Ja, det er jpg. bilder alt jeg har fått fra deg vedr. målingerRoald skrev:Trodde muligens du fikk det som et jpeg-bilde og ikke filen til REW, hadde jo en boks du ville låne så vi kan se på det samtidig, nå må jeg stikke, et lite hifi besøk
Mvh Roald
Flere ganger, men det har aldri vært snakk om å se en perfekt impulskurve, men det er mulig å se tendensen. Frekvensgangen som stopper ved 40Hz og ned syns godt, f.eks. En god høyttaler vil være i stand til å vise en impulsrespons som hovedsakelig består av den pulsen som sendes inn. Alle uregelmessigheter kommer av forvrengning og begrenset frekvensrespons. En høyttaler som har problemer med timing, fase, f.eks. viser en impulskurve med flere pulser, eller pulser som er dratt ut. Timing og fasefeil gir ringing, slik at en enkelt puls kan høres ut som et kort lite pip f.eks i et diskantelement istedet for et "knepp". Formen på en impuls har en utstrekning som representerer den høyeste frekvensen den kan reprodusere. Siden 90% av energien i denne 50us pulsen befinner seg over 2kHz, er det vanskelig å finne feil i bassområde fra f.eks 200hz og ned - som representerer bare 1%. Så da må jeg lage en puls som begrenser seg til f.eks 0 - 2kHz. Denne pulsen vil i større grad vise feil og mangler i frekvensgangen i bassen også da all dens energi ligger innenfor 0 - 2khz.roffe skrev:Når så du noengang en impulsresponsmåling fra en ekte høyttaler som var i nærheten av å ligne på impulsen som ble sendt inn?Low-Q skrev:Impulsresponsen forteller ikke bare om frekvensgangen, men også om hvorfor frekvensgangen er som den er. Du kan måle flat frekvensrespons, selv om impulsresponsen er helt kokko. Men er impulsresponsen "perfekt", vil alltid frekvensresponsen være helt flat. Så impulsrespons er det man skal måle - og helst tilstrebe å få så korrekt som mulig.
Ønsker du annen oppløsning på diagrammet, eller større bilder?Barbaresco skrev:Ut fra det lille bildet er i alle fall den ene mye verre enn den andre. Om den andre da er god nok, tør jeg ikke si uten videre, men dette demonstrerer forskjellen veldig tydelig.
Kan selvsagt ikke si om den er god før jeg har sett bilde av den og hørt prisen ;D :
Jeg for min del kan ikke sånn uten videre forklare dypere, eller tolke dette videre uten å foreta flere målinger og bruke elimineringsmetoder under flere forhold for å utelukke/fastslå det ene eller det andre.norcad skrev:Ønsker du annen oppløsning på diagrammet, eller større bilder?Barbaresco skrev:Ut fra det lille bildet er i alle fall den ene mye verre enn den andre. Om den andre da er god nok, tør jeg ikke si uten videre, men dette demonstrerer forskjellen veldig tydelig.
Kan selvsagt ikke si om den er god før jeg har sett bilde av den og hørt prisen ;D :
Den ene er verre, den andre er kanskje god nok. Men forklar gjerne for de uinvidde hvem som er hvem, hvorfor etc.
Prisen og navnet er selvfølgelig to avgjørende faktorer her, som antagelig kan påvirke betydningen av impulsresponsen en hel del antar jeg ;D
Den vage uttalelsen var rett og slett for ikke å være for frampå og påstålig, og buse fram med påstander. I mitt stille sinn så jeg med en gang at den første er MYE mer korrekt enn den andre.norcad skrev:Mao vil ikke en impulsmåling si "alt" slik det ble gitt inntrykk av tidligere i denne tråden? Eller som jeg har fått inntrykk av da ihvertfall.
Misforstå meg rett, dette er noe jeg ønsker å lære, ikke kritisere eller prøve å bevise at den ene eller andre tar feil.
I mine øyne er det STOR forskjell på disse to målingene, så "for meg ser det ut som nr 1 er riktigere enn nr 2" var en overraskende vag uttalelse. Det er da sjelden man ser såpass store forskjeller mellom to impulsmålinger, er det ikke?
Førsterefleksjonen i nr 1 er korrekt, men har ingenting med impulsresponsen til høyttaleren å gjøre, men viser refleksjonen fra gulvet til mikrofonen.
At den andre har "problemer" rundt 5 & 10 khz er også nær korrekt, men hvordan leser du av frekvensen i impulsen?
Dette var en overrkaskende eksakt uttalelse
Og nei det er ikke en Neo 8, og ei heller en klokkeradio. Begge målingene er gjort av ganske så kjente og anerkjente hifiprodukter og er ikke noe juks eller forsøk på å lure noen ;D
Som sagt er ønsket her å lære hva man bør måle, hvordan man bør måle, hva man skal se etter og hvordan man "leser" resultatet av målingene. Av den grunn har jeg ikke fortalt hvilke høyttalere som måles, rett og slett for at enkelte da fort vil forsøke å lese målingene utfra egne meninger og overbevisninger om hvem av dem som er "best" (eller dyrest).
Det finnes mange eksempler på høyttalere som måler bra, men som allikevel ikke faller i smak hos mange, og motsatt, så den diskusjonen kan vi la ligge.
Tror ikke jeg helt klarer å få tak i hva du mener i første avsnittet her asbjbo :-[asbjbo skrev:Jeg har forøvrig et bestemt inntrykk av at øret "måler" i frekvensdomenet innenfor en så kort tidshorisont som dette, et millisekund eller to. Øret integrerer lyden over litt tid. IMHO blir tidsdomenet viktigere på litt lengre tidshorisont, 3-10 ms. Da påvirker nivået på refleksjonene retningsbestemmelsen av lyden, herunder stereoperspektiv, holografi, og alle de andre tingene vi er så opptatt av.
Dermed blir det lettere å tolke en graf av frekvensgangen, siden den korrelerer mest med det inntrykket vi får av lyden, mens den viktigste informasjonen på impulsrespons 1 kanskje er tiden til første refleksjon (ca 2,8 ms - ganske lite) og det relative nivået mellom refleksjonen og direktelyden (ca -10 dB - ganske sterk refleksjon).
Og derfor blir det vanskelig å bedømme hvordan en høyttaler låter ut fra en visualisering av impulsresponsen - mange forskjellige impulsresponser låter ganske likt.So the bottom line is that an obvious change in the frequency response curve is quite audible, but an equally obvious change in the time domain response can be quiet inaudible.
Det er altså en fulltone? Mangelen på refleksjon kan jo bero på retningsbestemt diskant...norcad skrev:OK. Kan si så mye som at det er ETT element, det er dyrt og er her målt i en testkasse som er langtfra riktig til elementet. Målingen er som for alle andre gjort 1m onaxis. Det jeg stusser over er mangelen på 1. refleksjon i målingen, så foreløpig lar vi videre diskusjon være på vent.............
Skal se om jeg får tid til å måle det i et bedre og mer riktig miljø i løpet av helgen.
Måler du begge disse firkant-resultatene med en mikrofon etter at en høyttaler har formidlet den, vil du muligens få omtrent den samme kurven på begge to. Luft kan ikke bære en firantpuls, så også når den treffer øret er det altså uansett ikke firkantpuls vi hører. Vi hører først og fremst variasjonen fra det ene nivået til det andre i firkantpulsen - altså den kortvarige nivåendringen som oppstår i det nivået skifter fra høyt til lavt, og omvendt. Selve den horisontalt rette delen i firkant-pulsen har ikke noe energi og vil derfor heller ikke høres - ei heller transporteres gjennom luft. Dette har vel ikke forfatteren fått med seg...?asbjbo skrev:Jeg referte til hvordan øret oppfører seg i tidsdomenet, dvs i hvilken grad det er i stand til å skille ut lyder som kommer nær hverandre i tid. Selv om det matematisk sett er det samme om vi har en impulsrespons eller en frekvensgang, virker det som øret vil oppfatte avvik i impulsgjengivelsen som avvik i frekvensgang, og ikke som en effekt i tidsdomenet. Først etter et par millisekunder vil ugreie i tidsdomenet gi andre effekter enn farging av frekvensgangen, som eksempelvis romfølelse, forskyvninger av plassering i stereoperspektivet eller et merkbart ekko.
Dermed vil jeg tro at mange ulike impulsmålinger kan høres ganske like ut, selv om de hverken ligner hverandre eller ligner grisen. Et eksempel er en firkantbølge som har gått gjennom et 4-ordens Linkwitz-Riley-filter:
Og her er samme firkantbølge som har gått gjennom et tidskoherent førsteordens filter:
(Begge deler rappet fra http://www.silcom.com/~aludwig/Crossover_demos.html#Listening.) Etter mange og lange lytteforsøk konkluderer forfatteren med at det ikke er noen hørbar forskjell mellom disse to konstruksjonene, enda så forskjellig de opptrer i tidsdomenet.
Og derfor blir det vanskelig å bedømme hvordan en høyttaler låter ut fra en visualisering av impulsresponsen - mange forskjellige impulsresponser låter ganske likt.So the bottom line is that an obvious change in the frequency response curve is quite audible, but an equally obvious change in the time domain response can be quiet inaudible.
Takk for utfyllende info Atle. Joda, vi kan høre lyden av en firkantpuls som mater en høyttaler, men den transporteres ikke som en firkantpuls da hvert horisontalt flate parti er potensiell energi og ikke energi. Derfor kan ikke signalformen transporteres av luft.atlechri skrev:Hei.
Jeg har ikke lest hele tråden, men en liten kommentar til det siste inlegget som nok ikke er helt korrekt. Du misforstår fundamentalt hva en firkantpuls er. Den er en sum av pulsens grunnfrekvens, tredje, femte, sjuende og så videre odde harmoniske (I et bestemt forhold). Slik vil den også oppfattes av øret (høres ut som en forvrengt sinus) og slik vil den også transformers gjennom luft. Hele pulsen vil ha energi. Brattheten i flankene vil bestemmes av hvor mye energi du har i diskanten og i grunntonen vil bassenergien ligge.
For å forstå en puls må du over i frekvensdomenet. Noe det ser ut til at mye av det som er skrevet over bekrefter.
Det finnes ht og mikrofoner med svært bra impulsrespons. (ELS 63 mener jeg å huske som et eksempel, for ikke å snakke om moderne beamformende ht's)
Vil du google mer kan du prøve med "fourier transform"
Edit: Du må ikke tenke på en firkantpuls som en veksling mellom to statiske lufttrykk. Noe slikt finnes ikke, hvis det skulle finnes så måtte du ha en uendelig oppløsning i frekvensdomenet. Lukket beholder? Ikke tenk tanken en gang....
Mvh Atle
Er det min favoritt, Manger MSW?norcad skrev:OK. Kan si så mye som at det er ETT element, det er dyrt og er her målt i en testkasse som er langtfra riktig til elementet. Målingen er som for alle andre gjort 1m onaxis. Det jeg stusser over er mangelen på 1. refleksjon i målingen, så foreløpig lar vi videre diskusjon være på vent.............
Skal se om jeg får tid til å måle det i et bedre og mer riktig miljø i løpet av helgen.
Jeg mistenker den også for å være en Manger, men prøvde å holde meg...Barbaresco skrev:Er det min favoritt, Manger MSW?norcad skrev:OK. Kan si så mye som at det er ETT element, det er dyrt og er her målt i en testkasse som er langtfra riktig til elementet. Målingen er som for alle andre gjort 1m onaxis. Det jeg stusser over er mangelen på 1. refleksjon i målingen, så foreløpig lar vi videre diskusjon være på vent.............
Det kan være forskjellige årsaker til at man utfører målinger i utgangspunktet, men forholder meg til spørsmålet fra trådstarter i første post, om hva skal måles ifht høyttalere.Roald skrev:Jeg mener absolutt at produsenter bør anstrenge seg for å levere kvalitet, men hvor perfekt IR er godt nok med tanken på resultatet når høyttaleren er plassert i et normalt hjem?
Greit nok at målinger gjort i lytteposisjonen ikke er så relevant for andre, men som opplysning om hvor stort rommet sitt bidrag til lyden er. Og vil en måling på 1m med kort gating eller i ekkofritt rom, hjelpe deg med å finne idealplasseringen?
Norcad mener du at feil i forholdsvis dyre/gode høyttalere vil overskygge endringene rommet står for og har den jevne hifier muligheter for å utbedre noe her?
Mvh Roald