Hva skal jeg kjøpe?

O

omholt

Gjest
Har ikke flatskjerm, men en prosjektor og 100" lerret, så kan kun uttale meg bildemessig i så måte.
Til lyd derimot; Cambridge'en er imo fortsatt god til prisen, men når du tenker på at dette skal være utgangspunktet, dvs definere den absolutte signalkvalitet, i et dyrt system, så er det imo en litt for enkel kilde. Andre må hjertens gjerne kjøpe den, og enda billigere, for min del; selv hadde jeg sett på Denon 2930 eller 3930.. eller en av deres konkurrenter, men for all del.
Mvh Vidar P
Jeg er enig at Cambridgen ikke var en spesielt god kanditat som musikkformidler. Og du kjenner spilleren langt bedre enn meg.

Foreslår en dedikert CD spiller (Marantz og Cambridge har gode budsjettspillere) og en rimelig DVD spiller. Jeg vil ikke anbefale en dyr DVD spiller som Denon 2930 eller 3930 nå som HD DVD/Blue Ray toger inn på markedet. Denon spillerne bruker en kjempe god bildebrikke, men de vill ikke kunne matche ekte HD. Jeg tror heller ikke at Denon spillerne er verdt prisen på en 42" eller mindre skjerm. Med projektor så er det litt annerledes. Mitt forslag er derfor å kjøpe en rimelig DVD spiller som du erstatter når formatkrigen mellom HD DVD/Blue Ray er over.
Er særedeles god DVD spiller (bildemessig) til prisen er Oppo DV971H. Da får du dessuten med DVI-HDMI kabel på kjøpet.
http://www.datakjeden.no/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er fornuftig nok med en rimeligere dvd men den har uforbeholdent dårligere bilde og lyd; så får det bli opp til hver enkelt kjøper om han er seriøs på sin kildekvalitet; i mellomtiden så lar visst BlueRay's inntogsmarsj vente på seg, og de spillerne som til nå har blitt testet ser ikke ut til å kunne måle seg hverken bildemessig eller lydmessig med spillere ala Denon 2930.. iallefall ikke i de blader jeg har lest.

Det hele blir et spørsmål om hvor lenge man skal sitte på gjerdet og vente på et nytt format som kanskje er bedre, og som kanskje kan komme, eller som kanskje ikke kommer... jeg gidder ikke det; og ser det slik at en god dvd-spiller rekker jeg å bruke/nyte år ut og år inn innen noe nytt og bedre format har fått etablert seg på den lokale videobutikk :)

Mvh Vidar P

O

omholt

Gjest
Det er fornuftig nok med en rimeligere dvd men den har uforbeholdent dårligere bilde og lyd; så får det bli opp til hver enkelt kjøper om han er seriøs på sin kildekvalitet; i mellomtiden så lar visst BlueRay's inntogsmarsj vente på seg, og de spillerne som til nå har blitt testet ser ikke ut til å kunne måle seg hverken bildemessig eller lydmessig med spillere ala Denon 2930.. iallefall ikke i de blader jeg har lest.

Det hele blir et spørsmål om hvor lenge man skal sitte på gjerdet og vente på et nytt format som kanskje er bedre, og som kanskje kan komme, eller som kanskje ikke kommer... jeg gidder ikke det; og ser det slik at en god dvd-spiller rekker jeg å bruke/nyte år ut og år inn innen noe nytt og bedre format har fått etablert seg på den lokale videobutikk :)

Mvh Vidar P
Det er flere rimelige DVD spillere som gir veldig bra bilde, Oppoen er nevnt. Til musikk vil en rimelig DVD spiller ikke blir bra, men derfor anbefaler jeg altså en dedikert CD spiller til det.

