Hvilke tiltak har du gjort, og hva skjedde?

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Tanken er at denne tråden kun skal inneholde korte og konsise svar.
Hvilke akustiske tiltak har du gjort, og hvordan endret lyden seg?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.466
Antall liker
480
Torget vurderinger
2
Ikke gjort så mye annet enn å la høyttalerne spille med minst innvirkning av rommet,nitidig flytting att og fram :p(105kg stk) Hjalp enormt å vinkle de direkte mot øra,fikk ikkje førsterefleksjon i glassflatene på hver side og syns perspektivet ble bedre ved å lytte on-axis...ellers hjelper teppe på gulv og tunge gardiner :)
mvh Filip
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
180x120x10cm Rockwool Akustikkplate i taket over lytteområdet. Ga økt presisjon i gjengivelsen, spesielt dens romlige aspekter.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Rockwool Akustikkplater (3 stk) på bakvegg, rett bak lytteposisjon. Rydder enormt opp i bassen, strammer opp resten av registeret, lydbildet blir definert.

DaaD (2 stk, de minste) i hjørnene bak HT - strammer ytterligere litt opp i frekvensgangen innbiller jeg meg, så nå er det enda trangere. :p
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Fem stk. 50 mm Rockwool akustikkplater. To (nedsenket 10 cm) i førsterefleksjon tak, en førsterefleksjon venstre vegg, to mer vilkårlig plassert. Betraktelig ryddigere lydbilde, fikk atter tilbake direkelyden og elliminert problem med skarp topp.

To stk. Corner bass traps (med ekstra tetting mot hjørnet) i hvert hjørne av frontvegg. En god del ryddigere bass og atskillig mer snert fra mellombass og oppover.

En stk Svanå V-6 Helmholz resonator. Tok "kverken" på en ekkel romnode (34Hz).

Nitidig jobbing med plassering. Bedre dynamikk, stereoperspektiv og tonal balanse.

Er faktisk veldig fornøyd nå! Hadde jeg bare ikke hørt på disse dyre greiene på Hi-Fi Messen i høst..


Mvh
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Hjemmelagde bassfeller med 5cm Rockwool i hjørnet bak hver høyttaler. Fronten på bassfellene er også 5cm Rockwool. Dette strammet opp bassen betraktelig. Neste steg er å legge til en seksjon til i høyden på bassfellene. Har også et tykt teppe 10cm ut fra veggen på siden av høyttalerne som er dekket med sånn skumplast som er formet som eggkartong. Usikker på effekten av den siste og kommer muligens til å bytte de ut med akustikkplater et stykke fra vegg.

mvh,
OS

PS: Jeg har ikke de høyttalerene og bruker ikke rørforsterkerene som vises i bildene nedenfor lengre.
 

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.961
Antall liker
4.397
Sponplatene i taket på kjøkkenet er erstattet med Rockfon Sonar. Over der er det rikelig med tykk glava, så det blir ganske bredspektret demping. Resultat: Et bråkete rom ble et behagelig oppholdsrom, og til og med TV-en begynte å produsere iørefallende lyd.

50m2 med glava akustikkplater i taket i loftstua. Satt opp slik at det er akustisk kopling med isolasjonen mot yttertak. Resultat: økt ro og kontrast og bedre mikrodynamikk ved musikkavspilling over hele spekteret. Bra absorbsjon også i bassen. Rommet hadde ikke en frekvensnøytral akustikk før, og har det heller ikke nå. Men jeg er strålende fornøyd med resultatet etter romkorreksjon.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.932
Antall liker
722
Kjøpt Carlsson høyttalere :). De er laget for normale rom.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
OS.

Jeg ser du har klinkergulv. Blir ikke lyden veldig "hard" av det? Har du prøvd effekten av matte(r) på gulvet?

Holder selv på å bygge "Fars furtebod" som fruen noe respektløst omtaler det. Her er det i utgangspunktet tenkt vanlig tregulv, men jeg har fundert litt fram og tilbake på om jeg skulle legge et betongstøp med gulvvarme og klinker/skifer eller noe slikt. Men har hele tiden vært noe usikker på akustikken i et rom med klinker ol. Et slik prosjekt er på mange måter å passere "point of no return"!
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
OS.

Jeg ser du har klinkergulv. Blir ikke lyden veldig "hard" av det? Har du prøvd effekten av matte(r) på gulvet?

Holder selv på å bygge "Fars furtebod" som fruen noe respektløst omtaler det. Her er det i utgangspunktet tenkt vanlig tregulv, men jeg har fundert litt fram og tilbake på om jeg skulle legge et betongstøp med gulvvarme og klinker/skifer eller noe slikt. Men har hele tiden vært noe usikker på akustikken i et rom med klinker ol. Et slik prosjekt er på mange måter å passere "point of no return"!
Nå er ikke jeg ekspert på området men jeg har hatt andre audiofile på besøk som er overrasket over hvor lite "hard" lyden er. Jeg har to ganske tykke tepper på gulvet og 1/4 av veggen bak lytteren er dekket av en reol full av vinyl. Legger ved et par bilder til.

mvh,
OS
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flere store gulvstående planter er blant mine "real-world" tiltak. Har en eiendommelig effekt på lyden, regulerer akustikken uten å fjerne "livet" i rommet, det merkes svært godt når de settes på badet for sommerferier.

Billig, pent, effektivt og lett reversibelt. Regulerer også luftfuktigheten, en svær fordel for oss som spiller mye vinyl.

Mvh Vidar P
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Eight Nerve produkter i begge hjørner foran samt i alle 4 takhjørner.

Bygde også ut stua med 2m i bredden for å gi alle HT lik symmetri og avstand til vegger.

Flyttet innvendig pipe og ovn til motsatt langvegg for å få disse unna hovedlytteområdet.

Hva skjedde? Mye bedre lyd. 8)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
- ca 200 kg vinyl, papp og plast i hjørnet bak/ved siden av HT -> mindre bassrumling.

mvh
KJ
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.041
Torget vurderinger
10
Har hatt problemer med førsterefleksjoner i et lite rom.
Klipsch eller bånddiskant løser mye av problemet :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/Daad/Daad_01.html

Har i ettertid byttet rom og endt opp med et mindre antall DaaD. Per idag 2 stk DaaD2, 2 stk DaaD3 og 2 stk DaaD4 foruten 3 X 1200X600X80 Rockwoll, teppe og mengder av vinyl.
Høyttalere og lytteposisjon er satt opp symetrisk i rommet, sånn slipper jeg en del behandling for å få balanse i lydbildet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Flere store gulvstående planter er blant mine "real-world" tiltak. Har en eiendommelig effekt på lyden, regulerer akustikken uten å fjerne "livet" i rommet, det merkes svært godt når de settes på badet for sommerferier.

Billig, pent, effektivt og lett reversibelt. Regulerer også luftfuktigheten, en svær fordel for oss som spiller mye vinyl.

Mvh Vidar P
Har sikkert en ganske akseptabel WAF også kan jeg tenke meg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har det nok. Jeg synes det nesten er grensende til surrealistisk å se bilder av musikkrom med plenty av ymse kommersielle dempe/akustikk-remedier, men ikke en eneste potteplante. Langt mindre godt møblert. Eller med en liten bokhylle... eller noen andre "vanlige" ingredienser i et rom. Det er ikke rart man trenger mye akustikkplater :)

Mvh Vidar P
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.376
Antall liker
35.550
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Store fullrangehøyttalere krever masse jobb med vinkling/plassering, men så er det her jeg også har høstet størst resultater.
Symmetri, et par Furetechpaneler på frontvegg og et par tykke håndknyttede tepper på gulv og bakvegg hjelper å holde akustikken i sjakk. Isolering av høyttalere og komponenter fra underlag samt ryddige kabler er også små tweaks verd å ta med seg.

Forskjellen på tilfeldig og "den rette" høyttalerplassering er alfa/omega. Belønningen er bedre perspektiv/holografi/klang/tonal balanse. Resten av tweaksene gir det lille ekstra.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort et annet tiltak også. Jeg sitter nært. Da hører jeg mer av opptaket og mindre av rommet mitt.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg har nålefilt veggtilvegg teppe + et langhåret teppe på toppen som ligger foran høytalerene. 3 planter. en for platespilleren og 2 i førsterefleksjonen til diskanten. Jeg bruker også 2 sofaputer fra utegruppen ( sesongen er over ) til å bryte av 2 harde kanter fra innredningen og rommet. ( søyle ) Innbiller meg at det gir større ro i lydbildet. Og platespilleren min knitrer ikke så fælt lenger. Har forresten 2 papirlamper fra Ikea bak refleksporten på stativhøytalerene.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg har gjort et annet tiltak også. Jeg sitter nært. Da hører jeg mer av opptaket og mindre av rommet mitt.
Samme her! Jeg sitter nært også og det hjelper betraktelig. Hvor nært sitter du Valentino?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1.7m øre-diskant, OS. 5.5m til bakvegg, 3.5m til venstre sidevegg, 4.5m til høyre. (Rare tall; Stuen er L-formet, anlegget står på den ene langveggen.)
På frontveggen (skyvedøren til terrassen) setter jeg av og til rockwoolplater, men fremtidig løsning/tiltak heter Audiolense.
 
A

atledreier

Gjest
Rockwool 60x60 trekanter gulv til tak i alle 4 hjørner, 60x120x10 i førsterefleks på sidevegg samt 4x 120x60x3 Rockwool på bakvegg. Også en 10cm plate bak senterhøyttaleren på frontvegg.

Ga merkbart bedre definisjon i bass, og ro oppover. Funker helt fint ned til ca 60Hz, så er det slutt.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Det er spesielt to ting jeg har gjort som jeg virkelig föler jeg har fått stort utbytte av.

Det förste var helt gratis; jeg flyttet sweetspot frem noen meter. Avstanden fra sweetspot til höyttalerne tilsvarer avstanden mellom diskantene på höyttalerne (jeg vet det ikke ser slik ut på bildet, men jeg har brukt et vidvinkelobjektiv som lyver litt).
Resultat: Langt bedre stereoperspektiv og detaljer kommer mye mere frem.


Det andre kostet litt mere;
12 cm dype Golden Horn-diffusere fra Svanå MiljöTeknik i försterefleksjon bak höyttalerne.
Resultat: Langt bedre holografi og dybde i musikken. Langt bedre fokus og lettere å plassere musikerne.
Rydder opp i lydbildet.
Har også absorbenter i försterefleksjon på sidevegg.




Skal pröve meg på noen absorbenter som kan ta seg av dypere frekvenser også, pluss at det frister å gjöre noe med himlingen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Ut med skinnsalong og inn med en i velour, ingen reflekterende "glassbilder" men kun malerier malt på lerret, lange tykke gardiner.


Tøymøbler er gode absorbenter i motsetning til skinnmøbler, lyden ble merkbart lunere og mer presis, god demping av nedre mellomtone. Malerier malt på lerret er svært effektive diffusorer samt mer dekorative enn "glassbilder". Fjerner ekko og hardhet. I tillegg har jeg et tre stående i et hjørne siden jeg ikke har hund ::)


Mvh. RS
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enig i bilder med skikkelig lerret. Glemte å nevne samme i min post over. Har hengt opp 4 store rundt om i stua.
 
Topp Bunn