Hvilke tre instrumenter kan du klare deg for uten?

JørgenK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
83
Sted
Ringsaker
Torget vurderinger
9
Steelgitar, munnspill og Kazoo er vel verstingene.

Verden hadde vært en bedre plass uten, selv om våre audioallvitere nok kan mane frem et og annet eksempel på en låt som ikke medfører umiddelbar trang til å ta en Van Gogh.
"Grevling i taket", starter med firestemt kazoo.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Liker ikke Sekkepipe, blokkfløyte og hardingfele. Låter ikke vakkert i mine ører. Når det gjelder trekkspill, så blir man ofte lei og høre på det i lengden. Min far var seriøs trekkspiller. Han spilte nesten hver dag. Kuren var når jeg fikk høre Art Van Damme.Han var etter min mening den største av alle. mvh Guit

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Art Van Damme, er det faren til Jean-Claude? Ikke rart han er så hissig og hevngjerrig i alle filmene :)

Stort sett alle instrumenter nevnt her kan jo passe inn i en eller annen sang. Eksempler: Sekkepipe og AC/DC, Kazoo og Knudsen og Luvigsen, Gåte og fele, Wovenhand og trekkspill etc. etc.

Men jeg nevnte mitt hatobjekt no.1 igjen: Auto tune. Kan noen nevne en sang der dette er brukt som et instrument der dette er bra?

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
....(Og til den som ikke liker Cello. Sjekk hvordan anlegget projiserer.)....
En forferdelig stygg kommentar. Shame on you!!! Hifisentralen på sitt verste (og vanlige på fredag og lørdager)

Nå skal det inrømmes at jeg ikke aner hva "projiserer" betyr (kudos til deg smarte mann :) ), dette fordi jeg kun var innittilliggennt i gym og sløyd på skolen

Quote; Projisering, egentlig det å nedfelle eller gjengi legemer på en plan flate (projeksjonstegning) eller gjengi former eller bilder på en skjerm (lysbildeprojeksjon). Innen psykologien brukes begrepet om en forsvarsmekanisme hvor en person for å beskytte eget selvbilde tilskriver (projiserer) egne uakseptable følelser eller konflikter (f.eks. aggresjon) til en annen person. Projeksjon er en sentral mekanisme ved paranoid psykose.

Projektiv identifisering, betegnelse som er mye brukt innen psykodynamisk psykiatri for å beskrive det fenomen at noen personer kombinerer projeksjon med atferd og væremåte som gjør at en annen person (mottager) ubevisst dirigeres inn i en posisjon eller væremåte hvor han nærmest manipuleres til i en viss grad å oppføre seg som om projeksjonene var korrekte. Personen som bruker projektiv identifisering, får på denne måten både plassert (de oftest negative eller onde) egenskapene bort fra seg selv, samtidig som han tilsynelatende har grunn til å spille disse sidene ut («rettferdiggjøre» dem) i form av negative reaksjoner mot mottageren. Projektiv identifisering synes særlig å forekomme hos personer med alvorlige personlighetsforstyrrelser."

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Men cello kan være riktig så artig bare man har langt nok hår, nok publikum, riktig låt og er finsk nok.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Panfløyte, sekkepipe & vuvuzela (+ blokkfløyte...er det egentlig et instrument ?? -tortur-instrument?)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.359
Torget vurderinger
12
Og dere kaller dere musikkinteresserte? Her i gården finnes det INGEN instrumenter jeg ville vært foruten. None.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Og dere kaller dere musikkinteresserte? Her i gården finnes det INGEN instrumenter jeg ville vært foruten. None.
Det er jo nettopp fordi vi er musikkinteresserte at vi tillater oss å være litt bevisste på hva vi liker og ikke liker i instrumentverdenen.

Jeg er glad i mat, men liker ikke mat jeg ikke synes smaker godt.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.037
Sted
Sortland
Theremin ja, den hadde jeg glemt. Rett og slett enerverende, nesten på linje med panfløyte.
Trombone er ikke blandt mine favoritter, men når nok ikke helt opp her - blir en hederlig fjerdeplass etter de overnevnte.
Vinneren?

Ikke spesiellt originalt - men en sikker vinner her: Syntetiske trommer.

Ai det gjør vondt!

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.359
Torget vurderinger
12
Det er jo nettopp fordi vi er musikkinteresserte at vi tillater oss å være litt bevisste på hva vi liker og ikke liker i instrumentverdenen.

Men det betyr ikke at ingrediensene ikke kan benyttes til noe som smaker godt tilberedt av en mesterkokk?

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Hva med Auto tune. Egentlig ikke et instrument, men det brukes som det i mange skrekkeksempler. Gi meg en god sang der dette er brukt som effekt og jeg skal bøye meg i støvet.

Når det gjelder therminen hadde jeg helt glemt Jon Spenser. Det er legendarisk!

G

Gjestemedlem

Gjest
Steelgitar, munnspill og Kazoo er vel verstingene.

Verden hadde vært en bedre plass uten, selv om våre audioallvitere nok kan mane frem et og annet eksempel på en låt som ikke medfører umiddelbar trang til å ta en Van Gogh.
"Grevling i taket", starter med firestemt kazoo.
Kazoo er vel hovedårsaken til at jeg aldri gidder å fordype meg i Frank Zappa.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
70.792
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Pussig at ingen har nevnt at helvete ikke er særlig varmt, men stuvende fullt av byttinger som spiller steel gitar!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Men det betyr ikke at ingrediensene ikke kan benyttes til noe som smaker godt tilberedt av en mesterkokk?
Jo.

Gitt at ingrediensene i den maten jeg ikke liker er de samme som denne mesterkokken skal bruke, har jeg mine tvil.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Jeg sitter nå å hører på Nick Drakes Lyter Bryter og der er det innimellom både piano og saksofon, som er nevnt som hat instrumenter tidliger. Jeg nominerte selv saksofon, men tror jeg må trekke denne og heller nominere den dataproduserte dubstep lyden. THE HORRORS...THE HORRORS...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.200
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her var det mye rart.

Sax i rocknroll: Bobby Keys for Stones. Brown Sugar uten saxkoret? Hæ? Likeledes Clarece Clemons' saxkor i Born to Run og Thunder Road.
Sekkepipe i rocknroll: Bon Scott for AC/DC i It's a long way to the top...
Los Lobos uten trekkspill?

Klarinett kan være både vakkert og tøft. Hør Mozarts klarinettkonsert og Boulez' Dialogue de I'ombre double.
Sliter med tverrfløyte i noen av disse impresjonistiske franske sonatene, men det er vel det.

More cowbell tiltredes.

Det er ingen instrumenter jeg klarer meg uten.

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det ondeste instrumentet er ukulele. Det forundrer meg at ingen har nevnt det. Det nærmer seg sommer, og da finner radiostasjonene fram slike enerverende venstrehåndslåter fiffet opp med ukukelekomp. Espen Lind har en slik låt der han også kliner til med tuba for å ytterligere prøve å kamuflere slett låtskriving.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det ondeste instrumentet er ukulele. Det forundrer meg at ingen har nevnt det. Det nærmer seg sommer, og da finner radiostasjonene fram slike enerverende venstrehåndslåter fiffet opp med ukukelekomp. Espen Lind har en slik låt der han også kliner til med tuba for å ytterligere prøve å kamuflere slett låtskriving.
Da vil du sikkert ikke like Tiny Tim. Han spilte ukuelig ukulele i fleng. Og så sang han i falsett. Men han spilte ikke tuba, så vidt jeg vet.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.402
Jeg har skumlest de første sidene i denne tråden,
og mitt inntrykk er at dere er mere eller mindre gale alle sammen.
Eller så er dere audiofile. Noe galt er det i hvert fall.

Lag heller en tråd om hva slags musikk vi fint kan klare oss uten.
Jeg starter friskt med dansebandmusikk, listepop og all slags religiøs musikk. Uffameg!

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Art Van Damme, er det faren til Jean-Claude? Ikke rart han er så hissig og hevngjerrig i alle filmene :)

Stort sett alle instrumenter nevnt her kan jo passe inn i en eller annen sang. Eksempler: Sekkepipe og AC/DC, Kazoo og Knudsen og Luvigsen, Gåte og fele, Wovenhand og trekkspill etc. etc.

Men jeg nevnte mitt hatobjekt no.1 igjen: Auto tune. Kan noen nevne en sang der dette er brukt som et instrument der dette er bra?
Tror ikke han var faren til Jean-Claude:) Han var nok for gammel til det. Men han var svært dyktig på sitt instrument. Det gjorde at trekkspill ble akseptert i jazzen også. Har vært med mange storheter blant jazz utøverene. Har hørt han live her hjemme. Det var en stor musikalsk opplevelse mvh. Guit

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser mange sliter med sekkepipe. Bra!

Jeg skal ha sekkepipe i begravelsen min. Der skal det grines, og jeg er ikke fremmed for tanken om å hjelpe folk litt på vei.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg er enig med de som mener at ethvert instrument har sin berettigelse i den rette sammenhengen. Jeg sliter imidlertid litt med et av de instrumentene som brukes mest til folkemusikk, nemlig hardingfele og likedan munnharpe. Dette har imidlertid sikkert ikke med instrumentene i seg selv å gjøre, men med min musikksmak.

X

X186841

Gjest
[h=1]Bowie - Life On Mars Original unbleached[/h]
Ja det var en eller annen ulyd på ca. 1.42

Topp Bunn