komfort
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.11.2010
- Antall liker
- 509
Står at volumet bør stå på 50%. Men vil man kunne max volum da? Bør de stå på max?
Problem er at det kan se ut som at nivå ut fra miniDSP er i rødt område . Redd for at den skal klippe. Må nok opp på 75%Den/de skal jo spille på nivå med de andre HT du har, ofte treffer det bra på 50 prosent.. De fleste (alle?) kombinasjoner jeg har hatt av subber og HT har endt mellom 40 og 60 prosent. Du har kanskje mulighet til å styre nivå ut fra forsterker også. En tommelfingerregel er å skru opp til du akkurat hører suben og så skru litt ned igjen.. siden jeg har naboer bruker jeg denne
Hvordan kan du noengang få max ut av subben med volum på 25%? Da må jo prosessor/preamp gi 8V+ ut?!Signalet inn styrer jo også signalet, gain står det ofte på sub og den bør stå lavt for å unngå susing. Allerede på 25% så kjøres den godt ned i nivå på Dirac kan det nevnes.
Her så gis det -10dB på signalet ifølge Dirac inn på sub. Sub har vel mer kapasitet enn høyttalerne så det er vel ikke så stort problem, er ikke om å gjøre å ha max ut til sub heller.Hvordan kan du noengang få max ut av subben med volum på 25%? Da må jo prosessor/preamp gi 8V+ ut?!
Enklere å legge ut en systemregning. Det er altså nivået ut av de 8 kanalene som er for høyt. Ser egentlig ingen annen utvei enn å øke på subbene ?!Kjenner ikke mini dsp, men at det skal være nødvendig å skru mer opp for å unngå klipping rimer ikke med min logikk Har du for liten sub i forhold til resten av anlegger så kan det selvfølgelig være vanskelig for den å holde følge med resten, spesielt i store rom og om du liker å spille høyt..
Er det separat Gain og Phase på hver sub?Enklere å legge ut en systemregning. Det er altså nivået ut av de 8 kanalene som er for høyt. Ser egentlig ingen annen utvei enn å øke på subbene ?!
Joda, EQ ligger inne på PEQ menyen og gjør kurven fin. Volum på basserne er justert etter min smak. Ved heavy duty testing blir går skalaen på monitor til rødt område, så logikken er å dempe input og øke på subbene får å få ned nivå ut av miniDSP. Men har en følelse at det er noe som ikke stemmer herVerdien 0 er det som ofte refereres som unity gain.
-Typisk bruk er å sette utgangene dine der til unity og så justert power-amp'ene dine til det max volum du ønsker. Så kan du justere ned hver kanal som det passer med nivå.
Du demper innsignalet med 12dB det ser det ut som. Merk at -6dB er halvering av nivået, så du demper endel inn.
Men skal du ikke bruke noe eq og kurver for å justere inn disse bass'ene med resten?
PS: Jeg har aldri tatt i MiniDSP så her er det synsing så det holder fra min side.
Sub har bare gain og 0/180 grader. Phase tar jeg på delay på miniDSP (årsaken til at jeg kjøpte den).Er det separat Gain og Phase på hver sub?
Du har samlet subbene som 2 tårn i front og Gainer i bestemt rekkefølge manuelt?....har en følelse at det er noe som ikke stemmer her
Fire av dem står i tårn i front, to rett bak sofarygg og to omtrent ved surround ht. Gainer og faser en og en manuelt ja. Begynner å lure på hvor korrekt monitor Vu meterne er....Du har samlet subbene som 2 tårn i front og Gainer i bestemt rekkefølge manuelt?
Du Gainer og Faser deg fra 1. sub og deretter 2. sub osv. slik at de adderes i optimal rekkefølge ?Fire av dem står i tårn i front, to rett bak sofarygg og to omtrent ved surround ht. Gainer og faser en og en manuelt ja. Begynner å lure på hvor korrekt monitor Vu meterne er....
Ok......hva er den optimale rekkefølgen på subbene ift dine plasseringer i rommet ?Du Gainer og Faser deg fra 1. sub og deretter 2. sub osv. slik at de adderes i optimal rekkefølge ?
Vel, det er bare to av subbene som står plassert optimalt. Se skisseOk......hva er den optimale rekkefølgen på subbene ift dine plasseringer i rommet ?
Skisse ?