Hvilke utgivelser gledet og skuffet deg mest 1. halvår 2014?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    I og med at terrassedøren fortsatt står åpen, kona og Gordonsetteren sover, det er fortsatt varmt og lakenskrekken har overtatt, så tenkte jeg at vi kunne gjøre noe svært enkelt, slik overskriften beskriver. Men, før vi foretar oss noe, så hadde det vært OK om noen har forslag til noe annet før vi begynner rangeringen.

Jeg tenkte rett og slett 1, 2 og 3 osv. med begrunnelser og coverbilde.

Det med å glede og skuffe kan være så mangt; fra ubetydelige (eller ingen) forventninger; utgivelsen kommer og man detter nesten av stolen av hvor bra det er, til gedigne skuffelser vi hadde store forventninger til. Eller band vi aldri har hørt om.

Vi drar jo både på årene og snart på ferie mange av oss, så en oppsummering av halvåret hadde kanskje vært fint?

Kom med innspill vedr. kriteriene (hvis det er noen) innen kl. 1600, onsdag 4. juni.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Har bedt om at 3-tallet i trådtittelen fjernes og at vi dermed legger ut det vi selv synes er et passende antall.

Her mine som har gledet både meg og kona +++ og som har blitt spilt mye. Alle på vinyl, bortsett fra Zedek som jeg kun har på CD:

Woods - With Light With Love (Woodsist Rec.)

04a0954f.jpg

Frisk, sommerlig musikk stappet med fengende melodier. Her er det bare å dra frem en kald en og lukke øynene.

Jon Langford & Skull Orchard - Here Be Monsters (In De Goot Recordings)

Here_Be_Monsters_Cover.jpg

Nå får han det virkelig til. Melodiene strømmer på, det rocker bra og fremføringen er strøken.

Delaney Davidson & Marlon Williams - Sad But True Vol. 3 (Lyttleton Rec.)

SBT-III-Cover-Art.jpg

Davidson er småskrullete, men ikke når det gjelder musikk. Sammen med Williams er de et nesten uslåelig tospann. Topp melodier og tekster. Melodiøst. Kjempepopulære i NZ. Og, som nevnt tidligere, årets beste cover! Davidson er forøvrig ute med et meget bra soloalbum i år.

Natural Child - Dancing With Wolves (Burger Rec.)

natural_child_dancin_with_wolves_4.jpg

Oppdaget denne (via Townes) først i mai. Og hvilken oppdagelse! Kjempeutgivelse i litt retrostil.

Thalia Zedek - SIX (Thrill Jockey Rec.)

1393231332Thalia-Zedek-SIX-Cover-359-1500-580x580.jpg

Hun smyger seg innpå med suveren stemme. Komposisjonene sitter som et skudd.

Jonny Two Bags - Salvation Town (Isotone Rec.)

12432_400x400.jpg

Gjennomført plate fra Social Distortion-fyren. Americana/Country med gode melodier. Helt ukomplisert.

Hva som har skuffet, kommer jeg tilbake til, hvis jeg greier. Det er jo som oftest utgivelser som går rett i glemmeboken.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Fikk ikke akkurat mindre lyst til å se bandet live etter at denne kom ut.

winerydogs.jpg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Her var det allerede en god del gode platetips ! Jeg får for tiden ikke til å laste opp bilder,meg kommer muligens med mine favoritter sålangt i år.

mvh.s,

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Har totalt blackout på hva som har kommet ut i år. Bør jeg bekymre meg? Ihvertfall rekapitulere siste måneders kjøp, vet det er endel bra der. Tenkebokse nå.

PS. Takk for gode platetips som Mikefish allerede er inne på.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Noen Gleder:

1 . Mathias Lilja - Mathias Lilja

Så ihjelspilt at eg har slitt ut spotifyversjonen mens eg venter på at noen måker den ut på vinyl :)
    Suverent flott fra ex-Strollers Lilja. Årets Americanaplate til nå er svensk.

2. The baseball project - 3rd

Steve Wynn har det i seg ennå. Friskt og fint, gitarrock har kommet for å bli. 13 er årets låt til nå.

3. Natural child - Dancin with wolves

Skal være rimelig grumpy anlagt dersom man ikkje blir smørblid av denne saken her. janfrt har allerede omtalt den, føyer meg inn i jubelkoret. Kremplate. Slack og slark med tonnevis med sjarme og glede.

4. The New Mendicants - s/t

new mendicants.jpg

Trekløveret Norman Blake, Joe Pernice og Mike Biletsky har levert årets fineste popplate. Hvilke låter, hvilke harmonier. Ahhh, pop kan jaggu meg være fint det.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Noen nedturer

1. Paperboy Reed - Nights like this

Brutalt jævli. For første gang i mitt liv "unlika" eg en artist på Facebook. Dette er bare trist.
    Kall det gjerne sell-out, kall det ka du vil, men god musikk er det definitivt ikkje.

2. Black keys - Turn blue

Nei nei nei. Auerbach får sikkert noen nye fans, men han er i ferd med å miste noen gamle også. Dette blir bare helt feil. For all del, band må få utvikle seg, prøve nye ting og så videre - men dette hamskiftet er litt i overkant drøyt. Takke meg til the big come up.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.349
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt fort å gale på det aller beste av musikk jeg har kjøpt så langt i år. Blir ikke tid til beskrivelse, men det skulle være en selvfølge at alle disse bør kjøpes inn til et hvert musikkinteressert hjem :cool:

I uprioritert rekkefølge:

Hard Working Americans - Hard Working Americans

Robert Ellis - The Light From the Chemical Plant

The Baseball Project - 3RD

Hurray for the Riff Raff - Small town Heroes

Simon Felice - Strangers (under litt tvil)

Ble bare rot med bildene
    :mad:

Vedlegg

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt fort å gale på det aller beste av musikk jeg har kjøpt så langt i år. Blir ikke tid til beskrivelse, men det skulle være en selvfølge at alle disse bør kjøpes inn til et hvert musikkinteressert hjem :cool:

I uprioritert rekkefølge:

Hard Working Americans - Hard Working Americans

Robert Ellis - The Light From the Chemical Plant

The Baseball Project - 3RD

Hurray for the Riff Raff - Small town Heroes

Simon Felice - Strangers (under litt tvil)

Ble bare rot med bildene
    :mad:
    Her var det mye bra, gitt! Langt oppe på min liste óg, alle sammen. Og coveret til Felice-platen er fantastisk.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har notert meg 55 bra plater i år, disse 7 (under) ligger (meget foreløpig) i toppen, i kvalifisert rekkefølge. Få skiver jeg har vurdert meg ferdig med. Og så kommer det selvsagt en haug med bra skit som roter til høsten. Heldigvis.:)

1. Adam Faucett - Blind Water Finds Blind Water

2. John Gorka - Bright Side Of Down

3. The baseball project - 3rd

4. Natural child - Dancin with wolves

5. Jolie Holland - Wine Dark Sea

6. Old 97's - Most Messed Up

7. Mystic Braves - Desert Island

nærmest vaker per nu DbT, Delaney Davidson, Rosanne Cash, Mathias Lilja, Thalia Zedek, Ray Bonneville, Chuck E Weiss, Holly Goolightly, Blackie and The Rodeo Kings, Micah P. Hinson, Damian Jurado og Conor Oberst.

Årets skuff på skuff har vært Neil Young, Eli papirgutt og Black Keys (og delvis Sharon Jones og Nick Waterhouse).

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Mystic Braves skulle jeg gjerne hatt på slike tolv tommere. Dritfett!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Er ingen internettes mann på langspillere Vil gjerne kjøpe fysisk der og da, slippe å forholde seg til hentelapper og køer. Singler er en annen verden, går rett hjem i kassa, null noia

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    35 dollar ja. :)

Men din lokale platebar tar den vel fort inn på request, Eros?
    Selv har jeg begynt å få plater til jobbeadressa mi. Der har vi en postkasse stor som en postbil. Plater ligger ofte å venter på meg på pulten min, ekstra grunn til å gå på jobb jevnlig det.:)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Problemet er at Mystic Braves ikke har noe distribusjon i ryggen så vidt jeg veit. Får blir fra bandet da. (porto suger)

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Jeg liker igrunn å få hentelapper i postkassa,da får jeg litt trim når jeg går til butikken for å hente godsakene :)
    Hadde jeg bodd i en by hadde nok situasjonen vært litt annerledes.

mvh.s,

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Er ingen internettes mann på langspillere Vil gjerne kjøpe fysisk der og da, slippe å forholde seg til hentelapper og køer. Singler er en annen verden, går rett hjem i kassa, null noia
    Noia kan man få av hva som helst, men ikke av å ha en kontinuerlig strøm av vinyl kommende; det er jo bare deilig.

Det man kan få noia av er at, ihverfall jeg, kan få tre forskjellige hentepapirer selv om bestillingene i prinsippet er lik og prisen også. Dessuten må kona ha tillatelse hvis jeg ikke henter selv, pluss at en gang i blant skal moms innkreves. Og, så, noen ganger, kommer UPS og leverer på døren.

Hvem trenger psykiater? Oss kunder eller sjefen for Posten, Dag Mejdell.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Dyr porto, men bandet får penger og totalen ikke særlig dyrere enn over disk i Norge, ERos.

Å gå på postkontoret kan jeg godt gjøre. Å vente 30 minutter på å bli ekspedert derimot, fordi en eller annen gjøk skal sende penger til Sverige eller Somalia samtidig som ørten hipstere har kjøpt klær fra nettbutikken i USA, og en svenske som har fått noe rekommandert, har ikke gyldig id-kort, etc... Sånn er ofte postkontorlivet på Grünerløkka, syns jeg. Knapt ståplasser, iblant.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Dyr porto, men bandet får penger og totalen ikke særlig dyrere enn over disk i Norge, ERos.

Å gå på postkontoret kan jeg godt gjøre. Å vente 30 minutter på å bli ekspedert derimot, fordi en eller annen gjøk skal sende penger til Sverige eller Somalia samtidig som ørten hipstere har kjøpt klær fra nettbutikken i USA, og en svenske som har fått noe rekommandert, har ikke gyldig id-kort, etc... Sånn er ofte postkontorlivet på Grünerløkka, syns jeg. Knapt ståplasser, iblant.
    vi har et hardt liv, pføy faen

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

vi har et hardt liv, pføy faen
    Morsomt svar united. Og vi har et hardt liv ja, jeg som trodde det var GBP og ikke $$$$. Burde egentlig skamme meg.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Har kun kjøpt bra plater i år..... :cool:

I tilfeldig rekkefølge

Swans - To Be Kind
    263661d1401567326-og-hva-har-sa-2014-pa-da-tro-image.jpg

Michael Gira & Co tilbake i form. For min del blir denne garantert å finne på 2014 topp ti....

Hedvig Mollestad Trio - Enfant Terrible
    1627338912.jpg

Prog/jazz/rock eller rett og slett: Rått og godt (jada noe ujevnt...)

Motorpsycho - Behind The Sun
    1610627623.jpg

Gammel fan så denne er vanskelig å komme unna

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tror, men er selvfølgelig ikke sikker, på at de bruker dollar i USA. Eller pesos. Men det går jo ut på det samme. Og ikke australske dollar eller egyptiske pund, nei.

Hardt liv ja, bare å følge med på alle valutaene, syns jeg er tøft nok. I tillegg liker jeg å klage på Euroen, den har gjort det kjedeligere å komme til drakmeland, og sliktnokka.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Det fine med denne type tråder er at jeg fremstår nesten som NORMAL i forhold til enkelte andre her:). Jeg kjøper det aller meste av vinyl over disk hos Big Dipper i Trondheim. De kan ta inn import også (tror de kjøper gjennom en "hub" i Amsterdam som tar inn plater fra all over). Det eneste lille minuset er at det kan ta veldig lang tid før plata kommer.

Tida går uansett fort ja. 1.halvår 2014 er riktignok ikke helt ferdig på kalenderen min. 2014 som plateår har ikke helt tatt av for meg enda - det kommer nok utover høsten. 3 plater jeg kanskje har likt best så langt i 2014 kan være:

Angel Olsen ‎– Burn Your Fire For No Witness (Jagjaguwar)
    angel2.jpeg

Denne dama dukket bare plutselig opp fra ingensteder. Jeg liker vokalen og tekstene, og et litt røft uttrykk. Lydmessig er denne plata riktignok mere lo-fi enn hifi. Lyden er for øvrig vesentlig bedre på debutplata fra 2012; "Half Way Home" som faktisk er mastra av Helge Sten.

Tara Jane O'Neil ‎– Where Shine New Lights (Kranky)
    tara1.jpeg

Litt mere voksen dame dette. Kjøpte den på cd litt fordi det er litt gøy at hun gir ut på Chicago-labelen Kranky som jeg har hatt sansen for helt siden oppstart (første de ga ut var Labradford). Vanskelig å beskrive musikken her, men generelt kan jeg vel kalle dette litt småsær stemningsfull pop/rock med gitar og behagelig vokal.

War On Drugs ‎– Lost In The Dream (Secretly Canadian)
    war1.jpeg

Har bare kjøpt denne på cd foreløpig, men i alle fall de 3 første låtene synes jeg er oppløftende. Litt sånn vind i håret -feeling. Mulig resten av plata blir litt på det jevne, men synes den vokser etter en del gjennomlytt.

Litt lokal jazz kan jeg vel også nevne:

Marius Neset / Trondheim Jazz Orchestra ‎– Lion (ACT)
    marius.jpeg

Denne har jeg nettopp kjøpt på dobbel vinyl. Har ikke hørt så mye på den enda, men litt gøy at det er et helt orkester, ikke bare trio som det har en tendens til å være i min noe begrensete jazz-samling. Det foregår mye i lydbildet her, så fin plate for å teste anlegget også:).

Jeg kjøper egentlig aldri skuffelser lenger. Jeg kan langt på vei takke YouTube for det - å sjekke plater der før innkjøp hjelper.

Best, ToreM.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tar med enda en. Det er jo bare 16. juni:

Reigning Sound - Shattered (Merge Rec.)

artworks-000076250735-0xt4qu-t500x500.jpg

Denne sklir rett inn. Variert. Fra bra Rock til nesten Taffel. Og mye 60-tall. Men, bevisst gjennomført. Masse orgel/hammond. Topp melodier og tullete tekster (som er helt greit). Vokalen er suveren.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Snart gjennom første snurr på denne, og rett i toppen på Excel arket

Jack White - Lazaretto

Helt suverent!!! Var skeptisk grunnet singel-valg, men her kommer jo gullet som perler på en snor.
    Gleder meg forøvirg voldsomt til nye fra Greg&co.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det fine med denne type tråder er at jeg fremstår nesten som NORMAL i forhold til enkelte andre her:). Jeg kjøper det aller meste av vinyl over disk hos Big Dipper i Trondheim. De kan ta inn import også (tror de kjøper gjennom en "hub" i Amsterdam som tar inn plater fra all over). Det eneste lille minuset er at det kan ta veldig lang tid før plata kommer.

Tida går uansett fort ja. 1.halvår 2014 er riktignok ikke helt ferdig på kalenderen min. 2014 som plateår har ikke helt tatt av for meg enda - det kommer nok utover høsten. 3 plater jeg kanskje har likt best så langt i 2014 kan være:

Angel Olsen ‎– Burn Your Fire For No Witness (Jagjaguwar)
    Vis vedlegget 264344
    Denne dama dukket bare plutselig opp fra ingensteder. Jeg liker vokalen og tekstene, og et litt røft uttrykk. Lydmessig er denne plata riktignok mere lo-fi enn hifi. Lyden er for øvrig vesentlig bedre på debutplata fra 2012; "Half Way Home" som faktisk er mastra av Helge Sten.

Tara Jane O'Neil ‎– Where Shine New Lights (Kranky)
    Vis vedlegget 264345
    Litt mere voksen dame dette. Kjøpte den på cd litt fordi det er litt gøy at hun gir ut på Chicago-labelen Kranky som jeg har hatt sansen for helt siden oppstart (første de ga ut var Labradford). Vanskelig å beskrive musikken her, men generelt kan jeg vel kalle dette litt småsær stemningsfull pop/rock med gitar og behagelig vokal.

War On Drugs ‎– Lost In The Dream (Secretly Canadian)
    Vis vedlegget 264346
    Har bare kjøpt denne på cd foreløpig, men i alle fall de 3 første låtene synes jeg er oppløftende. Litt sånn vind i håret -feeling. Mulig resten av plata blir litt på det jevne, men synes den vokser etter en del gjennomlytt.

Vis vedlegget 264347
    Denne har jeg nettopp kjøpt på dobbel vinyl. Har ikke hørt så mye på den enda, men litt gøy at det er et helt orkester, ikke bare trio som det har en tendens til å være i min noe begrensete jazz-samling. Det foregår mye i lydbildet her, så fin plate for å teste anlegget også:).

Jeg kjøper egentlig aldri skuffelser lenger. Jeg kan langt på vei takke YouTube for det - å sjekke plater der før innkjøp hjelper.

Best, ToreM.
    Kom med en nærmere kommentar til sistnevnte når du har hørt nærmere på den. Interessant. ....

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker meg om, og det hender en sjelden gang jeg gjør det, så har jeg ikke kjøpt en eneste ny plate i år.
    Så egentlig har jeg vel ikke noe i denne tråden og gjøre.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tenker meg om, og det hender en sjelden gang jeg gjør det, så har jeg ikke kjøpt en eneste ny plate i år.
    Så egentlig har jeg vel ikke noe i denne tråden og gjøre.
    Jo!

Da har du jo masse å gjøre i tråden!

(Så vet du ka du skal kjøpe...)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827

Vis vedlegget 264347

Best, ToreM.
    Kom med en nærmere kommentar til sistnevnte når du har hørt nærmere på den. Interessant. ....
    Hei, beklager sent svar på denne. Men den plata blir ikke spilt så ofte hos meg, så det er vel forsåvidt et slags svar. I mine ører er plata er litt for spesiell til å bli spilt hver kveld, MEN det betyr ikke at den er dårlig. Slik jeg har forstått det er dette et slags bestillingsverk; på en måte komponerte improvisasjoner hvis det gir noe mening å si det slik. Dynamisk sett litt som klassisk musikk, dvs. med tildels store svingninger i lydnivået. De 3 første platesidene preges av blåsere (så liker du ikke blåsere kan du se en annen vei). Den siste platesida har accordion i fokus, noe som vel kan sies å være litt spesielt i jazz-sammenheng. Jeg føler kanskje lyden på "kompet" i bakgrunnen, spesielt slagverket, blir litt "innestengt" på mitt anlegg, ellers er lyden godkjent uten å være veldig audiophile.

Hvis du liker lettere moderne jazz på vinyl kan du jo gjøre det så enkelt at du kjøper alt ACT finner på å utgi i vinylutgave (antallet er ganske overkommelig). Det gjør jeg langt på vei:).

Fortsatt god sommer!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn