Hvem har rør og "normale" høyttalere ?

Ø

ØivindJ

Gjest
Okei, hvem her har rør med litt krefter(rundt 50w?) og "normale" høyttaler(rundt 89db?) ?

Hva har du (produktnavn)?
Hvorfor valgte du det ?
Hvordan låter det ?

:)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.326
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har 2 x 50w rør og 82dB, 92dB og 102dB

På 82dB ht går det ikke bra, til 92dB går det sånn passe men ikke tordnende høyt men til 102dB går det så ørene flagrer!

Hvorfor? Jo, rørlyden gir mere nærhet til musikerne - slik jeg liker det.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.574
Antall liker
11.622
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøkkenoppsettet mitt har HT på omlag 84db følsomhet. Koblet til el84 forsterker på omtrent 2*13W.

Spiller ok det :)

Hvorfor? Det var den forsterkeren jeg hadde tilgjengelig.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
151
Har 40W PP og 86dB minimonitor. Valgte det fordi det låt så bra og langt bedre enn de transistorforsterkerne jeg fikk testa.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Gjerne produktnavn. :)

Er konene rundt omkring i landet fornøyd med ht-design hos dere som har slike oppsett?
 
R

Rojoh

Gjest
32wpc på 90dB høyttalere. (EAR + Tannoy). Synes det spiller bra. Har ikke merket noe stort behov for mer krefter. Da skal anlegget i teorien klare peaker på minst 102dB på 2m lytteavstand. Det holder for meg og mitt behov. Selvsagt hadde det vært enda bedre med mer å gå på, men ingen krise.

Hvorfor litt "tungdrevne" høyttalere og rør? Fordi litt tungdrevne høyttalere gjerne låter litt jevnere og mer nøytralt + at størrelsen ofte er passelig.

Mvh. Johan
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Mange har forsøkt å definere minimumskravene i forhold til dette temaet. Jeg har selv skrevet flere ganger tidligere og gjort noen skarve forsøk, men dess mer jeg hører, dess mer kommer jeg i tvil. Noen kombinasjoner er uforutsigbart umulige, andre tilsvarende bra. Rom og lytteavstand er viktige faktorer, men mitt beste tips må likevel bli enkle delefiltre. Rør trives best med minimale delefiltre, gjerne i kombinasjon med vennlige materialer i høyttalerelementene - f. eks. papp i bass/mellomtone. Jeg har hørt - og hører ofte på - 7 SE-watt pr. kanal og høyttalere med antatt følsomhet på 89 db, i et forholdsvis lite rom. Helt glimrende mht. dynamikk og skala. Og jeg har hørt høyttalere med oppgitt høy følsomhet (92 db) som får velvoksne forsterkere av mange slags til å puste tungt.

Dette er høyst sannsynlig ikke det svaret du vil ha, men slik er det.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.181
Antall liker
8.356
Torget vurderinger
12
Jeg har Marten Miles III høyttalere i svart pianolakk drevet av BAT VK-60 rørforsterker. Det finnes bilder av oppsettet på en rack-tråd. Høyttalerne står ca 1,5m fra bakvegg. Kvinnen i huset har ingen motforestillinger mot utstyr og plassering. Hun synes også at svart pianolakk-Miles'er er noe av det flotteste som finnes mht formgivning og proporsjoner. BAT'en er noe røffere formgitt og står derfor og fyller ut Lack-rackets nedre hylle.

Sjekk bilde i innlegg #17 i denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25062.0;all

Årsaken til at jeg valgte Miles med BAT var at Miles i mine ører må parres med rør og det dukket opp en BAT som fungerte godt sammen med de. Miles'en er klokkeklar og jeg liker BATens varme og litt mørke klang sammen med de. Jeg har forsøkt med en anerkjent transistorsak som låt huggorm sammen med Miles. DET er ingen almengyldig sannhet, men en erfaring i et gitt oppsett og rom.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
151
Følsomhet er rett og slett et dårlig mål på hvor "tungdreven" en høytaler er. Det ligger en fin artikkel på Troels Gravesens sider om temaet, der målinger og slikt også presenteres.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg brukte tidligere Dynaudio Contour S5,4 sammen med 80w kl.a rørforsterkere med 211 rør i push-pull. Låt ganske romantisk men med fin kraft i bassregionen. Byttet senere til en Tube Technology integrert rørforsterker med 6xel-34 pr kanal som hadde mer fart og dramatikk men ikke samme kosen (2x150w). En annen i Lauget vårt benytter Sonic Frontier Power 2 med 4x6550 pr kanal (2x110w)på Dynaudio Confidence 3 med stooort hell.

