Hva lytter du til i dag (del 6)?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.865
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Antinerd-musikk

    Når man endelig er ferdig med en skrekkelig oppgave, funnet opp av en som mener at sitt eget nerderi burde være allmennkunnskap, kan man endelig begynne å lime på håret igjen. Og spille musikk.

    Blue Oyster Cult - Secret Treaties. Columbia 468918-2. 1974(89).jpg


    Blue Oyster Cult - Secret Treaties. Columbia 468918-2. 1974(89)


    Må passe på væskeinntaket også;

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med Tidal og CC Audio, er ikke så nøye så tidlig på dagen. Blir jo ikke finlytting når mailer skal sendes og kaffe skal drikkes.
    På tross av at jeg får et lite hikk i starten av hvert spor når jeg bruker Tidal som direkte avspiller så er det å foretrekke når albumet skal spilles gapless, for det får ikke Bubble til ut fra det jeg har funnet ut. Tidal (eventuelt jeg) må se å få det på plass fortere enn faen. Greit nok å høre på album med mellomrom mellom låtene i Bubble, men det er en så dårlig funksjonalitet at det ikke fungerer i lengden. Da går funksjonalitet foran lydkvalitet til slutt.

    Ja ja, årsaken til den lille ranten er at jeg spiller Love, og da må det jo gapless avspilling til.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.865
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Besserwisser-musikk

    I føljetongen "hva har ikke effekt", har nå besserwisserne kommet til strømrensere. Merkelig da at min Thor gir lett hørbar forbedring, som min eksterne klokke for fjerning av jitter, som ulike effektforsterkere, mastringer, kabler, drivverk, demping av vibrasjoner osv. Skal se det er noe skrekkelig galt med mine ører, eller kanskje jeg lytter for mye og leser for lite?

    Ja, ja; mer musikk.

    Sir Lord Baltimore - Kingdom Come TRC 015. 1970(91).jpg


    Sir Lord Baltimore - Kingdom Come TRC 015. 1970(91)

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.865
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joan Armatrading - Show Some Emotion. A&M Records CD3273. 1977(90)

    Noe helt annet, men en flott skive dette.

    Joan Armatrading - Show Some Emotion. A&M Records CD3273. 1977(90).jpg


    Joan Armatrading - Show Some Emotion. A&M Records CD3273. 1977(90)

     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dessverre mer enn et bristende hjerte kan tåle. Om ikke den Hell-greia er brudd å åndsverkloven så er den i alle fall i henhold til åndsvakeloven. Dette var virkelig Tom Waits fra helvete.

    Leo Zero - Disconnect (2003)

    last ned (6).jpg


     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.865
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Blind Faith. Polydor P2 25094-2

    Har heldigvis ikke hørt den Waits-skiva. Bra noen tar støyten ;)

    Blind Faith. Polydor P2 25094-2.jpg


    Blind Faith. Polydor P2 25094-2. 1969.


    Eric Clapton og Stevie Winwood.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Sånn er det, noe må alltid gå foran. Men nå er det off to swinging London, Jermyn Street, men først og fremst Savile Row. Hjem i kveld. Fole kjekt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det, noe må alltid gå foran. Men nå er det off to swinging London, Jermyn Street, men først og fremst Savile Row. Hjem i kveld. Fole kjekt.
    Savile Row? Forskjønningen av sørfylket går sin vante gang. :) Rørene er varme og jeg har latt Tidal med hikke i starten av hvert spor få en pause for å høre litt Händel. På CD!

    389857d1468413212-klassisk-hva-ha-rer-du-pa-na-handel-prelude-baroque.jpg
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.865
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Thin-Lizzy - Jailbreak. Vertigo 28PD 546

    Dagene snirkler seg fram når man pleier en skadet ankel i stedet for å vie seg til meningen med livet; laksefiske. I morgen får det bære eller briste; 10 meter sportstape rundt foten burde holde!

