Spennende å lese hva andre mener om dette.
Jeg skal forsøke å holde meg til saken denne gang.
Alle komponenter har sin lydsignatur. Linn kjennetegnes for eksempel av at de har et dypt rom, er kjappe, gir god rytmisk driv og dessuten gjør det lett å følge melodier selv ved kjappe partier. Lyden er samtidig litt tynn. Denne lydsignaturen vil forsterkes i et lite rom med store veggflater og der anlegget plasseres på kortveggen. Der jeg bodde tidligere, med fliser på gulvet og generelt store veggflater, ble dette litt for mye av det gode. Men vi snakker om en nyanseforskjell som er mindre enn forskjellen mellom to komponenter av ulik kvalitet.
Generelt vil jeg si at matching av elektronikk og rom kun er et problem dersom elementene trekker i samme retning. Et annet eksempel kan være et stort rom med mye resonans i lytteposisjonen og elektronikk som heller mot det varme. Detaljer, romdefinisjon og transientene kan da bli ulne. Den største forskjellen jeg har opplevd er multikanalsoppsett i rom med mye egenresonans vs. lite egenresonans. Jeg er usikker på om det viktigste er å matche høyttalerne eller elektronikken i slike rom. Jeg heller mot det første.
Jeg tror også at romakustikken i egen stue er noe som blir en selvfølgelighet etter kort tid. Dessuten har de fleste begrensede valgmuligheter. Det de fleste kan gjøre noe med er enkle triks ved innredningen og hvorvidt anlegget skal stå ved kortveggen eller langveggen.
Siste innlegg var et forsøk på å komme med et gledesbudskap. Det jeg vil få fram er at det er vanskelig å virkelig gå seg bort når det kommer til komponentmatching, og det finnes generelt få rom som er direkte umusikalske. Enkle knep som plassering av møbler, noen bilder på veggene og et teppe på gulvet vil ofte være nok til å gi et bra resultat.
Gjesten som kommenterte at jeg har liten erfaring da jeg kun har flyttet en gang har noe rett i det. Men jeg har som mange andre her på hifisentralen besøkt andre med samme interesse. Det er sjeldent jeg tenker "synd at rommet er så dårlig". Slikt opplever jeg oftest i butikker hvor anlegget står i et åpent stort rom. Paradoksalt nok finner jeg også et par av rommene hos Oslo Hi-Fi Center spesielt dårlige.
Tror ikke min hørsel er så forskjellig fra andre