Hva lytter du til i dag? (Del2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Matthew Sweet - 100% fun (1995)



    Bra plate fra en habil låtskriver som opererer i et (power)poplandskap. Det er temmelig mange år siden eg har hørt denne. Mener eg syns noen av låtene tøyde strikken for sukkersøtt litt i lengste laget. Får sjekke om eg er enig med meg sjøl.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.365
    Antall liker
    20.239
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Også et audiofilt mesterverk. God lyd er alfa omega for å lytte til musikk. Dårlig lyd er det samme som støy.

    rickie lee jone  pirates, mobile fidelity sacd.jpg


    Mobile Fidelity SACD
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Grant-Lee Phillips - Walking in The Green (2012)

    Det var da veldig hvor intim han var her.
    Ikke akkurat bakgrunnsmusikk.
    Men nedstrippet, vakkert, flytende...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.943
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    WISHBONE ASH
    LIVE DATES (1973)
    dobbel vinyl
    Den der har jeg også på vinyl (kjøpt da den kom ut), men spiller den aldri p.g.a. dårlig lyd. Er det det på din utgave óg?
    Nei, min er det bra lyd på. Egentlig veldig bra. Litt lavt nivå,så man må skru opp litt, men klar og ustressa.
    Kjøpte den i Vikingskipet i helga.
    Den ser ny og uspillt ut. Den er nok en re-issue.
    MCSP254 MAPS7169
    Hvilket nr har din?
     
    Sist redigert:

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Big Bill Broonzy - Sings folk songs (1956)



    Fikk lyst å høre noe blues sjøl, gitt. Kjenner "formen" er i ferd med å komme skikkelig tilbake, etter at det kun har vært sporadiske drypp av blues i det siste. Dette er innspillinger Broonzy gjorde for Smithsonian Folkways så sent som i 1956. Glimrende countryblues, med en fabelaktig versjon "This train (is bound for glory)", hvor han backes av et gospelkor. Feiende flott.
     

    clash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    2.261
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    IMG_9113.JPG

    Vinyl. Clutch - Blast Tyrant.
    Her lukter det svidd Clutch og full gass.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.365
    Antall liker
    20.239
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Do Right er helt grei.

    Denne er fabelaktig.

    Muddy Waters- Folk Singer SACD.jpg


    Mobile Fidelity SACD. Magisk bra lyd! Denne er et eksempel til etterfølgelse for alle lydteknikere som tror at god lyd er lik høy lyd. Ala Susanne Sundfør`s katastrofalt evneveike lydmann.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Monster magnet - Powertrip (1998)



    Oppsyking til trening. Energi må til, og Dave Wyndorf er (kanskje noe paradoksalt?) perfekt treningsmusikk.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Smokin' Joe Kubek & Bnois King - Close to the Bone (2012)

    Bra Texas Blues, denne gang 'unplugged'.
    Akustisk altså, og da blir det fort folk blues av det.:)
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Big Bill Broonzy - Sings folk songs (1956)



    Fikk lyst å høre noe blues sjøl, gitt. Kjenner "formen" er i ferd med å komme skikkelig tilbake, etter at det kun har vært sporadiske drypp av blues i det siste. Dette er innspillinger Broonzy gjorde for Smithsonian Folkways så sent som i 1956. Glimrende countryblues, med en fabelaktig versjon "This train (is bound for glory)", hvor han backes av et gospelkor. Feiende flott.

    Prøver meg på dette gamle skinnet, laget i det herlige året 1956. Plata altså, ikke skinnet. Det er sikkert fra 1881.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik

    WISHBONE ASH
    LIVE DATES (1973)
    dobbel vinyl
    Den der har jeg også på vinyl (kjøpt da den kom ut), men spiller den aldri p.g.a. dårlig lyd. Er det det på din utgave óg?
    Nei, min er det bra lyd på. Egentlig veldig bra. Litt lavt nivå,så man må skru opp litt, men klar og ustressa.
    Kjøpte den i Vikingskipet i helga.
    Den ser ny og uspillt ut. Den er nok en re-issue.
    MCSP254 MAPS7169
    Hvilket nr har din?
    Fy faen som jeg har lett! Ommøblerer hele kjellerstuen og platene ligger strødd. Uansett, mitt nr. er det samme som din, så da har du nok fått deg en original.

    P1000011.JPG
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Smokin' Joe Kubek & Bnois King - Close to the Bone (2012)

    Bra Texas Blues, denne gang 'unplugged'.
    Akustisk altså, og da blir det fort folk blues av det.:)
    Aksustisk unplugged altså? I motesetning til elektrisk unplugged?
    Skal du prøve å ta meg for oversettelsen, bør du kanskje ikke være så ordblind??:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.943
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    WISHBONE ASH
    LIVE DATES (1973)
    dobbel vinyl
    Den der har jeg også på vinyl (kjøpt da den kom ut), men spiller den aldri p.g.a. dårlig lyd. Er det det på din utgave óg?
    Nei, min er det bra lyd på. Egentlig veldig bra. Litt lavt nivå,så man må skru opp litt, men klar og ustressa.
    Kjøpte den i Vikingskipet i helga.
    Den ser ny og uspillt ut. Den er nok en re-issue.
    MCSP254 MAPS7169
    Hvilket nr har din?
    Fy faen som jeg har lett! Ommøblerer hele kjellerstuen og platene ligger strødd. Uansett, mitt nr. er det samme som din, så da har du nok fått deg en original.

