Hvem er informanten?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Hvorfor skal vi ha en slik mulighet. Det fører til at kompetansen trekkes mot et marked, mao de som er villig til å betale for ansikts-, puppe- og rumpeløft. Bruk ekspertisen fornuftig - unngå private sykehus!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg tror også på Krohn Devold som informant. Hun var svært så positiv til Bush og Blair i sin tid i regjeringen. Hun kunne gå langt. De som så Borgens omstridte dokumentar i vår skjønner hva jeg mener.
Ja da må det jo bare være sant, for Borgens dokumentarer er jo SÅÅÅÅ objektive.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Krohn - 1,54
Petersen - 7,67
Foss - 10,00
Dørum - 10,00
Sannsynligheten er vel større for at noen i embetsverket plapret eller at møtet ble avlyttet. Ellers var det vel ikke en stor nasjonal hemmelighet at Tøffe-Jan og Kjell-Magne hadde et noe divergerende syn på den amerikanske invasjonen av Irak.

Vi skal vel være veldig glad for at Norge ikke støttet invasjonen slik at vi også hadde blitt sittende fast i dette helvete.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Sannsynligheten er vel større for at noen i embetsverket plapret eller at møtet ble avlyttet.
Kan godt være, oddsen er satt med utgangspunkt i at en av de 4 plapret.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Ja da må det jo bare være sant, for Borgens dokumentarer er jo SÅÅÅÅ objektive.
Hvem har sagt de er objektive? Iallefall inneholder de endel info som er interessant og etterrettelig.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvem har sagt de er objektive? Iallefall inneholder de endel info som er interessant og etterrettelig.
Borgens dokumentarer er så ensporet og lite saklige at de faller på sin egen urimelighet.

Altså INGEN troverdighet!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Deg om det. Informasjonen står for seg selv. Når Borgen kan vise et brev fra forsvarsdepartementet som er underskrevet av Devold så tror jeg at det brevet er skrevet under av Devold.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Deg om det. Informasjonen står for seg selv. Når Borgen kan vise et brev fra forsvarsdepartementet som er underskrevet av Devold så tror jeg at det brevet er skrevet under av Devold.
Sannsynligvis var dette noe helt annet enn det det så ut for å være, i sin evige jakt på den store satan kommer jo Borgen frådende med hva som helst av mer eller mindre troverdige såkalte "beviser".

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Ser ingen grunn til å nedvurdere denne dyktige mannen, med de gode resultater han har lagt for dagen.
Borgen har vunnet en rekke journalistpriser. I 1982 fikk han Narvesenprisen for "fremragende journalistikk", for sitt arbeid med Reksten-saken. I 1992 ble han tildelt Norsk Folkehjelps "Medmenneskepris" for sine TV-programmer fra Latin-Amerika, og i 1995 fikk han SKUP-prisen, sølvdiplom for avsløringen av Statoils hemmelige kartlegging av homofile ledere i eget selskap.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ser ingen grunn til å nedvurdere denne dyktige mannen, med de gode resultater han har lagt for dagen.
Borgen har vunnet en rekke journalistpriser. I 1982 fikk han Narvesenprisen for "fremragende journalistikk", for sitt arbeid med Reksten-saken. I 1992 ble han tildelt Norsk Folkehjelps "Medmenneskepris" for sine TV-programmer fra Latin-Amerika, og i 1995 fikk han SKUP-prisen, sølvdiplom for avsløringen av Statoils hemmelige kartlegging av homofile ledere i eget selskap.

Det var vel etter 95' jakten startet da, og gangsyn og fakta ble lagt bort til fordel for frådende hat og paranoia.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
? Skjønner ikke hva du mener.

Erling Borgen leder Skandinavias eneste profesjonelle TV-produksjonsselskap som utelukkende lager dokumentarer om menneskerettigheter, kunst og kultur. I tillegg arrangerer og avholder de journalistkurs for TV-journalister i u-land. Av prinsipp lager de ikke reklame eller reality-TV.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Erling Borgen leder Skandinavias eneste profesjonelle TV-produksjonsselskap som utelukkende lager dokumentarer om menneskerettigheter, kunst og kultur. I tillegg arrangerer og avholder de journalistkurs for TV-journalister i u-land. Av prinsipp lager de ikke reklame eller reality-TV.
Whatever........................

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Stå på gjest, god og saklig informasjon

Noen slenger om seg med usakligheter for å irritere, andre fordi de ikke har evnen til å tenke og dermed ikke har annet enn idiotiske slengbemerkninger å komme med :D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Enkelte synetes de beste journalistene er pene, dresskledde menn som peker på deg gjennom TV-ruten og sier "DU bestemmer. Ring inn din mening på 8xx xxxxx"
Jeg har mer tillit til typen som virker som han vet hva han (hun) prater om, f.eks. Tveit, Steinfelt, Grossvold, Johannesen.
Merkelig, alle disse jobber jo i NRK

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Enkelte synetes de beste journalistene er pene, dresskledde menn som peker på deg gjennom TV-ruten og sier "DU bestemmer. Ring inn din mening på 8xx xxxxx"
Jeg har mer tillit til typen som virker som han vet hva han (hun) prater om, f.eks. Tveit, Steinfelt, Grossvold, Johannesen.
Sliter en smule med Grossvold...

