Hvilke høyttalere?

K

Kaarelars

Gjest
.
Monitor Audio får aldri gode omtaler i HF Choice, det har de aldri fått. Imidlertid har de nye RS6 fått stående ovasjoner i det meste av annen presse, inkl Stereophile, som mente at dette var nært det største høyttalervarp på markedet.

Mvh Vidar P
Flere av skribentene i Hifi-Choice er tidligere flat-earthere (med unntak av Alvin Golddust). Stereophile er jo round-earth så det holder (med unntak Art Dudley). Dette forklarer alt Vidar P ;D
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Men hva synes dere om Audiovector Mi3? Er det ugunstig å kjøpe billigste modell i en serie?

heisann

som tidligere eier av m3 sign nevner jeg i det små at jeg aldri kommer til å anbefale denne ht for noen. prøvde den i 4-5 rom i huset og parret den med div dp-forsterkeri,sat,krell,sunfire samt en rimeligere rotel. intenting funket. lytteinntrykkene samstemte med de jeg fikk da jeg hørte avantgarde(?) modellen med hissig hegel-forsterkeri. ingen god ht; eneste positive i mine ører er dens egenskaper til å spille forholdsvis høyt sammenliknet med tilsvarende priset ht.

ser det er en kar som selger ap padua til en "overkommelig" pris. du kunne jo evt tatt en tur på ohc og hørt på disse.

christian
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Utrolig hvor mye følelser det ligger i høyttalere!
En høyttaler kan høres diametralt forskjellig ut på demorommet og hjemme. At noen sier at de "aldri har hatt problemer med å høre klangbalansen på en høyttaler i et demorom", kan selvfølgelig stemme. Du hører det du hører! Det er ikke problemer å høre lyd og klang i et demorom. Men det er ikke dermed sagt at den samme klangen vil oppstå hjemme hos deg selv! Og akkurat det er poenget her. Du kan IKKE bedømme hvordan en høyttaler vil høres ut hjemme utfra lytting i demorom. I så fall skulle jeg slakte flere høyt rangerte modeller fra både Sonus Faber, Audio Pro, Patos, Audiovector, System Audio, Elac, Audio Physics, Quad, Tannoy, B&W, Dali med flere. De har alle spilt dårlig i demooppsett, oftest i nakne og umøblerte demorom med teppegulv, høyttalerne stående 5 meter ut fra bakvegg og lytteposisjonen midt på gulvet i en liten knallhard sofa eller stol... Dette ligner ikke mye på ei vanli stue, nei...

Den eneste løsningen er å ta høyttalerne med seg hjem, sette de opp med eget utstyr og egen musikk, og lytte på normalt lyttenivå i egen heim...

men man får uansett et lite inntrykk av hvordan ht låter mener nå jeg. låter det fullstendig ræva (som linn-oppsettet på horten-messa) skal det mye til før jeg vurderer utstyret ved en senere anledning.

christian
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Billigste modell i en serie gir ofte mest for pengene. Årsak: Produsentene" overdriver" forskjellene i prissettingen. Dette gjelder ikke audio spesielt, men er en forholdsvis generisk framgangsmåte innen salg og markedsføring.

Audiovector: Jeg har hørt signaturmodellen i flere oppsett med tildels svært habil elektronikk, og jeg har aldri vært komfortabel med lydbildet. Disse høyttalerne er ikke nøytrale. Det er for lite trykk i mellomtonen. Og man skal være dyktig/heldig med elektronikk og høyttalerplassering for å tone ned en klar tendens til bassresonnans.

De fungerer greit nok på "audiofil" blues og annen rolig musikk med små besetninger og lite "støy" i lydbildet. På mere kompliserte lydbilder har de viktigste mellomtonene en tendens til å drukne i bass og diskant.

AV pleier jo å få mye skryt, så nå regner jeg med at det blir liv i tråden ;)
flott oppsummering!

christian
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
En høyttaler kan høres diametralt forskjellig ut på demorommet og hjemme. At noen sier at de "aldri har hatt problemer med å høre klangbalansen på en høyttaler i et demorom", kan selvfølgelig stemme. Du hører det du hører! Det er ikke problemer å høre lyd og klang i et demorom. Men det er ikke dermed sagt at den samme klangen vil oppstå hjemme hos deg selv! Og akkurat det er poenget her. Du kan IKKE bedømme hvordan en høyttaler vil høres ut hjemme utfra lytting i demorom. I så fall skulle jeg slakte flere høyt rangerte modeller fra både Sonus Faber, Audio Pro, Patos, Audiovector, System Audio, Elac, Audio Physics, Quad, Tannoy, B&W, Dali med flere. De har alle spilt dårlig i demooppsett, oftest i nakne og umøblerte demorom med teppegulv, høyttalerne stående 5 meter ut fra bakvegg og lytteposisjonen midt på gulvet i en liten knallhard sofa eller stol... Dette ligner ikke mye på ei vanli stue, nei...

Den eneste løsningen er å ta høyttalerne med seg hjem, sette de opp med eget utstyr og egen musikk, og lytte på normalt lyttenivå i egen heim...
Er så enig så enig. Ikke lenge siden jeg kom over en liten høyttaler som spillte helt fantastisk hjemme hos en bekjent. Forlangte å låne de med hjem, koblet de opp, og fikk sjokk. De var jo totalt forandret. Hjemme hos ham låt de utrolig bra. Varme og snert i massevis. Hos meg ble de grusomt skrikende i mellomtonen, og dypbassen var sporløst forsvunnet. Hadde ikke disse vært lånt, men kjøpt, så hadde jeg begyndt å gråte.
 
A

Antonx

Gjest
Takker for svar igjen. Ja det beste er å låne høyttalere hjem, men jeg tror ikke jeg tar meg bryet(har ikke bil). dessuten kommer jeg ikke til å bo på samme sted lenge til.

Mine beste valg til Marantzene (er vel ikke suverent bra men, en av de beste i klassen så vidt jeg forstår):

Dali Ikon 6 eller Monitor Audio?
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hvem vet..De er vel like gode, men har litt forskjellig klang. Så du må nok bare prøve.. Begge er musikalske, men er nok litt tynne i klangen og diskantfokusert, noe som er populært i England og engelsk hi-fi presse. Patos har en tendens til å ha nærmest motsatt lyd av dette, nemlig varm, fyldig og litt mørk kroppslig klang, selv om jeg ofte har hatt motsatt opplevelse i demorom. Hjemme har Patos lyden vunnet fram som den stort sett skal:)

Hva som er best lyd, er veldig subjektivt...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klarer ikke helt å se at MA skal ha så "tynn" og diskantfokusert klang; med mindre man mismatcher totalt med utstyr og rom.
Når de gulvstående Silver og RS-serien har fått kritikk så har det helst vært omvendt; en litt vel overivrig mellombass som i enkelte rom kan tykne til litt og gi en overfyldig klang.
Forresten så har ikke hverken stativerne i S/RS-seriene eller de gulvstående Gold-modellene sammen tendens.

Mvh Vidar P
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Monitor audio RS har jeg veldig troen på faktisk. Ganske pene er de også.
 
A

Antonx

Gjest
Ja da har jeg tatt første runde på by´n. Hørte først på Audiovector Mi3 og må si jeg ble skuffet. Tam og tilbakelendt. Hvor var mellomtonen? Hvorfor skryter foll av den?
Så fikk jeg høre System Audio SA1750 på samme elektronikk(Marantz/Primare). Og da kom smilet tilbake. Det var som et slør ble fjernet. Strammere bass også. De låt veldig bra.

Deretter gikk turen til HiFi klubben og Dali Ikon6. Slappe selgere forresten, vil de ikke selge? Syntes Dalien spilte bra men den hadde en litt spessiell varm klang som jeg ikke likte. Jeg tenke det var noe med Thule og jeg jeg fikk høre dem med en dyr nøytral forsterker. Da låt det bedre med med den samme klangen.
Fikk også høre B&W 705. Da kom vokalen bedre frem. Veldig detaljrik. Men savnet basstrykket for mye og gulvmodellene er for dyre for meg.

Dermed er AV helt klart lagt vekk. Også Dali er jeg redd. Og B&W.
System Audio´ene likte jeg godt. Litt dyre dog. 12.000,-.
Er spent på Monitor Audio. Andre alternativer?
har dere samme oppfattning som meg eller skiller jeg meg ut?(jeg er ikke erfaren lytter).
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja da har jeg tatt første runde på by´n. Hørte først på Audiovector Mi3 og må si jeg ble skuffet. Tam og tilbakelendt. Hvor var mellomtonen? Hvorfor skryter foll av den?
Så fikk jeg høre System Audio SA1750 på samme elektronikk(Marantz/Primare). Og da kom smilet tilbake. Det var som et slør ble fjernet. Strammere bass også. De låt veldig bra.

AKKURAT DET SAMME SOM JEG HØRTE, SYNES HELLER IKKE AT A.V LÅT NOE SPESIELT.
LIKER VELDIG GODT SPILLESTILEN TIL SA 1750, ENDTE OPP MED DE. (mine heter 10, er en jubileumsmodell for HFCK til 6000 kroner som ble lagd i 120 eksemplarer)

.

Dermed er AV helt klart lagt vekk. Også Dali er jeg redd. Og B&W.
System Audio´ene likte jeg godt. Litt dyre dog. 12.000,-.
Er spent på Monitor Audio. Andre alternativer?
har dere samme oppfattning som meg eller skiller jeg meg ut?(jeg er ikke erfaren lytter).

ER IKKE SÅ ERFAREN JEG HELLER, MEN SAMME FØLELSE FOR B&W FIKK JEG OGSÅ, MANGLER STRAMHET I BASS, MEN MELLOMTONEN HAR DE!

THULE SIN 150 WATTER HADDE VERT GØY Å HØRT SAMMEN MED SA 1750. PRØV BRUKTBØRSEN!

Og forresten: Hifiklubben mangler faktisk litt service!
 
S

smog

Gjest
Når jeg kjøpte mine høyttalere gjorde jeg samme runden. Hørte på de samme som du og hadde vel den samme oppfattelsen av hva jeg likte/ikke likte. Ende opp på hifihuset og fikk låne MA GR20 (brukt til 13k) men med full garanti. Leverte ikke de tilbake gitt ;D.
Lykke til med letingen.

Smog
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.397
Ja da har jeg tatt første runde på by´n. Hørte først på Audiovector Mi3 og må si jeg ble skuffet. Tam og tilbakelendt. Hvor var mellomtonen? Hvorfor skryter foll av den?
Så fikk jeg høre System Audio  SA1750 på samme elektronikk(Marantz/Primare). Og da kom smilet tilbake. Det var som et slør ble fjernet. Strammere bass også. De låt veldig bra.

Deretter gikk turen til HiFi klubben og Dali Ikon6. Slappe selgere forresten, vil de ikke selge?  Syntes Dalien spilte bra men den hadde en litt spessiell varm klang som jeg ikke likte. Jeg tenke det var noe med Thule og jeg jeg fikk høre dem med en dyr nøytral forsterker. Da låt det bedre med med den samme klangen.
Fikk også høre B&W 705. Da kom vokalen bedre frem. Veldig detaljrik. Men savnet basstrykket for mye og gulvmodellene er for dyre for meg.

Dermed er AV helt klart lagt vekk. Også Dali er jeg redd. Og B&W.
System Audio´ene likte jeg godt. Litt dyre dog. 12.000,-.
Er spent på Monitor Audio. Andre alternativer?
har dere samme oppfattning som meg eller skiller jeg meg ut?(jeg er ikke erfaren lytter).
Din opplevelse av System Audio og Audiovector stemmer 100% med mitt inntrykk.

Hvis du synes SA 1750 er for dyr bør du høre på den rimeligere SA 1550. Den har kanskje ikke samme oppløsning som 1750, men er sydd over samme lesten.
Den har det trykket i mellomtonen som skal til for å spille musikk. Jeg var byen rundt etter gulvstående høyttalere under 10k for et par år siden og endte opp med denne. Synes vel ikke det var noen andre i prisklassen som var i nærheten av å matche denne.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Her kan du være sterk i troen thomand, for du har helt rett :)
Monitor audio RS har jeg veldig troen på faktisk. Ganske pene er de også.
 
Topp Bunn