Litt bilder av mitt tidligere "gear" : http://www.hifisentralen.no/galleri/thumbnails.php?album=lastupby&uid=283
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.403
Antall liker
6.816
Jeg har rør med mye krefter, 2*225 watt til høyttalere med 89 dB/w.
I mine ører låter dette fortreffelig, noe som var grunnen til at jeg valgte det.
Produktnavnene står under her...
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Bruker cj premier 140,8stk kt88,på mine spendor 100.
spendorene er vel på 90db 1watt.

Er ute etter musikalsk lyd med trøkk samtitidig,og synst det spiller bra,men har også en sub i tillegg,da spendorene ikkje går særlig dypt,rundt 40 hz.

Men på hifiparameteret er det sånn midt på treet,kontra lyden av Avalon indra som eg lyttet på hos Mikkelsen nylig.Det spillte strammere,men litt mer "klinisk" synst eg.
Kunne egentlig tenkt meg det oppsettet også til visse musikktyper,det var utruleg bra lyd,rett og slett.

En god grunn til mitt valg av oppsett er at eg må kunne spille av plater med mindre bra kvalitet som gjør det hørbart uten at alle svakheter i opptaker kommer for tydelig fram.

Helsing Arild.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.282
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Brukte EAR 890 på Gradient Revolution 05. Tror dette er 89db og EAR 890 leverer 2x70w klasse A.
Fantastisk "nærhet" og dynamikk.

Hadde samme forsterker på Marten Miles III.

Bruker også Audion Black Shadow 845 (2x25W klasse A) på Living Voice OBX-r2 (94db).

Føler jeg må ha rør da dette best passer de høyttalerne jeg har valgt meg ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
36 6550Triode watt fra Cayin på 89dB/W og 4 ohm på Audio physic Virgo II.
Går helt fint, intet tap i forhold til 115W transistor.Amplifix/Bladelius. Spiller så de ljomer i nabolaget og må gå ut av rommet før jeg forbruker 30 watt...Så det er sjelden jeg slår over i ultralinear modus for å få 70 watt.
E mest glad i det store åpne detaljerte lydbildet som Virgo presenterer, i et rom på 15m2.

Valgte først Virgo 2 pga tips/anbefaling fra kollega og vellykket demo hos Oslo hifisenter, dessuten kostet de under halv pris.
Så hadde jeg ikke råd til en Krell KAV 400 for å drive dem men fikk en Amplifix til 8000, som var en vanlig match for Virgo.
Ny Hegel låt også bra men ,jeg baserte meg på bruktmarkedet og da ble det Amplifix/Bladelius.
.
Så begynte en kanal i transistorforsterkren å svikte. Var allerede interesert i rør og hadde rørpre. Det passet fint at en brukt 6550 monoblokk mer 4 utgangsrør pr kanal., dukket opp på bruktbørsen for 12k. Slo til og har aldri angret..

Hvordan det låter, bra nok for meg..jag har ingen oppgraderingsønske/nervose..
Stor åpen lyd med stor 3d faktor. Ikke typisk avrundet gammaldags rørlyd. Men klart,bredt og dyb detaljert og med punch uten å bli sterilt. Kunne hatt enda fyldigere bass/bunn men det har mer å gjøre med rommet tror jeg, i allefall ikke forsterkeren.

Har hørt anlegg hvor lyden slipper høyttalerne enda mer og anda mere tilstede. men da med svært mye dyrere kilder, og anerkjent elektronikk og høyttalere, dvs prisklasse 50-100k. Men det betyr ikke at man ikke kan får en butikkpakke som låter minst like bra til samme sum eller lavere enn det som jeg har brukt på bruktmarkedet. Personlig mistenker jeg stjernen hjemme hos meg for å være høyttalerne.

Sleiven

ps kona har forvist meg til gjesterommet ,hvor jeg kan bråke og rote så mye jeg vil ..
 

GJ

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2004
Innlegg
74
Antall liker
0
Mcintosh 275 på Klipschorn ;D

2x75 watt. KT 88. Mye morsommere med rør. Låter mer musikk i mine ører. Høyttalere har 104db, noe som gjør at man kan spille HØYT og klokke-klart.

Mvh Jakob
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.695
Antall liker
2.897
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Forforsterker: Classic no.9 med 2 stk 12AU7-rør
Monoblokker: Audion Silver Night 300B push pull, ca 20w pr stk
Høytalere: BKS 107 Supreme, følsomhet 89db/w/m og impedanse i området 6-3,5ohm...

Hvorfor jeg valgte det?
Fordi det spiller som ei kule.... ;D

Neida, litt seriøst...:
Begynte som de fleste med ss-forsterkeri, men har etterhvert kommet til at rør-lyden tiltaler meg mer. Derfor er det pr idag rør i både for- og effektforsterkerne.
Nuvel: Hadde lenge gått og fantasert om BKS høytalere, etter at jeg hørte de hos hr Mikkelsen i begynnelsen på dette årtusenet.alt fra den tiden jeg kjørte med transistorforsterkeri.
Så fikk jeg tips om at rør-pre kunne være my cup of tea, og jeg fant etterhvert ut at jeg ville prøve Classicen. Synes den er meget bra, særlig pris tatt i betraktning... ;D
Så fikk jeg høre Kjoeniks Silver Night i SET-variant, på hans LV- og da det dukket opp et par i push pull-varianten, dessuten til løp-og-kjøp-pris, slo jeg til. Var litt redd for at høytalerne skulle bli for tunge å drive, men den frykten skulle vise seg grunnløs...
Så her sitter jeg da, og koser ræven av meg.... ;D

mvh
Proffen
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.050
Antall liker
2.159
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
2x16 watt SET
91 db høyttalere.
Spiller høyt nok, men mest av alt engasjerende.

Håvard
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.720
Antall liker
4.793
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Omtrent 60 rørwatt til høytt som ligger rundt 86 db..
Med lavere effektivitet får du dypere bass :D

Spiller høyt nok i min stue, til min lytting.

M
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
36 6550Triode watt fra Cayin på 89dB/W og 4 ohm på Audio physic Virgo II.
Går helt fint, intet tap i forhold til 115W transistor.Amplifix/Bladelius. Spiller så de ljomer i nabolaget og må gå ut av rommet før jeg forbruker 30 watt...Så det er sjelden jeg slår over i ultralinear modus for å få 70 watt.
E mest glad i det store åpne detaljerte lydbildet som Virgo presenterer, i et rom på 15m2.

Valgte først Virgo 2 pga tips/anbefaling fra kollega og vellykket demo hos Oslo hifisenter, dessuten kostet de under halv pris.
Så hadde jeg ikke råd til en Krell KAV 400 for å drive dem men fikk en Amplifix til 8000, som var en vanlig match for Virgo.
Ny Hegel låt også bra men ,jeg baserte meg på bruktmarkedet og da ble det Amplifix/Bladelius.
.
Så begynte en kanal i transistorforsterkren å svikte. Var allerede interesert i rør og hadde rørpre. Det passet fint at en brukt 6550 monoblokk mer 4 utgangsrør pr kanal., dukket opp på bruktbørsen for 12k. Slo til og har aldri angret..

Hvordan det låter, bra nok for meg..jag har ingen oppgraderingsønske/nervose..
Stor åpen lyd med stor 3d faktor. Ikke typisk avrundet gammaldags rørlyd. Men klart,bredt og dyb detaljert og med punch uten å bli sterilt. Kunne hatt enda fyldigere bass/bunn men det har mer å gjøre med rommet tror jeg, i allefall ikke forsterkeren.

Har hørt anlegg hvor lyden slipper høyttalerne enda mer og anda mere tilstede. men da med svært mye dyrere kilder, og anerkjent elektronikk og høyttalere, dvs prisklasse 50-100k. Men det betyr ikke at man ikke kan får en butikkpakke som låter minst like bra til samme sum eller lavere enn det som jeg har brukt på bruktmarkedet. Personlig mistenker jeg stjernen hjemme hos meg for å være høyttalerne.

Sleiven

ps kona har forvist meg til gjesterommet ,hvor jeg kan bråke og rote så mye jeg vil ..
Hmm, jeg ble nysgjerrig på hvilken Cayin du har. Du sier monoblokker, fire 6550 hver og 36 W triode. Selv har jeg Cayin med fire KT88 hver, spesifisert 45W triodekobling. Modell 810 MK.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
2x McIntosh Mc 275 + M. Logan Vantage = Nydelig
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vidar Bol skrev:
Sleiven skrev:
36 6550Triode watt fra Cayin på 89dB/W og 4 ohm på Audio physic Virgo II.
Går helt fint, intet tap i forhold til 115W transistor.Amplifix/Bladelius. Spiller så de ljomer i nabolaget og må gå ut av rommet før jeg forbruker 30 watt...Så det er sjelden jeg slår over i ultralinear modus for å få 70 watt.
E mest glad i det store åpne detaljerte lydbildet som Virgo presenterer, i et rom på 15m2.

Valgte først Virgo 2 pga tips/anbefaling fra kollega og vellykket demo hos Oslo hifisenter, dessuten kostet de under halv pris.
Så hadde jeg ikke råd til en Krell KAV 400 for å drive dem men fikk en Amplifix til 8000, som var en vanlig match for Virgo.
Ny Hegel låt også bra men ,jeg baserte meg på bruktmarkedet og da ble det Amplifix/Bladelius.
.
Så begynte en kanal i transistorforsterkren å svikte. Var allerede interesert i rør og hadde rørpre. Det passet fint at en brukt 6550 monoblokk mer 4 utgangsrør pr kanal., dukket opp på bruktbørsen for 12k. Slo til og har aldri angret..

Hvordan det låter, bra nok for meg..jag har ingen oppgraderingsønske/nervose..
Stor åpen lyd med stor 3d faktor. Ikke typisk avrundet gammaldags rørlyd. Men klart,bredt og dyb detaljert og med punch uten å bli sterilt. Kunne hatt enda fyldigere bass/bunn men det har mer å gjøre med rommet tror jeg, i allefall ikke forsterkeren.

Har hørt anlegg hvor lyden slipper høyttalerne enda mer og anda mere tilstede. men da med svært mye dyrere kilder, og anerkjent elektronikk og høyttalere, dvs prisklasse 50-100k. Men det betyr ikke at man ikke kan får en butikkpakke som låter minst like bra til samme sum eller lavere enn det som jeg har brukt på bruktmarkedet. Personlig mistenker jeg stjernen hjemme hos meg for å være høyttalerne.

Sleiven

ps kona har forvist meg til gjesterommet ,hvor jeg kan bråke og rote så mye jeg vil ..
Hmm, jeg ble nysgjerrig på hvilken Cayin du har. Du sier monoblokker, fire 6550 hver og 36 W triode. Selv har jeg Cayin med fire KT88 hver, spesifisert 45W triodekobling. Modell 810 MK.

Høres vel ut til å være samme settet bare med andre rør....
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.312
Antall liker
31.018
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Synthesis Ensemble på 30W, spiller kontant, varmt og engasjerende:

Og har ingen problemer med å dra mine Mordaunt-Short:

Husker i farten ikke følsomheten på HT'ene, de sånn "midt på treet"... ::)
Rør har jeg vært glad i lenge, men at det ble denne amp'en, var en tilfeldighet,
et lykketreff at jeg fikk den på lån - den forlot ikke rommet igjen..... ;D

