Politikk, religion og samfunn Hva skjer med det medmenneskelige i Europa i dag?

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Er på ferie i Hellas på en av de vakre øyene, nærmere bestemt Naxos.

Mot andre feriesteder jeg har vært tidligere så må jeg si at det er svært lite fattigdom å se til, eller har vel i grunn ikke sett noe slumområder og overalt hvor vi har ferdes fremstår Naxos som et moderne, ryddig og veldrevet samfunn.

For ett par dager siden bestemte vi oss for å ta en kveldstur inn til Naxos by. Naxos by fremstår som de andre områdene av øya som vi har vært på. Rent, ryddig og godt vedlikeholdt med hyggelige grekere.

Litt ut på kvelden da vi gikk langs promenaden fikk en bekymringsfri og hyggelig kveld en brå slutt for oss. På fortauskanten satt det som tilsynelatende var en mor med sitt barn og tigget.

Vel tigging er i og for seg noe som jeg normalt sett ikke reagere på, annet enn at jeg bevist ikke støtter det. Gir heller penger til veldedighet.

Men, her var det altså noe riv ruskende galt som fikk det til å gå kaldt ned over ryggen på meg og min kone. Barnet, ca 4-5år, som lå armene til damen var helt bevisstløs, altså ruset/dopet i søvn. Det lå helt slapt i armene hennes, og damen som holdt barnet holdt det ikke på noen godt måte. Jeg ble øyeblikk bekymret og spurt hun om barnet hadde det bra. Hun var tydelig dårlig i engelsk, eller så bare gjorde hun som, hun gjentok bare det hun sa til alle som gikk forbi: Money, I have baby. Jeg prøvde videre å få henne i allefall til å holde barnet bedre, mens kona prøves å se etter myndighetspersoner. Alt dette gjorde damen tydelig stress og hun begynte å be meg om å gå. Kunne å se i sidesynet at en mann kom gående mot oss. Da hun så at han nærmet seg ble hun enda mer stresset, så jeg valgte å trekke meg unna for å se om vi kunne finne politiet eller annet.

Etter å lett etter politi uten hell, gikk jeg inn på café og varslet personalet der og tenkte at de kun kontakte politiet. Den sjokkerende beskjeden jeg fikk da var dette er saker som politiet ikke gjør noe med. Og på grunn av bakmennene, eller mafia som bartenderen sa, bør vanlig folk og turister ikke blande seg heller, det kan for bli farlig var beskjeden.

Vel lettere sjokkert drar vi tilbake til hotellet og prøver å legge hendelsen bak oss.

Men, er samfunnet i Europa ikke kommet lengre enn dette? At vi faktisk kan bevitne og tildels støtte denne typen menneskehandel og barnemisbruk uten at samfunnet gjør noe med det?

Jeg vet med sikkerhet at hadde dette vært i Norge så hadde politiet og barnevernet håndtert denne saken så fort den hadde blitt meldt inn. Selv med skumle menn i bakkant. Jeg tror og håper i alle fall at Norge aldri kommer dithen at vi ikke bryr oss som samfunn.

Uansett, den stakkars gutten kommer til å forfølge meg i lange tider fremover. For en grusom skjebne. Og for noe umenneskelige svin som profitterer på de svake.

Et hjertesukk fra en så ellers fantastisk øy.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Ettersom de ekstreme på begge sider nå ser ut til å tre frem fra skyggene, ved god hjelp av despoter i Tyrkia, Russland, mellom-amerika og ikke minst USA, så forsvinner empatien og det medmennesklige i takt med kranglingen mellom de esktremt egoistiske og de ekstremt dumsnille. Det virker som om det å tenke og fakta ikke lenger er hverken viktig eller nødvendig. Skremmende tider i dag.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.745
Antall liker
13.234
Er vel en relativt simpel funksjon av hvor mange som kommer og hvordan de offentlige finansene er i det aktuelle landet. Ingen vits i å ha noen illusjon om at norske nordmenn hadde vært fulle av omsorg om Norge lå slik til at det var en av hovedinnfallsportene for båtlass på båtlass med flyktninger med små til ingen utsiker til en betalt jobb.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Intet nytt fenomen å tvinge frem tårer og penger på det mest umenneskelige vis. Lokker du frem nok emosjoner så slutter den rasjonelle delen av hjernen å fungere. Vi ser samme taktikken i politikken...


Fin film, så se den om du ikke har allerede og om konteksten her er litt uklar.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Er klar over hvor stor kynismen, rovdriften og utnyttelsen av de svake er rundt om i verden. Selv i Norge forekommer dette i noen former. Helt naiv og blåøyet vil jeg ikke si at jeg er.

Og om vår spontan reaksjon var "riktig" i forhold til normen og aksepten som råder må bli opp til enhver å vurdere. Ettersom dette er første gang jeg faktisk har sett et barn lide rett foran meg, tror jeg ikke at jeg ville ha reagert annerledes uansett hvor sosialt akseptert det skulle være.

Men poenget, og det jeg reagerer på, er hvor lite medmenneskelig et relativt lite øysamfunn kan fremstå. Må påpeke at Naxos er en liten øy ca. 6 timer med båt fra fastlandet og ca 3 timer fra Santorini, som har internasjonal flyplass. Det er med andre ord ikke helt enkelt å komme seg hit uten midler. Og båtflykninger er det ikke, de kommer ikke hit, ettersom nevnte hendelse er det eneste jeg har sett på øya av tigging eller annet som vitner om det motsatte.

Tilslutt så vil jeg utrykke min tro på enkelt menneskets makt til å gjøre en forskjell sammen. Godhet må begynne en plass.

Og med nevnte tilfelle, og lignende tilfeller, tror jeg på det sterkeste at et hvert samfunn vil profittere på å redde små individer fra å vokse opp med å bli utnyttet på det groveste i de kriminelle miljøene.

Ondskap avler ondskap. Det er jeg hellig overbevist om.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja og likevel så er det folk som tror at de signaliserer godhet ved å støtte opp om tiggerinduistrien og organisert barnemishandling. Vi har den samme debatten her hjemme. ÅÅÅ stakkars fattige sigøynere vi må "hjelpe" dem og gi dem penger, ly og "beskyttelse".

Jeg tok dette bildet for lenge siden da jeg bodde i Tyrkia. Hun var ikke neddopet eller noe så ille, men det var åpenbart ikke hennes eget påfunn å sitte der. Og å gi penger til dette er å etablere et marked for slikt.

not.jpg

Å appellere til emosjoner er verdens eldste triks for å få rasjonaliteten til å slutte å fungere. Folk som ikke har kontroll på slikt blir lett svindlet og rævkjørt av kriminelle og propagandister.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.745
Antall liker
13.234
Personlig godfølelse er mye enklere å oppnå for folk flest i Norge. Om man gir bort en totalt uvesentlig del av egne midler til en sak man synest er fin så kan man sikkert føle seg vel, men den kommer for de langt fleste helt uten noesomhelst offer av noe slag. Må ikke forveksles med "godhet".
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Det er temmelig enfoldig hvis man tror at å kaste om seg med begreper som "svensker", "velferdsflyktninger", "godhetsryttere", "kommunister" osv. IKKE er en appell til emosjoner.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Lenge leve alle som tror at alle andre må gjøre noe, og ikke de.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette med å gi eller ikke gi bommer vel littegrann på poenget til cb_600?

Jeg vet med sikkerhet at hadde dette vært i Norge så hadde politiet og barnevernet håndtert denne saken så fort den hadde blitt meldt inn. Selv med skumle menn i bakkant. Jeg tror og håper i alle fall at Norge aldri kommer dithen at vi ikke bryr oss som samfunn.
Hvorfor tillater den greske staten at barn mishandles og utnyttes til tigging?

Men et fungerende politi, og et fungerende barnevern.... Passer ikke helt inn i narrativet om at "bare vi er egoistiske nok" så kommer alle til å få det bedre.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.745
Antall liker
13.234
Hvorfor tillater den greske staten at barn mishandles og utnyttes til tigging?
Sannsynligvis fordi den greske stat, sett fra greske velgeres synspunkt, har mer nasjonalt fokuserte prekære oppgaver.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor tillater den greske staten at barn mishandles og utnyttes til tigging?
Sannsynligvis fordi den greske stat, sett fra greske velgeres synspunkt, har mer nasjonalt fokuserte prekære oppgaver.
Kanskje fordi den greske stat selv er konkurs og lever på almisser?
Ja presis, og hvordan opprettholder du noen som helst verdighet med tigging eller å romstere rundt i søppelspann etter flaskepant?
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Hvorfor tillater den greske staten at barn mishandles og utnyttes til tigging?
Sannsynligvis fordi den greske stat, sett fra greske velgeres synspunkt, har mer nasjonalt fokuserte prekære oppgaver.
Kanskje fordi den greske stat selv er konkurs og lever på almisser?
Ja presis, og hvordan opprettholder du noen som helst verdighet med tigging eller å romstere rundt i søppelspann etter flaskepant?
Det høres kanskje rart ut, men for mange vil sult kunne trumfe verdighet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For mange vil nok det ytterste tap av verdighet være å se sine egne barn sulte, større til og med, enn å dope dem ned for å bruke dem som kulisser i egen tigging.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
G

Gjestemedlem

Gjest
For mange vil nok det ytterste tap av verdighet være å se sine egne barn sulte, større til og med, enn å dope dem ned for å bruke dem som kulisser i egen tigging.
Ja damnit, men hva da når det står trehundretusern ivrige svindlere med samme oppskrift for å få tak i pengene dine... hva da? Hvordan skal du skille et genuint rop om hjelp fra titusen nigeriasvindlere? A sucker born every minute...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror man tenker aller best om den problemstillingen mens man faktisk sulter ihjel. Lykke til med prosjektet.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Deph, håper du finner igjen et snev empati i all egoismen og bitterheten en gang. Du har hatt det!

PS: Skulle ikke forundre meg om du mener at guttene som er innestengt i en grotte i Thailnad har seg selv å takke for det og ikke bør verdiges med mere tid. Dette er selvsagt bare synsing fra min side...men far fetched? Nja....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sult vs. verdighet er et tema som er interessant. Jeg må få litt tid før jeg gir deg et svar.
På hvilken måte da? Om man sakte skal dø av sult / underernæring eller om man skal opptre med stil?
Nei mer om man bare skal kunne henvise til den oppkonstruerte "sultkatastrofen" som et virkemiddel for å få oppholdstillatelse i Europa. Selv om du ikke har noe her å gjøre. Hele Afrika kan ikke få bo i Europa samme hvor mye de har lyst til det.

Gi dem litt mat og noe å spise.. klart det. Jeg spytter gjerne i en tier til en kolerabi for de sultne.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
NRK har sjekket ut hva som faktisk skjer. Og når det gjelder neddopede barn så skjedde vel et dødsfall på Oslo Sentralstasjon for noen år siden - en neddopet unge døde av overdose så man trenger ikke reise til Hellas. Finner ikke igjen saken men NRK's brennpunkt er lett å finne:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/sex_-dop-og-tiggerkopp-1.13463802
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
NRK har sjekket ut hva som faktisk skjer. Og når det gjelder neddopede barn så skjedde vel et dødsfall på Oslo Sentralstasjon for noen år siden - en neddopet unge døde av overdose så man trenger ikke reise til Hellas. Finner ikke igjen saken men NRK's brennpunkt er lett å finne:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/sex_-dop-og-tiggerkopp-1.13463802
Dessverre er dette noe man fortsatt kan oppleve å se i Oslo og andre større norske byer. Og med det rotteracet som kjøres mot norsk barnevern i det øvrige Europa så er jeg ikke 100% overbevist om at Barnevernet er så skrekkelig oppsatt på å gripe inn i slike saker. Til en viss grad samme med "onkel Blå".

De fleste som doper ned sine ( andres?? ) unger for å tigge er vel romfolk eller i alle fall snarlike romfolk så jeg tror norske myndigheter unngår å "bry" seg i så stor grad som mulig, dessverre! Rasismebeskyldninger sitter løst om myndigheter "bryr" seg for mye, har en viss forståelse for at de nevnte myndigheter helst ønsker å se en annen veg hvis mulig. Så kan man sikkert med en smule rett hevde at det også er rasisme å ikke gripe inn, men det er uansett ikke enkelt!
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Tigger med dopet/sovende baby, så jeg første gang i Genova,Italy, i 1979, på bryllupsreise og det gjorde inntrykk. Etter det leste jeg at dette var bra teknikk for å få mer tigger-penger og ikke noe nytt. Et alternativ i fattige land er å stjele ei trillebår fra en arbeidsplass, vaske den og så få tak i en melon, noen bananer og litt annet og så gå rundt med dette hele dagen for å få inn litt penger. Slik er det i mange land. Ikke noe NAV kontor å få penger fra i det hele tatt.Mange barn har det veldig dårlig, alkoholiserte foreldre, mishandling og bank og slått ihjel. Interessant tema som jeg kanskje vil sette meg mer inn i som pensjonist når jeg får tid. Men veldig trist er det, men normalt. Burde kunne styrke krefter som vil begrense dette, men hvordan.?Noe bra gjøres jo men det meste fanskap glipper. Holder ikke med stor tårekjertel nei.
 
Topp Bunn