Hvem kjøper analog tuner nå?

KEN

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
33
Antall liker
1
Blir litt irritert når jeg ser på diverse bruktlister at folk prøver å kvitte seg med dyre analoge tunere. Hvem kjøper en dyr tuner nå som er fullstendig utrangert i 2014? Er dette noe selgerne vet og prøver å utnytte overfor folk som ikke er oppdatert? I såfall, skam dere.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.685
Antall liker
8.069
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hahahaha, den Day Sequerra'en som står til salgs skulle jeg ha kjøppt straks om jeg hadde hatt råd og om alle FM sendinger virkelig ble borte i 2014 så skulle jeg kost meg med den i de neste 7 årene åsså satt den på hylla som et minne om svunne tider og med visshet om at jeg hadde hatt noe av det grommeste som var laget i den vei noensinne.



Det du burde protestere vesentlig mere høylydt mot er at allt av nybiler som selges i dag OG neste år bare er utstyrt med vanlig FM radio, hva skjer f.eks med RDS systemet etter 2009.
Desuten er det vel IKKE bestemt noe sted at alle nær-radioer slutter og sende på FM båndet innen 2014, det er vel bare riks-radioen dette er bestemt for.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Utrangert i 2014? Antar at du viser til slukking av FM-nettet ifbm planlagt overgang til DAB. Jeg vil ikke vedde mye penger på at det blir gjennomført. Legg f eks merke til at så godt som alle nye biler selges med analog FM-radio fortsatt. Forventet levealder på en moderne bil er rundt 15-20 år, dvs at disse bilene er i fin form i 2014 med sine FM-radioer. En slik omlegning til DAB er også et særnorsk fenomen - Sverige har f eks lagt bort sine planer. Norge alene blir liksom et litt lite marked for at Sony og Matsushita skal utvikle noe særlig med radioer. Og så lenge lyden av DAB suger gjørme, så er det vel lite som taler for at dette endrer seg med det første.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
7 gode år med radioopplevelser er vel ikke å forakte uansett. Og om alle FM muligheter da skulle forsvine fra kongedømmet er jo en topp tuner ikke verdiløs av den grunn. Det er jo stor sett i Norge at DAB blir tvangsinnført som FMsurrogat. I store deler av verden ellers er jo markedet like godt.

Selg den på Ebay, Audiogon eller noen av de europeiske bruktbørsene når lyset blir slukket i radioverdenen her hjemme. Er kvaliteten på tuneren topp så får man alltid solgt den igjen. Kanskje ikke til samme pris etter 7 år, men hifi er jo som ofte ikke helt gratis heller da...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.303
Antall liker
3.745
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
KEN skrev:
Blir litt irritert når jeg ser på diverse bruktlister at folk prøver å kvitte seg med dyre analoge tunere. Hvem kjøper en dyr tuner nå som er fullstendig utrangert i 2014? Er dette noe selgerne vet og prøver å utnytte overfor folk som ikke er oppdatert? I såfall, skam dere.
Nisse!

Det er jo syv - 7 - år til 2014. Det er lenge det.

Folk får vel for svingende selge hva de vil.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg kjøpte en Parasound T3 tuner i fjor. Ikke akkurat Day Sequerra, men tross alt en "high-end" tuner til ca. 8.000,-
Koser meg med radioen hver dag.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.335
Antall liker
355
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Gjorde godt langt inn i sjelen min da jeg for noen måneder siden kjøpte meg en flunka ny FM tuner fra Onkyo, og JA jeg sørget for at den har plugg inn mulighet for dab i rompa. Så hvis jeg MÅ ha den dritten i framtida så kjører jeg det inn i r.... pån.
FM er fortsatt nydelig bare etersignalet er bra nok.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Glem heller ikke at etter at FM-sendingene begynte fast,, så tok det mange år før de "skrudde av Kløfta". Det beste tunerkjøpet pr i dag, er vel en god kombinert FM og DAB, som f.eks. Denon TU-1800. Sikler litt på en sånn selv. Men på den annen side har jeg stort sett radioen min stående på én stasjon hele tiden, og da trenger jeg iikke akkurat fancy tuner - trenger strengt tatt ikke ny tuner før FM forsvinner. Så min gamle NAD tu414 får nok duge noen år til - lyden er det ingenting å utsette på:)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Innen FM nettet stenges er det nok helt andre løsninger for radiolyting enn DAB som brukes hos folk. En utrangert DAB spiller funker bare som dørstopper, mens en god FM radio vil være brukbar i lang lang tid ennå.

