Hva lytter du til i dag? (Del2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    U

utgatt60135

Gjest
    Det er vel ikke helt tilfelle, vel? Townes og United spiller jo tonnevis med ny musikk.
    Jo det er sant, men det er i grove trekk bare én type musikk. Forumet domineres av den type musikk. Hvis man google opp f.eks 20 på topp lister fra ulike år så er det langt, langt bredere og variert enn det er her på forumet. Men nå er det jo ingenting jeg kan gjøre med det, men det er litt forundelig at det er slik blant HiFi interesserte. Eller kanskje litt tilfeldig? Eller noe med snittalderen om dominansen av menn?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ikke helt tilfelle, vel? Townes og United spiller jo tonnevis med ny musikk.
    Jo det er sant, men det er i grove trekk bare én type musikk. Forumet domineres av den type musikk. Hvis man google opp f.eks 20 på topp lister fra ulike år så er det langt, langt bredere og variert enn det er her på forumet. Men nå er det jo ingenting jeg kan gjøre med det, men det er litt forundelig at det er slik blant HiFi interesserte. Eller kanskje litt tilfeldig? Eller noe med snittalderen om dominansen av menn?
    Den musikken Townes og united hører på, er ting jeg nærmest aldri lytter til, så det er jo flere sjangre enn det representert her. Men du har sikkert rett i at det kunne vært enda bredere.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kan du fortelle meg hvilken type musikk jeg hører på, Lyngen?
    Jeg undres, faktisk.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    "Best of Jon & Vangelis".
    Muligens litt sær musikk? Men for den som setter pris på slike vinylvarianter:
    Vangelis.jpg

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg undres, faktisk.
    Jeg synes det er mye av den samme musikken som går igjen her. Tradisjonell rolig og traus rock/amaricana/folk og litt country i mer eller mindre grad. Jeg sjekker musikk som mange her hører på, men synes det er sjelden noen overraskelser. Jeg tør ikke å utdype din musikksmak, United. Jeg ser i allefall lite mangfold og lite interesse av musikk som får kritikerros.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Den musikken Townes og united hører på, er ting jeg nærmest aldri lytter til, så det er jo flere sjangre enn det representert her. Men du har sikkert rett i at det kunne vært enda bredere.
    Den der ventet jeg bare på! Vitsen er jo å presentere musikk man:

1. Fortsatt syntes er bra (altså tidligere utgivelser).

2. Har nylig oppdaget (f.eks. via andre og her synes jeg "Hva lytter du til i dag" er uvurderlig).

Det er jo noen som dominerer her og det er flott, men det burde bare utfordre og inspirere andre til å utforske, teste ut i egne ører og så presentere det man liker. Spotify er jo helt suverent ved at vi kan få opp alternative artister og sjekke ut.

Slik det fungerer idag burde vel være helt OK? Hva skulle vi ellers gjøre?

Tenk om alle digget Kari B., Justin B. og Boy George. Mangfold er tingen! Og altså å inspirere hverandre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hører nå på;

Den favner nok litt bredere og med flere her?
    Hva er dette da?
    Støyete rock n´n roll plate fra i år. Open Your Heart by The Men on Spotify

Rart at jeg setter dere litt i samme bås. Kan du utdype din smak i forhold til deres?
    Jeg liker blues. Særlig fra de store som hooker, king, buddy Guy og muddy waters. Ellers går det mye i jazz. Samt syngedamer som Bremnes, Preus og Sofia Karlsson. De største favorittene er selvsagt Beatles. Jethro Tull og Pink Floyd. Det vil også si at Stones lytttes det svært sjelden til. Santana, selvsagt. Ei heller aldri garasje punk eller hestejazz. Samtidig gir denne tråden meg utrolig mye i form oppdagelse av musikk jeg ikke visste fantes. Det gjør denne tråden til Asylets viktigste tråd.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Ok, skjønner lars_erik.

janft, nei det er ikke noe å gjøre med. Det er vel bare naturlig med litt ynkelse når man er såpass interessert i musikk? Vi mennesker er jo sosiale skapninger og ønsker å dele interesse. Jeg har det dessverre litt for mye slik på blant venner og bekjente også. Det går bare i de gamle kjente og nesten all ny musikk er bare kjedelig for dem. Det vet de i løpet av 3 sekunder. Kjedelig for meg, men noen unntak er det jo.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undres, faktisk.
    Jeg synes det er mye av den samme musikken som går igjen her. Tradisjonell rolig og traus rock/amaricana/folk og litt country i mer eller mindre grad. Jeg sjekker musikk som mange her hører på, men synes det er sjelden noen overraskelser. Jeg tør ikke å utdype din musikksmak, United. Jeg ser i allefall lite mangfold og lite interesse av musikk som får kritikerros.
    Hei Lyngen,
    vi har nok engasjementet for musikk felles, det er det viktigste her. Men vi deler nok ikke så mange artistfavoritter, nei. For det totale mangfoldet er det veldig bra du er her.

Men med all respekt å melde, syns jeg du nå er på meeget tynn is, Lyngen.

Fortell meg gjerne om ditt mangfold, hvilke sjangere er det du liker.?

Kan det være du som er smal?

Rock
    , folk, americana, country er ikke mangfold? Kanskje for rettferdighetens skyld legge til singer/songwriters, pop, punk, soul og blues: er det fortsatt ikke mangfold? Litt jazz også? Reggae, jeg har hørt minst 200 sanger med Bob Marley de siste åra, betyr det noe? Alle avartene av rock gidder jeg ikke ramse opp.

Å ikke være særlig opptatt av klassisk, hip hop, elektronika og listepop: er det det som er mangel på mangfold?

Kritikerros? Hvilke kritikere?

Vet du har din kitchfork. Selv leser jeg 4-5 aviser, allmusic, mange blogger og flere forum, Noen kritikere stoler jeg brukbart på, andre ikke. Sånn har du sikkert det du også.

For ordens skyld kan du titte på min 40-på-topp de siste tre år. Du må gjerne fortsatt si at dette er EN type musikk (hvis du ikke vil si at det er den gode typen da;)). I såfall vil jeg si at du mangler kunnskap og kompenserer for det med fordommer.
    (Lista kommer i neste post.)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Tor

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mine topp 40-artister siste 3 år:
    Hele lista:
    roartho’s Charts – Users at Last.fm

1
    Cowboy Junkies2,019
    2
    Tord Gustavsen Trio1,372
    3
    Calexico1,042
    4
    Nina Simone984
    5
    Van Morrison903
    6
    Dougie MacLean699
    7
    Bonnie 'Prince' Billy692
    8
    Sigur Rós665
    9
    Neil Young627
    10Dan Reeder557
    11
    James Yorkston and The Athletes542
    12
    Johnny Cash533
    13
    Cassandra Wilson507
    14
    Damien Jurado492
    15
    Bruce Springsteen466
    16
    Gordon Lightfoot461
    17
    Lyle Lovett439
    18
    Jack Johnson438
    19
    Richard Buckner429
    20
    Bob Dylan427
    21
    My Morning Jacket424
    22
    Willie Nelson400
    23
    Ryan Adams392
    24
    Gene Clark373
    25
    Joe Ely370
    26
    Okkervil River367
    27
    Tom Russell355
    28
    Townes Van Zandt349
    29
    Ry Cooder339
    29
    Jan Johansson339
    31
    16 Horsepower321
    32
    Steve Earle318
    33
    Lambchop316
    34
    Allison Moorer300
    35
    The Mountain Goats299
    36
    Low298
    37
    Slaid Cleaves297
    38
    Robert Earl Keen295
    39
    Dave Alvin293
    40
    Buddy Miller29

PS: Hvordan kan jeg ha hørt SÅ mye Allison Moorer da? Muligens lyver statistikken?

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Puhh, kjente jeg ble irritert der et øyeblikk, men det gikk fort over.:cool:

Det er jo heelt lov å like bare EN type musikk.

