Jeg er helt ny til surround for musikk, jeg har ikke brydd meg om formatet og har bare oversett det....
Det har definitivt endret seg etter at jeg fikk ørene opp for Steven Wilson sitt arbeid med remastering av noen av mine absolutte prog favoritter; Yes og King Crimson.
Kjøpte først vinyl boksen med Yes og kunne konstatere at Wilson remixene var fullt på høyde med eller bedre en gode tidlig vinyl pressinger.
Siden jeg har gode vinyl utgaver av alt Wilson har vært borti sånn ca, så jeg ingen grunn til ikke prøve CD/DVD/Blu-Ray versjonene i stedet for vinyl.
Så nå er King Crimson innkjøpt (fra ITCOTCK til Red - ikke Earthbound), Yes (The Yes Album, Fragile, CTTE. Relayer på vei i posten. TFTO ikke å få tak i dessverre), Gentle Giant (de 3 han har gjort) og et par XTC album.
Hva kan jeg si?
Selv via noe så enkelt og tilfeldig som en Playstation 4, HDMI til en ca 10 år gammel Onkyo receiver, videre til ca 25 år gamle Martin Logan SL3, ingen senter høyttaler (Onkyo'en fikser det greit tror jeg), en JL Audio Fathom 112 sub og 2 Opera Callas som surround,
så lyder slikt som Fragile, Th Yes Album, Red, Starless and Bible Black helt sensasjonelt (for meg) bra.
Og det er lett å sammenligne med tilsvarende stereo kvalitet, (noen av) diskene inneholder både 96/24 LPCM stereo parallelt med 96/24 DTS 5.1 Master Audio.
Det man får med 5(4).1 i forhold til stereo er mer separasjon mellom instrumenter som gir bedre tydelighet i de komplekse stykkene, for eksempel Fracture eller Heart of the sunrise hvor der er mye som foregår musikalsk på en gang.
Annet eksempel; i kuttet (sangen?) Knots - Gentle Giant, Octopus - får man de fire stemmene i hver sin høyttaler. Det blir en annen opplevelse enn i stereo.
Om en til slutt foretrekker dette eller til slutt den gamle stereo vinylen, så er dette vel verdt å oppleve for en gammel 70'talls prog tilhenger som undertegnede.
Så nå er en Sony "spiller alle formater" dings bestilt og på vei. Stoler ikke helt på den PlayStation saken...