Om noen år er DAB bare en flau parantes i digital lydformidling, mens FM vil få samme status som vinyl har i dag.

En DAB radio er derfor det minst fremtidsrettede man kan finne på å kjøpe i dag.

Det går vel omtrent som med Windows ME. Ikke det mest utbredte operativsystemet i dag... Var det ikke omtrent 7 år siden det kom?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
I Sverige tok de til vettet, da de skjønte at befolkningen satt med nærmere 30 millioner FM-radioer som ville bli ubrukelige.

I Norge har vi en liten mafia som sitter og brenner for DAB, fordi de har posisjonert seg for å tjene penger på omleggingen. Alle løfter om høy kvalitet på sendingene er forlatt, for å kunne skvise inn så mange stasjoner som mulig -- DAB bobler og bibler og lugger, og er alt blitt et format som den øvrige verden er på vei vekk fra, til fordel for andre digitalformater; eller også har man besluttet å bevare radiosendingene på FM-båndet (som tar langt mindre av båndet enn hva tv-sendinger gjør).

Jeg har nylig kjøpt to forskjellige FM-tunere, og regner med å lytte til FM, i Norge, lenge etter 2014, når DAB-lobbyen endelig blir overkjørt.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
7 fete år (det er nesten bibelsk) med god Fm lyd før DAB-mørket senker seg over landet: Det er klart at alle må skaffe seg en god tuner (som ikke allerede har).
Mange av konsertopptakene fra særlig BBC og fra norske konsertsaler er som regel bedre både lydmessig og kunstnerisk enn de der sterile og sjofle studioproduksjonene man får på CD. Vel, det gjelder jaffal på den klassiske siden. No
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
I A/B test fra feks NRK høres forskjellen ganske godt,mener nå jeg.Ellers er det ennå ikke laget en så god DAB-radio som 3001 A tuneren fra Tandberg som jeg bruker nå på FM.Om DAB produsentene greier å lage en tuner som kamuflerer dårlige sendinger(les:ang DAB-lav bitrate)like godt som 3001 A gjør,så kanskje det ikke blir så ille som jeg frykter det blir....
Ellers tror jeg nok at den politiske viljen til å stenge FM-nettet i 2014 har blitt betraktelig lavere,så at 2020 er et mer realistisk år er ganske sikkert.Bråket i fjord rundt lydkvaliteten har ikke gått upåaktet hen i departementet-heldigvis!
Er enig i at når FM-engang stenger,så vil ikke overgangen bli til DAB,men til noe mer framtidsrettet,om enn kanskje beslektet-for digitalt blir det helt sikkert ;)
Det er ,med andre ord ,minimalt sjansespill å kjøpe en ny FM-tuner nå.Du rekker fint å slite den ut,og få lyst på noe nytt,i god tid før FM er borte!
Mvh Rune :)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Var igang å skulle kjøpe tuner,men det ble squeezebox.Den skulle styre musikken fra en server som står bortgjemt.Det at jeg kunne høre nettradio tenkte jeg på som en bonus,men den er i bruk hver dag.Her er der tusenvis av stasjoner og det er enkelt å finne fremtil det en vil høre.
Hvis bitraten ligger på 128 kbps og oppover synes jeg kvaliteten er grei.
 
