Hva med ytringsfriheten?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
En ypperlig bok, men det er jo så mye enklere å bare oppsøke kilder som støtter det synet en har valgt og harb lyst til å beholde. Også så mye lettere det er å følge flertallets tabloidskapte formeninger om dette og hint.
Morsomt!

Hva er det vi skal mene om dette og hint? Hva er det man blir påprakket av "sanheter" om dette?
Sannheten skjules, og det skapes et glansbilde av det fantastiske, positive, flerkulturelle samfunnet. Når noen så prøver å påpeke ulempene og problemene så skal de overkjøres og overhøres.

Om du leser på nettavisene så ser du stadig diverse artikler som er politisk styrt angående hva man skal mene, om du leser leserkommentarene under, som f.eks Dagbladet har, så ser du at folk flest har en helt annen mening enn det media og politikerne ønsker at befolkningen skal ha. De fleste har gjennomskuet løgnene, men ikke alle.

Hva med ditt syn, er ikke det noe du har valgt og har lysst å beholde?? Eller gjelder det bare de som er uenig med deg?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Slett ikke, alle får for all del mene det de vil. Jeg synes imidlertid at enkelte bærer preg av å ha bestemt seg for å mene noe, for deretter kun å oppsøke kilder som støtter opp under det syn en allerede har bestemt er det riktige. Om det inntrykket er korrekt (det er selvsagt kun et inntrykk, ikke den hele og fulle sannhet) , så er det i alle fall en særdeles lite hensiktsmessig fremgangsmåte. Om man vil ha meninger som betyr noe da, selvsagt. Noen (helt uten hentydninger til noen spesielt, kors på halsen) vil jo bare ha meninger.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Lille_Adam skrev:
En ypperlig bok, men det er jo så mye enklere å bare oppsøke kilder som støtter det synet en har valgt og harb lyst til å beholde. Også så mye lettere det er å følge flertallets tabloidskapte formeninger om dette og hint.
Morsomt!

Hva er det vi skal mene om dette og hint? Hva er det man blir påprakket av "sanheter" om dette?
Sannheten skjules, og det skapes et glansbilde av det fantastiske, positive, flerkulturelle samfunnet. Når noen så prøver å påpeke ulempene og problemene så skal de overkjøres og overhøres.

Om du leser på nettavisene så ser du stadig diverse artikler som er politisk styrt angående hva man skal mene, om du leser leserkommentarene under, som f.eks Dagbladet har, så ser du at folk flest har en helt annen mening enn det media og politikerne ønsker at befolkningen skal ha. De fleste har gjennomskuet løgnene, men ikke alle.

Hva med ditt syn, er ikke det noe du har valgt og har lysst å beholde?? Eller gjelder det bare de som er uenig med deg?
Du finner frem noen saker fra foskjellige deler av verden som hver og en fortjener kritikk. Men det som ikke holder mål er at du håper at denne sammensausingen av saker skal danne et helhetlig skremmebilde, som i beste fall kan sammelignes med å titte en kamel inn i ræven og bekrive dyret som utelukkende bestående av dritt.

Jeg kan sikkert sette sammen noe tilsvarende om sigøynere, tatere, hinduer eller polakker også, og male et svært dystert bilde av hvem disse menneskene egentlig er.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
Slett ikke, alle får for all del mene det de vil. Jeg synes imidlertid at enkelte bærer preg av å ha bestemt seg for å mene noe, for deretter kun å oppsøke kilder som støtter opp under det syn en allerede har bestemt er det riktige. Om det inntrykket er korrekt (det er selvsagt kun et inntrykk, ikke den hele og fulle sannhet) , så er det i alle fall en særdeles lite hensiktsmessig fremgangsmåte. Om man vil ha meninger som betyr noe da, selvsagt. Noen (helt uten hentydninger til noen spesielt, kors på halsen) vil jo bare ha meninger.
Vel, jeg leser hovedsaklig norske nettaviser, og der blir man på ingen måte advart mot det som er iferd med å skje. Tvert i mot, det er merkelig og skremmende stille. Hvorfor??

Leste du linkene jeg la inn? De er fra forskjellige land i verden, men de har det til felles at man er i ferd med å trakke ytringsfriheten paddeflat, ene og alene for en sak, nemlig å tåkelegge, fornekte og skjule de skremmende fakta om islam. Om det ikke skremmer deg så skremmer det meg, mye mer enn klimaendringer, og alt annet jeg kan komme på av skremselspropagandaer i pressen for tiden.

Kan du forklare meg hvorfor det akkurat når det kommer til islam skal være fritt for kritikk, hvorfor en ideologi som mener at kvinner, jøder, homofile... alle andre enn heterofile muslimske menn faktisk, er laverestående skapninger, skal slippe å konfronteres med dette?

Jeg FATTER ikke hvordan dette kan få pågå, så mange steder, til så mye øredøvende stillhet.


Værsågod Gjestemedlem, finn sakene som kan måle seg med dette, du har en utfordring.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
"å titte en kamel inn i ræven og bekrive dyret som utelukkende bestående av dritt."

Jeg tilstår på forhånd: denne kommer jeg til å plagiere hemningsløst og helt uten skam.
 
K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Kan du forklare meg hvorfor det akkurat når det kommer til islam skal være fritt for kritikk, hvorfor en ideologi som mener at kvinner, jøder, homofile... alle andre enn heterofile muslimske menn faktisk, er laverestående skapninger, skal slippe å konfronteres med dette?
Muslimer som mener "at kvinner, jøder, homofile... alle andre enn heterofile muslimske menn faktisk, er laverestående skapninger" fortjener i mine øyne å konfronteres med det.

På samme måte mener jeg at amerikanske bønder som mener at "kvinner, jøder, muslimer, homofile... alle andre enn hvite anglosaksiske protestantiske menn faktisk, er laverestående skapninger," fortjener å konfronteres med det.

Utfordringen for meg er å innse at uansett hvor stor prosentandel av Usas midt-vest som måtte befolkes av menn med slike holdninger, så skal jeg møte enhver amerikaner med en fordomsfri og nøytral/positivt innstilling. På samme måte som jeg skal møte en Frp-velger, på tross av mine fordommer mot partiet.

Jeg har mine fordommer å kjempe med, og jeg tror du har dine?

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.278
Antall liker
6.660
Lille_Adam skrev:
"å titte en kamel inn i ræven og bekrive dyret som utelukkende bestående av dritt."

Jeg tilstår på forhånd: denne kommer jeg til å plagiere hemningsløst og helt uten skam.
Kanskje ikke så lurt å titte kamelen i røven først, dersom man har planer om å svelge den...
;D
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Komponenten skrev:
Vel, jeg leser hovedsaklig norske nettaviser, og der blir man på ingen måte advart mot det som er iferd med å skje. Tvert i mot, det er merkelig og skremmende stille. Hvorfor??
Jeg er vel ikke helt sikker på hva som er iferd med å skje tror jeg.... Om det ikke blir advart mot noe, så er det trolig fordi dette noe ikke blir ansett som en reell trussel vil jeg anta. Om vi snakker om Islam et al så er jeg aldeles samstemt med alle dem som lar være å advare.

Leste du linkene jeg la inn? De er fra forskjellige land i verden, men de har det til felles at man er i ferd med å trakke ytringsfriheten paddeflat, ene og alene for en sak, nemlig å tåkelegge, fornekte og skjule de skremmende fakta om islam. Om det ikke skremmer deg så skremmer det meg, mye mer enn klimaendringer, og alt annet jeg kan komme på av skremselspropagandaer i pressen for tiden.
Er redd jeg ikke leste dem, men så baserte jeg heller ikke kommentaren kun på deg. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg heller ikke basert den kun på din medvirkning i denne tråden, men at du rent generelt virker å ha en nærmest patologisk redsel for alt som har med Islam å gjøre, tilsynelatende helt uten å ha noen reell kunnskap eller erfaring med Midtøsten eller andre islamske land/områder. Jeg har tatt meg den frihet å anta at dette er fordi du velger å abonnere på verdensbildet du får servert i tabloidpressen (stort annen presse har vi jo heller ikke her i dette landet) og å tro at dette representerer den hele og fulle sannhet; samt at du underbygger dette med kilder som er enstemte med dem som forlengst har funnet at krigstyper og spredning av frykt og vrengebilder selger bedre enn seriøs diskurs og faktakunnskap. I så fall finner jeg dette langt mer skremmende enn alle muslimer tilsammen. På den annen siden tar jeg kanskje helt feil, i hviket fall jeg ber om unnskyldning.

Kan du forklare meg hvorfor det akkurat når det kommer til islam skal være fritt for kritikk, hvorfor en ideologi som mener at kvinner, jøder, homofile... alle andre enn heterofile muslimske menn faktisk, er laverestående skapninger, skal slippe å konfronteres med dette?
Husker ikke å ha erklært meg enig i et slikt syn jeg, og påtar meg derfor heller ikke å forsvare det. Alt som er kritikkverdig kan og bør kritiseres. Ensidig kritikk er dog kun egnet til å sette fronter steilt mot hverandre og å skape fiendebilder hvor ingen slike behøves. Islam er ikke en ensidig og homogen religion, like lite som kristendommen eller en hvilken som helst annen religion er det. Det virker imidlertid som du mener dette ikke er tilfelle. Om det stemmer er du etter mitt syn en del av problemet og ikke en del av løsningen.

Jeg FATTER ikke hvordan dette kan få pågå, så mange steder, til så mye øredøvende stillhet.
Jeg er helt enig, men kritikken bør etter min mening absolutt ikke fremføres slik du velger å gjøre det - ensidig, unyansert og - du får (prøve å) ha meg unnskyldt - nærmest totalt ensporet. "Islam er en ond religion og alle muslimer er onde" (satt på spissen selvsagt, om enn bare littegrann) løser ingen problemer, da det faktisk finnes snille muslimer enten du tror det eller ei. Noen lar til og med kona vise ansiktet i friluft og denger henne ikke når middagen er for sent på bordet. Eller skyter hele familien om dattera kaster et blikk på en ikke-muslim. "Islam slik den er praktisert i Saudi Arabia er __________ " f.eks er noe helt annet og litt mer konstruktivt, idet det ikke utbasunerer at alle muslimer er onde middelaldermennesker med et forkvaklet syn på kvinner.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes alltid strenge religøse menn som vil begrense alt som heter kritikk og ytringsfrihet. Og dette må man kjempe i mot. Det er svært viktig at ikke religion får noen særbehandling i forhold til andre delusjoner og tvangstanker.

Men dette er ikke det samme som å sidestille de menneskene som kommer fra samme land eller steder som disse ekstremistene og tro at dette gjelder de alle eller de fleste av dem. Det gjør det jo ikke. På samme måte som at Børre Knutsen, Ludvik Nessa og pastor Bratterud ikke er representative for nordmenn flest selv om disse er høyrøstede og krevende og alle er kristne i statistiske sammenhenger.

Det samme gjelder omskjæring som du blander inn. Fælt er det. Grusomt. Men det har jo ikke noe med islam å kjøre, men er et fenomen og en forskudd stammetradisjon fra enkelte afrikanske land. Så det er mye bedre å konsentrere seg om en ting av gangen og ikke prøve å male et skremmebilde om at lemlestelser, islam, voldtekt, skatteskusk, terror og angrep på ytringsfrihet bare er forskjellige sider av agendaen til alle disse grusomme bandittene som får yngle fritt her i fedrelandet. Det skaper en holdning til andre mennesker som iallefall jeg ikke har mye til overs for, og som jeg ser som et større problem for oss enn de spede forsøk fra ekstremister på å kneble presse og ytringer. Det er også slike fremstillinger som gjør at mange vegrer seg mot å ta tak i de virkelige problemene og skumle sidene ved religionen og dens mest bastante forkjempere.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er tydeligvis de som ikke legger merke til dritten om de går på trynet i en møkkakjeller også Gjestemedlem….

Bekymringen for ytringsfriheten stikker ikke så dypt når det blir alvor ser jeg.

Poenget mitt nå er ikke i første omgang å kritisere islam, men å kritisere det knefallet man i vesten har begått for denne religionen, det blir stadig verre.
Man skyter på budbringeren, man straffer de som påpeker kritikkverdige fakta, man knebler de som ytrer seg. Hvorfor er ikke dette alvorlig og betenkelig, på samme måte som det er betenkelig at ikke Staff skal får si hva han mener?
Det har nå vært mange saker, mange steder på kort tid. Dette er altså ikke bekymringsfullt? Det viser ikke en trend, det er bare tilfeldig?
Neppe.
Se om du finner saker hvor det samme har skjedd med hinduer, jøder, kristne, homofile eller noen andre grupper du Gjestemedlem, se om du kan finne eksempler på at noen har blitt straffet i et vestlig demokratisk land for å si noe som er sant om noen av disse gruppene, men som de ikke liker å høre.
Tvert imot ser man at muslimer i Norge går ut og krenker homofile på det groveste, jada knutinh, det kan man finne kristne som gjør også, men i dag ser man altså at det er utelukkende islam, dvs. i praksis en del muslimer, som har klart å definert seg som offere, som ikke tåler kritikk, som ikke skal måtte høre noe negativt om seg og sin tro, og vi har gått fem på og akseptert det, de som våger seg frampå blir i stadig større grad straffet, plager ikke dette dere, om ikke annet, så bittelitt??

MAN STRAFFES I DEN VESTLIGE VERDEN FOR Å KRITISERE ISLAM, DET ER POENGET!!!

En ting kan jeg si deg Lille-Adam, jeg tror jeg har satt meg rimelig grundig inn i hva islam står for og hvordan den praktiseres, og følgene av dette, i alle fall såpass godt at jeg på alle måter tar sterkt avstand fra denne ideologien. Og da snakker jeg om ideologien, ikke alle muslimer, som kommer i varianter fra sekulære til fanatiske, det er ikke muslimene jeg kritiserer som gruppe, det er ideologien islam, og den finnes det bare en av.
 
K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
MAN STRAFFES I DEN VESTLIGE VERDEN FOR Å KRITISERE ISLAM, DET ER POENGET!!!
Du har kritisert islam ganske tydelig. På hvilken måte har du blitt straffet?

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis noen blir truet eller forfulgt fordi de kritiserer Islam, Kristendom eller Scientologien er dette uholdbart og bør forfølges. At mange lar seg skremme av slike trusler er alvorlig men forståelig. For meg betyr ikke religøst tullball så mye at jeg ønsker å rissikere liv og helse på det og utsette meg for vrede fra gale religøse øksemordere.

Vi kan jo begynne med å fjerne vår egen blasfemiparagraf i loven, den som legitimerer religiøs forfølgelse av kritikk og legger lovens beskyttende hånd over uvesenet. Men dette møter så sterk motstand fra våre egne reliøse maktmennesker at det vanskelig lar seg gjennomføre.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Komponenten skrev:
En ting kan jeg si deg Lille-Adam, jeg tror jeg har satt meg rimelig grundig inn i hva islam står for og hvordan den praktiseres
I så fall skulle det vært interessant å høre hvilke kilder du støtter deg til, siden ditt syn på saken er så til de grader unyansert og ensartet. Du må selvsagt ha lest Koranen, det tar jeg for gitt (og har dermed funnet at den er nær en blåkopi av vår egen bestseller, "Det Gamle Testamente". Bare noe snillere med kvinnene, siden Koranen gir dem lovfestede rettigheter, noe vår egen bok ikke finner nødvendig), og i tillegg har du formodentlig vært innom mer tilgjengelige referanseverker innen religionshistorie og komparativ religion. Ser frem til en liste, slik at jeg kan kikke selv.

og følgene av dette, i alle fall såpass godt at jeg på alle måter tar sterkt avstand fra denne ideologien.
På alle måter altså? Med andre ord er religionen (for den er vel nettopp det, og ikke en ideologi) utålelig for din del, uansett hvordan den praktiseres. Spørs hvem som kommer sist i toleransekonkurransen da, du eller mullaene.

det er ideologien islam, og den finnes det bare en av.
Akkurat som det bare finnes èn kristendom mener du?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Nei, enn så lenge så har vel ingen blitt direkte straffet av myndighetene har til lands knutinh, men det skal bli spennende å se når det skjer, og om du spør en viss Selbekk om hva han synes så har han vel fått smake på kroppen hva det vil si å yppe seg mot overmakten. Måten norske myndigheter valgte side på i den saken var jo også aldeles kvalmende.
Når har ikke jeg gått åpent ut i store media med fullt navn med islamkritikk heller, hadde jeg det gjort spørs det hvor trygg jeg hadde følt meg…

Om du hadde lest linkene jeg la inn tidligere så hadde du sett at det ikke er spørsmål OM noen er blitt straffet for islamkritikk Gjestemedlem. Dette har altså skjedd i det siste i land som Finland, Østerrike, Canada og England. Og da snakker man ikke om trusler fra skrullete fanatikere, men straff fra myndighetene.


Jeg gidder ikke å finne linker til en som innrømmer at han ikke leser dem Lille-A.
Dessuten var ikke dette ment å bli enda en islamdebatt, de har vi hatt nok av, mulig du er en reinkarnasjon og har fått det med deg før også.

Men jeg har lest ganske mange bøker av oppegående personer med stor kunnskap på området, kan jo anbefale deg f.eks bøkene til Ayaan Hirsi Ali og Hege Storhaug, de vet hva de snakker om, de er kunnskapsrike, ikke bare hjernedøde fanatikere om du liker å tro det. Har dessuten lest en del i koranen, men det er en såpass kjedelig, rotete og springende bok at den er ikke spesielt interessant lesning. Og jeg leser jo stadig hva norske muslimer skriver i aviser og lignende, så jeg får inn deres syn på saker og ting også, det burde ikke være nødvendig å lese like mange bøker for nazismen som imot den for å sette seg inn i hva det går i, det samme gjelder vel også f.eks islam.

Kjenner du noen som lever etter levereglene i det gamle testamentet? Tror neppe sånne finnes, men det finnes flust av de som følger levereglene i islam, DET er en stor forskjell. Ikke nok med det, det finnes land som følger dem også, det er ikke snakk om religionsfrihet, man må leve etter de religiøse påbudene om man er muslim eller ei.

Jeg snakker om ideologien islam, religionen, det å tro på en gud er greit nok, men måten man ser på sine medmennesker på aksepterer jeg ikke, og det er i mine øyne mer en ideologi. Jeg tolererer ikke undertrykkelse, gjør du?

Og dette med ytringsfriheten, som jeg altså ville diskutere, det er ikke interessant for deg??
 
Topp Bunn