Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Det slippes fremdeles en del surroundutgivelser, hadde vært fint å få litt tips om hva som kommer, hva som låter bra osv.

Sitter og lytter til en nysprettet utgave av Tears for Fears sin The Seeds of Love (1989) - med 5.1 mix av Steven Wilson

Låter bra, DR13 - ganske aktiv og diskret mix med full fart i alle høytalere.

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Veldig hyggelig overraskelse som dukket opp i dag - ventet et par måneder på denne, lurte på om den noen gang kom

192/24 i både 4.0 Quadro og stereo - de gamle original quadrofoni utgivelsene fra 70-tallet - nå digitalt på blu ray :love: Låter veldig bra!

ch

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
267
Jeg er helt ny til surround for musikk, jeg har ikke brydd meg om formatet og har bare oversett det....
Det har definitivt endret seg etter at jeg fikk ørene opp for Steven Wilson sitt arbeid med remastering av noen av mine absolutte prog favoritter; Yes og King Crimson.
Kjøpte først vinyl boksen med Yes og kunne konstatere at Wilson remixene var fullt på høyde med eller bedre en gode tidlig vinyl pressinger.
Siden jeg har gode vinyl utgaver av alt Wilson har vært borti sånn ca, så jeg ingen grunn til ikke prøve CD/DVD/Blu-Ray versjonene i stedet for vinyl.
Så nå er King Crimson innkjøpt (fra ITCOTCK til Red - ikke Earthbound), Yes (The Yes Album, Fragile, CTTE. Relayer på vei i posten. TFTO ikke å få tak i dessverre), Gentle Giant (de 3 han har gjort) og et par XTC album.

Hva kan jeg si?
Selv via noe så enkelt og tilfeldig som en Playstation 4, HDMI til en ca 10 år gammel Onkyo receiver, videre til ca 25 år gamle Martin Logan SL3, ingen senter høyttaler (Onkyo'en fikser det greit tror jeg), en JL Audio Fathom 112 sub og 2 Opera Callas som surround,
så lyder slikt som Fragile, Th Yes Album, Red, Starless and Bible Black helt sensasjonelt (for meg) bra.
Og det er lett å sammenligne med tilsvarende stereo kvalitet, (noen av) diskene inneholder både 96/24 LPCM stereo parallelt med 96/24 DTS 5.1 Master Audio.

Det man får med 5(4).1 i forhold til stereo er mer separasjon mellom instrumenter som gir bedre tydelighet i de komplekse stykkene, for eksempel Fracture eller Heart of the sunrise hvor der er mye som foregår musikalsk på en gang.
Annet eksempel; i kuttet (sangen?) Knots - Gentle Giant, Octopus - får man de fire stemmene i hver sin høyttaler. Det blir en annen opplevelse enn i stereo.
Om en til slutt foretrekker dette eller til slutt den gamle stereo vinylen, så er dette vel verdt å oppleve for en gammel 70'talls prog tilhenger som undertegnede.

Så nå er en Sony "spiller alle formater" dings bestilt og på vei. Stoler ikke helt på den PlayStation saken...

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Spennende å lese dine erfaringer, jeg har sans for Steven Wilsons surroundmikser av gammel prog. Bestandig høy kvalitet - med stor respekt for originalutgivelsene.

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
2.044
Torget vurderinger
1
Jeg er helt ny til surround for musikk, jeg har ikke brydd meg om formatet og har bare oversett det....
Det har definitivt endret seg etter at jeg fikk ørene opp for Steven Wilson sitt arbeid med remastering av noen av mine absolutte prog favoritter; Yes og King Crimson.
Kjøpte først vinyl boksen med Yes og kunne konstatere at Wilson remixene var fullt på høyde med eller bedre en gode tidlig vinyl pressinger.

Steven Wilson remiks er fantastisk - firekanaler eller to. Hele Tullsamlinga er jo blitt audiofil. In the court of the Crimson King har aldri lydet bedre. Hawkwinds Warriors at the edge of time er blitt en lydopplevelse. Bare for å nevne noen.
Ikke alle tjener like mye på remiksen, antagelig fordi ikke er noe særlig mer å hente på mastertapen. Ett eksempel er Caravans In the land of grey & pink hvor det er lite nytt å hente....

ch

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
267
Enig i det. Har kjøpt Tull, Chicago, ELP,... meget bra alt, men det er bare i stereo...men man får jo litt interessant ekstra med av og til, blant annet en veldig fin alternativ innspilling av Lucky man på første ELP...

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Ganske fersk utgivelse, har blitt spilt en del

Multikanal & High Res stereo av albumet + alternativ versjon av albumet + bonus track - også stereo & multikanal. Litt spesielt med albumet er uvanlig høy DR og perfekt innspillingsnivå (i både stereo og surround) - for ny musikk. Låter veldig bra i begge formater, god surroundmix.

Det er sangeren i bandet - Bruce Soord som har dratt i spakene her - flink fyr, som også har mixet for andre artister - Katatonia osv.

Sist redigert:

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Ikke helt min favorittsjanger kanskje - men gi meg en god mix og høy lydkvalitet så er jeg ganske altspisende

Booka Shade - tysk electronica - Tech House sjanger - hva det nå måtte bety 😁

Den øverste - Dear Future Self - kom i posten i dag, Galvany Street er fra et par år tilbake. Atmos mix på begge.

Litt spesielt her er at det er gode innspillinger - fin innspillingsnivå og DR12 & DR13 i Atmos miksene. Fritz Hilpert er nevnt bak på utgavene, angående mastering og Atmos. Fritz er medlem i Kraftwerk - og deres The Catalogue i Atmos er fantastisk.

Stereosporene er som man forventer, veldig høyt innspilt og har DR5 & DR6.

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Har en liten gjennomgang av R.E.M. - Automatic for the People (1992) - 2017 Deluxe box

Har noen utgaver av denne, blant annet dvd-a fra 2002 med mix av Elliot Scheiner. Men synes nok at Atmos mixen i denne boxen er den beste, veldig god lyd og mix - som har DR13.

Original cden har DR11, remaster cden som følger med boxen har DR8, high res stereo på medfølgende blu ray har DR7.

Dette skal også være den første Atmos mixen av et "major album".

Sist redigert:

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Jakko M Jakszyk - Secret & Lies (2020) cd/dvd utgave

Endelig litt ny musikk også (y) har hatt noen gjennomlyttinger både i surround og stereo, har sans for albumet, god surroundmix - bra lyd i alle varianter og over DR10 på surround, cd og high res stereo - glimrende.

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
349
Bra (y) en god utgivelse!

Jakko er vel litt kompis med Steven Wilson og har lært litt om mixing, han har gjort en del:

A recipient of the 'Chris Squire Virtuoso award' at the 2017 Progressive Music Awards at Shakespeare's Globe in London, Jakszyk has also earned a reputation as an in-demand remixing engineer and producer. In this role, he has been commissioned to remix several classic progressive rock albums in stereo and 5.1 surround sound including ELP’s Trilogy and Brain Salad Surgery, Chris Squire’s Fish Out Of Water, King Crimson’s THRAK, The Moody Blues’ In Search Of The Lost Chord and several in-concert performances of Jethro Tull included on the multi-disc reissues for Songs From The Wood, Heavy Horses, Minstrel In The Gallery and others.

Topp Bunn