Hva trenger jeg for å bruke Prestos nye streametjeneste?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.729
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Presto Music lanserer nå sin egen streametjeneste, spesialbygd for Klassisk og Jazz. https://www.prestomusic.com/streaming .Hittil har jeg bare streamet min egen nedlastede/ rippete musikk fra egen server; med Logitech Media Server (LMS) til en Transporter og et par Touch, og vært såre fornøyd, men jeg tenkte jeg skulle prøve Prestos, da det er primærmusikken min. Her er jeg rimelig blank. LMS-gutta; M Herger & co har såvidt jeg vet ikke laget en Logitech plug-in for tjenesten, så jeg må gjøre noe annet.
- Musikken vil jeg høre på anlegget, ikke møkkahøyttalerne i en pc.
- Jeg kommer nok til å styre fra en laptop; den har både BT og trådløs.
- Jeg er usikker på om det er lurt å tvinge en dings gjennom Transporterens DAC, den er god, men det er litt styr med å velge digital inngang, jeg har brukt den til signal fra TV/ kabelboks, og selv om det virker, ble det ikke brukt meget.
- Dersom jeg kjøper f eks en Topping D50, ser jeg den kan ta BT, men hvordan det blir, og hvorledes jeg så sender signalet fra pc til DAC har jeg ingen anelse om.
- Det blir ikke aktuelt å henge en rj45/ USB/ S/PDIF eller annen kabel fra laptop til en DAC, det være seg Transporteren eller frittstående: Jeg har Transporteren hengende på nettverket med RJ45/CAT6 og serveren er en gammel Win 10 boks som står på 24/7.
Det er godt mulig at jeg tenker for vanskelig her, og at det egentlig er meget enkelt...
Tips mottas med takk.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Trolig kan det ta lang tid å få plugg til denne tjenesten i LMS.

1678233358880.png


Dette aspektet har komplisert utvikling av pluggen for Qobus da progamutvikler ikke har fått til gang til utviklingsverktøy fra Qobus grunnet LMS ikke kan rapportere hva spilleren faktisk gjør. Qobus forlanger nemlig data på hvordan vi spoler oss gjennom en sang. Trolig av samme grunn hvor de ønsker betale opphavrettigheter pr sekund. Slik jeg forstår gjør Spotify samme i sin connector.

Har ikke forsøkt noen av dem selv. Men det finnes et par plugger til LMS som lar oss koble til en ADC for radio eller vinyl. Eller mulig man kan rute "intern" lyd fra en app til LMS?
- https://forums.slimdevices.com/foru...re/49457-announce-waveinput-for-linux?t=49584
- https://forums.slimdevices.com/foru...ce-sharkplay-plugin-radioshark-player?t=54926
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.729
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OK, her er hva jeg foreløpig har gjort:
- Topping E30II (vet det fins bedre, men denne var godt innen budsjettet)
- Gammel bærbar med USB ut
- Styres med Chrome Remote Desktop fra "hoved-bærbaren" og kjører VLAN/VLC . Nei, det gjør jeg ikke; det var VLC som laget den stygge lyden ved avspilling av -WMA-filer; .FLAC var greit, men... Foobar var for komplekst til å spille av hele foldere, så nå bruker jeg AIMP (til tross for at den er russisk), og det er helt fint.
- Har ennå ikke lastet ned Prestos program, vil la ting kjøre seg til litt først.

Det virker, og lydkvaliteten er grei nok. Dog:
- Den første plata jeg spilte, over trådløst nettverk til pc-en, skremte meg, det kom en stygg ulyd hver gang ting skiftet spor. Se pkt 3 over.
- Chrome Rem DTtrenger tid for å koble seg til klientmaskina, til tross for at den står "online", jeg måtte restarte klientmaskina da den hengte seg ved for mye fikling i Toppingsoftwaren eller hva nå årsaken var. Det eneste jeg så som brukte minne var Win Defender.
Jeg kan nok forbedre ytelsen noe ved å koble klienten opp med kabel, men jeg har alle 5 utgangene på "switchen" i bruk. Må vel kjøpe en 8-ports.
 
Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Løsningen avhenger av dine tekniske "krav"/behov. Ser at Presto app tilbyr "The Presto Music app allows full lossless streaming at up to 24 bit, 192 kHz."
Skal dette utnyttes fullt ut vil BT feks være en begrensende faktor, og en kablet forbindelse kan være å foretrekke, litt avhengig av ditt nettverksoppsett.
Jeg leser deg slik at du ikke ønsker å benytte Pesto sin app?
Presto appen ser ut til å kun være tilgjengelig på mobiltlf og antagelig nettbrett ("You can also download the desktop app for Windows which you can use to listen to your full album download and CD collections (not the streaming service)").
Så dersom ingen lager plugin er man vel låst til Presto app og bruk av mobil/nettbrett.

Kanskje denne kan være en løsning https://neutroncode.com/player ?
Jeg benytter denne på iPhone fordi min gamle DAC ikke håndterer alle høyoppløselig filer, og jeg streamer fra iPhone eller iPad direkte til en gammel Apple router (AirportExpress med analog/optical audio jack utgang) som er koblet opp på en av RCA inngangene på forforsterker (mini jack til RCA kabel). Da er BT løsningen og kabel til DAC (feks USB)/forsterker (med unntak av RCA kablene fra Apple router) ikke aktuelt.

For Android og Windows kan man bruke tilsvarende DLNA teknologi eller Chromecast på Wi-Fi som inngang til Topping. Etter det jeg kan se har ikke Topping noen støtte for Wi-FI, dermed må du nok benytte en eller annen "dings", feks Chromecast, som input til Toppingen. Tror også det finnes DLNA "dingser" som kan benyttes.

Jeg har benyttet Chromecast ifm Android mobil/nettbrett, men ikke pr Windows, og har ikke opplevd det problemet du opplever. Alltid på og klar til å bruke så lenge du er koblet opp mot Chromecast enheten fra din Android mobil/nettbrett (jeg benyttet Chromecast som input til en av RCA inngangene på forforsterkeren, men fikk støy problem når jeg brukte platespilleren og det var strøm på Chromecast så det ga jeg opp).

Neutron ser ut til å være rimelig fleksibel ift nettverks teknologier den støtter, men antagelig en utfordring med å få til rett oppsett mht Presto strømmetjenesten.. (den har nesten for mange muligheter som kan testes ut). En ulempe, ser ut til at man må kjøpe en lisens for hver enhet man ønsker å benytte Neutron på.

Kan være at du må oppgi kravet om å få dette til å fungere optimalt kun fra en Windows PC?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.729
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det vil vise seg. Uansett er det ikke aktuelt å bruke smarttelefon som kilde. Dersom jeg ikke kan styre dette med en standard Win 10 laptop så får det heller være.
Unngikk BT totalt, USB til DAC, og koblet vekk en BluRayspiller som hang på nettverket, så pcen er nå kablet.
Chrome Remote Desktop er et rent fjernstyringsprogram for pc, og lyden passerer ikke gjennom det. (Dersom noen skulle anta at det her noe med Chromecast å gjøre, hvilket det ikke har.) Valgte det da det er gratis...
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Aha, min feil lesing (kanskje gradvis utvikling av dysleksi--må være alderen som kommer snikende).
Dersom kravet er Win 10 så er det kanskje en annen teknisk utfordring siden Presto angir at deres tjeneste for laptop kun er for streaming av kjøpt musikk tilgjengelig på din konto hos Presto (download og kjøpt CD?). Dvs at man ikke får streame alt Presto legger ut tilgjengelig for streaming?
Uansett, da må du antagelig finne en dings som håndterer DLNA teknologien og som har en utgang som kan benyttes som inngang til feks din eksisterende Topping (kan være at Chromecast kan være den billigste løsningen, men som sagt jeg har ikke praktisk erfaring på bruk av denne fra Win PC).
Alternativene tror jeg er å kjøpe en DAC som håndterer Wi-Fi, eller vente på plugin som jeg tror kommer, det tar bare litt tid.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.303
Antall liker
3.104
Torget vurderinger
4
Min erfaring er at det er mye styr med tjenester som ikke er integrert i avspillingsenheten. Prøvde med klassisk musikk TV tjeneste som var på web, ios og Android men det var altfor mye kluss og ble ikke brukt selv om det fungerte OK med ipad og Airplay til AppleTV. Er du ikke villig til å ha en PC tilkoblet direkte så ville jeg sett på alternativer til Presto. Kanskje Apple Classical når den kommer? Men Apple er heller ikke så lett å integrere om du vil ha bra lydkvalitet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Presto angir at deres tjeneste for laptop kun er for streaming av kjøpt musikk tilgjengelig på din konto hos Presto (download og kjøpt CD?). Dvs at man ikke får streame alt Presto legger ut tilgjengelig for streaming?
Høl i hue løsning altså. High-Rez kun tilgjengelig på telefon og nettbrett. Her er det genier på jobb altså.

Ellers skulle jeg forsøkt med Waveinput? Om man kjører LMS på samme Windows maskin som kjører Presto app'n er det bare en RDC på telefonen som behøves for å styre herligheten.

Min Linux server lister ikke Windows versjonen, men den skal finnes for Windows også https://wiki.slimdevices.com/index.php/WaveInput_plugin eller søk https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=lms+WaveInput+for+windows&ia=web
1678796625815.png
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Høl i hue løsning altså. High-Rez kun tilgjengelig på telefon og nettbrett. Her er det genier på jobb altså.

Ellers skulle jeg forsøkt med Waveinput? Om man kjører LMS på samme Windows maskin som kjører Presto app'n er det bare en RDC på telefonen som behøves for å styre herligheten.

Min Linux server lister ikke Windows versjonen, men den skal finnes for Windows også https://wiki.slimdevices.com/index.php/WaveInput_plugin eller søk https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=lms+WaveInput+for+windows&ia=web
Vis vedlegget 901619
Trur en god oppskrift på hvordan dette kan løses hadde blitt satt stor pris på.
Dersom Presto på PC kun tillater streaming på eget kjøp materiale fra Presto er det kun en halvveis strømmetjenester. Samtidig får man jo opp et-eller-annet på streaming.prestomusic.com. Ser at det krever konto så blir ikke forundret om begrensningen på den er den angitte "kjøpt musikk" fra Presto
Kan være at Presto har et API for dette? Eller vil få?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.729
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nei, tjenesten tillater ikke kun streaming av kjøpt materiale. Nå har jeg prøvd, og kopierer her inn fra klassisk-forumet:
"Jeg har også prøvd, og Presto fungerer utmerket. Webplayeren er enkel og grei. Jeg kjører med USB fra en gammel laptop til DAC og videre.
(At jeg så fjernstyrer kilde-pcen med Google Chrome remote Desktop fra en annen fang-pc er vel mindre relevant.). Enkel søkefunksjon, og fryktelig mye å velge i, både klassisk og Jazz. Gratis prøveperiode på en mnd, og 129/mnd framover. Prøv selv! Ikke noe tull med at du må ha kjøpt det du vil høre på, det er en fullt fungerende og fullgod streamingtjeneste."
B
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Så bra
Intet er som the real deal og faktisk testing
Merkelig beskrivelse fra Presto vedrørende PC funksjonalitet, desto bedre at det viser seg at det ikke stemmer
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.729
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det var litt vanskelig å få øye på, men når du får alternativene for oppkobling under abonneringsprosessen, velger du dette for web/ pcavspilling:
folder1.jpg
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Noen som vet noe om denne Presto Music Wireless Music Streamer P10
Er fra sept 22
Samtidig så annonseres dette
Siste avsnitt

Coming soon
We have two more big announcements coming up soon (hopefully before Christmas) so watch this space!

kan det være at det kommer presto streamer?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Ser ut som den muligens er tenkt brukt tilsvarende DAB adaptere? Funksjon over fidelety.
Ref lenken er den kun for 2,4GHz trådløst nett.

1700567045125.png


1700567288028.png
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.336
Antall liker
1.753
Sted
Bergen
Stemmer det, iht user manual
Wireless network IEE802.11 b/g/n 2.4G
Frequency 20Hz- 20kHz
Aux/opt utganger
 
Topp Bunn