Ønsker anbefaling Hva må man punge ut med for ett bra stereoanlegg?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.697
Antall liker
2.835
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Går det da ant å bruke den sammen med C700 for alle de nyere funksjonene med Bluesound? For i første omgang så er vel C700 sterk nok til å få til oberon 7, men om jeg evt skulle hadd større høytalere senere?
Vil på generelt grunnlag si at du bør kjøpe det du trenger når du trenger det, med mindre du har en VELDIG klar og sikker langsiktig plan. Ellers risikerer du å kjøpe en haug med greier du kanskje/kanskje ikke får bruk for en eller annen gang.

Hastverk er lastverk i denne situasjonen, hvis ikke kan det fort bli dyrt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.643
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
1
Skulle jeg startet på scratch idag mht til et ukomplisert anlegg, hadde jeg kjøpt en NAD forsterker basert på Hypex med Dirac. Da styrer du det meste av showet selv. Som høyttalere ville valget falt på en DIY-konstruksjon fra Troels Gravesen. ( eller en Fantorang mk III :) ) Bygger du ikke selv, finnes det flinke folk som tar på seg oppgaven.
Det samme hadde jeg også gjort nå, enkelt og greit bare kjøpt en Nad C399. Den kan senere oppraderes med både BluOS og Dirac, BluOS ville jeg derimot ville hatt fra dag 1 for å få tilgang til streaming.
Forsterker er sterk nok til å drive alt, og hypex moduler som er såpass god at ingenting er overlegent i kvalitet og høyttaler last bryr de seg ikke noe om. Egentlig mer eller mindre en end-game amp med alt man trenger i en boks, som fås på outlet på hifiklubben til irundt 20K (med full garanti). Legg resten av penga i høyttalere, utvid senere med subber og evnt Dirac lisens. En no-brainer.

Som noen nevnte tidligere, Dirac kan få 10K høyttalere til å høres mye dyrere og bedre ut enn et par 50K høyttalere. Hadde egentlig vært morsomt å testet på et par CV!
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.564
Antall liker
1.103
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
god lyd (og det sendes) for mikkemus penger;

Amp;
Arcam
FINN-kode: 360088185
har både riaa og dac .....og kan biampes med sone 2. nydelig lyd som stereo forsterker.

høyttalere;
FINN-kode: 360077650
Epos; min favoritt høyttaler for "riktig lyd". Evt Focal ( FINN-kode: 338170371) om du må ha mer tyngde.

Lp spiller;
Pro-ject
FINN-kode: 356257029

En grei start til snaue 10 lapper.
 
Sist redigert:

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
757
Antall liker
785
Sted
Rogaland
Sjekk hva som får god omtale hos hifi nettsider og youtubere. Handle brukt/nytt etter evne. F.eks wharfedale linton har jeg ikke hørt, men den er rost overalt. Tror ikke du kan bomme på noe slikt, om så er den nok lettsolgt.
Selv har jeg høyttaler og forsterker som er hyllet hos hifi testere, og vil si at det spiller like godt om ikke bedre enn mye "high end" til flerfoldige prisen. (18' kr nytt) Skulle det mangle noe er det vel kapasitet.

Ville også hørt forskjellige høytalere med forskjellige konstruksjoner. Horn, coax, dome, elektrostatt, etc. Du kan få deg en overraskelse.
 

TroyB

Medlem
Ble medlem
04.07.2024
Innlegg
36
Antall liker
75
Sted
Møre og Romsdal
Det samme hadde jeg også gjort nå, enkelt og greit bare kjøpt en Nad C399. Den kan senere oppraderes med både BluOS og Dirac, BluOS ville jeg derimot ville hatt fra dag 1 for å få tilgang til streaming.
Forsterker er sterk nok til å drive alt, og hypex moduler som er såpass god at ingenting er overlegent i kvalitet og høyttaler last bryr de seg ikke noe om. Egentlig mer eller mindre en end-game amp med alt man trenger i en boks, som fås på outlet på hifiklubben til irundt 20K (med full garanti). Legg resten av penga i høyttalere, utvid senere med subber og evnt Dirac lisens. En no-brainer.

Som noen nevnte tidligere, Dirac kan få 10K høyttalere til å høres mye dyrere og bedre ut enn et par 50K høyttalere. Hadde egentlig vært morsomt å testet på et par CV!
Så det er bedre å gå for C399 enn C700, selvom jeg feks ender opp med Oberon 7? Har tenkt litt på det, men var usikker på om det var verdt det. Bare for rom korreksjon, og bedre mulighet for oppgradering av høytalere senere
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.643
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
1
Så det er bedre å gå for C399 enn C700, selvom jeg feks ender opp med Oberon 7? Har tenkt litt på det, men var usikker på om det var verdt det. Bare for rom korreksjon, og bedre mulighet for oppgradering av høytalere senere
C399 har hypex moduler, litt usikker på hva C700 har. Men personlig synes jeg det er verdt det ekstra for C399, da slipper man tanken på å oppgradere (og tape penger) igjen senere. Da kan man konsentrere seg bare om høyttalere, og evnt. Spe på med et par subber senere. C389 er også et alternativ (der er det ikke Hypex), men prisforskjellen er såpass liten at C399 sikkert er et bedre valg. Men BluOS modulen (trengs for streaming og Dirac, og ekstra lisens for Dirac igjen som koster ekstra) koster jo noen kroner den også på C3xx-serien, den er vel inkludert på C700.
Jeg hadde tidligere C368 og C388 på to forskjellige system med BluOS (de hadde ikke romkorreksjon som mulighet), nå har jeg M33 på det ene og T778 på det andre. Sånn egentlig svært små forskjeller på disse lydmessig, men M33 og T778 har Dirac og er en svært stor fordel når man kobler til subber eller trenger litt justering generelt og det er akkurat der magien skjer.

Litt om sub og høyttalere, dette høres drit ut om man ikke har aktivt delefilter og derfor velger folk med sub som ikke har romkorreksjon å sette sub til 40-60Hz lavpass (det er nemlig der høyttalerne til de starter å stupe i dB på frekvens) for å fylle ut lyden i bunn. Med romkorreksjon, Dirac i Nad sitt tilfelle så kan man sette delefilter til sub til 120Hz og dette avlaster høyttalerne og de spiller dermed mye lettere og med mindre forvrengning da forsterker slipper å tvinges til å spille på de lavere frekvensene som høyttalerne egentlig ikke klarer så godt. Fase blir også fikset, så dermed får man god punch og slipper den slappe bassen. Det siste punktet gjør at valg av sub ikke er så nøye, bare man har nok kapasitet. Når det gjelder Oberon, så har de en kasseresonans og her kan man bli kvitt det meste av den ved å kjøre delefrekvens til sub til 120Hz tipper jeg og dermed unngår man den og får strammere bass. Sub er laget for å spille opp til gjerne 200Hz, høyttalere med irundt 6-8" er gjerne ikke beregnet til å gå noe særlig under 80-100Hz og det er kassen som forsterker bassen og ikke elementet i seg selv.
Ikke nødvendig å gjøre med en gang, men når oppgraderingsspøkelset kommer så er det jo fint å ha muligheten ihvertfall.
Generelt, lavere forvrengning og større kapasitet.
 

mags73

Medlem
Ble medlem
09.06.2012
Innlegg
47
Antall liker
102
Torget vurderinger
4
- Wiim Pro Plus, 3000kr
- Hypex NCore effektforsterker, f.eks. denne NC252-baserte fra Audiophonics som kommer på rundt 6500 ferdig med frakt og MVA https://www.audiophonics.fr/en/powe...tereo-ncore-nc252mp-2x250w-4-ohm-p-14278.html
- brukt høyttaler fra anerkjent merke, her eller på finn, prut ned som en villmann. Gi max. 40% av nåværende «veiledende». Husk at alle som legger ut på brukten kjøpte da nyprisene var minst 40-50% lavere enn nå, og med mindre det er kjøpt på hifiklubben er det kjøpt med 20-40% rabatt på veiledende.

Dropp LP, CD og annet dill enn så lenge. Rent audiophoolery gitt moderne løsninger og tech.
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.172
Antall liker
551
Jeg ville anbefalt enhver å kjøpe noen IMF-høyttalere, TLS50, TLS80 eller RSPM.

Til dem trengs en forsterker, hvilken navn som står på den er ikke det mest vesentlige, at den derimot er noe strømsterk er en fordel så om høyttalerne er i hus så bør det meste av øvrig budsjett gå til forsterker.

Hvilken kilde som velges har mindre betydning, for eksempel får man en mer enn god nok CD-spiller fra for eksempel Marantz fra 500-1000 kroner.

Ville spilt bedre enn alt nevnt her så langt i hvert fall, glem Dali, B&W og ALT annet, dette er det beste forslaget!!
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.014
Antall liker
369
Torget vurderinger
10
Har holdt på med dette i snart 50 år. Hadde jeg vært deg, noe jeg IKKE er, så hadde jeg kjøpt meg en brukt NAD eller Rega forsterker, integrerte. Ikke kjøp forforsterker/effektrinn nå. Gjør dette så enkelt som mulig! Det kan du kjøpe en annen gang, i fremtiden. Kjøpe gjerne brukte høytalere, gjerne gulvstående, da slipper du å kjøpe stativer, hvis du hadde tenkt på småhøytalere...Er veldig glad i Klipsch-lyden, og du finner RP-250F, som er en gulvstående sak, passer godt til Rega og NAD forsterkere. Finn deg en Argon/Pro-ject/Rega platespiller, gjerne brukt, da får du et bra anlegg. til en fornuftig pris. Hva slags CD-spiller da? Bruker et Cambridge-drivverk som jeg er veldig fornøyd med. Sjekk FINN, så finner du mye av det jeg har nevnt over. Hvis du trenger en DA-converter, så kan jeg anbefale Topping sine. Rimelig pris og god lyd. Har gjennom 50 år hatt massevis av forsterkere/cd-spiller, grammofoner(platespillere), men høytalerne har jeg egentlig ikke byttet så ofte. At utstyr låter litt anderledes i forhold til noe annet utstyr, betyr ikke at utstyret er dårligere. Du har ikke en storebror/HIFI-interessert onkel, nabo, så kan veilede deg?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.601
Antall liker
9.943
Torget vurderinger
2
Idag kom anlegget! Sjukt bra lyd (spør du meg). Slår alt jeg har eid tidligere iallefall.
Så gøy! Velkommen til kjøret. Snart begynner du vel med akustikktiltak også ;) ( gardiner , pledd over TV og soveposer i hjørnene), og så Dirac, om det ikke var med i pakken allerede).
Da skviser du det ypperste ut av anlegget.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.114
Antall liker
8.100
Torget vurderinger
12
Grattis TroyB. Det høres ut som du er godt i gang og svært fornøyd. Det er godt å høre.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
677
Antall liker
321
Torget vurderinger
2
Da var anlegget bestilt! Pruta litt med HiFi klubben, så endte med å kjøpe NAD C399, BluOs modul og Oberon 7 :)

Takker for alle gode råd og tips!
Det burde bli bra. Samtidig har du Dirac opp til 500 hz mener jeg. Trenger du fullversjonen kan den kjøpes senere.
 
Topp Bunn