Men det er virkelig vanskelig jobb det å kategorisere musikk. Jeg har tagget 150 000 sanger på serveren hjemme, og syns det ofte er vanskelig å si akkurat hva som er blues, jazz, folk, country, soul, etc. Gode artister er det ofte ikke så lett å båssette, syns nå jeg.

Men dette er nesten ren soul. Trur eg..

Garland Green - Jealous Kind Of Fella (1969)

U

utgatt60135

Gjest
    Fortell meg gjerne om ditt mangfold, hvilke sjangere er det du liker.?
    Rock, pop (ikke kommersiell), klassisk, post-rock, alternativ rock, jazz, moderne jazz, vokaljazz, psykedelisk, prog, akustisk, worldmusic, punk, post punk, noe garasje og rock n´roll, electronica, ambient, singwriter, noe metal, new wave, mm.

Når det gjelder anmeldelser så favner jeg så bredt som mulig. Sjekker opp masse forskjellig. Pitchfork er mest en erte greie mellom meg og Townes, men ja jeg har fått mange tips derfra.

Mange artister jeg liker på den lista, United! Fin blandning av likheter og ulikheter :). Det hadde vært kjedelig om det hadde vært likt også.

Sist redigert av en moderator:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ok, skjønner lars_erik.

janft, nei det er ikke noe å gjøre med. Det er vel bare naturlig med litt ynkelse når man er såpass interessert i musikk? Vi mennesker er jo sosiale skapninger og ønsker å dele interesse. Jeg har det dessverre litt for mye slik på blant venner og bekjente også. Det går bare i de gamle kjente og nesten all ny musikk er bare kjedelig for dem. Det vet de i løpet av 3 sekunder. Kjedelig for meg, men noen unntak er det jo.
    Ref. uniteds kommentar litt ovenfor. Min store favoritt, for å røpe det, gjennom nesten 40 år, er utenfor det som kalles rock´n roll, nemlig Charlie/Charles Mingus. Jeg digger Mingus og bassen hans, musikken og tom. at han spilte i Aulaen osv.

Poenget i denne lille diskusjonen, er jo at vi skal berike hverandre, komme med tips og få opp øynene for nye band og musikere.

Jeg begynner å bli gammal (har skrevet det før) og er helt avhengig av å få innspill utenfra og spesielt ungdommen. Det siste dreit ihvertfall mine foreldre i.

Jeg blander glatt America og Jon Spencer. No problem.

Men her er to skiver, av de gamle, som fortsatt holder koken:

1244922988_fa05fc23ad0fd0eaa9e8961921cf4fe4_full.jpg

Fra 1974

Barclay-James-Harvest-Time-Honoured-Ghosts-Front-Cover-30883.jpg

Fra 1975

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Fascinerende lesning de siste innleggene her.

@Lyngen - du framstår ganske saftig som en crybaby akkurat nå. "Gitt opp" å misjonere egen musikk, og alt det andre spiller "treffer ikkje deg" og bla bla bla. Vel, kanskje du rett og slett har en helt unik og spesiell smak som (dessverre) for deg ikkje deles med så mange andre? Kanskje er du på et høyere nivå enn oss enkle sjeler? Og det at du kategorisk og konsekvent skal påberope deg retten til å vite allverdens om andre musikksmak, blir jo nesten som å falle ned på nivå med kabel-debattanter.

Det stemmer (uten tvil) at i alle fall eg, og trolig også united59, spiller mer americana/country/singer/songwritere enn hva vi gjør annet (i tråden i alle fall). Det er i det minste utskiftning og variasjon, i motsetning til å spille de samme fire-fem platene hele jævla tiden. Ta en stikkprøve om du gidder. Sjekk de 50 siste skivene eg har listet i denne tråden, og se kor mange som er fra 2012. Eg tipper minst 30. Unntaket av variasjon kommer dersom det er ei ny god skive ute, da spilles denne gjerne litt oftere.

Vi kan jo lett snu på flisa og si at du er ganske så ensforming, forutsigbar og kjedelig du også. Kommer det noe "nytt og spennende" som blir opphauset i de rette mediene, (du vet hvilket!) så spilles det her sporenstreks. Som et talsrør for kitchpork.

@lars_erik - du liker "blues" og "jazz" eg liker blues og jazz - derfor treffer nok ikkje min smak deg, som du jo selv påpeker.

Ser united59 ble nesten irritert, eg blei irritert.

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.957
    Torget vurderinger
    2
    Du er nå en merkelig skrue du Lyngen. Men får du virkelig lov til og være så seint oppe og skrive tull på hfs?

Eller må jeg virkelig beklage at jeg spiller musikk som jeg liker, men som du ikke liker? Det kommer ikke til og skje, og ikke kommer jeg til og stå skolerett for og fortelle deg hva jeg liker og hvorfor heller.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.957
    Torget vurderinger
    2
    mike henderson-edge of night.jpg

Garantert ikke lyngengodkjent, men jeg lar det stå til.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.957
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 155515

Garantert ikke lyngengodkjent, men jeg lar det stå til.
    Mike Henderson? Er det acid-jazz det? Eller trip-hop?
    Jævli vanskelig og putte i bås dette. Ikke er det gammelt heller. Fra i går, 1996. :)
    Men med titler som f.eks. "One Foot in the Honky Tonk" er det countryretningen dette går i. Og som med god country ellers, er det mye blues i det. Og slidegitar selvfølgelig. Svinger på en fredag morgen gjør det ihvertfall. Så mange år siden jeg hørte på denne, at jeg hadde glemt hvor bra den er. Har en til med M.H. Lenge siden den ble spilt også, så jeg tar den som neste ut.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Så, så. Tørke tårene nå. Poste hva du vil, du. Her er det, og skal det være, plass til alle sjangre og alle innspill.
    Ja, plass til alla sjangre her. Men det er din type musikk som dominerer på HFS og jeg synes det er litt kjipt å ikke kunne dele musikksmak her. Jeg savner et musikkforum som er mye bredere. VGD er mye, mye bredere men synes det er for mange forumtroll der. Vet ikke om noe annet.
    Hva om du misjonerer litt mer for det du liker? Legge ved f.eks. Youtube linker? Noe av det du lytter til, liker sikkert flere av oss. Men det er mye som er ukjent for hvertfall meg, og da krever det litt arbeide å oppdatere seg.
    Det har jeg gitt opp for lengst. Jeg har sluttet å starte tråden om grupper og plater jeg holder høyt pga dårlig respons. Jeg synes det er spennende med nye plateslipp, men her er det mest interesse hvis en 60-åring kommer med sin ørtende plate. Noen unntak er det jo, men det er laber interesse for ny musikk her dessverre.
    Det er vel ikke helt tilfelle, vel? Townes og United spiller jo tonnevis med ny musikk. Uten at det nødvendigvis er musikk som treffer deg, eller meg- for den saks skyld. Selv spiller jeg nå for tiden mye ny norsk musikk.
    Er ikke enig med deg jeg heller lyngen, men når folk ikke legger ved noe tekst, linker, anmeldelser eller lignende stopper det veldig ofte med "de har ikke jeg hørt om". Jeg kjøper og hører mye ny musikk! Fortsett og å formidle ditt gode budskap, men spe på med info, videoer o.l.

Ha en super dag alle sammen.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Du store min tid. Det er jo nesten så det er en krangletråd man våkner opp til. Jeg prøver en av platene til Lyngen, nemlig Perfume Genius. Høres ikke så værst ut det, ikke veldig tøft, men slett ikke ille.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Lightning Dust - Infinite Light (2009)

lightningdust.jpg

Perfume Genius ble dessverre litt kjedelig i lengden. Denne derimot er vakker hele veien. 2 av medlemmene spiller også i Black Mountain - uten av musikken ligner

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn