Hva med akustikken da?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hva med mangel på interesse?
Mangel på kunskap også. Hvis en tar det med god lyd hjemme alvorlig, så er et heldekkende vegg-til-veggteppe noe av det første man bør anskaffe seg!

Jeg har sett litt på innsendte bilder fra de hjemmene hvor medlemmene på dette fora presenterer sine anlegg. Heldekkende teppe finnes omtrent ikke??
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det en kan begynne med er et skikkelig vegg til vegg teppe. Det vil forbedre ethvert lytterom.
Lyttemessig ja, men etter at vi i gammelhuset fjernet teppet på gulvet, ble plutselig lufta til å puste i ;-)

Øreklokker er vel det minst synlige, og kanskje det billigste for å slippe unna dårlig akustikk?

Vidar
 
K

knutinh

Gjest
Hvis jeg husker rett, så er Behringer en EQ, mens TacT også jobber i tidsdomenet ??

R
Det er ikke mulig å jobbe i frekvensdomenet uten samtidig å jobbe i tidsdomenet.

Men en generell FIR filterkonstruksjon vil ha flere frihetsgrader enn en vanlig "EQ" som egentlig er en lav-ordens FIR/IIR konstruksjon.

FIR - Finite Impulse Response - digitalt filter realisert som en rekke delayer med individuell gain. Gir mulighet for lineær fase men krever mange tapper som gir mulighet for pre-echo, lang forsinkelse og mye minne/prosesseringskrav.

IIR - Infinite Impulse Response - digitalt filter med delay line og gain med både forover- og tilbakekobling. Dermed kan rekursive transferfunksjoner realiseres. Gir ikke mulighet for lineær fase, men kan realiseres med få tapper for en gitt frekvensrespons.

mvh
Knut
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Synes det passer best under denne tråden. Men MÅ bare nevnte akustikktiltakene til Petter Dale. Her snakker vi mannen som har tatt akustikk seriøst! Ut fra hva jeg husker har ikke anlegget forandret seg dramatisk siden første utgavene av Fidelity, istedenfor har han brukt tid på optimalisering av rommet. Kanskje noe til ettertanke for mange som bytter komponenter oftere enn andre skifter klær?
 
Topp Bunn