Ellers en grei opplisting, forutsatt at men også tar resterendes argumenter og vinklinger med en anelse skepsis (de tenderer jo rett som det er til ganske subjektive meninger, men samtidig, hvem gjør vel ikke det :D)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Enig, men syns ikke Borgen sorterer under denne betegnelsen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvorfor skal vi ha en slik mulighet. Det fører til at kompetansen trekkes mot et marked, mao de som er villig til å betale for ansikts-, puppe- og rumpeløft. Bruk ekspertisen fornuftig - unngå private sykehus!
Hvorfor vi skal ha en slik mulighet.
For å holde oss til teamet som dukket opp i denne tråden - for at folk skal slippe å stå flere år i venteliste for å bli operert offentlig.

Vet at dette faller tungt for deg - men det er faktisk slik at på de private sykehusene er kvaliteten like god, kostandene lavere og pasientene mer fornøyd. Hvordan har de greid dette. Jo - først og fremst fordi operasjonspersonellet opererer tre ganger så mye som i de offentlige sykehusene, kirurgene skriver ikke rapporter og roter med timerapportering. I tillegg er lønnsbetingelser, arbeidsbetingelser, arbeidsmiljø, pasienttrivsel bedre - man driver rett og slett sykehuset bedre - trolig mye fordi man ikke sliter med de offentliges manglende ressurser, ineffektivitet, dårlig kontroll, osv.

Siden det er firhet til å etablere helseinstitusjoner - og det her er snakk om å kjøpe enkelttjenester for å korte ned helsekøene, så tolker jeg deg dithen at det er bedre at folk står i kø, enn å bli operert privat...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Har ikke sett hele dokumentaren, men det var jo slik at NRK (Som jeg betrakter som en tung og seriøst nyhetsjournalistisk organisasjon) ikke ville vise den fordi den var for dårlig. At Borgen er politisk farget er jo forsåvidt greit, men i det lille jeg så av dokumentaren så trakk han ting litt langt. Kryssfilming mellom barn på sykehus og norsk industri som produserer deler som kan benyttes i krigsmateriell. Ventet bare på at han skulle spørre en av barna på sykehuset: Hva synes du om at den norske stat selger olje som blir brukt i stridsvognen som kjørte over deg?

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har ikke sett hele dokumentaren, men det var jo slik at NRK (Som jeg betrakter som en tung og seriøst nyhetsjournalistisk organisasjon) ikke ville vise den fordi den var for dårlig. At Borgen er politisk farget er jo forsåvidt greit, men i det lille jeg så av dokumentaren så trakk han ting litt langt. Kryssfilming mellom barn på sykehus og norsk industri som produserer deler som kan benyttes i krigsmateriell. Ventet bare på at han skulle spørre en av barna på sykehuset: Hva synes du om at den norske stat selger olje som blir brukt i stridsvognen som kjørte over deg?

Mvh
OMF
Litt sånn Amerikansk valgkamp altså... ;) ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
OMF:
Du kan tolke meg slik at jeg synes det er bedre med korte køer på viktig kirurgi, enn på puppe og rompekirurgi.
Off sykehus trenger ikke tenke profitt (nåja, -de må jo det nå med de nye helseregionene - et "moderniseringstiltak"!), og da kan de velge bort å bruke viktig kapasitet på rike og forfengelige mennesker. Du kan nok effektivisere off sykehus, og det er vel ingen imot.
De undersøkelsene du omtaler er ikke entydige i favør av private sykehus. Som alle vet er det en debatt om dette, som ser ut til å dø vekk. Privatisering er ikke i skuddet lenger.

Kunne vært interessant med en bred undersøkelse privat vs off drift av sykehus, der alle økonomiske effekter tas med.

Borgens dokumentar var vel heller for bra for enkelte, jeg har sett hele dokumentaren. Borgen hadde nok funnet litt for mye "sprengstoff". Bernander går forøvrig til våren. Tilfeldig, -neppe!!! ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du kan tolke meg slik at jeg synes det er bedre med korte køer på viktig kirurgi, enn på puppe og rompekirurgi.
Dette antar jeg absolutt alle er enig i. Det er heller ikke det som er saken. Saken er att operasjonskøene vokser for viktig kirurgi med de konsekvensene det har.