K

knutinh

Gjest
lakki_luke skrev:
Var igang å skulle kjøpe tuner,men det ble squeezebox.Den skulle styre musikken fra en server som står bortgjemt.Det at jeg kunne høre nettradio tenkte jeg på som en bonus,men den er i bruk hver dag.Her er der tusenvis av stasjoner og det er enkelt å finne fremtil det en vil høre.
Hvis bitraten ligger på 128 kbps og oppover synes jeg kvaliteten er grei.
Merk at nettradio normalt bruker bedre (mer moderne) codecer enn DAB, dermed er erfaringer med bitrater for nettradio ikke direkte overførbart til DAB.

mvh
k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
lakki_luke skrev:
Var igang å skulle kjøpe tuner,men det ble squeezebox.Den skulle styre musikken fra en server som står bortgjemt.Det at jeg kunne høre nettradio tenkte jeg på som en bonus,men den er i bruk hver dag.Her er der tusenvis av stasjoner og det er enkelt å finne fremtil det en vil høre.
Hvis bitraten ligger på 128 kbps og oppover synes jeg kvaliteten er grei.
Nettradio kan høres ganske bra ut det. Spesielt gjennom en Squeezbox koblet til en god dac. NRK på 172 ogg vorbis f.eks. er helt ok til musikk.
Så en Squeezbox er en mye bedre investering til heimen enn en DAB spiller.

http://nrk.no/lyd/
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
K

knutinh

Gjest
Filene har tydeligvis blitt slettet. Jeg kan høre med Berg om han kan opprette dem på nytt ellers kan jeg laste dem opp igjen dersom interessen er der?

-k
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
knutinh skrev:
Filene har tydeligvis blitt slettet. Jeg kan høre med Berg om han kan opprette dem på nytt ellers kan jeg laste dem opp igjen dersom interessen er der?

-k
Burde være interessant for en del det. Er jo sikkert en del som har "oppdaget" sentralen etter at den tråden ble laget, meg selv inkludert :)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
KEN skrev:
Blir litt irritert når jeg ser på diverse bruktlister at folk prøver å kvitte seg med dyre analoge tunere. Hvem kjøper en dyr tuner nå som er fullstendig utrangert i 2014? Er dette noe selgerne vet og prøver å utnytte overfor folk som ikke er oppdatert? I såfall, skam dere.
Jeg har ofte tenkt tanken selv jeg - hvem kjøper rene tunere i dag??
For å vinkle det fra min kant; ikke hører jeg på radio og denne evinnelige mainstreamen, ikke gidder jeg å høre på disse kvasi-morromennene, og ikke får jeg "sett" værmeldingen, ja, og så var det denne DAB greia da. Vel, gode nok grunner... ;)
 
K

knutinh

Gjest
anekdoten skrev:
Jeg har ofte tenkt tanken selv jeg - hvem kjøper rene tunere i dag??
For å vinkle det fra min kant; ikke hører jeg på radio og denne evinnelige mainstreamen, ikke gidder jeg å høre på disse kvasi-morromennene, og ikke får jeg "sett" værmeldingen, ja, og så var det denne DAB greia da. Vel, gode nok grunner... ;)
Jeg er veldig enig med det du skriver, men det er kanskje en annen diskusjon.

Når jeg kjører bil så foretrekker jeg CD for mine musikkbehov (god lyd, ingen snikksnakk, og perfekt musikksmak ;-)). I tillegg synes jeg det er greit å følge med på nyheter og været - behovet til kvalitet da er ganske moderat.

Når jeg er hjemme er det skjelden jeg hører på radio - men når jeg gjør det er irritasjonen over innholdet større enn irritasjonen over teknikken. Jeg har størst tro på webradio eller sat.radio hvor utvalget kan være så stort at "særinger" som meg kanskje finner noe som er verdt å høre på.

-k
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
Når jeg kjører bil så foretrekker jeg CD for mine musikkbehov (god lyd, ingen snikksnakk, og perfekt musikksmak ;-)). I tillegg synes jeg det er greit å følge med på nyheter og været - behovet til kvalitet da er ganske moderat.

Når jeg er hjemme er det skjelden jeg hører på radio - men når jeg gjør det er irritasjonen over innholdet større enn irritasjonen over teknikken. Jeg har størst tro på webradio eller sat.radio hvor utvalget kan være så stort at "særinger" som meg kanskje finner noe som er verdt å høre på.
Enig. 57 channels and nothing on. Jeg undersøkte forresten muligheten for å dra en kabel fra paraboltuneren for TV for å tappe ut radiosignalet derfra (en hel masse kanaler i god kvalitet), helst i parallell med at ungene ser på TV i en annen etasje. Det viste seg at jeg måtte ha en ekstra tuner og betale for et ekstra abonnement for å kunne gjøre det, evt bare bruke en av delene om gangen. Så desperat var jeg dog ikke, men kanskje en nettradio etterhvert.
 
K

knutinh

Gjest
asbjbo skrev:
Så desperat var jeg dog ikke, men kanskje en nettradio etterhvert.
Til stasjonær stuebruk så mener jeg at det rent teknologisk sett er noe nært galskap å benytte seg av etersendinger. Vi betaler (nesten) alle for et eller annet bredbånd som uten problemer kan serve oss 100kbps med lydstrøm når vi måtte føle for det - mer eller mindre personlig tilpasset.

I hjemmet er problemer som strømforbruk, vekt etc ikke noe viktig hensyn, og stabiliteten i en ADSL-link er nok bedre enn en radio-link for mobile mottakere.

Alt taler for at man burde ha en PC med oppgraderbar codec, evt en mer spesialisert STB med ethernet i rompa til slikt behov. Bedre kvalitet, mer utvalg, færre antenner på taket eller i vinduet.

For bilister, turgåere etc er problemstillingen annerledes, og det er der jeg mener broadcast eterbundet radio bør fokusere innsatsen.

-k
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Har kanskje ikke noe direkte med topic å gjøre,men her er et kjekt program til hjelp for å effektivt finne fram maaaange nettradiostasjoner.Du kan spille av de fleste direkte over programmet,men i mange tilfeller kan det være lurt å gå til radiostasjonens link,fordi de ofte har en overføring i bedre kvalitet der.
Ufattelig omfattende,men likevel så enkelt.Til og med politi-scanneren i Trondheim ligger her!!
http://www.screamer-radio.com/
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg unngår alle stasjoner med reklame. Jazz når det sendes, Alltid Klassisk. En del konserter som går på P2 som er bra høyttalermat. Og det er faktisk en del å velge mellom. Men pratekanalene gidder jeg ikke bruke tid på.

Ellers er det nettradio, eller helst musikk fra min NAS eller CD.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
:)Beste nettradiostasjon for oss litt eldre(riste),er helt klart "Free Form Rock".Fantastisk stasjon!!
Mvh Rune :) :)
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
For å svare på spørsmålet: Jeg har akkurat kjøpt meg analog tuner - oppgradering fra en sherwood tuner.

Nei fiberoptikk/parabol/kabel eller hva nå slags fancy løsninger til tv/radio-bruk har jeg ikke, bruker vanlig bordantenne som tar inn akkurat passe antall tv-kanaler i god kvalitet. Det vil si 4 - 5 stk. Mer enn det syns jeg kun virker forstyrrende, det blir for mye zapping og man bruker gjerne mer tid foran tv.

På radio hører jeg mest (kun) på NRK, mange gode program, live-opptak etc. , ellers hører jeg på den glimrende jazz-radioen. Tas kun inn i Oslo-området på 106.8 og de har sending hverdager mellom 1600 og 2000. Nrk P1 har dessuten et fint jazz-program fredags-kveld kl ni : http://www.nrk.no/programmer/sider/rundt_midnatt/

Ja til FM! Nei til kommersielle radiokanaler med reklame hvert femte minutt! Nei til DAB!

http://www.nrk.no/kanal/nrk_jazz/1.3338980

Jan Terje
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.569
Antall liker
7.075
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gamle tunere av høy kvalitet er jo et røverkjøp enn så lenge. Jeg kjøpte en Onkyo TU-6500 for 750 kr. Kanonkvalitet ;D

"Cowboy og indianer" og "Eldorado" blir bare helt topp med denne...

DAB - velvel... Den elva krysser jeg om jeg må. Bilradioen har mulighet for DAB-modul, men hjemme er det enda gamlegreiene som gjelder.

Har også en gammel Radionette Hi-Fi Studio 3D som virker brillefint.l Knallgod lyd i den også.



Johan-Kr
 
K

knutinh

Gjest
jan-terje skrev:
Ja til FM! Nei til kommersielle radiokanaler med reklame hvert femte minutt! Nei til DAB!
Jeg ser ikke helt sånn på det. Hvis noen ønsker å tilby og noen ønsker å lytte til flatt komprimert møkkamusikk, så ser jeg ikke det som min plass å nekte dem det. Kjør på, sier nå jeg.

Hvorvidt FM vs DAB er uløselig knyttet til elendig innhold er et åpent spørsmål. Jeg ser det ikke slik.

Forøvrig tror jeg at det kan være mer effektiv "samfunnsdrift" dersom mobile brukere fikk et robust, billig eterbasert radiotjeneste som primært fokuserer på bil og gående, mens stasjonære lyttere får bedre kvalitet pr krone ved å benytte bredbånd eller sat.

Jeg er i alle fall ikke villig til å betale skattepenger (eller reduserte helsetjenester) på at bakstreverske radionette-entusiaster skal få viljen sin uten en debatt om hva som virkelig teller. En debatt om hva som virkelig teller bør se på 1) Totale utgifter for samfunnet, 2) Utgifter belastet brukeren 3) Brukernes kvalitets-krav (reelle og ikke oppfattede).

-k
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Ser ut som om interessen for nyvinningen er i ferd med å dabbe av:

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=162032
Aller-konsernet sier i praksis at DAB kun tjener de økonomiske interessene til NRK og P4, og at det ikke er økonomisk forsvarlig for andre å gå inn i det markedet. Dessuten mener mange, f eks jeg, at lyden er merkbart dårligere enn selv FM, slik at det heller ikke er noen oppside for lytterne i overgang til DAB.

NRK og P4 hausser opp denne teknologien primært for å holde konkurrenter ute, intet annet. Hvorfor skal vi som lyttere, skattebetalere, og velgere gå med på et særnorsk teknologiskifte bare for at disse to elefantene i markedet skal beholde sin markedsposisjon?

Som sagt: Jeg tror ikke et dugg på at FM blir slukket i 2014.
 

Nils

Medlem
Ble medlem
04.05.2004
Innlegg
44
Antall liker
37
Torget vurderinger
9
Har lest alle innleggene ang. kjøp av analog tuner. Jeg er den som prøver å selge denne, men skal absolutt ikke prakke den på noen. Tuneren er ikke bare en dings for å få inn FM stasjoner, det er også teknisk "kunstverk" og et "syn for Guder" å oppleve på alle måter. I disse tider hvor folk går mann av huse for å kjøpe hi-fi hvor design teller mer enn lyd burde jo en slik tuneren dekke de flestes beundring. Jeg har både hatt og prøvet flere andre highend tunere i mitt lange hi-fi liv som Marantz 10B, SAE mkV, McIntosh MR71, MR74, MR 80, Tandberg 3001, 3011, m.m.
Bare Sequerra FM1 og Marantz 10B skiller seg helt klart ut m.h.t lyd fra alt annet jeg har hørt. De som ikke har sans for et slikt produkt fortjener ikke å eie det heller. Hvis ikke den "rette" kjøper dukker opp, beholder jeg den heller selv. Det ville jo være ille om et slikt produkt skulle havne hos en vandal.
Diskusjonen om Norge vil sende FM eller ikke etter 2014 er totalt uinteressant i denne sammenheng, her snakker vi om et tidløst samlerobjekt som helt sikkert kommer til å få høyteknologisk museums-status og samlerverdi på sikt, og hele verden vil nok fortsatt kunne høre FM etter 2014. Håper norske politikere tar til vettet før den tid.
Man diskuterer heller ikke bruksverdi og bensinøkonomi på en Ferrari, her dreier det seg om eierglede og opplevelser.

Nils
 

Vedlegg

Topp Bunn