Hvilke merker er overpriset?

O

om.s

Gjest
Jeg beklager men jeg tror denne tråden dreier seg om å få siste ordet for din del.. Les dine siste 10 innlegg og forklar meg hva det overnevnte har med saken å gjøre..
Skivebom JB!, det dreier seg vel om imo,  å velge etter egne preferanser og samtidig ha en viss respekt for andres vei til målet, selv der en ikke ville valgt det samme selv, og der er i utgangspunktet trådens spm ikke mulig å besvare med ett enkelt navn el merke, dvs det er like mange "riktige" svar som det er anlegg og meninger rundt om, den burde du tatt ;) ....

mvh

O

om.s

Gjest
Uttrykket "high-end" betyr jo den dyreste delen av markedet. På engelsk brukes jo dette uttrykket på langt mere enn lydprodukter, feks bil- og eiendomsmarkedet
Så BjørnE har egentlig rett, er det ikke priset i de øverste prisgrupper så er det heller ikke high-end  ;)

Innen hifi så er det akkurat som i bil- og eiendomsmarkedet; bare fordi noe er high-end så behøver det ikke å være noe bedre  ::) Kvaliteten er ikke alltid proposjonal med prisen, og det er her vi virkelig begynner å snakke om overprising

Men er det egentlig en overpris så lenge markedet er villig til å betale?  ;D

A
High End behøver ikke kobles direkte til pris slik du her antyder, det kan like mye antyde "it´s performance" el, ytelse/evne, som er mer myntet på prestasjonen av/til produktet enn prisen....

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Skivebom JB!, det dreier seg vel om imo, å velge etter egne preferanser og samtidig ha en viss respekt for andres vei til målet, selv der en ikke ville valgt det samme selv, og der er i utgangspunktet trådens spm ikke mulig å besvare med ett enkelt navn el merke, dvs det er like mange "riktige" svar som det er anlegg og meninger rundt om, den burde du tatt ;) ....

mvh
Jeg vet ikke helt hvem som bommer på skiver her..
Interessante betraktninger, men det har fortsatt lite eller ingenting med de den foregående mer eller mindre meningsløse meningsutvekslingen vi har hatt gående.

Du må ta en kikk på hva vi begge har sagt i dene tråden - spesielt du selv ! - Men samma for meg, jeg har ikke noe mer å si angående dette tøveriet.

O

om.s

Gjest
Jeg vet ikke helt hvem som bommer på skiver her..
Interessante betraktninger, men det har fortsatt lite eller ingenting med de den foregående mer eller mindre meningsløse meningsutvekslingen vi har hatt gående.

Du må ta en kikk på hva vi begge har sagt i dene tråden - spesielt du selv ! - Men samma for meg, jeg har ikke noe mer å si angående dette tøveriet.
Siden du er den usikre her så har jeg sagt hvem som bommer allerde, meningsløst er det i det hele tatt å dra sine meninger hit til hfs torget, og jeg har en meget klar formening om hvilke meninger jeg drar hit, du er ikke like overbevisende i såmåte, synd du ikke har mer å si i så angående "tøveriet" du var med å dra videre, som nevnt, dette burde du tatt ....

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Min gode mann, de har tydeligvis fullstendig mistet vettet..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.280
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prissetting er ein eigen vitskap, men ein kan vel klart seie at samanlikna med sjølvbygg, er allting overprisa. Ein slepp utgifter til butikklokale, fabrikk, kapitalbinding på lager og alt anna enn materialkostnadane (som rett nok er høgre enn det produsenten oppnår i rabatt ved storinnkjøp).
Likevel, om ein kastar seg ut i eit sjølvbyggprosjekt, er det utruleg kor lite som eigentleg sparar om ambisjonsnivået er berre sånn passeleg.
Overprisa merke? Her er det nok lettast å svare postmodernistisk og seie at alt som ikkje vert omsett har for høg pris...men det er alt for enkelt. Eit produkt som dette,

er frykteleg dyrt. (75 000 sveitserfranc, og du må førehandsbetale no, før spelaren eigentleg er i handelen). Likevel finn nok spelaren sine kundar, som då må vere folk med ekstrem lidenskap og god økonomi, som i tillegg til den opplagde kvaliteten også er på jakt etter ei legende. Kanskje slike som alt har eigd ein slik spelar?
Og sjølv om det kostar flesk, er kostnaden mindre enn oppgradering frå ein NB 820 sport med 120 hk Yanmar diesel til ein 870 med største motor. Du slepp også særleg med vedlikehalds- og driftskostnadar, redningsvest og båtplass.
Så er det dei som pussar opp ein gammal trebåt med 4 hk Solomotor eller ein Dualplatespelar, og i prinsippet klarer seg akkurat like godt (i høve til hobbyrealisering, tidsbruk og livskvalitet) som dei som må i banken før dei kan realisere draumen. Ikkje det same, men kven veit kva som gjer den einskilde mest lukkeleg?

K

knutinh

Gjest
Interessant innlegg, Arve.

Jeg vil legge til at det ikke alltid lønner seg med DIY. Jeg tror at det er vansklig å slå masseproduserte varer fra kina ved å sette sammen selv.

Når man har konkrete behov og meninger om hvordan ting skal gjøres (og ikke finner behovet besvart i ferdig-markedet) stiller selvsagt DIY seg i et annet lys.

-k

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Nå registrerer jeg at det er en del tannleger i denne sporten spesiellt, men til og med for den gjengen så må da en komponent til over hundre tusen svi litt.

...Hmmm - å quote timc gir ikke alltid like mye mening ser jeg :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå registrerer jeg at det er en del tannleger i denne sporten spesiellt, men til og med for den gjengen så må da en komponent til over hundre tusen svi litt.

Apropos... når har du tenkt å dele initiale opplevelser med din nye Naim cdp i n-tråden tro...?

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Min gode mann, de har tydeligvis fullstendig mistet vettet..

hehe, og de min herre, tyr igjen til det eldste av de dårlige diskusjons/herske teknikker, men som de selv sa det, nok av dette nu...

mvh

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Et produkt som ikke prissettes riktig over tid vil ikke ha livets rett; det blir utkonkurrert. Det forutsetter imidlertid at det er full informasjon til alle markedsaktørene; jeg tror ikke store merker vil overleve lenge om de er overpriset. Det som imidlertid er sikkert er at mange merker som ikke bruker penger på markedsføring kan være fantastisk gode, da veldig mange ikke vet om det og "lar seg lure" av de kjente merkene. Dessuten har man selvsagt andre imperfeksjoner i markedet som at de største magasinene vil kunne ha folk som er påvirket av de store. Tror neppe stereophile tar en liten kabelprodusent på alvor og kjører test mot Kimber eller Nordost....

Ser at mange nevner Nordost som overpriset, men ingen sier hvorfor......Er det noen som har sjekket regnskapene deres? Går de godt har de priset seg riktig spør du meg....

T

timc

Gjest

Hæææææ?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Det har vel vært et par avsporinger i denne tråden med meningsløs viss-vass men for å komme til saken:

B&W 800 signatur: en høyttaler til 200.000,- som kan virke som en sinnsyk mengde penger for mange, spesiellt for høyttalere. MEN, dersom man beynner å se hvordan disse er laget, detaljer, detaljer, detaljer.....helt fantastisk finish. Sammenlign disse med et sett Proac D100, en svær likkiste, firkantet så det holder og "kun en høyttaler" Hvem som lyder best skal vi ikke diskutere her, men ikke kom å fortell meg at B&W  har en noe høyere produksjonskostnad med et så avansert kabinett i forhold til Proac. Prisene er jo snarlike. Sånn sett fremstår jo B&W som mye for pengene

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.730
Torget vurderinger
24
Det har vel vært et par avsporinger i denne tråden med meningsløs viss-vass men for å komme til saken:

B&W 800 signatur: en høyttaler til 200.000,- som kan virke som en sinnsyk mengde penger for mange, spesiellt for høyttalere. MEN, dersom man beynner å se hvordan disse er laget, detaljer, detaljer, detaljer.....helt fantastisk finish. Sammenlign disse med et sett Proac D100, en svær likkiste, firkantet så det holder og "kun en høyttaler" Hvem som lyder best skal vi ikke diskutere her, men ikke kom å fortell meg at B&W  har en noe høyere produksjonskostnad med et så avansert kabinett i forhold til Proac. Prisene er jo snarlike. Sånn sett fremstår jo B&W som en billig høyttaler.
Jeg er uansett ikke i tvil om hvilken jeg helt ville levd med.

U

utgatt60135

Gjest
Hvem som lyder best skal vi ikke diskutere her, men ikke kom å fortell meg at B&W  har en noe høyere produksjonskostnad med et så avansert kabinett i forhold til Proac. Prisene er jo snarlike. Sånn sett fremstår jo B&W som mye for pengene
Jeg trodde høyttalerens oppgave var å spille musikk?
Hvem som låter best til samme pris er det mest avgjørende for meg. Skal de ikke få sette priser etter lydkvaliteten?

K

kbwh

Gjest
Det vet vi ikke noe om, Lyngen. :)
Kan du vise meg den tonale balansen i dine D15, så kan jeg si om de vil være lydmessig aktuelle eller ikke. Til straighte "likkister" å være ser de ikke verst ut, det skal innrømmes.

Men la oss ikke bli for off topic (man kan jo lure på hvor givende denne tråden egentlig er, forresten).

U

utgatt60135

Gjest
Det vet vi ikke noe om, Lyngen.  :)
Kan du vise meg den tonale balansen i dine D15, så kan jeg si om de vil være lydmessig aktuelle eller ikke. Til straighte "likkister" å være ser de ikke verst ut, det skal innrømmes.

Men la oss ikke bli for off topic (man kan jo lure på hvor givende denne tråden egentlig er, forresten).
Den tonale balansen tror jeg ikke sier deg så mye om lydkvalitetene men du kan få lytte til likkista mi :) (er ikke plass til mere enn noen katter dog..).

Jeg syntes ikke denne tråden er så givende uansett, det blir like mange meninger som innlegg.

Topp Bunn