Høyttalere Hva synes du om rundstrålende høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skulle likt å besøke Orso-Bjørn og anlegget han styrer med. Rundstråing er etter mitt syn veldig bra - når ein får det til, og det tek tid og skapar sveittebrot. CBT med 180 graders spreiing liknar truleg på min høgtalar-draum frå eg var i tjueårsalderen fram til eg forstod at eg var betre tent med MBL. Draumen var Beverigde modell 2. Linjekjeldeelektrostat med "akustisk linse" som skapte meir holografisk akustisk oppleving enn noko anna eg hadde erfart. Men så kom MBL 101 då....
    Vi kan se på om du kan få prøve et par hjemme etterhvert. Ville være artig å høre hvordan du opplever de sammenlignet med MBLene. MBL 101 måler forøvrig jevnt horisontalt i en spesifikk høyde. Vertikalt kan de derimot ikke matche CBT sin tekstbok spredning.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det hadde vore svært spennande. Og du har rett i at MBL (på nært hald) deler opp lyden i "plan", slik at det ikkje er likegyldig om du har låg stol, høg stol eller står når du lyttar. Til gjengjeld merkar du ikkje dette på fire meters avstand og lengre. Dessutan kan du sitte nesten kvar du vil i lyttesofaen...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vore svært spennande. Og du har rett i at MBL (på nært hald) deler opp lyden i "plan", slik at det ikkje er likegyldig om du har låg stol, høg stol eller står når du lyttar. Til gjengjeld merkar du ikkje dette på fire meters avstand og lengre. Dessutan kan du sitte nesten kvar du vil i lyttesofaen...
    Den reflekterte lyden påvirker mye av hvordan en høyttaler både låter og måler. Så derfor er det vesentlig hvordan en høyttaler måler vertikalt off-axis/utenfor lyttevinduet også. Det meste av lyden man hører fra en slik høyttaler er reflektert lyd og ikke direktelyd og dette øker med lengre lytteavstand.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.163
    Antall liker
    10.095
    Sted
    Trondheim
    En annen erfaring - var på Stockholms tur med junior i høst. Hørte på en del vi ikke får hørt her på berget. I en sjappe så hørte vi først på et sett Teenage Engineering (Ny take på Carlsson) deretter rett på forskjellige modeller av Totem i samme rom. Forskjellige prisklasser selvsagt, men det ble jo veldig klart demonstrert hva som skiller HT prinsippene da.
    Jeg har et sett Teenage Engineering OD-11. Liker de veldig godt. Bruker dem som TV-høyttalere på et sted der det rett og slett ikke er mulig å få plass til noe annet. Utrolig bra til prisen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.119
    Antall liker
    16.136
    Sted
    Langesund
    Noen vil ha høyttaleren til å være instrumentene og ha med rombidrag som en helhet. Noe vil ha det som ble tatt opp, og transportert til øre med så lite innblanding av rombidrag som mulig. Kompromisser så det holder på begge tilnærmingene så her er det bare å velge hva en synes passer ens muligheter, ører og musikksmak.

    For min del har jeg aldri fått helt taket på det MBL greiene. Har hørt det største systemet i München ved et par anledninger og et litt mindre i Stockholm pluss en del andre mindre oppsett. Imponerer liksom før en kommer fram til rommet, men med nedtur når der entres ss. I alle tilfellene har de spilt for lyst for min smak.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.949
    Antall liker
    2.047
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En annen erfaring - var på Stockholms tur med junior i høst. Hørte på en del vi ikke får hørt her på berget. I en sjappe så hørte vi først på et sett Teenage Engineering (Ny take på Carlsson) deretter rett på forskjellige modeller av Totem i samme rom. Forskjellige prisklasser selvsagt, men det ble jo veldig klart demonstrert hva som skiller HT prinsippene da.
    Jeg har et sett Teenage Engineering OD-11. Liker de veldig godt. Bruker dem som TV-høyttalere på et sted der det rett og slett ikke er mulig å få plass til noe annet. Utrolig bra til prisen.
    Ja, artig høyttaler er det:) Totem høyttalerene imponerte mest med utrolig klarhet og åpenhet (Synd ingen selger Totem i Norge?) samt STOR lyd fra deres små tower og stativ høyttalere. Samme gjaldt den nye aktive de har. Men krever nok god matching for å ikke bli for skarpe i lengden IMØ. Og her er vel mye av fordelen med TE, Duevel, MBL og de andre uansett prisleie -har til gode å høre dem skarpe og slitsomme.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn; En standard CBT (som nesten alle høyttalere) vil være rundstrålere opp til et visst punkt. Med tanke på den smale bredden er vel det punktet ganske høyt i frekvens.
    I din mening, vil det være en fordel å begrense dette med feks demping, mer avansert konstruksjon med cardioide, veldig bred baffel/vingedesign el, eller er det ikke et så stort problem med CBT i praksis?

    Jeg tenkte mye på dette forleden mens jeg så på impulsresponsen til CBT og fikk for meg en idé om at den utstrakte impulsresponsen kanskje bidrar til at CBT ikke blir like utsatt for hørbar degradering som vanlige høyttalere mtp refleksjonen fra frontveggen.
    Bet meg merke i kommentarer på nettet om at CBT virket å være mer tolerant ovenfor plassering enn andre ting, så hodet spant litt rundt etter forklaring på hvorfor.

    Siden du har både CBT og constant directivity horn av stor størrelse, som jo er rake motsetninger, hvordan ville du beskrevet forskjellen i opplevelse av musikk? CBT har jo også en kapasitet av en annen verden, så opplever du en forskjell i dynamisk uttrykk, snap/smekk, bitt osv?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.163
    Antall liker
    10.095
    Sted
    Trondheim
    En annen erfaring - var på Stockholms tur med junior i høst. Hørte på en del vi ikke får hørt her på berget. I en sjappe så hørte vi først på et sett Teenage Engineering (Ny take på Carlsson) deretter rett på forskjellige modeller av Totem i samme rom. Forskjellige prisklasser selvsagt, men det ble jo veldig klart demonstrert hva som skiller HT prinsippene da.
    Jeg har et sett Teenage Engineering OD-11. Liker de veldig godt. Bruker dem som TV-høyttalere på et sted der det rett og slett ikke er mulig å få plass til noe annet. Utrolig bra til prisen.
    Ja, artig høyttaler er det:) Totem høyttalerene imponerte mest med utrolig klarhet og åpenhet (Synd ingen selger Totem i Norge?) samt STOR lyd fra deres små tower og stativ høyttalere. Samme gjaldt den nye aktive de har. Men krever nok god matching for å ikke bli for skarpe i lengden IMØ. Og her er vel mye av fordelen med TE, Duevel, MBL og de andre uansett prisleie -har til gode å høre dem skarpe og slitsomme.
    Jeg er jo Carlsson-mann fra gammelt av og har et sett Sonab OA-116 på hytta (og et sett originale Sonab OD-11 der alle elementene er ødelagte).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn; En standard CBT (som nesten alle høyttalere) vil være rundstrålere opp til et visst punkt. Med tanke på den smale bredden er vel det punktet ganske høyt i frekvens.
    I din mening, vil det være en fordel å begrense dette med feks demping, mer avansert konstruksjon med cardioide, veldig bred baffel/vingedesign el, eller er det ikke et så stort problem med CBT i praksis?

    Jeg tenkte mye på dette forleden mens jeg så på impulsresponsen til CBT og fikk for meg en idé om at den utstrakte impulsresponsen kanskje bidrar til at CBT ikke blir like utsatt for hørbar degradering som vanlige høyttalere mtp refleksjonen fra frontveggen.
    Bet meg merke i kommentarer på nettet om at CBT virket å være mer tolerant ovenfor plassering enn andre ting, så hodet spant litt rundt etter forklaring på hvorfor.

    Siden du har både CBT og constant directivity horn av stor størrelse, som jo er rake motsetninger, hvordan ville du beskrevet forskjellen i opplevelse av musikk? CBT har jo også en kapasitet av en annen verden, så opplever du en forskjell i dynamisk uttrykk, snap/smekk, bitt osv?
    En tradisjonell CBT har horisontal spredning på 180° opp til en viss frekvens. Jeg karakteriserer ikke 180° som rundstrålende da det innbærer 90° til hver side. Nærmere 360° er for meg rundstrålende. 180° er forøvrig det samme som Beolab 90 har i vid modus. Det er stor forskjell på Beolab 90 i vid og omni modus. Det kan du få demonstrert i en B&O butikk.

    Jeg tenker at hva som er best av bredden på spredningen er noe som vil variere etter både bruksmønster og til dels smak. Vertikalt vil jeg alltid foretrekke begrenset spredning til hjemmebruk. En tradisjonell CBT har den styrken at den låter bra i hele rommet. Man kan bevege seg rundt og lyden endrer seg veldig lite. Samtidig har den også begrenset spredning vertikalt og da blir stereobilde også bra. I et bredt rom vil man ikke ha noen tidlige refleksjoner foruten hvis man sitter inntil bakvegg. I et smalere rom og skal man ha ekstrem pin pointing o.l. som må siderefleksjonene gjøres noe med. Jeg vil ikke ha endret spredningen på dagens CBT, men heller tilby ulike CBTer. Her er det flere veier og muligheter og det jobbes allerede med. Kardioide tror jeg derimot er tvilsomt da jeg mener det finnes bedre løsninger.

    Nå har jeg ikke hørt CBT kompromissløst nok enda og det er nok en del mer å gå på her. Dessuten blir det en del forskjell i kapasitet nedover i frekvens når man bruker hornladet 15". CBT er en bedre høyttaler hvis man skal også ha god lyd utenfor sweetspot. I sweetspot så låter hornet noe mer realistisk og engasjerende, men CBT er den høyttaler jeg har hørt som kommer nærmest. Energi og utklinging er bedre på en CBT enn en tradisjonell flerveis høyttaler. F.eks et rasp på gitaren eller Sondre Bratland sin fløyte låter enkelt og greit mer naturtro. Kapasitet oppover i frekvens eller lav forvrengning som er resultatet er også vesentlig.

    Lytter man til CBT og horn uten sidedemping i et mindre rom, så blir forskjellen selvsagt større på stereobildet som resultat av forskjellig lateralt bidrag. CBT er en av de få høyttaleren jeg personlig synes låter bra med siderefleksjoner og det låter da veldig stort, live og omsluttende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn