Musikk og Hi-Fi Hvilke lydbøker?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.979
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, kjører endel bil og da liker jeg å lytte til lydbøker. Helst krim/spenning etc.

Noen tips?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ikke så veldig konkret men jeg tenkte bare å tipse om at lydbøker er tilgjengelig på streamingtjenesten Wimp og sikkert også Spotify

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.979
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tenkte som nedlasting (mp3) som jeg kopierer til minnekort og tar med i bilen. Men jeg finner/kjøper de jeg vil ha.

Typiske bøker jeg syntes var helt ok å lytte til var Jo Nesbø sine. Og av en eller annen grunn - mannlige? fortellere...

G

Gjestemedlem

Gjest
For norske bøker kan man jo ta turen innom biblioteket. I Bergen har de ganske stort utvalg på hovedbiblioteket i alle fall.

?

Fersking
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
0
Ikke så veldig konkret men jeg tenkte bare å tipse om at lydbøker er tilgjengelig på streamingtjenesten Wimp og sikkert også Spotify
Hvor finner du det på Wimp?

Jeg fant bare noen eventyr og Anne-Cath. Vestly bøker.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I det siste har jeg hørt på Chelsea Cain's bøker. Bra krim/thrillere.

Generelt tips: Kjøp bøkene på originalspråket hvis mulig. Billigere, og så slipper man å irritere seg over det hvis (når) de norske oppleserne ikke har kontroll på uttalen av enkelte ord i bøkene.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Styr unna Camilla Lackberg, Jorunn Thørring, Karin Fossum. Unni Lindell går til nød.
Jan Mehlum er bra, men skriver ganske likt, så ha litt opphold mellom hver.
Tom Kristensen har et voldsomt driv, men kan falle litt gjennom i enkelte partier av boken. Likevel å anbefale.
Harlan Coben litt av det samme med bra driv, men litt irriterende enkle vendinger som skal snu alt i historien.
Fredrik Skagen litt traust norsk krim, men godt skrevet uten de store heltene.
Jo Nesbø skriver bra, men kunne med fordel ha vært litt mindre bestialsk (min mening). I tillegg blir Harry litt vel udødelig. Likevel en av de aller beste, men det er vel opplest og vedtatt.
Knut Faldbakken er solid.
Øystein Wiik jar jeg lest en av - han kunne alle fortellerteknikker - men jeg merket at han brukte dem. Ergo klarte han ikke å få meg inn i historien. Manglet finishen som gjør at du ikke legger merke til forfatteren og hans triks for å få deg til å lese mer, la historien ta en ny veding osv.

Ellers gård et an å krydre litt utenom krimsjangeren, mye bra der også:
Beatles av Lars Saabye Christensen (kan styre meg for mye annet han har skrevet, men denne er veldig bra).
Henrik Langeland - bra hver gang - men verdensmesterne er en av de beste jeg har lest. Ikke så ulik Beatles på en måte (oppvekstroman som også passer godt for oss voksne).
Soofi Oksanen - Utrenskning. Brukte et par CD-er på å like det jeg leste, så ble det veldig bra!
Håkan Nesser er helt OK.
Jan Guillou er veldig bra (er nok en grunn til at han er verdenskjent), jeg har lest fire, er mest glad i Tyvenes Marked og de som omhandler denne svenske politidama. Toppklasse!

Beste innleser?
Ivar Nørve. Han klarer å få det mest trivielle til å låte fantastisk.
Gisken Armand er veldig flink, det samme er Håvard Bakke.

Dette er et lite utvalg som jeg kom på nå. Jeg har hørt på lydbøker i mer enn åtte år (kjører mye), og det er helt fantastisk deilig å cruise avgårde mens man lytter. Samtidig vil du merke at du blir mer kresen på forfattere etter hvert, dersom du ikke allerede er en bokorm.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.979
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo Håvard Bakke har jeg hørt. Veldig bra. Torbjørn Harr likte jeg også. Takk for tips foresten. Ellers er jeg enig i alt du skriver Ambings :)

Gode bøker kan bli ødelagt av dårlige fortellere..
Nils Ole Oftebro hørte jeg engang. Var rimelig "Overdramatisk".. Ca. halvveis i boka ble jeg vant til det...

8

8x12_TOM

Gjest
Apropos lydbøker og hvem som leser. Har dere noen favoritter?
Har begynt på en Mo Hayder bok som leses av Trond Peter Stamsø Munch. Klarer ikke følge med fordi jeg synes han leser veldig lite engasjerende.
Hopper jo fra en av mine favoritter, som er Helge Winther-Larsen.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Ivar Nergaard er super, han er rå på endel bøker, men passer kanskje ikke til alle. Han lager et driv og en spenning og et trykk få andre klarer. Ellers er Gisken Armand flink. Egentlig mange dyktige faktisk, tror lydbokforlagene har strammet litt inn på hvem som leser. Synes kvaliteten har steget.
Helge W. L. er også bra.

D

Desillusjonert

Gjest
Heisan
Er det noen som har lydbøker og vil dele litt på de?

Topp Bunn