    Vis vedlegget 162986
    Jøss. Den er nok aldri spillt og ny. Ga 150kr for den.

    Som sagt OK lyd.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.228
    Antall liker
    61.943
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    The Four Roosters var den legendariske bluesgruppa fra begynnelsen av 80-tallet hvor gitarfenomenet Knut Reiersrud slo igjennom for fullt. På debutinnspillingen ROOSTER BLUES viste han at han allerede var et eksepsjonelt talent, og platen fikk raskt kult-status blant bluesentusiaster. Det energiske samspillet mellom Reiersrud og den svenske bluesmesteren Sven Zetterberg er historisk. Platen var samtidig debut for saksofonisten Sigurd Køhn.
    LP 1982
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Screaming trees - Dust (1996)



    Etter en økt der eg perset med 750 kg i benkpress, tar eg denne. Bra svanesang fra Mark Lanegan sitt Screaming trees. Ørlite grann svakere enn Sweet Oblivion, men det skal nesten bare mangle, for den er fenomenal. Noen aldeles glitrende låter her også, først og frems All I know og Witness. Kanonbra!


     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Må visst sjekke bedre ut denne karen.
    De rolige sangene fra hans årsaktuelle skive gav ordentlig mersmak.:)

    Michael McDermott - Hey La Hey (2009)
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Tom Waits - Bone Machine (1992)

    bone-machine.jpg


    Vanvittig ohoi. Tom Waits på sitt aller tøffeste.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av bluesbreaker fikk eg også lyst til å høre denne

    Muddy Waters - Folk singer (1964)



    Spilt inn i Chicago 1963, med Muddy og Buddy Guy på akustiske gitarer, Willie Dixon (såklart) på bass, og Clifton James på trommer. Willie Dixon står også bak produksjonen av skiva. Muddy går tilbake til røttene sine her, på det som er hans eneste fullblods akustiske album, og gjør det på suverent vis. Dette er koolt og laidback, og tempoet er skrudd kraftig ned, med unntak av Good morning little schoolgirl, som svinger litt mer. Det var nok et visst taktisk grep fra Chess Records å gjøre denne innspillingen akkurat på denne tida, og navnet på plata var heller ikke tilfeldig. Folk-musikken var på full fart oppover hitlistene, bluesfolka ble "gjennoppdaget" over en lav sko (Skip James, Son House og Mississippi John Hurt for å nevne et par), så her var håp publikumsfrieri av frekkeste sort :) Plata ble riktig så godt mottatt, og allerede den gang ble den gode, vitale og dynamiske lyden på skiva kommentert.

    Husker forøvrig at det var en tråd her på asylet en gang, om at alle utgivelser av denne plata liksom skulle låte så dårlig. Kan ikkje fatte det egentlig, syns det låter helt knall eg. Har ingentin å utsette på verken musikk eller lyd.

     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Inspirert av bluesbreaker fikk eg også lyst til å høre denne

    Muddy Waters - Folk singer (1964)



    Spilt inn i Chicago 1963, med Muddy og Buddy Guy på akustiske gitarer, Willie Dixon (såklart) på bass, og Clifton James på trommer. Willie Dixon står også bak produksjonen av skiva. Muddy går tilbake til røttene sine her, på det som er hans eneste fullblods akustiske album, og gjør det på suverent vis. Dette er koolt og laidback, og tempoet er skrudd kraftig ned, med unntak av Good morning little schoolgirl, som svinger litt mer. Det var nok et visst taktisk grep fra Chess Records å gjøre denne innspillingen akkurat på denne tida, og navnet på plata var heller ikke tilfeldig. Folk-musikken var på full fart oppover hitlistene, bluesfolka ble "gjennoppdaget" over en lav sko (Skip James, Son House og Mississippi John Hurt for å nevne et par), så her var håp publikumsfrieri av frekkeste sort :) Plata ble riktig så godt mottatt, og allerede den gang ble den gode, vitale og dynamiske lyden på skiva kommentert.

    Husker forøvrig at det var en tråd her på asylet en gang, om at alle utgivelser av denne plata liksom skulle låte så dårlig. Kan ikkje fatte det egentlig, syns det låter helt knall eg. Har ingentin å utsette på verken musikk eller lyd.


    Knallplate det der. Selv er jeg innehaver av et velondulert eksemplar i edruelig sølv.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn