Styr unna Camilla Lackberg, Jorunn Thørring, Karin Fossum. Unni Lindell går til nød.
Jan Mehlum er bra, men skriver ganske likt, så ha litt opphold mellom hver.
Tom Kristensen har et voldsomt driv, men kan falle litt gjennom i enkelte partier av boken. Likevel å anbefale.
Harlan Coben litt av det samme med bra driv, men litt irriterende enkle vendinger som skal snu alt i historien.
Fredrik Skagen litt traust norsk krim, men godt skrevet uten de store heltene.
Jo Nesbø skriver bra, men kunne med fordel ha vært litt mindre bestialsk (min mening). I tillegg blir Harry litt vel udødelig. Likevel en av de aller beste, men det er vel opplest og vedtatt.
Knut Faldbakken er solid.
Øystein Wiik jar jeg lest en av - han kunne alle fortellerteknikker - men jeg merket at han brukte dem. Ergo klarte han ikke å få meg inn i historien. Manglet finishen som gjør at du ikke legger merke til forfatteren og hans triks for å få deg til å lese mer, la historien ta en ny veding osv.
Ellers gård et an å krydre litt utenom krimsjangeren, mye bra der også:
Beatles av Lars Saabye Christensen (kan styre meg for mye annet han har skrevet, men denne er veldig bra).
Henrik Langeland - bra hver gang - men verdensmesterne er en av de beste jeg har lest. Ikke så ulik Beatles på en måte (oppvekstroman som også passer godt for oss voksne).
Soofi Oksanen - Utrenskning. Brukte et par CD-er på å like det jeg leste, så ble det veldig bra!
Håkan Nesser er helt OK.
Jan Guillou er veldig bra (er nok en grunn til at han er verdenskjent), jeg har lest fire, er mest glad i Tyvenes Marked og de som omhandler denne svenske politidama. Toppklasse!
Beste innleser?
Ivar Nørve. Han klarer å få det mest trivielle til å låte fantastisk.
Gisken Armand er veldig flink, det samme er Håvard Bakke.
Dette er et lite utvalg som jeg kom på nå. Jeg har hørt på lydbøker i mer enn åtte år (kjører mye), og det er helt fantastisk deilig å cruise avgårde mens man lytter. Samtidig vil du merke at du blir mer kresen på forfattere etter hvert, dersom du ikke allerede er en bokorm.