Off sykehus trenger ikke tenke profitt
Sagt på en annen måte – de trenger ikke å bruke ressursene på en mest mulig effektiv måte. Noe de heller ikke gjør. Det er nettopp det som er problemet.

og da kan de velge bort å bruke viktig kapasitet på rike og forfengelige mennesker.
Litt usikker på hva du mener nå. Skal rike måtte betale for sine ”viktige”operasjoner selv – siden de offentlige ikke skal bruke sine ressurser på dem. Eller henviser du her til plastisk kirurgi. Så vidt meg bekjent bedriver det offentlige i liten grad plastisk kirurgi – og da i tilfeller som brannskader, hareskår, morsomme hodefasonger og lignende – ting jeg helt klart definerer som viktig kirurgi. Så jeg kan liksom ikke skjønne helt hvor denne innsparelsen skal ligge for det offentlige. Problemet er jo at de ikke greier å holde tritt med behovet slik at folk blir stående i kø. Nå er det heller ikke slik at det er hjertekirurger som holder på med å innmontere silikonpupper i det private.

Du kan nok effektivisere off sykehus, og det er vel ingen imot.
Tja…hvorfor er de ikke blitt mer effektive da....er klar over at det er vanskelig å skifte kurs på en såpass stor skute….

De undersøkelsene du omtaler er ikke entydige i favør av private sykehus. Som alle vet er det en debatt om dette, som ser ut til å dø vekk. Privatisering er ikke i skuddet lenger.
Nei, privatiseringen er ikke i skuddet etter regjeringsskifte. Så nå vokser helsekøene igjen.

Kunne vært interessant med en bred undersøkelse privat vs off drift av sykehus, der alle økonomiske effekter tas med.
Hvilken økonomiske effekter mener du det er som ikke blir tatt med i de undersøkelsene som er gjort…?
Borgens dokumentar var vel heller for bra for enkelte, jeg har sett hele dokumentaren. Borgen hadde nok funnet litt for mye "sprengstoff". Bernander går forøvrig til våren. Tilfeldig, -neppe!!! ;)
Dette er det vel relativt delte meninger om, og dette er ikke mitt felt. Men personlig synes jeg ikke det er problematisk å ha eksportindustri i Norge. At en del av denne industrien produserer deler/komponenter som kan brukes i våpensystemer ser jeg heller ikke som problematisk. Spesielt ikke når dette går til land som vi har forsvarsavtaler med. I så måte synes jeg Borgens krutt var usedvanlig vått – at han har oppdaget et firma i Norge som faktisk produserer deler til amerikanske våpen, eller at Aker Kværner har hatt et vedlikeholdsoppdrag for den amerikanske marinen ser jeg ikke som problematisk. Man må skille næringsliv og politikk.

Det tullet med at han har funnet for mye sprengstoff og at Bernander går av pga dette får du stå for selv.

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Vi er enige om at køene er en uting, men jeg mener at privatisering/modernisering med stykkprisfinansiering ikke er løsningen på dette fordi:

Off sykehus trenger ikke å være effektive i bed.øk forstand. Et off sykehus skal drives etter et godt formål: at folk skal bli friske. Et privat sykehus skal være privatøkonomisk lønnsomt, samfunnsøkonomisk sett kan de gi blaffen. Da får du uvilkårlig en feil motivasjon: de løper etter pengene og ikke etter pasienten. Effektivitet i helsevesenet er ikke det samme som flest mulig inn og ut av systemet. Det handler om omsorg og slikt tar tid.

Markedstenkingen i et privat sykehus fører til at de tar de "lønnsomme" jobbene, dette er jo vist i media. De lønnsomme jobbene er de som er knyttet til pengesterke menneskers problemer. Ikke bare puppe og rompe (litt flåsete, javel) men også hjerte og de kortere polikliniske jobbene er interessant. Kronikere vil de ikke ha, da det bremser gjennomstrømmingen, og dermed pengestrømmen.

Hvorfor sykehusene ikke har blitt mere effektive? Det ser ut som det er brukt feil medisin: helseforetakene er noen giganter med større helsebyråkrati enn fylkene som hadde ansvaret før. Byråkratiene er store, og lederlønningene er akkurat som avstanden til de ansatte: stor. Mao feil retning på reformen. Mindre enheter tror jeg på, eller iallefall tettere/kortere bånd til ledelsen. Vi vet jo at det er bra. En amerikansk effektiviseringsekspert sa for noen år siden at 90% av kuttene bør tas i ledelsen.

Jeg tenker på samfunnsøkonomiske effekter av "moderniseringen", f.eks den effekten at private klinikker kan fly folk fra nord-norge og sørover for behandling og få det til å lønne seg. Samtidig sliter sykehusene i nord med å få investert og få leger til å ta seg av akkurat de problemene som fraktes sørover til behandling. Så er systemet slik at sykehuset i nord må dekke kostnaden ved behandlingen i sør. Effekten av at private tar de mest lønnsomme jobbene som jeg nevnte før er belyst i media, men ikke forsket på såvidt jeg vet. Det kunne vært noe.

Borgen:
Jeg synes det blir hult når vi forbyr bruk av klasevåpen og produserer det selv. Det er etter min mening problematisk og dobbeltmoralsk. Vi som deler ut fredsprisen!
Jeg synes du skal se hele dokumentaren.
Det med Bernanders avgang er bare en spekulasjon, du kan mene hva du vil om den.

:)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Sykehusene har fått stramme budsjetter å forholde seg til (takk Høyre). Dette gjør at når budsjettet er brukt opp kan man ikke behandle flere. Da vokser køene inntil enten budsjettet økes eller at det eventuelt bevilges mer penger.
Dette ønsker jo Høyre fordi mennesker i kø, og folket som sympatiserer med dem, vil protestere mot. Altså oppstår en debatt hvor private kan ta over en del, under argumentet at køene skal bli kortere.
Enn så lenge vil vi også kunne oppleve at private sykehus er billigere. Dette er også med hensikt. Bli kvitt konkurransen for så å feste grepet.

Tenk bare på dagligvarehandelen, store kjeder har i perioder på flere år tapt hundretalls millioner hvert år. Det høres ikke logisk ut sett fra et kapitalistisk ståsted. Men hensikten er jo å utkonkurere de mindre butikkene. Når så de mindre er ute av bildet, skrues prisene kraftig opp. Ikke bare skal de tjene inn alt de har tapt, men de skal også ha overskudd til å dele ut til aksjonærene.

Vi forbrukere opplever en kort lykke i billige varer, for deretter å måtte betale sjorta av oss over lang tid senere.
Nesten som å pisse i buksa for å bli varm :)

Det er skummelt å la profittjag styre helse og omsorg

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
For meg er det en helt umulig sammenligning dette - å sammenligne helse/omsorg med dagligvarer.

Men nå reiser jeg bort en ukes tid, så andre får ta over debatten. Syden venter!

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
For meg er det en helt umulig sammenligning dette - å sammenligne helse/omsorg med dagligvarer.
Tanken bak sammenlikningen var jo ikke å likestille dagligvarer med sykdom, men at å se på en næring som er drevet av profittjag, for så å tenke seg hvordan dette vil slå ut dersom profittjag også implementeres i helse/omsorgs sektoren.

Private bedrifters hovedoppgave er å berike aksjonærene/eierne. Private sykehus vil dermed betrakte pasienter som noe de kan tjene på. Når vi så tenker oss at de også vil kunne betale høyere lønninger, vil de også kunne tiltrekke seg det dyktigste personellet. Utfallet vil gi oss A og B sykehus, hvor de som sliter med økonomien blir henvist til B sykehusene.

Hvilken omsorg kan de syke, svake og eldre forvente seg nå ”kassa er tom”?

P

Parelius

Gjest
Bare et spørsmål, vedrørende den private og offentlige drift av helsetjenestene. Så vidt jeg vet er USA veldig privatisert, og veldig uøkonomisk (dvs. det brukes mye penger på slikt). Frankrike på sin side har en annen løsning, og er vel ett av de mest effektive. Nei, jeg vet ikke dette, men spør dere; her er jo spesialkompetanse på det meste.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Når er kassa tom da? Når politikerene har gitt så mye skattelette at inntektene til staten blir  borte?
Greit for de rike, de tjener på skattelette og kan reise på utenlandske sykehus. De som er igjen har en rasert velferdsstat å henvende seg til.

Dette var siste innspill. Å reise i utlandet er bra, men helse må vi ordne selv her i landet.

So long! Syden neste!

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Når er kassa tom da? Når politikerene har gitt så mye skattelette at inntektene til staten blir  borte?
Greit for de rike, de tjener på skattelette og kan reise på utenlandske sykehus. De som er igjen har en rasert velferdsstat å henvende seg til.

Dette var siste innspill. Å reise i utlandet er bra, men helse må vi ordne selv her i landet.

So long! Syden neste!

Tenkte vel mer i retning av personlig "kasse", herunder bankkonti, pengeskap/madrass, salg av personlige eiendeler...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sykehusene har fått stramme budsjetter å forholde seg til (takk Høyre).
Igjen – dette synes jeg du kan dokumentere.

Dette gjør at når budsjettet er brukt opp kan man ikke behandle flere. Da vokser køene inntil enten budsjettet økes eller  at det eventuelt bevilges mer penger.
Nå var det vel slik i de linkene jeg postet at sykehuskøene falt under Høyre regjeringen, men begynte å vokse igjen under den rød-grønne. Nå er det heller ikke budsjettet som er brukt opp, men kvotene for private behandlinger.
Men nå ser det jo ut til at de rødgrønne så smått begynner å tenke selv også, så nå blir det mer privat behandling, og kortere køer.

Dette er jo bare tull.
Hvilke kjeder har tapt hundrevis av millioner – halvparten av de rikeste i Norge driver i matvarebransjen.
Det du sier om prisene er bare tull – synes du virkelig at maten var billigere før, synes du utvalget var bedre hos din lokale matbutikk før enn det det er hos Meny og Safari i dag?

De konspirasjonsteoriene dine om at private sykehus skal utkonkurrere de offentlige og så skru prisene er så langt på jordet at det er unødvendig å kommentere.

Det er skummelt å la profittjag styre helse og omsorg
Igjen en påstand uten noen som helst dokumentasjon eller argumentasjon.
Å benytte seg av en del private sykehus til å utføre enkelt helsetjenester ser jeg som veldig positivt. De er stort sett billigere og bedre enn de offentlige, i tillegg til at de tilfører en kapasitet som det offentlige ikke har.

Mvh
OMF

edit: har rettet opp en quote på det andre innlegget.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
So long! Syden neste!

Hmm....høyresiden har vel snakket om å gi skattelette på noen milliarder til- la oss si 20.

Du kan jo titte litt på verdiskapningen i landet og se om den totale skatteinnganger er mindre etter høyresidens skattekutt enn det den var med høyere skatt og lavere aktivitetsnivå.

Det er nemlig slik, at det er bedre å ha litt lavere skatt, mange i arbeid og stor verdiskapning som generer skatteinngang i form av moms, arbeidsgiveravgift, særavgifter og inntektsskatt, enn å kvele enhver form for vekst med et høyst skattenivå.

Når det er sagt, så går AS Norge ca 300 MRD i overskudd hvert år - et skattelette på 20 MRD gjør ikke at kassen blir tom. Dette er relativt enkel matematikk.
300 MRD - 20 MRD = 280 MRD (Altså er det bevist at det fremdeles er penger igjen).

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Effektivitet i helsevesenet er ikke det samme som flest mulig inn og ut av systemet. Det handler om omsorg og slikt tar tid.
Her er vi uenig – for meg må absolutt målet med helsevesenet være å gi god og riktig behandling så fort og effektivt som mulig. Jeg ser ikke som noe mål at fo0lk skal være lengst mulig på en helseinstitusjon. Jeg tror folk helst vil være hjemme og være friske.

Markedstenkingen i et privat sykehus fører til at de tar de "lønnsomme" jobbene, dette er jo vist i media. De lønnsomme jobbene er de som er knyttet til pengesterke menneskers problemer. Ikke bare puppe og rompe (litt flåsete, javel) men også hjerte og de kortere polikliniske jobbene er interessant. Kronikere vil de ikke ha, da det bremser gjennomstrømmingen, og dermed pengestrømmen.
Kan du linke til det som er vist i media?
Når det gjelder private sykehus, er det vel stykkpris finansieringen som er gjeldene for hva sykehusene får betalt – samme for offentlige og private (tror jeg), det er uansett staten som betaler – og da er det tull å prate om pengesterke mennesker problemer. Med mindre du sikter til de som betaler for sine operasjoner av egen lomme, noe som er helt topp, da belaster de ikke det offentlige i det hele tatt.

Jeg tenker på samfunnsøkonomiske effekter av "moderniseringen", f.eks den effekten at private klinikker kan fly folk fra nord-norge og sørover for behandling og få det til å lønne seg. Samtidig sliter sykehusene i nord med å få investert og få leger til å ta seg av akkurat de problemene som fraktes sørover til behandling. Så er systemet slik at sykehuset i nord må dekke kostnaden ved behandlingen i sør. Effekten av at private tar de mest lønnsomme jobbene som jeg nevnte før er belyst i media, men ikke forsket på såvidt jeg vet. Det kunne vært noe.
Her er jeg enig med deg. Offentlig sykehusdrift i distriktene sliter med å rekruttere kvalifisert personell, de driver ofte ikke stort nok til å være effektive, de har gjerne gammel og inneffektiv bygningsmasse – alt i alt – det er svært vanskelig å drive effektivt.

Med de flyprisene som er i dag, ser jeg ingen problemer med å bygge store effektive institusjoner som kan behandle pasienter fra hele Norge. Det vil være økonomisk, gi bedre behandling fordi de blir spesialister, men det bidrar ikke til distriktspolitikken.

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Igjen – dette synes jeg du kan dokumentere.
Leter etter partiprogrammet til forrige regjering
Nå var det vel slik i de linkene jeg postet at sykehuskøene falt under Høyre regjeringen, men begynte å vokse igjen under den rød-grønne. Nå er det heller ikke budsjettet som er brukt opp, men kvotene for private behandlinger.
Men nå ser det jo ut til at de rødgrønne så smått begynner å tenke selv også, så nå blir det mer privat behandling, og kortere køer.
Link takk, når skrev jeg dette?
Dette er jo bare tull.
Hvilke kjeder har tapt hundrevis av millioner – halvparten av de rikeste i Norge driver i matvarebransjen.
En av dem det ble skrevet om i Stavanger Aftenblad var Coop på Mariero. Året? hm, mener det var rundt -90 -95
Det du sier om prisene er bare tull – synes du virkelig at maten var billigere før, synes du utvalget var bedre hos din lokale matbutikk før enn det det er hos Meny og Safari i dag?
Det synes jeg så absolutt. Begge de nevnte kjeder selger i hovedsak den billigste dritten det går an å få fatt i.
Skal man kose seg med noe som pirrer smaksløkene har man valget mellom pizza grandiosa
De konspirasjonsteoriene dine om at private sykehus skal utkonkurrere de offentlige og så skru prisene er så langt på jordet at det er unødvendig å kommentere.
Hurra, jeg er oppfinner av en ny konspirasjonsteori. Takk for tilliten :)
Hvis du har gått deg vill langt ute på et jorde får du finne veien hjem selv.

Uansett, så gir svaret seg selv på det du ikke gidder å kommentere. Hva var kraftprisen før privatisering, og hva er den nå?
Igjen en påstand uten noen som helst dokumentasjon eller argumentasjon.
Å benytte seg av en del private sykehus til å utføre enkelt helsetjenester ser jeg som veldig positivt. De er stort sett billigere og bedre enn de offentlige, i tillegg til at de tilfører en kapasitet som det offentlige ikke har.

Mvh
OMF
Jeg registrerer nok et dokumentasjonskrav.
Kan du så si meg hvordan jeg dokumenterer en personlig mening?

Og hvor er dokumentasjonen på dine uhyrlige påstander?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Link takk, når skrev jeg dette?
Her var det en liten feil i innlegget mitt – dette er det jeg som har skrevet…..har rettet det opp i innlegget lenger opp nå.

En av dem det ble skrevet om i Stavanger Aftenblad var Coop på Mariero. Året? hm, mener det var rundt -90 -95
Synes dette er et tynt argument for å hevde at matvarekjedene har drevet med tap i hundremillioners klassen for å utkonkurrere de lokale butikkene. Rimi, Rema, Prix, Spar, Meny, Ica tjener i dag gode penger, og det er god konkurranse i markedet.

Det synes jeg så absolutt. Begge de nevnte kjeder selger i hovedsak den billigste dritten det går an å få fatt i.
Skal man kose seg med noe som pirrer smaksløkene har man valget mellom pizza grandiosa
Merkelig, i min lokale Safaributikk har de både stor bakeavdeling, ferskvaredisk med kjøtt, fisk, ost og ferdigretter, den har stor frukt og grønt avdeling med mange eksotiske innslag, den har mange hyllemeter med sauser, oljer, krydder og store seksjoner med økologisk mat, laktoseredusert og hva det måtte være. Slik har det vært på de fleste Meny og Safari butikkene jeg har vært – og de har et vareutvalg som er mange ganger større en de tidligere lokale kjøpmennene. At du ikke liker denne maten og lar deg pirre av Grandiosa, er en grei sak, men da anbefaler jeg deg heller å gå til en lavkostbutikk som Rema 1000 eller LIDL.

Hurra, jeg er oppfinner av en ny konspirasjonsteori. Takk for tilliten :)
Hvis du har gått deg vill langt ute på et jorde får du finne veien hjem selv.

Uansett, så gir svaret seg selv på det du ikke gidder å kommentere. Hva var kraftprisen før privatisering, og hva er den nå?
I utgangspunktet trodde jeg vi diskuterte helsetjenester og etter hvert også matvarepriser.
Energiprisene er i dag høyere enn det de var for 20 år siden. Dette skyldes to ting, energiprisene har steget globalt og vi subsidierer ikke lenger norsk strømforbruk.

Uansett, så gir svaret seg selv på det du ikke gidder å kommentere.
Da får vi vel kommentere allikevel. De private, slik det er i Norge, skal ikke erstatte de offentlige sykehusene. Derfor vil de aldri få så stor markedsmakt at de kan påvirke prisene. Dersom det skulle utvikle seg et så stort marked i Norge at de private får en betydelig andel vil det være så mange aktører at en enkelt aktør ikke kan påvirke prisen. Det at vitale tjenester er satt bort til private har vi i mange sektorer – matvarebransjen, tannlegetjenesten, klesbransjen, salg av olje og bensin – ja stort sett det meste. Så jeg ser ingen risiko i at vi bygger opp en privat helseindustri som kan supplere det offentlige.

Kan du så si meg hvordan jeg dokumenterer en personlig mening?
Du kan underbygge den med argumenter slik at din personlig mening virker troverdig.

Og hvor er dokumentasjonen på dine uhyrlige påstander?
Da må jeg først spørre om hvilken påstand du tenker på.

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Synes dette er et tynt argument for å hevde at matvarekjedene har drevet med tap i hundremillioners klassen for å utkonkurrere de lokale butikkene. Rimi, Rema, Prix, Spar, Meny, Ica tjener i dag gode penger, og det er god konkurranse i markedet.
Du har, desverre for meg, også rett (underforstått jeg jeg ikke har urett). Om alle matvarebutikker har drevet med tap vet jeg ikke. De driver ikke med tap på det jevne heller, men har gjort det i perioder, ikke bare for å posisjonere seg (utkonkurere)heller, men også for å lokke folk til butikken, for dermed å ”venne” dem til å handle akkurat hos seg.
Klart det er sløvt av meg å ikke ta vare på referanser, spesielt i lys av at jeg bruker argumenter etter hukommelsen(istedet for linker på internet), men det ville jo blitt et helt hus med bare aviser. Aviser bruker jeg til å tenne opp i peisen med (etterat de er lest da).
Et eksempel på å selge med tap(i mye mindre skala) i dag, er lokkevarene. Enkelte av dem er så billige at kjedene umulig kan ha avanse, men de vet at har folk først kommet inn i butikken, så handler de ofte mer enn bare lokkevarene.
Man kunne jo reise fra butikk til butikk og kun handle lokkevarer, men det ville koste mer tid, og det ville være en ekstra belatning på miljøet (forbrent bensin og diesel).
Konkurransen er derfor ikke ensidig god, selvom den setter et visst press på de som sloss om markedet (som igjen gir forbrukerne billigere varer), konkurser og de personlige tragedier dette bærer med seg. Det er jo slik at når noen går konk, taper de som har noe utestående (gjerne banker) penger. Men hvis de ikke tjener inn igjen, vil de også gå konk. Dermed blir prisene deres høyere, og menig mann får dyrere lån, altså har det innvirkning på menig manns lommebok nesten uasnett hvem som går konk.
Vi betaler f.eks. altfor høye forsikringspremier, fordi mange er uærlige og svindler for å øke egne utbetalinger. Hva annet enn grådighet kan dette forklares med? Hvem har lært oss denne higen etter å griske til seg, annet enn dem som er griskest?
Vi kan til stadighet lese om prissamarbeid og korrupsjon, en sideeffekt av bægjæret etter fortjeneste.
Merkelig, i min lokale Safaributikk har de både stor bakeavdeling, ferskvaredisk med kjøtt, fisk, ost og ferdigretter, den har stor frukt og grønt avdeling med mange eksotiske innslag, den har mange hyllemeter med sauser, oljer, krydder og store seksjoner med økologisk mat, laktoseredusert og hva det måtte være. Slik har det vært på de fleste Meny og Safari butikkene jeg har vært – og de har et vareutvalg som er mange ganger større en de tidligere lokale kjøpmennene. At du ikke liker denne maten og lar deg pirre av Grandiosa, er en grei sak, men da anbefaler jeg deg heller å gå til en lavkostbutikk som Rema 1000 eller LIDL.
En anelse akterutseilt er jeg visst også. For meg har de nevnte kjeder sett ut som avarter av Rimi/Rema. Må derfor innrømme at jeg ikke har vært innom og sjekket selv.
All frukt og grønnsaker jeg kjøper får jeg fra en økologisk gård i nærheten. Det har jeg gjort i 15+ år, nettopp fordi tomatene på bla. Rimi smaker surt og er fulle av vann, mistenker dem for å være vokst opp på isoporplater i Belgia el lign. Økologisk tomat er fast i formen og smakfull.
Grandiosa har jeg smakt, det holdt med den ene gangen. Pizza skal ha gjærbunn med 40% durumhvete og godt med olivenolje, oppå økologisk kværnet kjøtt, diverse grønnsaker og 50/50 hvit ost og mozarella. Utover dette kan man gjerne ha mer fyll på, alt etter hvilke smaker man ønsker akkurat den dagen. Ferdig-pizza fra en fryseboks er ALDRI et alternativ.
Neste gang jeg ser en Safari butikk skal jeg stikke innom ( har du aksjer i kjeden?) og kanskje får du pepper. Forblir jeg stille så har Helgø’s og Wilberg (hvor jeg vanligvis handler) fått konkurranse.
I utgangspunktet trodde jeg vi diskuterte helsetjenester og etter hvert også matvarepriser.
Energiprisene er i dag høyere enn det de var for 20 år siden. Dette skyldes to ting, energiprisene har steget globalt og vi subsidierer ikke lenger norsk strømforbruk.
Ja, og de er høyere enn for 5 år siden. Strømprisen steg mer på ett år (før og etter privatisering) enn den har steget på de siste 40 år før privatiseringen. I Norge har vi hatt en stabilt lav strømpris takket være statlig drift. Det er etter privatiseringen at prisen har gått kraftig opp, mer enn doblet faktisk.
Link 1998-06: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/guider/article738584.ece
I grunnen er det på tide å ekspropriere tilbake E-verkt og Telenor, for å starte ett sted. Men det er ikke nødvendig å kaste alle økonomer og ernæringseksperter ut av landet av den grunn. Uten tvil vil de være et riktig og viktig tilskudd til å ivareta sunn og effektiv drift, basert på tanken om at det skal være til gode for alle i landet, istedet for (slik som delvis pr. i dag) basert på profittjag (ingen økonomer med ”vettet i behold” jobber for å bedre folks hverdag, men for å berike sin arbeidsgiver, som igjen jobber for å berike eierne).
Da får vi vel kommentere allikevel. De private, slik det er i Norge, skal ikke erstatte de offentlige sykehusene. Derfor vil de aldri få så stor markedsmakt at de kan påvirke prisene. Dersom det skulle utvikle seg et så stort marked i Norge at de private får en betydelig andel vil det være så mange aktører at en enkelt aktør ikke kan påvirke prisen. Det at vitale tjenester er satt bort til private har vi i mange sektorer – matvarebransjen, tannlegetjenesten, klesbransjen, salg av olje og bensin – ja stort sett det meste. Så jeg ser ingen risiko i at vi bygger opp en privat helseindustri som kan supplere det offentlige.
Det som ser ut til å styre meningsmålinger er opphausede detaljer i øyeblikket. Hvis noen kan finne ett eneste argument for en feil gjort av en (som kan kategoriseres inn i en gruppe), så blåses det opp til å være gjeldene for alt og alle. Bare se hvordan alle kristne plutselig blir stilt til veggs fordi en av de troende har kommet på at jorden er 6000 år gammel, eller hvordan hver eneste Somalier blir kalt svindler. Alle muslimer er terrorister, og vi blir ”overrasket” hvis en muslimsk kvinne ytrer ønske om å slippe å gå med hijab.
Dem som vil eie private sykehus, vil være nødt til å ha penger til å bygge og utstyre det. De vil også ha råd til å betale for negativ omtale av det offentlige sykehus, hvert eneste lille tilfelle som kan kritiseres vil bli brettet utover i media. Raskt vil B-sykehusene (de offentlige) bli stigmatisert og argumentet for å nedlegge dem vil være en følge.
Eliten i Norge sloss om å tjene penger på alt innbyggerne behøver, staten bør arbeide for å passe på at godene i samfunnet kommer alle Nordmenn til gangs.
Du kan underbygge den med argumenter slik at din personlig mening virker troverdig.

Da må jeg først spørre om hvilken påstand du tenker på.

Mvh
OMF
Påstander? tja, hva med:
De er stort sett billigere og bedre enn de offentlige

I tillegg er lønnsbetingelser, arbeidsbetingelser, arbeidsmiljø, pasienttrivsel bedre - man driver rett og slett sykehuset bedre

Er det nødvendig å nevne at i mange diskusjoner tar jeg hardt i, somregel med den følge at uttalelser fremstår som som lite gjennomtenkte og subjektive?
Det er jo bla. fordi jeg ikke vet hva motdebattantene sitter inne med av informasjon og overbevisninger. Om jeg gir litt ekstra gass og avnyanserer for å se på detaljer så er det for å provosere til engasjement og debatt.
Men det virker visst ofte omvendt, helhetlig oversikt blir fraværende og nyansene forsvinner, så det vil jeg ta til etteretning og forsøke å bedre på.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvem har lært oss denne higen etter å griske til seg, annet enn dem som er griskest?
De som sier at ingen skal ha lov til å tjene mer enn deg. De som sier at du skal kreve din rett. De som tilsidesetter eiendomsretten for å "omfordele" - kort sagt sosialistene. Sosialisme og korrupsjon går hånd i hånd, doktrinen forderver folks respekt for eiendomsrett og andre menneskers eie. Det er bare å se på den massive korrupsjonen som nå springer opp i Russland. Sosialisme forderver befolkningens sinn, dens moral, dens entreprenørskap og evne til utvikling. Fin som en filosofisk motreaksjon mot 1700-tallets autokratiske samfunnsdoktriner, fullstendig passé i dag.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
De som sier at ingen skal ha lov til å tjene mer enn deg. De som sier at du skal kreve din rett. De som tilsidesetter eiendomsretten for å "omfordele" - kort sagt sosialistene. Sosialisme og korrupsjon går hånd i hånd, doktrinen forderver folks respekt for eiendomsrett og andre menneskers eie. Det er bare å se på den massive korrupsjonen som nå springer opp i Russland. Sosialisme forderver befolkningens sinn, dens moral, dens entreprenørskap og evne til utvikling. Fin som en filosofisk motreaksjon mot 1700-tallets autokratiske samfunnsdoktriner, fullstendig passé i dag.
Her har vi totalt motsatt oppfatning.
Korrupsjonen i Russland er vel kommet etter at kommunismen ble forkastet..?
Ren sosialisme er ikke et gode, fordi det også er ekstremisme. Men i valget mellom to ekstremiteter (sosialisme vs. kapitalisme) tror jeg det første vil være det beste for flest (hovedtyngden av innbyggere i et land).
Jeg etterlyser samarbeide, snarer enn å motarbeide hverandre. Som at samfunnets styresett totalt sett burde bestå av mennesker som ville det beste for nasjonen.

Topp Bunn