
    Det har dog bedret seg etter "skilsmissen".

Jeg er glad for at en del faste bidragsytere fortsatte i denne tråden, ettersom den har en annen karakter enn den andre.
    I hovedsak hadde det vært synd å miste dette.

Mvh

(Nå blir det vel kjeft å få, så jeg går ut i sola en tur:cool:)

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Får noen småhint om litt bredere dekning av suverene artisters produksjoner selv om det kan være litt OT. Sist Guy Clark, nå Jerry Jeff Walker.

Det burde være givende, for enhver, å ha en passelig kunnskap om bakgrunnen til musikeren/kunstneren vi hører/ser på, ikke bare sette på en plate. Tullinger gjør dét: setter på en skive og går! Og setter på samme platen igjen og igjen. Og går på dass eller kjefter på bikkja eller kona.

Litt mildere: Hvem lytter vi til?

Det var kveldens irritasjon, nå musikk:

Kort: Jerry Jeff vokste opp i NY State og dro til Austin, TX i slutten av 20-årene (hans altså). Heter Ronald Clyde Crosby. Trod til med sin første, virkelig gode utgivelse, i 1972. Superkuttet her er "L.A. Freeway", skrevet av Guy Clark. En ikke helt enkel plate å få tak i, men finnes (united har den, smiley til ham).

Slik ser den ut. Kommentarer om hver utgivelse står ellers under hvert albumbilde.

Jerry Jeff - s/t (1972)

En ung, uerfaren mann som ikke vet hva som venter ham av konsekvensene av berømmelse, reising, fyll mm. Det gjelder muligens de fleste av oss. Med unntak av berømmelse.

Den neste, gode skiven er denne:

JJW - Viva Terlingua (1973)

Her har han rotet seg bort på et hotellrom i London. Ensom. Og han fryser og lengter hjem. Til armadilloene. Tror det var dette året jeg "skjønte" country. Med andre ord et viktig år. Gikk på NTH, var passe dritings denne morgenkvisten, klokken var vel 0400, gikk oppover Magnus Blindes Vei, siktet inn på hybelen og tenkte på hvor langt det må være fra Norge til Texas. Men, en dag kom jeg meg dit.

JJW - It´s a Good Night for Singing (1976)

Har du ikke hørt øl-musikk før? Que? Da har du ikke vært full og samtidig lykkelig. Det går nemlig an, selv om folk fra SIRUS mener det stikk motsatte. Period. Stappet med gode melodier.

JJW - Contrary to Ordinary (197

Fortsatt i fin form. Tittelkuttet er suverent. Et gjennomført strøkent album. Vanskelig å få tak i, men gjør et forsøk.

JJW - Too Old to Change (1979)

Et litt utskjelt album, men fylla begynner å tære. Kona, Susan, stikker vel avgårde på denne tiden (jeg er ikke ansatt i SE & Hør), så det vet jeg ikke. Vi får se, lengre nede.

Et fantastisk album, ett av de største ever. Ikke bare fra JJW, men ellers. Tror jeg står passelig alene her, med den meningen, men dette er oppriktig. Han er i form, synger om Hank, "I Feel like Hank Williams Tonight" (tror det var en av de første gangene kona så meg grine). Men, musikk er følelser, er det ikke?

Så kommer det en tekst der Willie (Nelson) fryser på beina. Men, egentlig så er ikke det helt krise, fordi "The Man With the Big Hat is Buying". Boooze er løsningen. Det hjelper. For sure.

Ett av de beste live-albumene ever. Fillmore og Allman Bros.? Eat your heart out!

-------------

Fyren har nå kommet seg fra fyll og annet tull. Utro tror jeg aldri han har vært, seriøst, han digget Susan hele tiden, men spesielt reiser tar jo livet av de beste. Hva faen skal du drive med efter en heftig konsert?

Da sier jeg, OK Buckaroos, dette er hans beste av de siste. Han begynner å bli gammel, "I ain´t no spring chicken either" er suveren.

Men, selv om jeg er en god nordmann og internasjonalist, så er dette rett og slett nydelig:

Hør på "Keep Texas clean". Vakrere blir det nesten ikke. Dette har ikke noe med KuKluks etc. å gjøre, men natur, økologi osv.

I det hele tatt en fyr som har formet musikkinteressen min, tilfeldigheter det hele. Som det meste ofte er.

Epilog 1:

Fatter´n kjøpte hytte i Lillesand i 1969, fremsynt som han var, han og jeg snekret og plutselig stod sto det en jente fra Des Moines, Iowa der, fra øya over sundet. Asperø heter øya. Vakrere kvinne (pike den gangen) har jeg aldri sett. I was stunned.
    Som begynte å studere i Austin, TX. Og slik havnet jeg også der. Hun er i dag Dr.ing. Jeg er ikke gift med henne, men med en enda bedre en, fra Trøndelagen. Hun digger Jerry Jeff. Heldigvis.

Epilog 2:

Enkelt:

Sometimes life is beautiful.

Epilog 3:

Han turnerer, men kun i USA og på hotellet i Belize. Fortsatt i fin form.

Takk for at du følger opp ønsker og spørsmål på en slik flott måte! Dette skal sjekkes ut.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hjemme etter dagens første økt. Musikk til middagsmekking.

Stevie Ray Vaughan-Couldn`t Stand The Weather.jpg

Couldn`t Stand The Weather. Flott plate av gitarlegenden, som gikk bort alt for tidlig. Og været er jævlig!

SACD

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig med janfrt.
    Det er ikke så meningsfyllt å lese tråden bare for å se at noen spiller " DEN " igjen. Uten noe som helst bakgrunn eller informasjon.
    Man ser jo tildels hva andre liker, men det hadde vært fint å få vite litt første gang noe blir presentert eller om man har spesiell kunnskap anektdoter osv.
    Jeg ønsker ikke å drepe entusiasmen og den løsslupne tonen. Jeg mener ikke at alt trenger være like seriøst. Likevel kunne man ønske at suppa var litt mer næringsrik.

Selvsagt skal man ikke behøve å skrive noe hver gang man poster, og ofte vil det ikke ha noe poeng hvis det er godt kjente utgivelser og ting som har vært omtalt før.

Jeg har postet litt i begge tråder i den hensikt at jeg prøver å følge med litt, men likte meg bedre før da vi hadde en tråd,- dessverre.
    Jeg må si at jeg selvsagt ikke er i stand til å levere høy standard på innlegg hele tida, og mener ikke at det skal være et krav til noen, men det handler noe om bevisstgjøring.

Innlegg i denne tråden har ofte lite kjøtt på benet.
    I den andre tråden er det mye interessant og nytt, men det er ikke alt som er interessant for meg selv om det er nytt.

Jeg skriver dette i håp om å bidra til økt kvalitet i tråden.
    Det har dog bedret seg etter "skilsmissen".

Jeg er glad for at en del faste bidragsytere fortsatte i denne tråden, ettersom den har en annen karakter enn den andre.
    I hovedsak hadde det vært synd å miste dette.

Mvh

(Nå blir det vel kjeft å få, så jeg går ut i sola en tur:cool:)
    Du får iallfall ikke kjeft av meg. Jeg ser poenget ditt.:)

Prøver selv å skrive et par ord om hvorfor og hva jeg lytter til, men orker sjelden å linke til Youtube. Der er det nok andre som er flinkere, og kanskje burde jeg skjerpe meg.

Mhp å poste mye nytt er jeg nok ekstremt dårlig, og det kommer jeg nok til å fortsette å være.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rekker en til før drillpikene.