Vennlig hilsen

Morten
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Har Triangle Celius Es høytalere. 92dB og kjører dem med Cayin 9084D monoblokker som leverer 28W i 8 ohm.
Høy nok lyd for mine ører, åpent og oppløst låter det. Bassen er stram og kontrollert , men det er ikke av "murbrekkerslaget" og hvis man ønsker disco "dunk" er nok ikke dette den helt idelle match.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.478
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Følsomhet er rett og slett et dårlig mål på hvor "tungdreven" en høytaler er. Det ligger en fin artikkel på Troels Gravesens sider om temaet, der målinger og slikt også presenteres.
Godt poeng,mine "tungdrevne" Exacter med kun 84dB følsomhat spiller høyt nok med 100w rør.Dog deles det på 110Hz 24dB/oktav til AV-bass.De dykker ikkje under 7ohm fra 150Hz og oppover..
Valgte KT88 pga fet klang som Exact ikkje har i sæ sjøl ;D Nu låter det egentlig ganske "nøytralt" ;D ;D
Låter j.... bra 8)

mvh Filip
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
I forrige anlegget mitt spilte jeg på en El-34 basert forsterker, Yaqin Mc-10L som dro B&W Cdm 7 se med en følsomhet på 89 db.
Ingen problemer med dette :). Synes selv at jeg hadde kjempelyd fra dette anlegget. Forsterkeren var oppgitt til 2x52W klasse A, målte dog aldri dette, men tror nok ikke det var så langt unna. Byttet høytalerne til 804N, da var derimot ikke lyden noe særlig. Disse ville ha mere power... Ble ett dyrt høytalerbytte ::), men dette var jeg ganske sikker på før jeg kjøpte dem ;D
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Andreas skrev:
Følsomhet er rett og slett et dårlig mål på hvor "tungdreven" en høytaler er. Det ligger en fin artikkel på Troels Gravesens sider om temaet, der målinger og slikt også presenteres.
Helt klart en utbredt misforståelse ja...............Sjekk primært impedans, og se hva forsterkeren må levere!
Men som det ellers sies av mange i tråden; de fleste velger rør fordi det gir en ny dimensjon til musikken ift transistorløsninger (for ikke å snakkke om klasse D :eek: ). Organisk, og med en nærhet som er svært så vanedannende. "Ryktet" om mye vanskeligheter/jobb med rørforsterkere er jo også betydelig overdrevet!

Mvh
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.385
Antall liker
1.893
Euforia og MC 275 X 2.

Tilfører disse nøytrale høyttalerne den nødvendige varme, da de ellers kan være direkte kalde
og utrivelige med solid-state. (Subjektivt) Tilsynelatende nok effekt til å blåse liv i dem også.

Mvh


Leif
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Cayin 860 4 stk 6550 pr kanal push-pull. Kan likesågodt bruke kt88
Veldig glade i dem
pt med tungsol re -issue
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Cayin 860 4 stk 6550 pr kanal push-pull. Kan likesågodt bruke kt88
Veldig glade i dem
pt med tungsol re -issue
Vidar Bol skrev:
Sleiven skrev:
36 6550Triode watt fra Cayin på 89dB/W og 4 ohm på Audio physic Virgo II.
Går helt fint, intet tap i forhold til 115W transistor.Amplifix/Bladelius. Spiller så de ljomer i nabolaget og må gå ut av rommet før jeg forbruker 30 watt...Så det er sjelden jeg slår over i ultralinear modus for å få 70 watt.
E mest glad i det store åpne detaljerte lydbildet som Virgo presenterer, i et rom på 15m2.

Valgte først Virgo 2 pga tips/anbefaling fra kollega og vellykket demo hos Oslo hifisenter, dessuten kostet de under halv pris.
Så hadde jeg ikke råd til en Krell KAV 400 for å drive dem men fikk en Amplifix til 8000, som var en vanlig match for Virgo.
Ny Hegel låt også bra men ,jeg baserte meg på bruktmarkedet og da ble det Amplifix/Bladelius.
.
Så begynte en kanal i transistorforsterkren å svikte. Var allerede interesert i rør og hadde rørpre. Det passet fint at en brukt 6550 monoblokk mer 4 utgangsrør pr kanal., dukket opp på bruktbørsen for 12k. Slo til og har aldri angret..

Hvordan det låter, bra nok for meg..jag har ingen oppgraderingsønske/nervose..
Stor åpen lyd med stor 3d faktor. Ikke typisk avrundet gammaldags rørlyd. Men klart,bredt og dyb detaljert og med punch uten å bli sterilt. Kunne hatt enda fyldigere bass/bunn men det har mer å gjøre med rommet tror jeg, i allefall ikke forsterkeren.

Har hørt anlegg hvor lyden slipper høyttalerne enda mer og anda mere tilstede. men da med svært mye dyrere kilder, og anerkjent elektronikk og høyttalere, dvs prisklasse 50-100k. Men det betyr ikke at man ikke kan får en butikkpakke som låter minst like bra til samme sum eller lavere enn det som jeg har brukt på bruktmarkedet. Personlig mistenker jeg stjernen hjemme hos meg for å være høyttalerne.

Sleiven

ps kona har forvist meg til gjesterommet ,hvor jeg kan bråke og rote så mye jeg vil ..
Hmm, jeg ble nysgjerrig på hvilken Cayin du har. Du sier monoblokker, fire 6550 hver og 36 W triode. Selv har jeg Cayin med fire KT88 hver, spesifisert 45W triodekobling. Modell 810 MK.
Cayin 860 4 stk 6550 pr kanal push-pull. Kan likesågodt bruke kt88
Veldig glade i dem
pt med tungsol re -issue
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ikke jeg.... ;D ;D
Alt for store høyttalere og alt for få watt! 8) 8)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.574
Antall liker
11.622
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja - 2 anlegg har rør og normale HT. Tredje anlegget har rør og unormale HT.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
859
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg har proac D25 de har vel følsomhet på rundt 88db men går nesten aldri under 8ohm.
prima-luna prologue 2 (kt88 2x40W) driver de uten problemer på så høyt volum, at jeg faktisk ikke har forsøkt og skru volum kontrollen over kl 12 :D
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Jeg kjører Motron MAE SET-1 (6,5w) sammen med B&W Matrix 802 (ca. 90dB) og er strålende fornøyd med det! Det spiller overraskende kraftig og overbevisende! rørforsterkere er jo også mye snillere med lyden enn transistorforsterkere når de klipper så man kan dra det langt før det begynner å smake hest ;)

Harald
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.883
Antall liker
12.809
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Har høyttalere som hverken er normalt designet (dipol <200hz og cardioid>200hz) eller normalt lett/tungdreven; Gradient Revolution mk II (85 db?) Driver de for øyeblikket med 2x25w 300b. Er ikke ferdig med finlyttinga, men hører ingen problemer så langt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.915
Antall liker
18.538
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kjører Audio Space AS8ii (2X58W - KT88) og HF275. HFène har en følsomhet på 87,5 men er rimelig linjære (6ohm) "hele veien" - dvs ingen store imp.fall - og det er det som "betyr noe" for om rørforsterkeren "trives".
Lydtrykk i massevis i 28kvm stue.
 

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
103
Antall liker
21
Torget vurderinger
7
Hei
Mine Audio Physics Padua rr drives av 1 stk. MC 275, det synes jeg fungerer meget bra.
Jeg har aldri spilt grisehøyt på dette oppsettet, men 275en har ingen problemer med drive
disse til absolutt mer en høyt nok nivå for meg i en stue på 35 m2.
Men 2 x mc275 er nok bedre for de som satser aktivt på å få tinitus.

Lykke til.
 
R

Roysen

Gjest
800 klasse A triode push-pull watt fra 40 KT-90 rør pr. kanal driver 3 stk. Manger fulltone elementer pr. kanal aktivt uten noe passivt delefilter i mine modifisert 90db 6Ohm AP Medea.

Hvordan låter det? Aner ikke. Hverken høytalere eller forsterkerne har ankommet ennå.

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.039
Antall liker
30.034
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kan vel knapt kalles helt normalt, men kjører 275 rørwatt pr. kanal inn på ett Mangerelement pr. kanal. Ikkeno delefilter her heller.
Låter nokså bra...
mvh
 
Topp Bunn