Hvilke forsterkere ønsker du å se fra Vera Audio?

Hvilke forsterkere ønsker du å se fra Vera Audio?

• Dagens forsterkere i et rimeligere kabinett, men med samme funksjonalitet

Stemmer: 21 28.0%
  • Rimeligere forsterkere med både billigere kabinett og færre funksjoner

Stemmer: 26 34.7%
  • Tilsvarende prisklasse som i dag, men med et annet type design. Liker ikke dagens kabinett

Stemmer: 6 8.0%
  • Andre produkter (spesifiser med tekst)

Stemmer: 19 25.3%
  • Dagens produkter treffer meg egentlig veldig godt

Stemmer: 17 22.7%

• Totalt antall stemmer
    75

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Til dere som vil vurdere å kjøpe et produkt fra Vera Audio, så stiller vi spørsmål hvilke type forsterker som du kunne tenke deg. Om dagens produkter treffer deg eller om du ønsker en forandring som enten går på pris, funksjonalitet, utseendet eller noe annet. Eller kanskje du ønsker et helt annet type produkt.

Finnes ulike svaralternativer i avstemningen eller man kan spesifisere med tekst.

Setter pris på alle tilbakemeldinger! Selv om vi har egne tanker om veien videre, så ønsker vi også å høre hva som ligger på hjerte til potensielle kunder.

Stabelmlys (Medium).jpg

Kommentarer

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Det er kult!
    Det blir da samme aktive løsning som Linn benyttet på det lille Kiko «lifestyle» anlegget de hadde på markedet for noen år siden?
    Man får håpe på en edruelig pris på de kommende høyttalerene også da;?
    Dette må vel nødvendigvis bli en bundle(?)
    Jeg kjenner ikke til hvordan Linn har gjort dette, men regner med det er et låst system. Dette blir ikke det. Selv om det kommer en komplett pakke, så står man også helt fritt til å velge effektforsterkere. Gainen må enten være lik eller så må det kompenseres for med dempeledd eller i DSPen.
    Kommer til å tilby med en høykvalitets DSP, som også fungerer som forforsterker, DAC og kanskje streamer også.

Kan også være åpen for at noen bruker sin egen DSP som f.eks miniDSP Flex, men da trolig på egen risiko i forhold til garanti/reklamasjon.

Vil legge mer til rette for custom løsninger fremfor noe låst og helt proprietært og vil sikkert tilby mulighet til å bestille assistanse til justering i forhold til plassering/rom eller lage egne tonale preset til musikksmaken. Det kan vi gjøre på avstand.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Vi har også begynt å se på en kraftigere effektforsterker og trolig som monoblokk. Vi snakker da om minst 2000W i 2 Ohm, 2500W i 4 Ohm og 1600W i 8 Ohm. Det skulle kunne drive det meste til ekstreme lydnivåer og kombinert med veldig lav forvrengning.

Her hadde det også vært artig med en berøringsskjerm i front som blant annet kan vise effektforbruket i tillegg til å styre ulike funksjoner.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Nå synes jeg det er på tide å dele mer enn et bilde av P4x150 🙂 Detaljer som pris og spesifikasjoner...

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Utfordringer med kabinettkonstruksjonen. Eller rettere sagt leverandøren hvor det unøyaktigheter i produksjonen som lett gir gliper. Resultatet er at man må bruke mye ekstra tid på sammensetningen av kabinettet for å unngå det, noe som åpenbart ikke er ideelt i forhold til et kommersielt produkt. Og i motsetning til enkelte andre merker, så ønsker ikke vi å levere et kabinett med gliper eller dårlig formfaktor.

Her er et par bilder av prototypen:
    Front (Liten).png
    Rear(Liten).png

Så vi har derfor begynt å redesigne kabinettet og ser etter andre leverandører.

Vi vil nok ha to stk protoer med tilsvarende kabinett ovenfor som kan selges om noen uker om noen er interessert. Det er ingenting gale med de, bortsett fra det bare er gått mye tid på å få en god formfaktor.

På høyttalerfronten så er det primært det at DSPer vi venter på ikke har kommet enda som forsinker prosessen for første lansering.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.987
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stemte "andre produkter" fordi det hadde vært kult med en effektforsterker med digital inn.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Jeg stemte "andre produkter" fordi det hadde vært kult med en effektforsterker med digital inn.
    Tenker du da på en digital forsterker? En klasse D forsterker er analog som f.eks klasse A og AB, slik at digitalt inn her har ikke noe for seg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.987
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nei, tenker på en forsterker med innebygd DAC. Eventuelt en PWM-løsning eller noe sånt. Hadde vært praktisk å kunne bruke digital pre.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.987
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på hvor god idé det egentlig er. Men det er jo det jeg ville kjøpt hvis jeg skulle kjøpt en Vera, tenker jeg.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nei, tenker på en forsterker med innebygd DAC. Eventuelt en PWM-løsning eller noe sånt. Hadde vært praktisk å kunne bruke digital pre.
    Noe ala denne du har i tankene?

Beklager OT

• Liker
    Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg ser at mange går for enklere og billigere utgaver.
    Jeg ønsker meg egentlig komprosmissløse monoblokker på minst 1200W/8Ohm med SpeakOn terminaler, godt skjermet strømforsyning i separat kabinett (litt slik ASR gjør det med doble trafoer for hver kanal og enorm kapasitet på ladelytter, faktisk 1.385.520 uF pr kanal), muligheter for å løfte jord på XLR-innganger som kan være greit i visse sammenhenger, samt like bra gainkontroll som eksisterende Vera selvsagt. Helst med vifte og auto ON/OFF. Batteridrift på inputbufferet antar jeg gjengen vil synes er idiotisk men men, jeg hadde kjøpt det og. I enda litt mer forseggjorte kabinetter for det vil ta plass i stua og jeg er litt jålete. En skikkelig Vera statement forsterker som en gang for alle viser sin klasse (A++). Tror det er det jeg må ha før jeg blir overbevist om at det er greit å si farvel til min bling-bling ASR Emitter II Excl... 😁 😍

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Liker å spille høyt i store rom du :cool: Eller er det best med uendeligheten uansett.. (bare volumkontrollen er god nok?)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Begynner å nærme oss ny serie med forsterkere fra Vera Audio. Vi har endret kabinettet til noe rimeligere, men fremdeles lagt vekt på svært god kjøling. Så her er det ikke snakk om enkle platekabinetter som mange bruker til klasse D i dag. Her blir det solide kjøleribber med riktig montering av modul og PSU. Vi bygger forsterkere for at de skal vare lenge og også klasse D trenger god kjøling for det.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Designet av den nye serien startet med et ganske klassisk utseendet.
    Her her med en 4-kanals forsterker.

VA P4x150_1525657591533918 (Medium).jpeg

IMG20240219213426 (Medium).jpg

IMG20240220095952 (Medium).jpg

IMG20240220100531 (Medium).jpg

Selv om dette fungerer bra, så opplevde jeg det ikke så spesielt helhetlig ut med med topplaten som stopper ved ribbene og man får en høydeforskjell her.

Så i det oppdaterte designet så lot vi topplaten gå over kjøleribbene. Bilder følger i neste innlegg.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Det er liten høydeforskjell i fronten på den første protoen med det nye designet, uansett ser man forskjellen.
    IMG20240928095047 (Medium).jpg

IMG20240928095613 (Medium).jpg

Opplever at dette gir et mer helhetlig utseendet uten oppbrytning i designet. Tror også det kan komme enda bedre til uttrykk i tilsvarende kabinett som er lavere.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Fikk litt DP-vibber av de kjøleribbene! Husker Leif Ernstsen forklarte fordelen med slike korte finner med sinus-form. Han trengte kjølefinner som ikke bare var effektive, men raske. Han sa at rask kjøling gav målbart mindre forvrengning ved hard belastning og pulser i musikken. Siden hans transistorer satt på motsatt side («vegg i vegg») fikk transistorene raskere kjøling, fordi avstanden til kjølingen ble kort. Sinusformen fordoblet overflaten og kjøleeffekten. Dessuten var hans finner i aluminium, som er en god (rask) varmeleder.

Dette i motsetning til disse lange «godzilla» aktige finnene, laget av simple stålplater, som stakk langt ut på hver side av amerikanske forsterkere i sin tid. De så tøffe ut, var billige, og de hadde kanskje bra kjøleeffekt på papiret i kraft av sin store overflate, men altså veldig «treg» kjøling.

PS: Vet ikke om dette er overførbart til Klasse D konstruksjoner.

PS PS: Å legge lokk over finnene, blokkere luftstrømmen betydelig. Varm luft stiger som kjent. Når åpningen i overkant (varm luft ut) har større areal enn i underkant (kald luft inn) oppstår denne konveksjonseffekten. Du får en
    gratis vifteeffekt som suger varmen vekk. Med lokk over, risikerer du det motsatte.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Fikk litt DP-vibber av de kjøleribbene! Husker Leif Ernstsen forklarte fordelen med slike korte finner med sinus-form. Han trengte kjølefinner som ikke bare var effektive, men raske. Han sa at rask kjøling gav målbart mindre forvrengning ved hard belastning og pulser i musikken. Siden hans transistorer satt på motsatt side («vegg i vegg») fikk transistorene raskere kjøling, fordi avstanden til kjølingen ble kort. Sinusformen fordoblet overflaten og kjøleeffekten. Dessuten var hans finner i aluminium, som er en god (rask) varmeleder.

Dette i motsetning til disse lange «godzilla» aktige finnene, laget av simple stålplater, som stakk langt ut på hver side av amerikanske forsterkere i sin tid. De så tøffe ut, var billige, og de hadde kanskje bra kjøleeffekt på papiret i kraft av sin store overflate, men altså veldig «treg» kjøling.

PS: Vet ikke om dette er overførbart til Klasse D konstruksjoner.
    God kjøling og mindre varmeopphetning holder i alle fall lavere forvrengning med klasse D forsterkere. De med dårlig kjøling måler derfor best ved oppstart.
    PS PS: Å legge lokk over finnene, blokkere luftstrømmen betydelig. Varm luft stiger som kjent. Når åpningen i overkant (varm luft ut) har større areal enn i underkant (kald luft inn) oppstår denne konveksjonseffekten. Du får en
    gratis vifteeffekt som suger varmen vekk. Med lokk over, risikerer du det motsatte.
    Denne forsterkeren som er 4-kanals med 4 x 150W i 8 Ohm og 4 x 250W i 4 Ohm har egentlig overkill kjøling. Holder seg ekstremt kjølig. Samme design kan også takle større moduler.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Armand har utviklet et XLR kort med RF filtrering og ESD beskyttelse.
    ESD og XLR kort (Medium).jpg

Så er det et triggerkort og forsterkeren har også klippeindikator. Ved klipping med høyere THD forvrengning, vil LED lyset i front blinke rødt.
    trigger (Medium).jpg

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    I tillegg til høyttalerterminaler som tar både spade, banan og opp til 6mm2 avisolert kabel, så er det speakon. Her med bilde det gamle designet uten topplokk over kjøleribber.
    IMG20240219213448 (Medium).jpg

Rent teknisk er speakon den beste tilkoblingen man kan ha til tross for det er lite brukt til hjemme hifi. Det gir alltid en solid tilkobling. Ser man på forvrengingsmålinger, så kan f.eks forvrengningen variere etter hvilke grep man klare å oppnå med koblingen til høyttalerterminalen. Den variasjoner foregår ikke med speakon.

Så drømmer du om Mundorf eller andre dyre høyttalerterminaler med f.eks rhodium, så vit at speakon er det aller beste. Derfor har vi også valgt speakon til de kommende aktive høyttalerne. Og det er åpenbart med praktisk når det går flere ledere med en aktiv delt løsning.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Av ren nysgjerrighet. Hvorfor skulle speakon være bedre? Rent praktisk er det jo😀

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha syslet litt med speakon og monterte det selv så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal ha noe annet egentlig...
    Med på det😀 Speakon er supert. Men jeg sliter med å skjønne at det skulle låte bedre. Like bra er jeg helt med på😀

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Rent teknisk er speakon den beste tilkoblingen man kan ha til tross for det er lite brukt til hjemme hifi. Det gir alltid en solid tilkobling. Ser man på forvrengingsmålinger, så kan f.eks forvrengningen variere etter hvilke grep man klare å oppnå med koblingen til høyttalerterminalen. Den variasjoner foregår ikke med speakon.
    Dette er jo veldig interessant. Speakon er bra. Ernstsen brukte det på sine PA-modeller, bl.a.
    Ellers fremhevet han Mundorf sine skrukoblinger i massiv kobber, hvor man kan skru så hardt til at det blir en gasstett kobling mellom kabelskoen og terminalen. (Mange skrukoblinger er desverre glatte, så man får ikke godt nok fingergrep/moment).

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Med på det😀 Speakon er supert. Men jeg sliter med å skjønne at det skulle låte bedre. Like bra er jeg helt med på😀
    Nå skriver TS at:
    Ser man på forvrengingsmålinger, så kan f.eks forvrengningen variere etter hvilke grep man klare å oppnå med koblingen til høyttalerterminalen. Den variasjoner foregår ikke med speakon.
    Dvs. at vi er garantert "best mulig" tilkobling uansett med speakon men at forvrengning kan variere med vanlig HT koblinger.

Personlig valgte jeg speakon grunnet pris og praktikalitet, og også minimere muligheten for kortslutning mellom terminalene (gjennom mange tiår har ikke det skjedd uansett riktignok ;) )

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Det er veldig lite gods i kontakten, og det sørger for en 100% kontaktflate som ikke gir variasjoner.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig lite gods i kontakten, og det sørger for en 100% kontaktflate som ikke gir variasjoner.
    Godt poeng, men en må kanskje ikke glemme kontakte mellom kabel og speakon og. Der er det vel ofte en kabelsko. Ikke misforstå, jeg synes speakon er supert. Burde vært på alle forsterkere og høyttalere.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Det er av mer teknisk og målemessig art. Når man måler en forsterker, så kobler man seg til høyttalerutgangene. Grepet man får har da innvirkning på målingene. Vi så det f.eks på Vera Audio P400/1000 som ble målt av ASR og SINAD ble 3 dB lavere på den ene kanalen.
    Vera Audio P400 1000 Measurement Stereo Power Amplifier.png

Forskjellen på 3 dB skyldes ikke forsterkeren, men grepet Amir fikk. Aller først fikk kan forresten svært lavt tall. Vi ba han derfor måle på nytt, men det gadd han ikke da den var pakket ned. Slike målemessige variasjoner skjer ikke med Speakon.

Lydmessig skal det ikke ha noe og si i det hele tatt så sant det er bra koblet til. Noe man f.eks kan oppnå med avisolerte kabler som skrus godt til.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei, er dette en balansert konstruksjon siden det «kun» er XLR-innganger? Eller det det mest ift tiltenkt bruk av utstyr? Man trenger vel 8 kanaler for å lage en balansert 4-kanals hvis jeg ikke er på jordet.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Hei, er dette en balansert konstruksjon siden det «kun» er XLR-innganger? Eller det det mest ift tiltenkt bruk av utstyr? Man trenger vel 8 kanaler for å lage en balansert 4-kanals hvis jeg ikke er på jordet.
    Det er et differensielt design eller "balansert" ja.

Fire XLR innganger til 4-kanaler.

IMG20240219213448 (Medium).jpg

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Når det gjelder lansering av 4-kanaleren, så har vi holdt den tilbake. For det første er ikke Coherence 12 høyttaleren klar enda. For flere en slik forsterker kanskje mest aktuelt med den. For det andre er vi noe usikker på interessen for en 4-kanals effektforsterker i denne prisklassen. Og her kunne det gjerne vært greit med noe tilbakemelding.

Har hatt to stk protoer på brukten en stund til godt rabattert pris, men interessen har vært laber. Og vi er selvsagt fulgt klar over at det finnes rimeligere forsterkere med de samme modulene, men vi klarer ikke å matche prisen til noen som ikke legger vekt på god kjøling og til dels byggekvalitet (typisk gliper mellom platene).

Et billig platekabinett uten kjøleribber er selvsagt mye rimeligere å produsere. I tillegg har vi lagt litt ekstra flid med RF filtrering og ESD beskyttelse. Slikt koster mer og i Norge operer vi i praksis med 5 år garanti mot gjerne 1 eller 2 i utlandet.

Uansett, så er designet for flere modeller nå satt. Forskjellen blir innmat, dimensjon på kabinettet og noe på funksjoner. Dagens effektforsterkere som er frest ut i en hel blokk vil nok trolig gå ut av produksjon. De kabinettene kostet mye før og enda mer i dag. Vi tenker det er viktig å få prisen ned.

Under er en prototype av en monoblokk med det samme nye kabinettdesign. Kontaktene vil bli flush montert til slutt.
    VA M1600_inside (Medium).jpg

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Det er fint å se at nye produkter lanseres med profesjonell utførelse,
    men så gjenstår det å se om de Audiofile er klare for slike løsninger
    som er både praktiske og billige uten å påvirke lydbildet..... :unsure:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

lydogakustikk
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.474
Link til alle artikler
47
lydogakustikk sine annonser
Bransjenyheter
Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

• 164
Ønsker å presentere høyttaleren Vera Audio Coherence 12 og dele tanker bak designet. Høyttaleren nærmer seg ferdigutviklet og målet er å lansere den innen sommer/høst. Et bilde under av...
Fortsett
Bransjenyheter
Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

• 30
Som det ble nevnt i en annen nyhet, så vil flere av produktene fra RPG ikke bli tilgjengelig lenger for private snart. Link...
Fortsett
Bransjenyheter
Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

• 0
Det skjer endringer med RPG som gjør at mange av produktene fremover vil kun selges i høyt antall og prisene vil også stige. Man vil rette seg mot pro-markedet. Har du hatt planer om å bestille...
Fortsett
Bransjenyheter
Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

• 1
Har en kunde i Oslo som vurderer å bestille en del RPG produkter og vil i den forbindelse undersøke om flere i området vil være med på denne bestillingen. Pallefraktkostnaden fordeles da på flere...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

• 3
Vi selger en del produkter nå med meget god rabatt. I utgangspunktet produkter som må hentes i Bergen, da frakt blir fort kostbart med disse størrelsene. Med tanke på at man vanligvis betaler...
Fortsett
Bransjenyheter
Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

• 40
Vi har laget et dokument med en del info om designet og tekniske løsninger av Vera Audio P400/1000 effektforsterkeren. Kun på engelsk vel og merke. Dokumentet kan sees eller lastes ned her...
Fortsett
Topp Bunn