Blue Ray har ikke gjort det bra (spesielt Samsung sin spiller), men Toshiba sin HD DVD skal ha glitrende bilder. Og den koster faktisk ikke mer enn 5-6k. Så det er faktisk mulig å kjøpe en slik nå sammen med en god CD spiller av prisen til en Denon 3930. Faren er selvfølgelig at HD DVD kan tape formatkrigen, derfor kan det være lurt å sitte litt på gjerdet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oppo'en er vel såvidt jeg vet samme bildemaskin som Cambridge DV79? Eller har de mer avanserte modeller også?

Mvh Vidar P

O

omholt

Gjest
Oppo'en er vel såvidt jeg vet samme bildemaskin som Cambridge DV79? Eller har de mer avanserte modeller også?

Mvh Vidar P
Det kan jeg aldri tenke meg. Oppo 971H regnes som den absolutt beste budsjett spilleren som finnes og matcher spillere som både er to, tre og fire ganger dyrere når det kommer til bildekvalitet. Den har vunnet en haug med tester og ligger helt på topp i benchmark tester:
http://www.hometheaterhifi.com/cgi-...ype=&manufacturer=0&maxprice=0&deInt=0&mpeg=0

Til musikk duger den absolutt ikke.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Registrerer til min store glede at det har blitt engasjement rundt min lille utfordring. Det ser for meg ut som, at det utvilsomt er kunnskapsrike personer som her gir sine bidrag. Jeg må imidlertid gi til kjenne at jeg holder på å falle litt av lasset.
Vil derfor gi mere opplysninger om mitt "tenkte behov"
Når det gjelder musikk er det først og fremst rock og klassisk som gjelder. Jeg blir vel etterhvert også mere klar på at jeg ønsker surround.
Når det gjelder høytalere er jeg vel forsåvidt enig med begge. Både JBL L880 og B&W 603 mangler noe for å la seg rive skikkelig med. Hørte også på et par SA 1750, og disse ga mere "opplevelse", men det ble feil lydbilde for meg.
Skal forsøke å høre på CM7 neste gang på HiFi klubben. Hva med B&W 604 ? skiller den seg nevneverdig fra 603 ?

Om jeg bør kjøpe adskilt CD og DVD ? Der har jeg ingen bestemt oppfattning.

Jeg har ikke lyst å kjøp brukt. Jeg har heller ikke veldig lyst å sette sammen noe fra forskjellige butikker. Har for stor angst for problemer i ettertid.

Teknologinivå for film ? Vel, i min enfoldighet har jeg sett for meg at DVDen må kunne gi HD signaler til TV.

O

omholt

Gjest
B&W DM604 er veldig en typisk rocke og film høyttaler. Personlig har ikke så veldig til overs for den type høyttaler. Tipper du vil like CM7 bedre som bl.a har en fantastisk mellom tone. Ellers er Dali Mentor serien noe du kan sjekke ut.

En vanlig DVD spiller som f.eks Denon 3930 kan ikke vise ekte HD. Den vil oppskalere SD (SD=ikke HD, men vanlige TV bilder) til HD, slik at det blir på en måte kunstig HD. Det er to nye DVD formater på vei inn i markedet nå; HD DVD og Blue ray. Disse formatene vil kunne levere ekte HD med HD filmer som nå kommer for salg. De er også bakoverkompatible med det vanlige DVD formatet og vil også som Denon DVD spilleren oppskalere SD til HD. Håper dette var forståelig eller må du bare spørre i vei.
Det er altså en formatkrig (slik som det var mellom VHS og Beta) mellom HD DVD og Blue ray og det usikkert hvem som vinner. Foreløpig tester viser at HD DVD ikke bare er billigst, men også klart best. Dette vil gi en helt annen bildekvalitet enn det vanlige DVD formatet.

Mitt forslag er at du kjøper en CD spiller til musikk og enten en rimelig DVD spiller til film eller du kan ta sjansen på en HD DVD spiller nå.

Her kan du lese litt mer om HD DVD og Blue ray:
http://www.hifiklubben.com/NO/Nyheter/Artikler/1953.htm

O

omholt

Gjest
Kan legge til dersom du kjøper en HD-ready skjerm vil den også oppskalere alt materiale som ikke er i HD til den oppløsningen som skjermen har.
PAL som brukes her til lands består av 720x576 piksler. En HD-ready skjerm som f.eks PV60 vil da oppskalere til 1024 x 728 oppløsning.

