Rørutstyr Hvilke rør skal man velge?

slagstad

Medlem
Ble medlem
12.10.2012
Antall liker
0
Sted
Bergen
Lure litt på kva merke som er best? Har skjønt at det beste er skikkelige NOS rør, og koster deretter. Men så kan man velge mellom rør med klar topp eller sota topp. Ka er best? Ser at klar topp er generelt dyrare. Er det en indikator på at dei er klare betre?
12 au 7 rør det er snakk om til en pre amp. Har kjøpt 4stk Sylvania rør som eg syns låter ganske bra. Men det var ikkje New Old Stock og kosta kun 150kr.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei. HVIS du klarer å skaffe deg NOS RCA 12AU7 Clear Top - så vil du ikke bli skuffet. Og blir du det så kjøper jeg dem av deg!

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Nå vil nå jeg kalle Sylvania NOS rør. Selv de siste som Philips ECG/Sylvania lagde ble produsert til 1988 eller deromkring. Tror fabrikken ble lagt ned etter dette. Når det gjeldere pris er den også avhenging av selger.... Spørsmålet ditt har blitt stilt flere ganger tidligere og alle har sine favoritter.
RCA Cleartop er et fint rør som ofte blir brukt av Audio Note eiere, meg bekjent.
Jeg ville søkt litt på hifisentralen eller ellers på nettet. Motron i Vestfossen er nok den i Norge som har best utvalg på 12AU7/ECC82 og kan treffes på 32 75 21 50, men han tar juleferie snart så du bør være raskt ute for levering til jul. VH. Bernt

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Takker for svar! Andre merker som kan måle seg med RCA?
rca 5814 black plates, GE 5814 trrippel mica, raytheon 12au7a black plates 57-60 årg, er alle enkle å få tak i og imo gode rør

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Det kommer helt an på hvilken lyd du vil ha. Nevnt det tidligere: ECC186 er et rør man bør prøve. Dynamisk og klar lyd.
Med riktig utstyr kan Golden Dragon virke selv om mange mener de gamle er bedre.
Spørsmålet er i klassen som "hvilken bil er best". Det har trolig blitt produsert 200 forskjellige 12AU7-ere. Gjør et søk. VH. Bernt

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.980
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
gjør det enkelt ring Motron . på nettet kan du lese deg det hvite ut av øyet og være like klok eller dum etterpå (avhengig av utgangspunktet)men kjapp deg i tilfelle
om du ønsker noe snadder fra Vestfossen : var innom i kveldingen (puuhh) han stikker onsdag og blir borte ut Januar

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
262
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Takker for svar! Andre merker som kan måle seg med RCA?

Hei har brukt denne siden masse nyttig info om rør , har også kjøpt masse rør derfra , topp service . ps- kjøpte disse til en pre , varme ,ren lyd ,en god del mellomtone. Mvh Roy K

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
min erfaring mrd motron er at det ikke alltid er sikkert om han gidder å finne frem rimeligere 12au7 varianter, spessiellt usa produserte

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.176
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
min erfaring mrd motron er at det ikke alltid er sikkert om han gidder å finne frem rimeligere 12au7 varianter, spessiellt usa produserte
Kommer nok mest an på hvem som spør. Hvem kunden er altså.
Var innom sammen med Vegard i kveld. Ikke noe problem å finne den en ønsker.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
oki, fremragende service ala 2012 det :)

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Lure litt på kva merke som er best? Har skjønt at det beste er skikkelige NOS rør, og koster deretter. Men så kan man velge mellom rør med klar topp eller sota topp. Ka er best? Ser at klar topp er generelt dyrare. Er det en indikator på at dei er klare betre?
12 au 7 rør det er snakk om til en pre amp. Har kjøpt 4stk Sylvania rør som eg syns låter ganske bra. Men det var ikkje New Old Stock og kosta kun 150kr.
Sylvania er gode rør som etter min mening er noe undervurdert.
Vil anbefale at du ser etter rør som er merket (og produsert for) CBS, Baldwin og Wurlitzer. Dette er rør som ble benyttet til radiostasjoner, piano og jukeboxer og av den grunn var solide rør produsert etter strenge kriterier ang microfoni o.l.
Sjekk også om du kan benytte rør av typen 5963 og 5814, de er vanligvis ekvivalente med 12au7 og er gode rør. Er de merket JAN, så er de produsert for det amerikanske forsvaret, og har laaaang levtid.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Hva med Golden Dragon og Siemens(10.000 timer) 12 AU7 rør i forhold til de beste rørene som er nevnt i denne tråden .

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Golden Dragon 12AU7 virker det på meg som de er ganske "musikalske" og lette å like. VH. Bernt

kenken

Medlem
Ble medlem
02.01.2011
Antall liker
0
Hej !!

finns det någon som har jämfört dessa rör Golden Dragon 12AU7 med JJ Electronics 802S goldpin?

Topp Bunn