Geir_Bjerkaas
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 03.11.2003
- Antall liker
- 2
JEkstreme forskjeller
Forskjellen mellom den aller rikeste og verdens fattigste vil helt sikkert øke hvis man bruker penger som mål. Det er ikke noe spesielt som direkte kan knyttes til 2006. Ex. ga de ekstreme forskjellene i levestandard i Russland opphav til revolusjonen. På grunn av de ekstreme forskjellene mellom fattig i rik i Russland i dag, er det godt grobunn for en ny revolusjon.
Det er vel en generell oppfatning at forskjellene øker. Det var vell ikke knyttet spesiellt til akkutrat året 2006, som at det skulle bli det siste.
De siste hundre årene har vi generelt fått en økt levestandard i verdenen. Lykke kan ikke måles i penger. Slikt sett er forskjellene neppe ekstrem. Den dagen vi dør, er vi alle like. Fattig som rik. Altså ingen ekstreme forskjeller til slutten.
Helt enig, men det er vel ikke en opppfatning som styrer livene til de fleste mennesker i vårt samfunn? De fleste lever som om at "lykken kan kjøpes".
At vi i liten grad har engasjert oss for de som har det vanskelig, tror jeg ikke vil være spesielt for 2006, kanskje tvert i mot. Reaksjonene etter tsunamien i 2004 viser jo at folk kan engasjere seg. Aldri har givergleden og hjelperånden vært større enn i fjor.
Det med tsunamien hadde nok litt å gjøre med at vi identifiserte oss med ofrene, les mange kjente noen, eller kjente noen som kjente. Ikke så fjernt som jordskjelv i Pakistan osv.
At vi først engasjere oss når vi blir direkte berørt er ikke noe nytt. Innenfor miljøvern ser man det helt tydelig. Så lenge tynt ozonlag ikke medfører at vi ikke kan gå ute, gir vi blaffen i ozonlaget. Det er ikke noe ekstremt i det. De ligger i vår natur.
Ekstrem livsstil
Som ung tøyde man selv grenser. Bestemor syntes det sikkert at enkelte ting var ekstremt, men ikke en selv. Mennesket søker å finne hvem man selv er. Man vil finne sin identitet. Vi ønsker ikke alle være prikk lik hverandre. Vi vil leve vårt eget liv. Helst uten innblanding fra Stat og myndigheter. Å snakke om ekstrem livsstil synes ikke meningsfullt dersom man ikke ønsker å moralisere.
Det har skjedd store forandringer de siste 30-40 åra når det gjelder hva som er generelt godtagbart i samfunnet, tenk litt etter.
Ekstrem natur
Tviler på at klimaet nå er mer ekstremt nå enn for eksempel under istiden. Teknologisk utvikling har gjort det mulig å bo året rundt på polene men også i verdensrommet. Naturen er ikke mer ekstrem enn ute i verdensrommet.
Det er klart, tøyer du begrepene i rom å tid, havner alt innenfor normalen. Dette var vel ment innenfor en mer avgrenset "verden".
Ekstrem religion
Er man ateist, kan det være ekstremt å være rettroende. Du skal ikke han andre guder enn meg er første bud. Gå ut og gjør hele verden til dine disipler. Ekstremt og lite tolerant. Ja. For oss ateister. Så lenge man dyrker disse grunnsetningene i religionen, må det bli ufred.
Poenget er vel at en del utrykk har blitt mer ekstreme, f. eks. selvmordsbombere.
De siste dager
Våre levedager er mikroskopiske i jordens historie. 2000 år er ingen ting i den store sammenhenger. De siste dager er nå, selv om bibelen har sagt det samme de siste 2000 år. En dag vil nok en slik spådom bli sann. Jeg bryr meg ikke. Lev livet nå. Nyt musikken. Min siste dag kommer nok tidsnok. Jeg er sikker.
eg er helt enig i at en skal leve livet her og nå. Ikke være så opptatt av "endetiden" at fokuset blir der. Det står også i Bibelen at ingen kjenner timen og dagen for de siste dager, dette var ikke noe forsøk på noe slikt. Men den oppfordrer kristne til å "ha olje på lampen" overført å leve hver dag i omvendelse.