Poenget med en DVD som oppskaler er at den må gjøre en bedre jobb enn skjermen. PV60 har en god bildeprosessor og gjør oppskalerings jobben bra. Det er derfor ikke veldig mye å hente på en dyr DVD spiller, men noe er det. Det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn også, som farge og kontrast. Dyrere DVD spillere er bedre på disse områdene, men du opplever ingen revolusjon. Du kan f.eks spørre på Hfi Klubben om de kan koble til både Denon 1730 og Denon 3930 til en 40" skjerm og se hvor stor forskjellen er.
Med en HD DVD spiller blir derimot resultatet annerledes, og du får en skikkelig bildeoppgradering.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Registrerer til min store glede at det har blitt engasjement rundt min lille utfordring. Det ser for meg ut som, at det utvilsomt er kunnskapsrike personer som her gir sine bidrag. Jeg må imidlertid gi til kjenne at jeg holder på å falle litt av lasset.
Vil derfor gi mere opplysninger om mitt "tenkte behov"
Når det gjelder musikk er det først og fremst rock og klassisk som gjelder. Jeg blir vel etterhvert også mere klar på at jeg ønsker surround.
Når det gjelder høytalere er jeg vel forsåvidt enig med begge. Både JBL L880 og B&W 603 mangler noe for å la seg rive skikkelig med. Hørte også på et par SA 1750, og disse ga mere "opplevelse", men det ble feil lydbilde for meg.
Skal forsøke å høre på CM7 neste gang på HiFi klubben. Hva med B&W 604 ? skiller den seg nevneverdig fra 603 ?

Om jeg bør kjøpe adskilt CD og DVD ? Der har jeg ingen bestemt oppfattning.

Jeg har ikke lyst å kjøp brukt. Jeg har heller ikke veldig lyst å sette sammen noe fra forskjellige butikker. Har for stor angst for problemer i ettertid.

Teknologinivå for film ? Vel, i min enfoldighet har jeg sett for meg at DVDen må kunne gi HD signaler til TV.
Du behøver ikke engste deg for å handle fra forskjellige butikker, det er ikke noe problem. ;)
Handler du brukt så får du selvfølgelig mere for pengene. ;)

CM7 har jeg ikke hørt, men derimot stativeren i samme serie CM1, hvis lydkarakteren er den samme i CM7 så bør du absolutt høre på de, for jeg synes de var veldig friske, nærmest sprudlende (hvis jeg kan si det?) i forhold til f.eks 705.

Jeg har ikke hørt 604, men 603 for en del år siden, den er nok OK til film, men vil nok tro at CM7 er mer HIFI.
:D

Vel! Det ble litt fakta og litt synsing fra meg.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Vil legge til at hvis du hører mest musikk så ville jeg ha prioritert musikken når valget faller på HT, for til film duger vel det meste.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Hei hvis musikken er viktigst ville jeg satset på BW 703 og en brukt surrounforsterker du får 1 år gamle forsterkere til nesten halv pris da har du garanti også. spør neste gang du er på hifi klubben om en demo av 703.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Vil legge til at hvis du hører mest musikk så ville jeg ha prioritert musikken når valget faller på HT, for til film duger vel det meste.

HT ?

O

omholt

Gjest
HT=høyttalere
DM603 og DM604 er f.eks typisk hjemmekino høyttalere.
B&W CM7, Dali Mentor og SA er mer hifi høyttalere (som også fungerer veldig bra til film).

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
HT=høyttalere
DM603 og DM604 er f.eks typisk hjemmekino høyttalere.
B&W CM7, Dali Mentor og SA er mer hifi høyttalere (som også fungerer veldig bra til film).
Dali Mentor er for dyrt, i likhet med B&W 703. CM7 kan vurderes.

O

omholt

Gjest
Dali Mentor er for dyrt, i likhet med B&W 703.  CM7 kan vurderes.
Tenkte vel først og fremst og på Dali Mentor 2, stativhøyttalerne. Focal er en annen fin høyttaler, selges hos hifi huset i Bærum. Bor du i Oslo har du veldig mange muligheter. Bare å ta seg en lytterunde, og gjerne be butikken sette opp et komplett system for deg.

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
Jeg har lenge drømt om å skaffe meg et skikkelig stereo anlegg. Jeg har et anlegg som var bra i sin tid, et B & O anlegg. Dette nærmer seg 20 år, og ene høytaleren har tatt kvelden. Vurderte å kjøp nye høytalere, men har kommet til at tiden er inne for noe nytt. Dette gjelder forsåvidt også TV en.
Tanken er derfor å anskaffe et komplett TV, DVD, hjemmekino og CD HiFi anlegg.
Jeg har sett på div. løsninger fra Thorn , Expert etc. og er imponert over hva som har skjedd på denne fronten de siste årene. Er imidlertid ikke enig i at div. hjemmekinoanlegg til 5 - 7000 er fullgode HiFi anlegg. Jeg er litt mer kresen enn som så. På 80 tallet, da jeg hadde tid, hadde jeg noenlunde oversikt over hva som var bra og mindre bra. Nå er jeg derimot totalt utdatert, og har for lite tid til å skaffe meg samme oversikt. Jeg ber derfor om tips og gode råd fra den som har bedre oversikt.
Som sagt ser jeg for meg et komplett anlegg. Jeg har fått frigjort noen penger i det siste og kan derfor realisere noen guttedrømmer. Oppmot 50 000 kan ansettes, gjerne mindre self.
Jeg er ingen lydfirk, og vil derfor ikke investere i noe som gjør at huset må bygges om eller ommøbeleres.
Jeg har en Samsung 27 tommers LCD tv som blir TV på ungdomsavdelinga. Den blir stående sammen med PC, PS2 o.l.
Det jeg har forsket meg fram til så langt, er at Panasonic har en 42 tommers plasma TV som bør være bra nok. Prisen er også kommet ned i ca. 16 - 17000. Noen sterke innsigelser her?
Prisen vil også si at mer kan frigjøres til lyd og DVD.

Anbefaler
Pioneer Plasma 42" ca 20 lapper
Kinesisk transitorforsterker 6 -15 lapper
DVD spiller 5-10 lapper
Høytalere -eks Patos - Klipsch 8-15 lapper

dette burde være innenfor budsjett hvis du velger feks
integrert transitorforsterker som Cayin 153 - Xindak XA 6950 ,spiller selv med XA6950 og mener denne gir mye for pengene har 2 separate strømforsyninger som leverer bra med strøm til dine høytalere ,har sett denne priset nå til 5900 nkr :)når det gjelder TV er pioneer suverene med Plasmateknologi ,takler også bra analoge kabel tv signaler .har selv LCD men tror faktisk jeg hadde valgt Pioneer i dag pga av prisnedgang .

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Tenkte vel først og fremst og på Dali Mentor 2, stativhøyttalerne. Focal er en annen fin høyttaler, selges hos hifi huset i Bærum. Bor du i Oslo har du veldig mange muligheter. Bare å ta seg en lytterunde, og gjerne be butikken sette opp et komplett system for deg.
Bor ute på landet, langt fra hovedstaden. Ålesund og Molde er alternativene. Der har vi først og fremst HiFi-klubben og HiFi-senteret. De har mye bra ettersom jeg begynner å få oversikt. Et lite problem er at de er litt for opptatt av å anbefale de produktene de har inne i butikken akkurat nå.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Hva med rett og slett å vente med flat-tv til hd i full oppløsning blir tilgjengelig til en fornuftig pris, samtidig som at tv-sendinger med tilhørende formidlingsnett blir tilstrekkelig utbredt? Skal vi si ti år? Hd-film på plate kanskje tre til fem år?

O

omholt

Gjest
Hva med rett og slett å vente med flat-tv til hd i full oppløsning blir tilgjengelig til en fornuftig pris, samtidig som at tv-sendinger med tilhørende formidlingsnett blir tilstrekkelig utbredt? Skal vi si ti år? Hd-film på plate kanskje tre til fem år?
Foreløpige tester viser at det er nesten ingen forskjell på full HD oppløsning (1080p) og 720p. Det er andre faktorer enn oppløsning som er viktigere, nemlig fargegjengivelse og kontrast.
Pioneer og Panasonic plasmaene er etter min mening de beste flatskjermene på markedet. Pioneer har noe bedre fargegjengivelse og bildeprosessering mens Panasonic har best sortnivå og støyreduksjon.
Her er en test av begge (PV60 har samme bilde som PV600):
http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1482013.ece

Edit: HD filmer får man kjøpt nå

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Det jeg mener er at markedskreftene forsøker å skape et behov hos kjøperen før rammebetingelser og infrastruktur er på plass. Akkurat som de som påsto at cd-spilleren var død for ti år siden, bare at i enda større grad.

O

omholt

Gjest
Utvalget er ikke så stort ennå, men det slippes stadig nye filmer. Alle nye filmer vil komme i et av formatene (noen i begge). Prisen i Norge ligger foreløpig på noe over 200 kr, men det er billigere å bestille fra utlandet.
Poenget er vel at trådstarter skal ha komplett surround med skjerm og da er det like greit å kjøpe en bra HD-ready skjerm.
Men det er riktig at HD er lite tilgjengelig foreløpig, og det vil nok gå mange år før kanaler som NRK og TV2 går helt over til HD.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Utvalget er ikke så stort ennå, men det slippes stadig nye filmer. Alle nye filmer vil komme i et av formatene (noen i begge). Prisen i Norge ligger foreløpig på noe over 200 kr, men det er billigere å bestille fra utlandet.
Poenget er vel at trådstarter skal ha komplett surround med skjerm og da er det like greit å kjøpe en bra HD-ready skjerm.
Men det er riktig at HD er lite tilgjengelig foreløpig, og det vil nok gå mange år før kanaler som NRK og TV2 går helt over til HD.
Det med HD har jeg forstått. Det ligger noen år fram før sending kommer i gang. Hvis i det hele tatt. Uansett er de fleste TV HD-klare. Uansett har jeg tatt en avgjørelse på TV. Det blir Panasonic. Er ikke totalt uenig i at kanskje Pioneer kan oppfattes som bedre. men forskjellen på ca. 5000 kan ikke forsvares.

Når det gjelder hvor lyden skal komme fra, er jeg fortsatt i villrede. Det som jeg skal teste straks over nyttår er Denon 3806 sammen med høytalere B&W CM7.
Ser også at HiFi-center kjeden legger ut H/K 340 til 4995,-. Har liksom ikke fått helt troa på dette fabrikatet. Men aner ikke hvorfor.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Forresten, noen som vet om forhandlere av Marantz i Møre og Romsdal?

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Jeg nærmer meg noe. Jeg har konkludert med å droppe surroundanlegget. Jeg kjøper heller et mindre til ungdomskrapylene, som kan brukes sammen med Samsung 27 LCD. I
I stua går jeg fortsatt for Panasonic plasma, og et to kanals anlegg med høytalere som kompenserer for bortfall av suben når det brukes til film.
Er i ferd med å ende opp med dyrerer høytalere enn tenkt, men vil likevel komme i nærhet av budsjett. Tror også at jeg vil gå for en todelt løsning for CD og DVD.
Som høytalere er det som et klokt hode tipset om, Dali Mentor eller B&W CM7 som ser ut til å bli valget.
Hvordan skal jeg da bruke de siste 15K best mulig når jeg vil ha separat CD og DVD samt at anlegget skal inneholde radio?

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Valget er tatt. Se tråden "NAD kontra Denon"

Topp Bunn