B
Back_Door
Gjest
Kom på markedet rundt 1975 i et begrenset antall. Ble ansett for dyre i forhold til størrelsen. :
Kvaliteten var likevel enorm..
Kvaliteten var likevel enorm..
Dette var morsomt! Jeg bruker faktisk disse høyttalere den dag i dag! Jeg bruker Yamaha A-1000 forsterker ( 2x 120 w i 8 ohm)og Yamaha CDX 1060 cd-spiller. Høyttalerne kjøpte jeg i 1975 og de to sistnevnte rundt midten av 80 tallet. Har fått mye skryt for lydgjengivelse fra dette anlegget, til og med fra personer som stadig bruker mye penger på oppgradering av sitt utstyr.Jeg har faktisk eid et par - ca. 1978. De var på mange måter en prakthøyttaler, men hadde en typisk japansk lyd for den tiden. Lignet litt på Yamaha NS-1000 som ble solgt i store antall på den tiden.
Skulle gjerne ha hørt disse igjen idag på en god forsterker.
LPA
Pioneer og Yamaha var meget gode produkter rundt 70-tallet - adskillig bedre enn Tandberg f.eks.Som du ser i andre topics, er jeg i ferd med å planlegge en kraftig fornying. Har vel egentlig fortjent det nå
Tørr ren bass, men ikke spesielt dyp. Klar og ren mellomtone og diskant mot det kjølige og spisse.Hvordan definerer du forresten "typisk japansk lyd" fra 70 tallet?
Det er riktig det, men hvor ofte hørte man på radio i forhold til plate/kassett. Og var man i rimelig nærhet av en sender så spilte ikke følsomheten på FM så stor rolle.....men radiodelen til f.eks. en Tandberg TR 1000 eller Sølvsuper 11 nådde de nok ikke opp til når det gjelder følsomhet...
Mener å huske en introduksjonspris på 6000kr. Ordinær pris var 10000 kr. Usikker på om prisen var pr stk eller pr par, men det normale er vel og var sikkert også den gangen, pr par.2-mas skrev:har fået tak i et par ! Nogen der ved, hvad nyprisen var dengang midt i 70'erne ?
2-mas skrev:Takk for svaret Back_Door
Er litt spent på, hvordan de ser ut, når jeg får dem hentet. Gav 200dkr. for dem ;D
2-mas skrev:Nei nei men har et fuldtids bijob som buschauffør....inte nemt når man også skal studere "lookouts" ;D
CS-T8 er god og egentlig uroligt at så lille en høyttaler kan veje 24 kg...det må være kram innvendig HPM-1100 er som en drøm og inte "japansk lyd", men kantopphengene skal laves. Er rädd for at et sæt Tandberg Studio Monitors og CS-T8 bliver til salgs, når HPM'erne er reparert.....men sikken en deilig juletid ho ho ho ho ;D
2-mas skrev:det er jo december, så alle burde vel have store pakker ? ho ho ho ;D....næææ spøg til side, har vist bare været mye heldig Kanskje julemandens rute går fra Grønland til Norge, men via lengerevarende opphold i Danmark ;D
pstraums < hvad spiller du selv på ? Har du inte også gjort nogle fund ?
2-mas skrev:pstraums < TB 3014 og Pio9500....super apparater ....forstår godt dine høyttalerønsker efter netop sm og store Pio....kan varmt anbefales ;D....kommer du snart til DK ? Her er begge dele snart til salgs Mon ikke din guld apparater først kommer til ære og verdighed den dag du har GODE høyttalere ? Tror det...
Marantz receiveren kjenner jeg inte, kan du laste opp et bilde og gi lidt flere informationer ?