Hvilke merker er overpriset?

O

omholt

Gjest
Da må jeg nesten følge med denne tråden som en konsekvens av den andre (hvilke merker gir mye for pengene?)
Hvilke merker/produkter synes du er overpriset?

Vi kan gjerne se bort ifra kabler og tweak (da alle vet at disse er overpriset), og holde oss først og fremst til høyttalere og elektronikk.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Krell skiller seg ut, etter min mening.

Generelt vil jeg si at alle varer som det vanligvis gis store rabatter på, er overpriset (d.v.s. veldig mye).

Nordost, samt mange andre kabelmerker.

Listen kan bli lang etter hvert.

Mvh.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
er ikke nesten alt overpriset. jeg synes ihvertfall det er svært underlig at disse produktene skal koste slike vanvittige summer.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Ingen merker er egentlig overpriset.
Men... Vi har jo svanemerket for de miljøbevisste.

Kanskje vi skulle ha ett "overpriset" merke for noen ting mener du?

Jeg tro vi heller kan si det slik:

Noen kjøpere er egentlig ikke istand til å skjønne at de eventuellt ikke har råd til det de har lyst på - merket...

Har du merket dette?

;)

mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.806
Antall liker
21.639
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
merkelig...
 
K

knutinh

Gjest
Hva mener du med overpriset?

1 At differansen mellom utsalgspris og råvarer er for stor?

2 At lokal forhandler/importør legger på for mye relativt amerikansk pris?

3 At forholdet mellom utsalgspris og ytelse er dårlig?

Hva er ytelse i så fall?

-k
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.806
Antall liker
21.639
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Går du med tanker om Ear 868 nå om dagen Joaquin?

edit: mja så nå at det var integrert i tankenen ja.
nei, jeg leter etter en v20.
vil helst ha en integrert amp, men dersom jeg ikke finner en v20, så må jeg vurdere pre/power.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.369
Antall liker
6.766
Squeezebox.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.636
Personlig synes jeg ikke Proac i det lavere spekteret av prisstigen presterer særlig godt.

IMHOMO ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
B&O, Nordost, og endel Linn-greier er åpenbare kandidater til denne lista, spør du meg...
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Kærwin vega? ;D
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Et blikk på ulike link-samlinger over tyngre hifi-produsenter viser et helt sinnsykt antall merker. Beveger man seg litt opp i forhold til de større mellomklassemerkene kommer man inn i et farvann som er rimelig uoversiktlig. Generelt risikere en stakkars entusiast å betale idiotisk mye for at veldig mange esentriske mennesker skal få lov til å jobbe paralelt med svært sammenfallende utviklingsarbeid. Dersom man ser på dyr hifi som brukskunst, så er vel det greit. Ser man hifikjøpet sitt som støtte til vernede bedrifter er det vel også greit (enkelte merker nærmer seg vel den kategorien?) For noen gir det økt eierglede å betale mye. Spørsmålet er hva man betaler for?
Min kjøreregel vr. pris blir vel omtrent slik: Et produkt er overpriset når det koster like mye eller mer enn etablerte referanseprodukter uten:
- å være resultat av spesielt ressursintensiv utvikling eller inovasjon
- å ha helt spesielle håndtverksmessige kvaliteter
- å tangere eller overgå ytelsesnivået man kan forvente i en bestemt prisklasse.

I mellomklassen og lavere er konkuransen så hard at man etter hvert kan forvente seg mye. Desto høyere man kommer opp i pris, desto mer mener jeg man betaler til opprettholdelsen av småkongedømmer og generell sysselsettning for flinke men dyre folk?

Undrende
Sniff
 
O

omholt

Gjest
Hva mener du med overpriset?

1 At differansen mellom utsalgspris og råvarer er for stor?

2 At lokal forhandler/importør legger på for mye relativt amerikansk pris?

3 At forholdet mellom utsalgspris og ytelse er dårlig?

Hva er ytelse i så fall?

-k
Nummer 3. At lydkvaliteten ikke står i sammenheng med prisen i forhold til andre produkter. Vi kan gjerne se bort ifra kabler og tweak. Tenket først og fremst på høyttalere og elektronikk.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Kærwin vega?  ;D
Jeg syns ikke CV er så veldig overpriset, ser man på lydkvaliteten så ja, men når det gjelder effekt-tålelighet så er de faktisk ganske rimelige i forhold til PA utstyr, syns PA er det nærmeste å sammenlikne med når det er snakk om høyttalere i hørselsskade kategorien (enten man ønsker å pådra seg eller har skader som gjør at kriteriet kvalitet bortfaller :p )

Bose, søppel til høy pris.
Bose var faktisk det første jeg tenkte når jeg leste hovedinnlegget. De er sinnsvakt høyt priset i forhold til ytelse og kvalitet, man får jo "lifestyle" anlegg til 10% av prisen men med 90% av kvaliteten som vi finner hos bose.
Men det føyer seg jo pent inn i rekken av amerikanske merker som dobler prisen bare fordi de har tatt turen over atlanteren, jeg har selv lexicon (kjøpt brukt fra england) og jeg ble mildt sagt sjokkert over prisene som den norske forhandleren opererer med :eek: Skulle tro han betalte veiledende amerikansk pris for deretter å legge på frakt og sin egen avanse, men faktum er vel at han betaler mindre for varene enn det forbrukerene i USA gjør så fortjenesten pr salg begynner vel å nærme seg 50%

Et annet merke jeg syns er overpriset er Denon, eller kanskje de bare er oppskrytt? ::)

A
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
1 At differansen mellom utsalgspris og råvarer er for stor?
-k
Det er jo ikke akkurat bare å gå å kjøpe seg 1kg aluminum, 10kg jern, 1kg stål og 3kg assortert plastikk for så å sette sammen dette til en forsterker ;D
Mye av kostnadene ligger jo i behandligen av råstoffene.

Men jeg antar at du tenkte på komponenter som kjøpes fra 3.part igjen? Sånn sett så kan det være veldig store differanser, mange dyre produkter som ikke inneholder deler som er spesielt dyre i seg selv.

A
 
O

omholt

Gjest
Jeg synes System Audio virker å gi lite godlyd for pengene. Har ikke hørt så mange modeller, men har fått det inntrykket. De kombinerer bra design med grei lydkvalitet, men mener det finnes andre høyttalere i samme prisklasse som låter klart bedre.
Hørte på System Audio SA Ranger som ligger i 20k klassen og de skuffet stort. De var lettplasserte, men hadde middels mellomtone og diskant og manglet dybbass.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg ønsker meg et par Avantgarde Trio med fire basshorn. Pris ca 600.000,-. Men jeg fatter ikke hvorfor de skal koste seks hundre tusen.

Til den prisen får man to stk nye VW Golf TDI inkludert statens avgifter på et par hundre tusen. Uten statens avgifter får man tre stk! Vil tro det er litt mer kostbart å utvikle og produsere dem......
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.369
Antall liker
6.766
Ta Trioene du. De er garantert mye morsommere enn mange stk Golf TDI.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Jeg ønsker meg et par Avantgarde Trio med fire basshorn. Pris ca 600.000,-. Men jeg fatter ikke hvorfor de skal koste seks hundre tusen.

Til den prisen får man to stk nye VW Golf TDI inkludert statens avgifter på et par hundre tusen. Uten statens avgifter får man tre stk! Vil tro det er litt mer kostbart å utvikle og produsere dem......
Hvor mange golfer tror du ruller ut av samlebåndet sammenlignet med Trio?

Denon overpriset? Min Denon DVD2900, TU1500 og DL103 er vel de tre produktene jeg har som gir mest vellyd per krone (De koster samlet omtrent halvparten av høyttalerkablene).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Endel av kabelprodusentene tar seg drøyt betalt for toppmodellene.

Transparant høyttalerkbaler til 100.000kr+ for paret eller Nordost strømkabel på 3m til 25.000kr synes for meg noe i overkant.

Likeledes er det nok mange som bevist priser seg himmelhøyt over reelle kostnader for at det skal være innebære høy status å eie produktene. Gjerne f.eks. tilegnet high end markedet i Hong Kong/Kina.

Av hjemlige merker har jeg aldri sett sammenheng mellom kvalitet og pris på f.eks. B&O og Bose.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Hvor mange golfer tror du ruller ut av samlebåndet sammenlignet med Trio?

Denon overpriset? Min Denon DVD2900, TU1500 og DL103 er vel de tre produktene jeg har som gir mest vellyd per krone (De koster samlet omtrent halvparten av høyttalerkablene).
Men tror du ikke at du kunne fått tilsvarende produkter fra andre merker til samme prisen? Og kanskje med ennå bedre lyd til og med ;-)

Nå er det først og fremst forsterkersiden jeg hadde i tankene når jeg tenkte på denon, der syns jeg de ligger et par hakk under sine konkurrenter på lydkvaliteten (noen modeller mange hakk) og prisen er allikevel ikke lavere enn tilsvarende fra konkurrerende merker.

Problemet er vel litt at HFK har monopol på denon, og derfor er det ingen konkurranse på dette merket, hadde de vært i samme situasjon som mange andre merker som blir presset på pris så tror jeg faktisk at denon ville vært billigere. Men det er jo tydeligvis mange som liker denon for de selger jo ganske godt, kanskje en sammenheng med at det er mange som ikke er klar over at vi har andre butikker enn hifi klubben i Norge ::)

Etter min mening så er høyttalerkablene dine kanskje litt overpriset :D

A
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hvorfor mener så mange at nordost er overpriset? Er det kun valhalla serien som menes da eller? Eller er det alle modellene som er overpriset?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.296
Antall liker
243
Torget vurderinger
1
Med fare for å bli halshugget så syns jeg at mesteparten av amerikansk "hi end" er overpriset :eek:

Destiny.. :)
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Transparant høyttalerkbaler til 100.000kr+ for paret eller Nordost strømkabel på 3m til 25.000kr synes for meg noe i overkant.
Overkant? Jeg tror ikke du klarer å skimte kanten langt under deg engang når du er på det nivået :eek: :D

Har sagt det før og sier det igjen; hvorfor skal vi betale i dyre dommer for noen kabelstumper når de som lager musikken vi hører på ikke gjør det? Og trenger man en kabel som farger lyden i anlegget sitt så er det et tegn på at man enten ikke har de rette høyttalerene eller elektronikken. Slikt skal velges etter smak og behag (og noen ganger etter lommebok). Og har man råd til ett sett høyttalerkabler til 100k så har man uten tvil råd til å prøve ut andre høyttalere eller annen elektronikk ;-)

A
 
N

nb

Gjest
Hvorfor mener så mange at nordost er overpriset? Er det kun valhalla serien som menes da eller? Eller er det alle modellene som er overpriset?
Muligens fordi det fra et rent teknologisk synspunkt er vanskelig å se at det det bør koste nevneverdig mer enn la oss si 100 kroner å overføre ca 20Hz-20kHz ca 3 meter. Personlig synes jeg alle ledninger som koster mer enn de gjør på Clahse'rn er overpriset, og de har sikkert en anselig avanse på de der også.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
-Alle såkalte Mid/High-End" kabler

-Nesten all elektronikk i den såkalte High-End Klassen. Spesielt Amerikanske merker.. (ML, Krell, CJ osv)

-Alle høyttalere i High-End klassen. Noen starter overprisingen allerede i basis serien.. (B&W 800d serien, Nesten alle Audio physic, Alle dyre Sonus faber, Nesten alle Pro-Ac osv, osv..
 
U

utgatt60135

Gjest
Snakker vo om pris/kvalitet forhold eller hvor mye det koster å produsere dem? I forhold til at ProAc ser ut til å være enkle konstruksjoner er de dyre. Og hvis en titter oppi Musical Fidelity er det veldig dyre saker..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
B&O, Nordost, og endel Linn-greier er åpenbare kandidater til denne lista, spør du meg...
Hvilke produkter fra Nordost og fra Linn synes du er overpriset for høyt ift ytelse?
Dvs langt høyere priset enn produkter med tilsvarende ytelse fra konkurrenter.

Mvh Vidar P
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Men tror du ikke at du kunne fått tilsvarende produkter fra andre merker til samme prisen? Og kanskje med ennå bedre lyd til og med ;-)

Nå er det først og fremst forsterkersiden jeg hadde i tankene når jeg tenkte på denon, der syns jeg de ligger et par hakk under sine konkurrenter på lydkvaliteten (noen modeller mange hakk) og prisen er allikevel ikke lavere enn tilsvarende fra konkurrerende merker.

Problemet er vel litt at HFK har monopol på denon, og derfor er det ingen konkurranse på dette merket, hadde de vært i samme situasjon som mange andre merker som blir presset på pris så tror jeg faktisk at denon ville vært billigere. Men det er jo tydeligvis mange som liker denon for de selger jo ganske godt, kanskje en sammenheng med at det er mange som ikke er klar over at vi har andre butikker enn hifi klubben i Norge  ::)

Etter min mening så er høyttalerkablene dine kanskje litt overpriset  :D

A

Trio med så mange basshorn er jo ganske dyrt ja.... men men skal du ha like mye dynamisk bass fra andre merker, koster det mye pæng!

Jeg mener at Avantgarde generelt er et av de merkene som gir mest for pengene
 
H

hobby

Gjest
Elektronikk merker som jeg synes er overpriset:
-Burmester
-Edge
-Jeff Rowland
-Krell
-Meridian
-McInstosh
-Wadia
-Zanden

Høyttalere som jeg synes er overpriset:
-Avalon Acoustics
-Wilson Audio

Kabler som jeg synes er overpriset:
-Nordost
-Purist Audio Design
-Transparent
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Men tror du ikke at du kunne fått tilsvarende produkter fra andre merker til samme prisen? Og kanskje med ennå bedre lyd til og med ;-)

Nå er det først og fremst forsterkersiden jeg hadde i tankene når jeg tenkte på denon, der syns jeg de ligger et par hakk under sine konkurrenter på lydkvaliteten (noen modeller mange hakk) og prisen er allikevel ikke lavere enn tilsvarende fra konkurrerende merker.

Problemet er vel litt at HFK har monopol på denon, og derfor er det ingen konkurranse på dette merket, hadde de vært i samme situasjon som mange andre merker som blir presset på pris så tror jeg faktisk at denon ville vært billigere. Men det er jo tydeligvis mange som liker denon for de selger jo ganske godt, kanskje en sammenheng med at det er mange som ikke er klar over at vi har andre butikker enn hifi klubben i Norge  ::)

Etter min mening så er høyttalerkablene dine kanskje litt overpriset  :D

A
Hei,

Vedrørende denon så tror jeg du tar feil, hadde hifiklubben sagt fra seg det agenturet så hade det blitt et ledd til før det gikk ut til oss forbrukere.
Denon hvis du sammenligner er vel like dyrt/dyrere i UK kontra Norge og der er momsen lavere (17.5 %).

Nå tror jeg selvfølgelig at hifiklubben tjener godt på disse produktene, men tror ikke at det vil bli en fordel for forbrukerene hvis de sa fra seg agenturet.

Mvh
Geir :)
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Så lenge noen er villig (dumme nok) til å betale det som forlanges er vel alt såre enkelt,
eller hva?

At det kalkuleres med en god, tildels svært god, avvanse på hi-fi produkter tror jeg de
fleste er enige i.
Det som provoserer meg mest er prisen som forlanges på såkalte "tweaks". Her ser det
ut som frekkheten ingen grenser har.

Jeg skal ta et eksempel: I Fidelity nr.19 ble "Shakti Hallograph" testet. Pris på disse
psykedeliske hånstaurene er 7500,- . Noe lignende lager du selv for noen hundrelapper
om du har et snev av DIY-genet i deg.
Det værste er at Fidelity anbefaler produktet.
 
O

omholt

Gjest
Denon gir god kvalitet for pengene når det kommer til minianlegg, surround receivere og DVD spillere. Stereoforsterkerne 1500AE og 2000AE synes jeg ikke er spesielt gode i forhold til prisen.

Mark&Levinson er vel et overpriset merke har jeg hørt, selv om de skal lage knakende gode produkter.
 

tiiigen

Medlem
Ble medlem
23.02.2007
Innlegg
8
Antall liker
0
Jeg har en følelse av at endel utstyr som ikke er utsatt for konkurranse, men som blir importert og solgt av den enkelte butikk kan være relativt stivt priset. Snakker man i tillegg om litt "sære" merker som det finnes lite dokumentasjon å spore opp om, kan vel egentlig forhandler prise utstyret som de vil.

Man kan også sette et lite spørsmåltegn når man kan "prute" utstyr ned flere tusen kroner uten problem. Man kan faktisk ikke drive butikk når man ikke tjener penger på noe...

-tiiigen
 
B

BjornE

Gjest
All såkalt "High End" er selvfølgelig overpriset. Dette fordi det ikke aksepteres som High End dersom prisen er for lav.

Derfor; bygg sammen noe merkelige greier på gutterommet, lag et design som tiltaler, fyll på med et gammeldags blytungt power samt noen merkverdige kabeltermineringer og vips - du har high end. Merk at det ikke finnes spec for high end. Det er rett og slett en ubeskyttet tittel. Dette brukes over en lav sko og frem velter rare forsterkere, pre, cd spillere, høytalere og fremfor alt kabler til en latterlig høy pris uten beviselige kvaliteter utover det Clahs leverer........

Er jammen glad jeg ikke har High End utstyr eller High End ambisjoner - jeg bare nyter musikken......
 
O

om.s

Gjest
All såkalt "High End" er selvfølgelig overpriset. Dette fordi det ikke aksepteres som High End dersom prisen er for lav.
Skivebom igjen! Dette dreier seg ikke om pris i seg selv men evnen å gjenskape, nettopp, musikken!! der er vi enige ;) ....

"There is no such a free lunch"....

mvh
 
B

BjornE

Gjest
Javell - gi meg et eksempel på en High End dings som kan forsvare prisen i form av verifiserbare kvaliteter. Hva somhelst!
 
Topp Bunn