Caravan-in-the-land-of-grey-and-pink.jpg

Caravan - In The Land Of Grey And Pink. Deilig prog, fra den tiden man visste at ordentlig prog selvsagt innbefattet tverrfløyte. Hvilket skulle da bare mangle; ingen fløyte, ingen prog! :mad:
    flutist-1259.gif

Engelsk band. Skiva er fra det herrens år 1971.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    @janfrt

Likte denne:

"Det burde være givende, for enhver, å ha en passelig kunnskap om bakgrunnen til musikeren/kunstneren vi hører/ser på, ikke bare sette på en plate. Tullinger gjør dét: setter på en skive og går! Og setter på samme platen igjen og igjen. Og går på dass eller kjefter på bikkja eller kona."

Så sant som det er sagt!

Mvh
    Ja, jeg mener at man får et mye større utbytte av musikken når man har kunnskap om musikeren og bakgrunnen. Dette er jo egentlig selvsagt. En seriøs artist, seriøs vel og merke, har jo et motiv og en hensikt med det vedkommende presenterer. Musikken kommer jo ikke fra intet!

Her en Jerry Jeff til og nå gjelder det å guffe på skikkelig, jeg mener SKIKKELIG, ihvertfall på de to første kuttene.

jerry_jeff_walker-jerry_jeff.jpg

Er på Spoty.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi skriver 25.april, og på tur hjem fra job begynte det pinadø å sludde! Kanskje ikke en bombe for mange, men her i ytre strøk av Hordaland pleier det å være grønt på denne tiden. :(

Hvis dette er global oppvarming, gjør vi en usedvanlig slett jobb. Overveier å inndra konas Nissan Micra til fordel for noe som virkelig monner. Gjerne noe tungt, beltedrevet og med bensinmotor:

En Sherman med Ford GAA 18 liters V8 må være tingen:

Og i mellomtiden spilles sommermusikk:

Vinyl.

mvh

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Guy Clark. Workbench Songs:

Guy Clark 004.jpg
    cd. 2006. Artisten ble nylig grundig omtalt av janfrt., så jeg repeterer ikke. En dyktig låtskriver & sanger ialfall.

mvh

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Mens jeg venter på Herreavdelingens platesjappe spilles denne på vinyl
    Videre info er vel unødvendig?
    ABBA - SuperTrouper

Vedlegg

• Liker
    Reaksjoner: tkr

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sannelig er man ikke hjemme tidlig en kveld :confused:

Hugh Laurie - Let  Them Talk.jpg

Hugh Laurie - Let Them Talk.

Her gjør doktoren en absolutt godkjent innsats. Han synger slett ikke verst, og han trakterer pianoet godt. Flott plate dette, med en del gode tolkninger. Musikk i grenselandet mellom blues, jazz og country.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vårherre pisser på oss fra stor høyde fortsatt, og jeg har måttet fyre i ovnen. Sommermusikk hjalp ikke. Får prøve litt blues i stedet:

VINYL-

John Mayall er nestoren og den mest ruvende figuren i britisk blues. Det er antakelig lettere å ramse opp hvem som ikke har vært i en eller annen utgave av bluesbreakers, men listen inkluderer Eric Clapton, John McVie, Jack bruce, Peter Green, Mick Fleetwood, Mick Taylor, Jon Hiseman, Dick Heckstall- Smith og Larry Taylor.

mvh

<strong>

Sist redigert:
    V

vinyl-jønki

Gjest
    Jaja,man har sitt å slite med.
    Spiller Frank Sinatra, No One Cares -59. Vinyl :)
    Sings ballads in a lonely mood with rich backgrounds by arranger-conducter
    Gordon Jenkins, står det på coveret.:) En meget bra plate.DE eldre av dere som
    Lars-Erik vet hvem dette er,vi andre får slå opp i boka.;)

V

vinyl-jønki

Gjest
    Synd Stutum ga seg så tidlig,enkelte av dagens nordmenn hadde hatt godt av et
    spark i siden fra Stutum. På vinyl,seff. -73

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn