Hvilke DAC skal jeg gå for?...

K

kbwh

Gjest
Enig med atonal. Sjekk at lydnivået er helt likt når du sammenlikner. Ellers blir det epler og pærer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du har begge stående er det sikkert ikke uoverkommelig slitsomt å prøve begge alternativene og bestemme selv hva du liker best. :)

Så kan jo heller du fortelle om konklusjonene i ettertid.

O

OldBoy

Gjest
Hah, endelig fant jeg et spørsmål under Datahjørnet som til og med jeg kan svare på.

Nå er det jo forlengst behørig svart på, og jeg bare henger meg på: Prøv selv!

Men jeg kan jo tilføye at jeg har koblet min Squeezebox via en Clas-Ohlson-digitalkabel til digitalinngangen på en surroundforsterker. Det gjør at Squeezeboxen nå kan stå ganske langt fra anlegget, litt mer usynlig for konas falkeblikk, og at jeg slipper et langt strekk av analoge signalkabler, ja jeg slipper analoge signalkabler i det hele tatt.

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
DACen i Squeezeboxen er ikke mye å skryte av, nesten hvilkensomhelst ekstern DAC vil gjøre en bedre jobb. Dessuten er digitalutgangen fra SB3 veldig bra så her er det mye å hente på å bruke den sammen med en så god som mulig eksten DAC!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Helt uenig Audiot, synes faktisk dac/analogutgangene på SB'en ganske bra til prisen på denne boksen. Har hørt den spille bedre enn adskillig dyrere CD spillere.

Den DAC'en det linkes til er en temmelig billig (~100USD) sak, så ikke det er gitt at den skulle være bedre. En ulempe er at det er en NOS DAC, dvs begrenset til 16bit 44,1kHz materiale. Da får man ikke spilt 24bit eller 48kHz materale om man skulle ønske det.

Ellers henger jeg meg på de andre her, prøv sjæl. Det er kun din smak som avgjør hva som er best.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ja nå har jeg testet litt. Ikke lett når man må skru av alt, koble om, for så å skru på forsterker som bruker 10 sek på å skru seg på, så finne samme låt som man spillte på for ett til to minutter siden ;D

Men mener at den eksterne ga mest, litt mer crisp og tydligere i bassen, så det blir å bruke den eksterne så lenge.

Neste mål er nye kabler og Xindak Dac-5 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiot skrev:
DACen i Squeezeboxen er ikke mye å skryte av, nesten hvilkensomhelst ekstern DAC vil gjøre en bedre jobb. Dessuten er digitalutgangen fra SB3 veldig bra så her er det mye å hente på å bruke den sammen med en så god som mulig eksten DAC!
Jeg er enig i dette. Den innebygde DACen er nok bare egnet til værmeldingen og Dagsnytt 18. Etter å ha koblet fra en god ekstern DAC fremstod SBen som bortimot ubrukelig til seriøs lytting. Iallefall godt under teskelen for hvor man starter å irritere seg.

Men det finnes jo dårlige eksterne DACer også da...

J

Jurassic

Gjest
Veggen skrev:
Helt uenig Audiot, synes faktisk dac/analogutgangene på SB'en ganske bra til prisen på denne boksen. Har hørt den spille bedre enn adskillig dyrere CD spillere.

Den DAC'en det linkes til er en temmelig billig (~100USD) sak, så ikke det er gitt at den skulle være bedre. En ulempe er at det er en NOS DAC, dvs begrenset til 16bit 44,1kHz materiale. Da får man ikke spilt 24bit eller 48kHz materale om man skulle ønske det.

Ellers henger jeg meg på de andre her, prøv sjæl. Det er kun din smak som avgjør hva som er best.
Stereophile skrev at den spillte som en 2000 kroners Pioneer dvd spiller når de testet Klemmeboksen

G

Gjestemedlem

Gjest
Jurassic skrev:
Veggen skrev:

Stereophile skrev at den spillte som en 2000 kroners Pioneer dvd spiller når de testet Klemmeboksen
Vil tro det kan stemme godt ja.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hva er så den store forskjellen på en 24bit/96KHz og 24bit/192KHz dac?

Torsen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.562
Gjestemedlem skrev:
Jurassic skrev:
Huffamei.

Jeg har kjøpt en SB til kona til jul. På tide med litt musikk på kjøkkenet. Jeg har problemer med å nyte lyden i langt dyrere dvd-spillere enn dette. Håper det går an komme seg inn uten å ødelegge coveret. Her lukter det modding lang vei.

K

kbwh

Gjest
Torsen skrev:
Hva er så den store forskjellen på en 24bit/96KHz og 24bit/192KHz dac?

Torsen
Den ene kan svelge dobbelt så høy samplefrekvens. Noen mener slikt er hørbart, men jeg har ikke sett blindtester som verifiserer det.
Med en 24/196 kan du kjøpe alt av musikk som er kommersielt tilgjengelig på nett uten å måtte desimere den i etterkant. Slikt kan gi fred i sjelen.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ok, jeg sitter å lurer på denne Beresford TC-7510. Den stopper på 24/96, men den er jo latterlig billig da sammenlignet med mye annet...

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Bx skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jurassic skrev:
Huffamei.

Jeg har kjøpt en SB til kona til jul. På tide med litt musikk på kjøkkenet. Jeg har problemer med å nyte lyden i langt dyrere dvd-spillere enn dette. Håper det går an komme seg inn uten å ødelegge coveret. Her lukter det modding lang vei.
Hva skal du gjøre under lokket på den? Det høres vel greiere ut å gjøre som gutta her sier; få tak i en god ekstern dac?

Torsen

Topp Bunn