Juss og økonomi Hvem har fått ny strømmåler ?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen der ute som vet hvor absolutt kravet/påbudet om overgang til de nye målerne er?

Har på fb sett folk skrive at ingen kan tvinges til å bytte måler.
Har også sett folk skrive at man kan søke disp for å unngå målerbytte, da relatert til "frykt for stråling".
Stoler ikke 100% på fb, men stoler ikke 100% på noen som vil selge slikt utstyr heller.....;)

Hva stemmer?

mvh
Proffen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har fått, og regner med å komme godt ut av det. I og med at borettslaget har fjernvarme til oppvarming og varmt vann, så har jeg et flatere forbruk gjennom kuldeperioder. Bedre dokumentasjon av faktisk forbruk betyr at jeg slipper å 'beregnes til forbrukstopper og pristopper' samtidig med alle andre.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.446
Sted
Trondheim
Det er netteier som og eier målerne, og hvis de vil bytte dem kan de det. Forbrukeren har ingen kostnad med dette skiftet (med mindre kostnaden fører til at nettleien blir større), så det er ingen som selger slikt utstyr.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har også sett folk skrive at man kan søke disp for å unngå målerbytte, da relatert til "frykt for stråling".
Med tanke på at Helsedirektoratet har gått ut og nektet leger til å skrive ut sykemeldinger basert på "stråling fra strømmåler" fordi det rett og slett bare er tull, så tviler jeg på at frykt for noe som bare er tull skal bety noe særlig.

Sannsynligvis ville de samme folka motsatt seg bytte til en ny strømmåler av samme type som de hadde også, da det stort sett baserer seg på frykt for korrekt strømregning.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Har også sett folk skrive at man kan søke disp for å unngå målerbytte, da relatert til "frykt for stråling".
Med tanke på at Helsedirektoratet har gått ut og nektet leger til å skrive ut sykemeldinger basert på "stråling fra strømmåler" fordi det rett og slett bare er tull, så tviler jeg på at frykt for noe som bare er tull skal bety noe særlig.

Sannsynligvis ville de samme folka motsatt seg bytte til en ny strømmåler av samme type som de hadde også, da det stort sett baserer seg på frykt for korrekt strømregning.
Du tar feil, de folka som motsetter seg AMS måler gjør det av legitime årsaker.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvorfor skal vi nekte å få montert ny måler?, det må jo være som å slåss mot vindmøller. Jeg synes det blir greit å slippe å lese av hver måned og eventuell stråling.... Nærmer seg vel en hatt av sølvfolie.;)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.446
Sted
Trondheim
Med all den strålingen vi utsettes for fra mobiltelefoner, trådløse nett, flyturer, tannlegebesøk etc... er evt stråling fra disse målerne totalt uvesentlig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.063
Antall liker
11.511
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at de fleste som motsetter seg disse målerne, både har trådløsnett ( kanskje opptil flere noder), mobiltelefoner og kanskje også trådløs fasttelefon? Når det er sagt, så finnes det etter sigende noen svært få mennesker som faktisk skal være overømfindtlige for stråling. Jeg er sjøl lite begeistret for dette målertøvet, men det er av helt andre årsaker enn stråling. Selv uten dette EU-EØS-direktivet, ville de aller fleste etterhvert fått automatiske målere uansett....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.533
Antall liker
6.950
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et paradoks er jo at de fleste som roper over seg pga overvåking fra strømmåleren er svært så aktive på facebook og nett generelt...

Johan-Kr
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Et paradoks er jo at de fleste som roper over seg pga overvåking fra strømmåleren er svært så aktive på facebook og nett generelt...

Johan-Kr
Hvis du har fulgt med er det to helt forskjellige typer nett. AMS har i tillegg mye for ikke si ekstremt sterkere pulser i kommunikasjonen enn annet elektronisk utstyr. men hvis du vil leve i villfarelsen, er det jo ditt valg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.446
Sted
Trondheim
Her var det snakk om overvåkning, alipax.
Folk sier at det blir mulig for netteier å overvåke ditt strømforbruk. De samme personene er helt sikkert svært negative til overvåkning generelt. De ville garantert ikke tillate at politiet installerte en mikrofon i huset deres for å kunne overvåke det du sier (det vil ikke jeg heller).
Samtidig bruker de Google og Facebook i "hytt og pine" og installerer med glede smarthøyttalere fra Google og Amazon og lar disse firmaene høre hva du gjør og sier i heimen.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
alipax skrev:
Du tar feil, de folka som motsetter seg AMS måler gjør det av legitime årsaker.
Hva er legitime årsaker?
Mener du dette:
AMS har i tillegg mye for ikke si ekstremt sterkere pulser i kommunikasjonen enn annet elektronisk utstyr.
Dette er ikke mindre enn direkte feil. Beklager. Skal jeg gå inn på den tekniske forklaringen, eller er det nytteløst siden du tydeligvis har bestemt deg for å tro at det er slik uansett?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
alipax skrev:
Du tar feil, de folka som motsetter seg AMS måler gjør det av legitime årsaker.
Hva er legitime årsaker?
Mener du dette:
AMS har i tillegg mye for ikke si ekstremt sterkere pulser i kommunikasjonen enn annet elektronisk utstyr.
Dette er ikke mindre enn direkte feil. Beklager. Skal jeg gå inn på den tekniske forklaringen, eller er det nytteløst siden du tydeligvis har bestemt deg for å tro at det er slik uansett?
Du kan gurgle videre hvis du har lyst, "Statens Strålevern har ikke egen kompetanse til å sette grenseverdier, og velger å bruke grenseverdier satt av ICNIRP.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du kan gurgle videre hvis du har lyst
Sjarmerende og konstruktivt.
Jeg jobbet noen år sammen med de som utformet AMS-systemet, og VET at det ikke er snakk om noen "ekstremt sterke pulser" for å kommunisere inn mot sentralene.
Det kan selvfølgelig hende nyhetsspeilet mener noe annet, men jeg har valgt å ikke konsultere med dem.

For å si det veldig enkelt: Mobiltelefonen til naboen din utgjør en betydelig større helserisiko for deg enn hva AMS-måleren din gjør. Og vi vet at mobiltelefonen til naboen din ikke er spesielt farlig.


Om du først skal være paranoid, så være ihvertfall redd for noe som er litt mer sannsynlig. For eksempel at noen skulle finne på å hacke måleren din, eller om en som sitter inne på sentralen har en dårlig dag og fjernavstenger strømmen din ved en feil når han egentlig skulle stenge på en annen adresse.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Du kan gurgle videre hvis du har lyst
Sjarmerende og konstruktivt.
Jeg jobbet noen år sammen med de som utformet AMS-systemet, og VET at det ikke er snakk om noen "ekstremt sterke pulser" for å kommunisere inn mot sentralene.
Det kan selvfølgelig hende nyhetsspeilet mener noe annet, men jeg har valgt å ikke konsultere med dem.

For å si det veldig enkelt: Mobiltelefonen til naboen din utgjør en betydelig større helserisiko for deg enn hva AMS-måleren din gjør. Og vi vet at mobiltelefonen til naboen din ikke er spesielt farlig.


Om du først skal være paranoid, så være ihvertfall redd for noe som er litt mer sannsynlig. For eksempel at noen skulle finne på å hacke måleren din, eller om en som sitter inne på sentralen har en dårlig dag og fjernavstenger strømmen din ved en feil når han egentlig skulle stenge på en annen adresse.
Ja, det er din mening, Synes ikke det er særlig konstruktivt å hevde at jeg er paranoid. Sunn skepsis vil jeg kalle det.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.446
Sted
Trondheim
Hva er galt med ICNIRP?
NVE forholder seg til ICNRP måledata, så spørsmålet er da også hva som er galt med NVE.
Jeg spør ikke hva som er galt med NVE. NVE forholder seg tydeligvis til data fra denne organisasjonen. Da er spørsmålet "Hva er galt med ICNIRP" og hvorfor er det i så fall galt å stole på de konklusjonene de kommer fram til?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du kan gurgle videre hvis du har lyst
Sjarmerende og konstruktivt.
Jeg jobbet noen år sammen med de som utformet AMS-systemet, og VET at det ikke er snakk om noen "ekstremt sterke pulser" for å kommunisere inn mot sentralene.
Det kan selvfølgelig hende nyhetsspeilet mener noe annet, men jeg har valgt å ikke konsultere med dem.

For å si det veldig enkelt: Mobiltelefonen til naboen din utgjør en betydelig større helserisiko for deg enn hva AMS-måleren din gjør. Og vi vet at mobiltelefonen til naboen din ikke er spesielt farlig.


Om du først skal være paranoid, så være ihvertfall redd for noe som er litt mer sannsynlig. For eksempel at noen skulle finne på å hacke måleren din, eller om en som sitter inne på sentralen har en dårlig dag og fjernavstenger strømmen din ved en feil når han egentlig skulle stenge på en annen adresse.
Ja, det er din mening, Synes ikke det er særlig konstruktivt å hevde at jeg er paranoid. Sunn skepsis vil jeg kalle det.
Nei, les posten på ny. Han legger konkret viten på bordet, som er adskillig mer enn å bare hevde en mening.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.287
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Info her...Stråling fra Automatisk strømmåler | EMF Consult

Konklusjonen her er at AMS målerne har 820mW EIRP, - egentlig ikke så mye... hos meg står den inne i en bod.... om jeg får ånden over meg skal jeg hale med meg hjem en spektrumanalysator....
Men når et vel og slik at sendereffekten varierer med avstanden til basestasjonen. Langt unna høy effekt og nære lav effekt. Slik er det vel og med strømmålere ? Litt rart da at de konkludere at strømmålere sender med 3 ganger effekt av mobil ?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.063
Antall liker
11.511
Sted
Ytterst i havgapet...
Det vet jeg ikke, - det er så mange rare påstander her, at jeg skal jaggu se om jeg får målt dette hjemme hos meg sjøl. Har ingen passende kalibrert antenne for dette frekvensområdet, men en relativ måling mot wifi, mobiltlf etc er mulig...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.287
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
I følge denne er normal effekt fra en mobil 0.125-0.250 W men den skrus opp til 2W ved behov.

https://www.tu.no/artikler/dette-trenger-du-a-vite-om-straling/227917

Mobiler:
https://www.tek.no/artikler/disse-mobilene-straler-mest/109239

Nettet er fullt av slike. Skulle tro at strømmåler har tilsvarende funksjonalitet - justerbar effekt etter behov.

Men det er vel og slik at man velger den testen som passer ens syn på saken... Selv har jeg hatt elektronisk måler i rundt 10 år som har sendt inn avlesninger uten å ha merket noe til det verken av støy eller ubehag så det engasjerer meg ikke særlig.

Husker en test som forbrukermagasinet eller liknende ville kjøre for noen år siden der de ønsker å bruke personer som sa de var følsomme for slik stråling. De var rundt om kring og fant person som hadde fått spesiallagede kontorer mm, en 4-5 stykker, men all trakk seg etter hvert... sier vel sitt om den saken.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.869
Antall liker
86.123
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Fredag ettermiddag, nærmere 17:30, fikk jeg epost fra Hafslund om at jeg i løpet av 3 mnd står for tur til å få ny måler. Det er vel et nødvendig onde å få en slik. Fordelen er vel å slippe å lese av måleren og at man slipper å betale hele måneden for spotpris som endrer seg. Har allerede elektronisk måler, så jeg tror neppe at jeg får noe byks i strømregningen. Den som lever får se...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.391
Antall liker
8.518
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kjøpte nytt hus for 5 år siden.
Ble byttet måler for 6 mnd siden til den nye.
Har ikke merket noen forskjell.
Problemet er vell de med de gamle har fått gratis strøm:)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.790
Antall liker
9.446
Sted
Trondheim
Det er nettopp det. De gamle målerne brukte et hjul som roterte og drev det analoge telleverket. Når de ble gamle kunne smøringen på hjulet bli tørr slik at det gikk for sakte og dermed ble målingen for lav. Med de nye heldigitale målerne forsvinner denne feilkilden. Så egentlig burde kanskje de med gamle målere få et krav om etterbetaling ;) . For de med gamle målere vil det jo fortone seg som om de nye målerne viser for mye når realiteten er at de nye er korrekte og de gamle viste for lite.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kjøpte nytt hus for 5 år siden.
Ble byttet måler for 6 mnd siden til den nye.
Har ikke merket noen forskjell.
Problemet er vell de med de gamle har fått gratis strøm:)
...problemet er sånne som du som generaliserer og hoverer over et mindretall.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Den tråden her får meg til å tenke på en fin serie på Netflix;)
29a2e7d2-c97c-a1b6-865e-aae5634815a7_chuck_library.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.216
Antall liker
9.542
Jeg har hørt endel som hyler over gigantregninger på strømmen. Når jeg forteller dem at nå får de nettleie og forbruk på samme regning blir de tause. Denne endringen kom (her i distriktet) omtrent samtidig med de nye målerene.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt endel som hyler over gigantregninger på strømmen. Når jeg forteller dem at nå får de nettleie og forbruk på samme regning blir de tause. Denne endringen kom (her i distriktet) omtrent samtidig med de nye målerene.
Klart de blit stumme - av forundring over at NETTLEIE kostnaden er myye høyere enn STRØMMEN. Det betyr at de samme personene isåfall ikke har fulgt med på hva som skjer.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.869
Antall liker
86.123
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Jeg får ny i morgen - Har noen opplevd bedre lyd etter bytte? ;)
 
C

Cyber

Gjest
Fikk ny i høst, utrolig deilig å slippe avlesning - og regningen har stort sett vært lavere enn årene før. :)
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.384
Antall liker
2.266
Sted
Nordland
Jeg har hatt besøk av elektriker to ganger, men har fremdeles den gamle måleren. Var ikke hjemme da montøren var her, men han sa at han hadde med feil måler begge gangene. Trodde det var samme måler i alle skap med 230v. Ser at han har borret et hull i skapet, og montert ekstern antenne. Kanskje han plages med å få dekning? Vi har ikke mobildekning hjemme.. Jeg er ikke interessert i noe monsterantenne inne ??? Noen som har vært borti noe lignende?

Edit: På hvilket nett sendes signalene på strømmåleren?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.869
Antall liker
86.123
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Jeg har hatt besøk av elektriker to ganger, men har fremdeles den gamle måleren. Var ikke hjemme da montøren var her, men han sa at han hadde med feil måler begge gangene. Trodde det var samme måler i alle skap med 230v. Ser at han har borret et hull i skapet, og montert ekstern antenne. Kanskje han plages med å få dekning? Vi har ikke mobildekning hjemme.. Jeg er ikke interessert i noe monsterantenne inne ??? Noen som har vært borti noe lignende?

Edit: På hvilket nett sendes signalene på strømmåleren?
på vanlig GSM etter det jeg har lest
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har hatt besøk av elektriker to ganger, men har fremdeles den gamle måleren. Var ikke hjemme da montøren var her, men han sa at han hadde med feil måler begge gangene. Trodde det var samme måler i alle skap med 230v. Ser at han har borret et hull i skapet, og montert ekstern antenne. Kanskje han plages med å få dekning? Vi har ikke mobildekning hjemme.. Jeg er ikke interessert i noe monsterantenne inne ??? Noen som har vært borti noe lignende?

Edit: På hvilket nett sendes signalene på strømmåleren?
Ja, jeg slapp antenne, huset er påbygd slik at skapet står på vei inn mot stuen og han mente antenne sjenerte så mye. :)

Antenne var visst ikke så kritisk når hus lå relativt nær hverandre for målerne kunne "hjelpe hverandre" i et nettverk mener jeg han sa.
 
Topp Bunn