Hvilke subwoofere er best i mitt rom tro?

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Valget står mellom 2xJL AUDIO FATHOM 113V2 eller 2xREL G1 MK2.
Mitt rom er 5x3.25 meter altså litt over 16m2. De skal kun brukes til high-end musikk og ikke film. Høyden i rommet er ca 2.4 meter.
Høyttalerne jeg bruker har 3x7 tommer basser pr stk og jeg bruker nå en B&W asw 855 subwoofer som fungerer ok ved lavt volum, men fungerer ikke ved volum jeg vil bruke. Har Tube-Traps i hjørner i frontvegg nesten opp til tak.
Noen som har gode tips og råd om hva jeg bør velge av de to alternativene jeg nevnte først?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.398
Antall liker
8.528
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sikkert bra begge.
Men til den prisen dette koster hadde du fått til langt bedre ved å bygge selv.
120 000,- kan du velge blant veldig gode drivere. Fortsatt ha penger til å bygge kasser og amper.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tenk også litt over hvilke av de som du kan få mest for når du skal selge de igjen…
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Sikkert bra begge.
Men til den prisen dette koster hadde du fått til langt bedre ved å bygge selv.
120 000,- kan du velge blant veldig gode drivere. Fortsatt ha penger til å bygge kasser og amper.
Å bygge selv er ikke en mulighet jeg har.
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Det er to gode alternativ. Gå til forhandlerne og nevn at det står mellom de to, og kjøp av de som snakker minst negativt om konkurrenten.
Jeg sendte Mail til REL og sa at jeg nesten har bestemt meg for å kjøpe 2xJL audio Fathom 113v2 og lurte på om de kan få meg til å velge 2xREL G1 mk2 isteden.
 
M

MarkusH

Gjest
Helt enig, sett @inselwind på saken så blir det orden på skikkelig fine subber gjort på en fantastisk god måte. Han leverer kvalitet jeg vil si overgår det man får kjøpt ferdig, veldig ålreit å ha med å gjøre også. Får ikke anbefalt han nok. ;)
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Fikk laget disse to basstårnene for litt mindre enn ditt budsjett. Det ville jeg valgt 🤩 Funket mye bedre enn Paradigm Sub 1
Hva slags innstillingsmuligheter er det på de og hvor stort er rommet du bruker de i? Paradigm utgår, men REL anbefalte 2 stk Carbon special istedenfor 2 stk G1 mk2. B&W asw 855 som jeg bruker nå fungerer bra, men kun på lavt volum på subwooferen..
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Fikk laget disse to basstårnene for litt mindre enn ditt budsjett. Det ville jeg valgt 🤩 Funket mye bedre enn Paradigm Sub 1
JL Audio FATHOM 113V2 utgår også så det blir antagelig 2xREL Carbon Special hvis det ikke dukker opp noe annet som frister mer. Kanskje det du nevner er en mulighet og.
 

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
112
Antall liker
157
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Hypex nCore 1000 watt forsterker i basstårnene og de kan man justere EQ på. @inselwind bygde tårnene og Torbjørn Sigberg til å justere EQ. Så det er fullt mulig å gjøre dette med ti tommeltotter i DIY-faget 😊 Rommet er 13 kvm og det er så lite at det er vanskelig å få til bass. Tårn fyller rom med bass på en helt annen måte enn subber som ikke sprer bassen like godt
 

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
112
Antall liker
157
Torget vurderinger
1
En mulighet for deg er også REL HT/1508 i 6-pack med to tårn 😊
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.983
Antall liker
22.116
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^For alt jeg vet var det @inselwind som bygget kabinettene til mine greier i 2010. Hvor mange høyttalerkyndige kabinettmakere finnes det i hfs-sfæren?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.294
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg hadde tatt B&W DB1D med i vurderingen, men det har du kanskje allerede gjort?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.731
Antall liker
4.235
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg bruker Hypex nCore 1000 watt forsterker i basstårnene og de kan man justere EQ på. @inselwind bygde tårnene og Torbjørn Sigberg til å justere EQ. Så det er fullt mulig å gjøre dette med ti tommeltotter i DIY-faget 😊 Rommet er 13 kvm og det er så lite at det er vanskelig å få til bass. Tårn fyller rom med bass på en helt annen måte enn subber som ikke sprer bassen like godt
Apropos Sigberg...
Sigberg Audio bruker jeg selv i oppsett nr.2 og er veldig fornøyd med jobben den gjør der.
Jeg har forøvrig en Inkognito nr.2 på test nå, så de står i tospann her og koser seg.
De er enkel å plassere, har super ytelse, og ikke minst muligheter for tilpassing i rommet gjennom DSP. Prisen er også overkommelig, spesielt opp mot hva en får for pengene. Og så er de norsk produserte da😃
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Jeg hadde tatt B&W DB1D med i vurderingen, men det har du kanskje allerede gjort?
Har tenkt litt på de, men REL Carbon Special er mest aktuelt da jeg senere kan utvide fra 2 til 4 stk pluss at butikken jeg helst handler i selger REL.
 
Topp Bunn