Hva var dine "go to" album da du var 12 år?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker ikke hva jeg hørte på da jeg var 12. Men dessverre husker jeg veldig godt første gangen jeg kjøpte en kassett.

    Ikke mitt stolteste minne, og håper jeg ikke var mer enn 10 da jeg kjøpte denne på butikken i bygda:

    20230714_233108.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg var 12 var i 75. Først i 77 begynner jeg å høre på musikk.
    Supertramp
    10CC
    Stranglers.
    Eagels
    Stort spenn.
    Var de første.
    Me faan hvor mye bra det var i de tidene.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.214
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Når jeg var 12 (i 1987) var dette de 5 albumene jeg hørte mest på

    folder.jpg

    folder.jpg

    defleppard_hysteria_m3y.jpg

    Folder.jpg

    folder.jpg


    Grunnen til at disse var de mest spilte var at jeg oppdaget heavy metal året før. (selv om Hysteria og QRIII ikke er så heavy)Da med musikkvideoen av W.A.S.P. - I Don't Need No Doctor. Ble faktisk helfrelst. Men den musikken representerer ikke det jeg hører mest på i dag.

    De 5 artistene jeg har hørt på mest det siste året er: Richard Hawley, Elvis Presley, Chet Baker, Steve Hackett og Frank Sinatra. jmf Last.fm og ja, alderen setter sitt preg på musikken :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Vi hadde ikke platespiller da jeg var 12... :(
    Da jeg var 15 ble det mye John Mayall, Ten Years after, King Crimson, Fairport Convention, og Beatles selvfølgelig. Ten Years After er det blitt lite av etter hvert, men de andre spiller jeg fremdeles. Hørte King Crimsons Red for noen dager siden. Flott album.
    Etter at jeg ble 20 har det blitt mest klassisk musikk.
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Dette er et lite utvalg av hva siste nytt for meg var i 1989. Det meste ble avspilt på kopierte kassetter, men noen cd’er hadde begynt å komme bokhyllen hjemme. Ingenting av dette blir spilt i dag. Heldigvis kom 90tallet!

    IMG_9703.jpeg
    IMG_9706.jpeg
    IMG_9708.jpeg
    IMG_9710.jpeg
    IMG_9711.jpeg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Husker ikke album - men når nrk begynte med nattrock åpnet musikkverden seg 👍🏻🎶
    Ah, nattrock ja! Hadde jeg glemt. Mange bra konserter fra en stor verden man ikke kjente mye til 😊
    Og så var det selvsagt 1001 Watt med Thor Rune Haugen på NRK radio!
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Ah, nattrock ja! Hadde jeg glemt. Mange bra konserter fra en stor verden man ikke kjente mye til 😊
    Og så var det selvsagt 1001 Watt med Thor Rune Haugen på NRK radio!
    Nattrock fra Tyskland! Oh yes! Jeg tok opp alle 1001 watt programmene på kassett - pauset praten mellom sangene og arkiverte alle kassettene med info om artist, navn på sang og hvor langt ut i kassetten den enkelte sang var. Gode minner! Har flere bananesker på loftet i garasjen med kassetter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    IMG_9217.jpeg

    IMG_9220.jpeg

    Det ble en kjapp overgang fra «Lasso yee» og Ivar Medaas til dette.
    Mitt første kyss kom til tonene av Led Zeppelin Heartbreaker, det var den nye jenta i klassen som visste litt mer om saker og ting enn oss ..luktet godt gjorde hun også , har deretter hatt lett som å falle for damer med en viss parfyme
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Som 12-åring i 1980 var ballen begynt å rulle og musikk var i ferd med å bli viktigere enn idrett.

    56B96B9B-6FCA-474D-B2E0-8ACC38FCEE66.jpeg

    Kom ut året før og åpnet døra for et band jeg har hørt på siden, men dengang hadde jeg bare denne. WYWH og DSOTM på opptakskassett.
    Jeg inngikk en pakt med bestekompisen, han skulle kjøpe alt av Manfred Manns Earth Band og jeg skulle kjøpe alt av Pink Floyd, så skulle vi ta opp av hverandre. (Det tok noen år…)
    667CEB3F-91A8-4026-9C5F-ACC3A82228FE.jpeg

    Denne kom ut i 1980, den hørte vi mye på.

    En annen jeg fikk da den kom ut i 1980 var denne:
    243131DF-B83D-4008-B1FC-F66C1B745413.jpeg

    Det tok litt tid før jeg fikk tak i flere ting av Bowie, men denne spilte jeg mye i 1980. Aldri nå..

    1980 var vel året vi spilte «Bobby Brown» på PAen på Stav ungdomsskole i storefri, uten at noen lærere reagerte. Men av en eller annen grunn var det denne som fant veien hjem i LP-format:
    7931736D-4E46-4F3F-9A7A-C7EB6DB13444.jpeg

    Det tok meg tid å bli kjent med større deler av Zappas katalog, men denne spiller jeg med stor glede den dag idag.

    Femte album er to album.. før Pink Floyd, Bowie og Zappa kom inn i livet mitt var det Beatles Beatles og Beatles. Og det ble spilt i 1980 også. Som idag. ( bare andre utgaver :))
    12A62881-D365-440B-A535-C19CA58BA988.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Som 84-modell var jeg da 12 år i 1996, så lite «audiofilt» som var på menyen den gang når 90-tallets gla-musikk var på full fart opp.

    Ble mye av disse typiske samlealbumene til Absolute Music, Mega Dance etc mye forskjellige artister. Men kan trekke frem disse albumene som ble spilt mye 👍🏻

    IMG_3849.jpeg

    IMG_3850.jpeg

    IMG_3845.jpeg

    IMG_3846.jpeg

    IMG_3848.jpeg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en storebror som oppdro meg musikalsk. 🥰
    Ble derfor tidlig introdusert for noe annet enn Bendiksen og Wenche Myhre.
    Brodern dro til sjøs da han var ferdig med gymnaset. De var i land i New York noen ganger, hvor unggutta kjøpte plater.
    Noen av de jeg hørte mest på sammen med bror min, var disse :
    Sgt._Pepper's_Lonely_Hearts_Club_Band.jpg

    Beatles; Stg Peppers Lonely Hearts Club Band.

    Creedence_Clearwater_Revival_-_Bayou_Country.jpg

    Creedence Clearwater Revival ; Bayou Country.


    DisraeliGears.jpg

    Cream; Disraeli Gears.


    Led_Zeppelin_-_Led_Zeppelin_II.jpg

    Led Zeppelin II

    Deep_Purple_in_Rock.jpg

    Deep Purple ; In Rock.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    12 år? Eagles hotel california, Elton John dont shoot me, Sparks indiscreet, Beatles abbey road, Ole Paus lise madsen moses og de andre, Jan Eggum heksedans. Sånn ca
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var 12 var LP som konsept knapt oppfunnet. Hadde jeg hatt penger hadde det vel blitt et tidlig Beatles album. Noen få år senere dukket Troggs og Stones opp i hylla.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du verden så verdensvante folk var da de var 12 da. Mitt "vendepunkt" kom vel et par år senere. Men for å henge ut meg selv, så så min verden @12 omtrent slik ut:

    1689414010814.jpeg
    1689414135061.png

    1689414578813.png
    1689414829506.jpeg

    1689417423040.jpeg
    1689417517404.jpeg

    1689417582254.jpeg


    + en haug med Mr Music som storebror abonnerte på. Vokste opp på 90-tallet, ja.

    Kun MC og CD her i gården. Vinyl kom litt senere 😊
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.885
    Fin tråd. Kjekt med litt nostalgi, spesielt sammen med andre :)

    Hadde såvidt begitt meg inn i musikkverdenen da jeg fylte 12 år i 1980. Musikk var slettes ingen hovedinteresse, fotball var mye viktigere. Både å spille selv og ikke minst og følge engelsk fotball var nærmest altoppslukende. Husker med stor glede tilbake på tippekamper, lesing av bladet Shoot, kjøp, samling og bytting av fotballkort. Magisk! Likevel, musikk var jo ikke helt fraværende. På det meget enkle stueanlegget, ble det tidvis lyttet på et par Abba-album jeg hadde tryglet meg til (Greatest Hits og Arrival). Og på platene Moody Blue og King Creole med Elvis. Hvis jeg ikke husker feil var vel dette (og noen idiotiske barneplater) faktisk alt jeg hadde av LP-plater på den tiden. Som var mine. Og jeg var fornøyd med det. Tenkte ikke et sekund på at jeg skulle hatt mange flere.

    IMG_0562.jpeg IMG_0561.jpeg IMG_0560.jpeg IMG_0559.jpeg

    Men mye endret seg etter at jeg fikk en brukt bærbar radio/kassettspiller helt på slutten året. Når man kan ligge i sengen på eget rom og lytte til musikk blir det noe helt annet. Da kan man virkelig drømme seg bort og forsvinne inn i musikken. Og det gjorde jeg. Oftere og oftere. Musikkinteressen blomstret, og det gikk i opptak fra NRK og noen piratradiostasjoner. Og ikke minst kassetter fra kompiser som tok opp platene til eldre søsken. Fikk tilgang til mye bra musikk på det viset. Innkjøp av ny musikk tok dessverre ikke helt av da jeg fremdeles måtte basere min private økonomi på ukepenger. Investering i opptakskassetter var således det mest kostnadseffektive, som det så fint heter. Gode minner, men også litt vemodig at alt dette for lengst er forbi 🥲
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk dette albumet til jul eller bursdag, når jeg var 12 år, Sweet - Strung Up, dobbelt album og greier, var stor stas:



    Her det faktiske albumet rippet og skannet - et stykke unna "Mint" tilstand 😄 plenty med peiskos - favorittspor var Ballroom Blitz & Fox on the Run.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Favorittlåten min fra Sweet var/er Turn it down,,,tøft cover på singelen da...:cool:
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Året var 1972. Jeg skulle kjøpe min første LP for egne penger. Valget stod mellom David Cassidy og CCR. Heldigvis var det Cosmo's Factory som ble med hjem. Kan nok ha vært et avgjørende veiskille for videre utvikling av musikksmak. Litt senere ble NRK's Pop Spesial veldig viktig for oppdagelse av ny musikk, og gjorde mandagskvelden til ukas høydepunkt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Året var 1972. Jeg skulle kjøpe min første LP for egne penger. Valget stod mellom David Cassidy og CCR. Heldigvis var det Cosmo's Factory som ble med hjem. Kan nok ha vært et avgjørende veiskille for videre utvikling av musikksmak. Litt senere ble NRK's Pop Spesial veldig viktig for oppdagelse av ny musikk, og gjorde mandagskvelden til ukas høydepunkt.
    Godt valg :)

    Radiolytting på 70 tallet var stort sett Radio Lux og svensk radio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn