Hvilke hodetelefoner?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
[...]
Hi-Fi klubben har du også, ikke så langt fra Stereofil (Denon D5/7000).
Denon AH-D7000 er riktig fin med en egnet hodetelefonforsterker (det er forskjell fordi matchingen mellom hodetelefoner og hodetelefonforsterkere kan gå ganske galt). Den er meget fin til langtids(kose/nyte)lytting. Antagelig mindre egnet til feilfinning og visse typer analyse.

Jeg har lest en del om også andre japanske "woodies" og sitter igjen med et inntrykk av at Denon AH-D7000 i hvert fall er en av de mest nøytrale innen denne gruppen, godt mulig den mest nøytrale.

Det er allikevel ikke sikkert at Denon AH-D7000, enn si Denon AH-D5000, vil tilfredsstille trådstarters krav til nøytralitet.

Det er langt fra alle av Hi-Fi klubbens butikker som har Denon AH-D7000 inne for demo, og kanskje heller ikke Denon AH-D5000. Jeg tror dessverre at alle(?) Hi-Fi klubbens butikker mangler en hodetelefonforsterker som yter disse hodetelefonene rettferdighet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
[...]
Jeg vil slå et slag for en mye rimeligere løsning på hodetelefonfronten; Beyerdynamic T 1. Den er knakende god, IMO. Jeg bruker Lehmannaudio BCL til mitt sett, en forsterker som fungerer svært bra også sammen med AKG K-701, som jeg også bruker mye. Til prisen er sistnevnte, eller rettere sagt etterfølgeren, K-702, et scoop.
[...]
Jeg er enig i at beyerdynamic T 1 er meget bra (se beyerdynamic Tesla-tråden).

AKG K 702 er proutgaven av AKG K 701, ikke etterfølgeren. De ble solgt samtidig og skal være lydmessig like. Det er antagelig mer riktig å betrakte AKG Q 701 som en slags etterfølger av/erstatter for AKG K 701, men det er vel mest snakk om ny "innpakning"(?)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Trompetnerd skrev:
ptb skrev:
Jeg kunne forsåvidt "slengt" ut noen forslag, som det allerede er gjort. Stax´s dyreste modell er bl.a nevnt. Med en pris på over 50K, så er den av de mest kostbare som er å få kjøpt (men "pris ikke tema"). Jeg har hørt på den kombinasjonen - og, selvom den låter veldig bra, så "mangler" også den noe, slik at jeg ikke kunne levd med den som kun eneste alternativ. Jeg vil heller ikke hevde at den er mer "troverdig" enn en del andre alternativer på markedet.

Det jeg vil frem til er at vi egentlig bare kan komme med noen forslag på kvalitativt gode alternativer. "Troverdig" blir litt værre - og vi har ofte en noe ulik mening om det (også) :)

Lydsmak er subjektivt - og vi vektlegger også betydninger ulikt. Ref - hvor varmt er varmt. I overført betydning - hvor mye bass er mye bass osv.

Det ville utvilsomt vært enklere å komme med anbefalinger dersom du hadde angitt hvilke lydpreferanser du har, hvilke type musikk du primært lytter til og hvilket lyttevolum du hovedsaklig lytter med. Og - pris ér et tema, ihvertfall for oss som skal anbefale. Om du mentalt er på max. 5K for en kombinasjon, så blir det feil om vi anbefaler kombinasjoner til 15K - og like gæli motsatt.
Tja, vet ikke om jeg kan svare deg så tydelig på hvilke preferanse jeg har, men kan prøve.

Jeg hører mer levende musikk enn av reprodusert musikk. Så min referanse er virkeligheten mer enn for de fleste. Jeg jobber både som musiker (stort sett akkustisk) og har jobbet som plateprodusent i studio. Jeg ønsker en så nøytral gjengivelse som mulig. Er allergisk for "rund" rørlyd og "elektronisk" diskant. Jeg lytter til mye forskjellig musikk, mest klassisk, men ikke så mye rock.

Lydtrykket jeg lytter med er under øreskadevolum, men liker å ha realistisk volum som å sitte på 15 rad i konsertsalen.

Kommer ikke til å legge mer enn 50K på bordet for et komplett sett, men vil ikke at dere skal skrinlegge noen forslag på grunn av pris. Det finnes brukt også.
Noen allerede nevnte kandidater:
  • STAX SR-009
  • Sennheiser HD 800
  • beyerdynamic T 1

InnerFidelity har nettopp publisert "The Brilliant Sennheiser HD 800".

Se også "Comparing World-Class Headphones" med sammenlignende målinger og omtaler av:
  • HiFiMAN HE-500
  • HiFiMAN HE-6
  • Sennheiser HD 800
  • Audez'e LCD-2
  • Stax SR-007
  • Stax SR-009

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
Anonym skrev:
Et alternativ med et romslig budsjett er å kjøpe 2 hodetelefoner.
Det er mulig å få HD800, T1 og en god hodetelefonforsterker for rundt 20k.
Vel så lystig som å kjøpe ett sett dyrere. Da tror jeg, for å være helt ærlig, at man har to av de aller beste hodetelefonene som er produsert noengang. Selv om det fins dyrere så er de ikke i en klasse forbi disse, iallefall ikke de jeg har hørt og imo.

Uansett må man høre selv først, det er så forskjellig hva man liker. For å ta et usannsynlig eksempel da; jeg liker f.eks Koss PortaPro bedre enn Grado SR325i (mener det faktisk), men ikke fordi de er bedre, men simpelthen bare fordi jeg liker de bedre... noe jeg oppdaget da jeg eide begge, og heller hørte på Koss'ene.
Noe av det fine med hodetelefoner er at man faktisk har både råd og plass til å ha flere gode alternativer.

Et annet alternativ er enten Sennheiser HD 800 eller beyerdynamic T 1 + en annen som skiller seg mer fra disse, f.eks. Denon AH-D7000, Audio-Technica ATH-W1000x, Ultrasone Edition 8, Ultrasone Signature PRO eller kanskje endog Audio-Technica ATH-W3000ANV eller JVC HP-DX1000. De ortodynamiske er også nevnt tidligere i tråden, men de har jeg ikke hørt.

Det kan også være nyttig å ha en god åpen og en god lukket hodetelefon.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
T1 har blitt solgt for under 6k for en liten stund siden men jeg husker ikke hvor, jeg kjøpte mine til fullpris ganske kort tid etter at de kom på markedet.
Pro Lyd 21.02.2012 inkl.mva. (http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Hodetelefoner.aspx):
  • Sennheiser HD 800: "Ta kontakt for pris!"
  • beyerdynamic T 1: 6795,-

Anonym skrev:
Jeg mener ikke så mye om forsterkere, har inntrykk av at forskjellene ikke er så store som enkelte vil ha det til.
Det er forskjell på gode og dårlige kombinasjoner av hodetelefoner og hodetelefonforsterkere. Det er fullt mulig å finne både gode og dårlige kombinasjoner/matcher. Jeg har prøvd begge deler, og bl.a. tenkt "Denne hodetelefonen skal da lyde bedre enn dette".

Les de gode rådene i "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations". Ikke la deg skremme/forvirre av ordene "Measurement Recommendations". Dette er også (enkle, )praktiske råd.

Rein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.04.2011
Antall liker
13
Sted
Oslo
Prolyd gir pris på HD800 på tlf. De er meget konkurransedyktige på både T1 og HD800 (med forbehold, da det er en liten stund siden jeg ringte dem om pris på HD800).

-Rein

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Min praktiske erfaringer med transistor hodetelefonforsterkere sier meg at så lenge hodetelefonforsterkeren ikke blir presset låter det ganske likt uavhengig av forsterker. Av den grunn har jeg heller ikke hatt behov for å lytte til så mange forsterkere. Jeg har også liten forståelse for hvorfor det skal koste >6000 kroner for en bitteliten forsterker.

Jeg har et M-Audio eksternt lydkort og hvis jeg kobler til AKGK701 og drar på med litt volum blir forskjellene store sammenlinget med min Stello eller QED forsterker. Konklusjonen blir allikevel ikke at det er store forskjeller på hodetelefonforsterkere, det er bare M-Audio lydkortet som er dårlig.

Det er ikke lenge siden Nuforce var hot her på sentralen og "lydforbedringen" skyldes sikkert det at den måler så dårlig at den skiller seg ut lydmessig.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
I can imagine... tenke meg att den nye Lynx Hilo Reference, som bl.a Prolyd selger, må være noe som kan fungere utrolig bra som headset "source"/"DAC"/"amp" for nesten den headset saken du kommer til å velge. Utrolig tøff sak!

Eller, og her foreslår jeg noe veldig uvanlig... tenkt oppsett, dac + amp..
Burl audio B2 Bomber dac + SPL Phonitor + Headset, dette blir da ett "justerbart" oppsett!!! Virkelig fikse saker!
Tanken her er att man kan justere seg frem til en lyd man liker,.og således tilpasse lyden til forskjellige headsett, on the fly.
You try that with other gear.... you can't... :)

Så, andre i tråden her har foreslått headset, jeg har ikke noe å tilføre der, man får finne seg noe man liker, og som passer hodet, veldig viktig, som CDWMcInSpots poengterer, om og om igjen, og han har rett!
Så, med overnevnte kombo, kan man justere seg inn "i mål" ( begge nevnte er justerbare i huet og ræva..) med det headsettet man har kjøpt, kompansere lydmessig i mange rettninger!
Den, ække dum!

Burl B2 Bomber dac, veldig uvanlig, ganske ny. Jeg tror den kan være ekstremt vellydene som headset dac!
Burl hæ sier dere? Mjæ... les om den da.. google ivei.
Burl'en har wc in/out bl.a ... her kan man leke seg! Veldig fiks word clock løsning!
Burl B2 Bomber Dac + antelope 10m? Yes please... :-*

Sånn my 2 cents... på en tirsdags aften. Ingen av mine to forslag er "plug&play" ... her må det leses tildels litt i manualene... hehe. ;)

mvh (price no option... tanker om headset muligheter... muligens ikke alles "cup of tea", granted.. :) )

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
NB:
SPL Phonitor har 9 ohm utgangsimpedanse og er derfor kun egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 72 ohm.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Muligens, men AKGk701 med sin 62 ohms last presenterer null problem, etter hva jeg vet.
Tviler ikke på om den klarer å drive også noe under dette, relativt sett... Men man kan sikkert merke seg det du sier, med fordel.

mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.364
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
CDWMcInSpots skrev:
NB:
SPL Phonitor har 9 ohm utgangsimpedanse og er derfor kun egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 72 ohm.
"Kun egnet" er vel kanskje et litt for sterkt uttrykk å bruke - og kan lett missforstås :)
"Best egnet" er vel riktigere å bruke. Man kan, strengt tatt,forledes til å tro at det "ikke" virker.

Alle hodetelefoner fungerer mot alle hodetelefonforsterkere (m/unntak av de som fordrer spesielle forsterkere - Stax mv). Men både imperdansetilpasning og effekttilpasning er viktige rettesnorer for å få det beste ut av både hodetelefonen og/eller forsterkeren. Det jeg har lest om temaet gir inntrykk av å "holde vann".

Om man ligger i grenseland utenfor optimal tilpasning, så er det ikke sikkert at dette er direkte hørbart, eller oppfattes som "feil".
Skifter man til en annen forsteker, innenfor de optimale verdier, så kan også forsterkerens egne karakteristikk og lydsignatur innvirke på om man synes det er bedre, eller ikke.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
NB:
"Kun egnet" er vel kanskje et litt for sterkt uttrykk å bruke - og kan lett missforstås :)
"Best egnet" er vel riktigere å bruke. Man kan, strengt tatt,forledes til å tro at det "ikke" virker.

Alle hodetelefoner fungerer mot alle hodetelefonforsterkere (m/unntak av de som fordrer spesielle forsterkere - Stax mv). Men både imperdansetilpasning og effekttilpasning er viktige rettesnorer for å få det beste ut av både hodetelefonen og/eller forsterkeren. Det jeg har lest om temaet gir inntrykk av å "holde vann".

Om man ligger i grenseland utenfor optimal tilpasning, så er det ikke sikkert at dette er direkte hørbart, eller oppfattes som "feil".
Skifter man til en annen forsteker, innenfor de optimale verdier, så kan også forsterkerens egne karakteristikk og lydsignatur innvirke på om man synes det er bedre, eller ikke.
Mulig jeg misforstår hva du skriver her, men min erfaring med diverse hodetelefoner og forsterkere er at noen forsterkere bla. klipper lettere enn andre alt etter hvilke hodetelefoner en kobler til. I tillegg til å forandre klangsignatur- som du med rette skriver til slutt.

Personlig ville jeg sørge for å ha en forsterker som leverer nok strøm, nærmest uansett hørelurer.
OTL forsterkeren som også står her, spiller nydelig- silke. Men det fordrer hodetelefoner som ikke krever for mye og ikke minst musikkgenre.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
^
Enig i hele ptbs svar #51 (og dermed også Imperials svar #50).

Formuleringen "Kun egnet" kan med fordel erstattes av "Best egnet" eller "Fortrinnsvis".

ptb har helt rett i at nesten alle kombinasjoner gir lyd, men dårlige kombinasjoner kan i verste fall gi meget dårlig lyd og i andre tilfeller (betydelig) dårligere lyd enn enkeltkomponentene (optimalt) kan prestere.

Hvis man holder seg til/innenfor anbefalingene i (f.eks.) "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations", øker man sjansene for å få en vellykket kombinasjon av/match mellom hodetelefon og hodetelefonforsterker.

Etter at jeg skrev svar #49 i går kveld husket jeg på hva bruker MuppetFace har skrevet flere ganger i Head-Fi-tråden "New Flagship from Audio-Technica: ATH-W3000ANV, 50th Anniversary Headphones". Jeg bruker et utdrag fra "post #843" som eksempel (med mine uthevinger), men hun gjentar samme budskap ganske mange ganger, og ofte inkluderer hun vel (naturlig nok) også SPL Auditor.
http://www.head-fi.org/t/575725/new...-50th-anniversary-headphones/840#post_7970178

post #843 of 1700 12/14/11 at 4:40am MuppetFace

[...]
It's kind of funny you sold the SPL Phonitor, because that was going to be my other recommendation. It pairs really well with AT headphones in my opinion.
(Mange av) Audio-Technicas hodetelefoner har (vel) en impedanse rundt 40 ohm(?)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Komfort

Imperial skrev:
[...]
man får finne seg noe man liker, og som passer hodet, veldig viktig, som CDWMcInSpots poengterer, om og om igjen, og han har rett!
[...]
Ja, det er helt korrekt. Det hjelper ikke at lyden er übersublim hvis hodetelefonen er ukomfortabel.

Damene skal visstnok være vant til å lide for skjønnheten, men det er ikke noe stas å lide under musikknytelse. Da blir det faktisk høyst så där med nytelsen. Masochister har dog muligens et noe annet syn på dette.

Hva er komfortabelt nok? Det kommer bl.a. an på hvor sensitiv man er, terskel for ubehag og smerte, hvor lenge man skal benytte hodetelefonen i ett strekk og i løpet av én dag. Det varierer dessuten med dagsformen.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
emotikon skrev:
ptb skrev:
[...]
Men både imperdansetilpasning og effekttilpasning er viktige rettesnorer for å få det beste ut av både hodetelefonen og/eller forsterkeren. Det jeg har lest om temaet gir inntrykk av å "holde vann".
[...]
Mulig jeg misforstår hva du skriver her, men min erfaring med diverse hodetelefoner og forsterkere er at noen forsterkere bla. klipper lettere enn andre alt etter hvilke hodetelefoner en kobler til. I tillegg til å forandre klangsignatur- som du med rette skriver til slutt.

Personlig ville jeg sørge for å ha en forsterker som leverer nok strøm, nærmest uansett hørelurer.
OTL forsterkeren som også står her, spiller nydelig- silke. Men det fordrer hodetelefoner som ikke krever for mye og ikke minst musikkgenre.
Dette avhenger selvsagt av hvilket lyttevolum man liker, men stemmer forøvrig bra.

Dårlig impedansematching kan påvirke frekvensrespons og dermed klangsignatur. Se NwAvGuys "Headphone & Amp Impedance".

CDWMcInSpots skrev:
Hvis man holder seg til/innenfor anbefalingene i (f.eks.) "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations", øker man sjansene for å få en vellykket kombinasjon av/match mellom hodetelefon og hodetelefonforsterker.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.364
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
CDWMcInSpots skrev:
.... nesten alle kombinasjoner gir lyd, men dårlige kombinasjoner kan i verste fall gi meget dårlig lyd og i andre tilfeller (betydelig) dårligere lyd enn enkeltkomponentene (optimalt) kan prestere.

Litt dette jeg ville poengtere :) - sammen med at egen preferanse og lydsignatur/karakteristikkmatching mellom hodetelefon og forsterker kan "tilsidesette" mangel av elektronisk optimal match. Da under forutsetning at elektronisk missmatch ikke er så feil at det utvilsomt lett høres i form av dårlig/veldig dårlig lyd.

Mine egne erfaringer basert på 2 vidt forskjellige forsterkere (Aune X1 DAC og Leben CS 600) tilsier at opplevd lydkvalitet påvirkes av både forsterkerenes lydsignatur, imperdanse-/effektmatching – og ikke minst egen preferanse.

Aune X1 DAC har følgende data:
Utgangsimpedanse: 2ohm
Utganseffekt:
450mW rms@32 Ohm
208mW rms@120 Ohm
100mW rms@300 Ohm
54mW rms@600 Ohm
27mW rms@1000 Ohm

For Leben har jeg ikke andre data enn at utgangsimperdansen er ”høy”, og at rørforsterkere generelt er bra på å levere spenning - noe som passer høy-ohm hodetelefoner. Utgangseffekten har jeg ikke funnet data på.

Mine 3 hodetelefoner er:
Ultrasone Edition 8: 30 ohm
B&W P5: 26 ohm
HD650: 300 ohm

Med HD650 koblet til Aune må volumpot skrus en del høyere opp, enn med Edition 8 tilkoblet, for å få samme lydnivå. Med Leben er det motsatt. Dette underbygger teori om at imperdanse-/effektmatching spiller inn.

Når det gjelder opplevd lydgjengivelse/kvalitet (egen preferanse tatt i betraktning) så foretrekker jeg klart Leben med både HD650 (som i teorien er god match) og Edition 8, selv om Edition 8 i teorien trolig matcher bedre mot Aune.

Jeg klarer ikke å få frem noen indikasjoner på at det er ”mer å hente” ut av Edition 8, enn slik lyden presenteres med Leben. Med HD650 mot Aune, så merker jeg at den er noe mer lukket/tam/ikke like frigjort, som med Leben. Men, allikevel – isolert sett så låter denne kombinasjonen langt fra dårlig.
B&W P5 foretrekker jeg mot Aune, men dette har også med Aune´s signatur og karakteristikk å gjøre. Den balanserer P5´s signatur og karakteristikk bedre enn Leben.

Topp Bunn