    Thin-Lizzy - Jailbreak. Vertigo 28PD 546.jpg


    Thin-Lizzy - Jailbreak. Vertigo 28PD 546


    Pokker ikke direkte feil, denne skiva heller!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn på tampen før sengekanten skal finnes inntas litt mer høyverdig nytelse enn fengselsfugler på flukt, her sprekker sømmene for alt sømmelig og jeg blåser støvet av en gammel klassiker. Bursting At The Seams av The Strawbs har liksom alltid vært med meg. Og siden jeg først har rotet meg inn på geriatrisk avdeling her på asylet...

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Holland & Sherry er av de aller beste stoffselgerne i verden. Har mange plagg fra dem.

    I går ble det derimot noe ganske annet, en ferdigdress i Donegal tweed. Jeg er veldig glad i tweed. Det var salg hos Ede & Ravenscroft, og slikt kan jo ikke en jøde innpakket i en sunnmørskropp stå i mot. Var innom flere andre skreddere on and off the Row. Og en del andre snopesjapper. Å, føttene - Å lommeboka!

    I dag er det på vei mot Telemarkskanalen for å sykle til Dalen sammen med avleggeren. Etter flere lange år der ferie med gamlingen har vært helt, helt uaktuelt - så er det en viss vårløsning og tøvær å spore. Så da er det bare å legge i vei.

    Sir Douglas Quintet - At the crossroad (1963)

    last ned (7).jpg


     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Vis vedlegget 389436

    Etter å ha trosset stengte veier, ufremkommelige omkjøringsveier, så kom man da frem til venner i havgapet og da kan man jo nyte gammelt gull! Og fuck HFS bildeproblematikk ;)
    Bare kort innpå så har jeg en teori om hva som er galt med HFS og bilder; nada. Problemet ligger i OS-et som 'hjelper' deg til å se bildene riktig vei (kanskje stort sett en fin ting, men altså ikke alltid). Dermed tror du at bildene du ser på maskinen din er sånn de skal være; men det er de egentlig ikke! Hva skjer f.eks. om du åpner ovenstående bilde i photoshop, eller et annet bildebehandlingsprogram? Står det fortsatt riktig vei? Hvis jeg f.eks. laster ned dette bildet her, så vil det fortsatt ligge feil vei for meg. Det er sannsynligvis slik originalbildet ble tatt. For å rette på dette så _må_ jeg inn i et bildebehandlingsprogram, som kan rotere bildet for meg 'fysisk'. Den andre måten å rotere bilder på er ved hjelp av 'tagging' (slik OS-et gjør), men disse taggene blir ikke med over i f.eks. HFS sin lille hule, og vises dermed 'riktig' vei, men som altså ikke alltid ser så fint ut. Alt dette er kun min teori, men jeg tror ikke den er så dum ... :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Sølvskivespillingen har fortsatt utover ettermiddagen. Først Mozarts rekviem (merkelig valg etter middag) og nå Vans Moondance. Trenger ikke linke opp noen video til den, tipper jeg.

    Vis vedlegget 389890
    Van is The Man ... ikke noen tvil om det. Kjøpte denne som 'deluxe version' på HDTracks, og der var det mange flotte alternative versjoner og annet snacks. Anbefales! :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sølvskivespillingen har fortsatt utover ettermiddagen. Først Mozarts rekviem (merkelig valg etter middag) og nå Vans Moondance. Trenger ikke linke opp noen video til den, tipper jeg.
    Van is The Man ... ikke noen tvil om det. Kjøpte denne som 'deluxe version' på HDTracks, og der var det mange flotte alternative versjoner og annet snacks. Anbefales! :)
    Når jeg får en DAC-løsning til CC Audio som er like god som min CD-spiller skal jeg vurdere å kjøpe en slik nedlasting. Har du sammenlignet med den "originale" CD-lyden?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er dette startskuddet for den særegne genren kalt norsk jazz eller nordic sound? Stilskaperen Karin Krog med Jan Garbarek, Arild Andersen, Svein Christiansen, Espen Rud og Terje Bjørklund i 1968 fra det viktige Krog-albumet Joy.

     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Er dette startskuddet for den særegne genren kalt norsk jazz eller nordic sound? Stilskaperen Karin Krog med Jan Garbarek, Arild Andersen, Svein Christiansen, Espen Rud og Terje Bjørklund i 1968 fra det viktige Krog-albumet Joy.

    Fine pionérer det der. Ellers startet vel det hele i Penguin Club i 1952 hvor Karin spilte for første gang i 1955. Har ikke noe særlig av disse folkene, ble for ensformig, men som enkeltstående musikere var/er de fantastiske.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Bare kort innpå så har jeg en teori om hva som er galt med HFS og bilder; nada. Problemet ligger i OS-et som 'hjelper' deg til å se bildene riktig vei (kanskje stort sett en fin ting, men altså ikke alltid). Dermed tror du at bildene du ser på maskinen din er sånn de skal være; men det er de egentlig ikke! Hva skjer f.eks. om du åpner ovenstående bilde i photoshop, eller et annet bildebehandlingsprogram? Står det fortsatt riktig vei? Hvis jeg f.eks. laster ned dette bildet her, så vil det fortsatt ligge feil vei for meg. Det er sannsynligvis slik originalbildet ble tatt. For å rette på dette så _må_ jeg inn i et bildebehandlingsprogram, som kan rotere bildet for meg 'fysisk'. Den andre måten å rotere bilder på er ved hjelp av 'tagging' (slik OS-et gjør), men disse taggene blir ikke med over i f.eks. HFS sin lille hule, og vises dermed 'riktig' vei, men som altså ikke alltid ser så fint ut. Alt dette er kun min teori, men jeg tror ikke den er så dum ... :)
    Tror du er inne på noe der, Kanutus. Ikke opplevd problemet med bilder fra Canon kamera. Problemet oppstår med iPhone/iPad og bilder tatt i de utroligste vinkler:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er dette startskuddet for den særegne genren kalt norsk jazz eller nordic sound? Stilskaperen Karin Krog med Jan Garbarek, Arild Andersen, Svein Christiansen, Espen Rud og Terje Bjørklund i 1968 fra det viktige Krog-albumet Joy.
    Fine pionérer det der. Ellers startet vel det hele i Penguin Club i 1952 hvor Karin spilte for første gang i 1955. Har ikke noe særlig av disse folkene, ble for ensformig, men som enkeltstående musikere var/er de fantastiske.
    Ja, mange sliter litt med det minimalistiske uttrykket som kom utover syttitallet og som ofte kalles den nordiske tonen eller typisk norsk jazz. Dette er milevis fra minimalismen til disse unge protesjeene hennes skapte senere i karrièren. Garbarek har like mye til felles med Coltrane som Garbarek tyve år senere på denne platen. Men du hører at den viljen til å sprenge grenser for det tradisjonelle uttrykk er her, og i større grad enn tidligere i hennes karrière. Her viser hun seg som skikkelig nyskapende og skoledannende.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fine pionérer det der. Ellers startet vel det hele i Penguin Club i 1952 hvor Karin spilte for første gang i 1955. Har ikke noe særlig av disse folkene, ble for ensformig, men som enkeltstående musikere var/er de fantastiske.
    Ja, mange sliter litt med det minimalistiske uttrykket som kom utover syttitallet og som ofte kalles den nordiske tonen eller typisk norsk jazz. Dette er milevis fra minimalismen til disse unge protesjeene hennes skapte senere i karrièren. Garbarek har like mye til felles med Coltrane som Garbarek tyve år senere på denne platen. Men du hører at den viljen til å sprenge grenser for det tradisjonelle uttrykk er her, og i større grad enn tidligere i hennes karrière. Her viser hun seg som skikkelig nyskapende og skoledannende.[/QUOTE]

    Flotte og lærerike diskusjoner dette:) Kanskje burde de vært kjørt i en jazz-tråd, så hadde jeg ikke NESTEN gått glipp av den:cool:. Men By all means: fortsett den interessante diskusjonen, karer;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn