Hvilken 32"

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.389
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
En ting jeg lurer fælt på: Hvorfor dekker ikke bildet hele skjermen på nesten samtlige av de flat TVene man ser i butikken? Litt av min årsak til å bytte til widescreen er jo nettopp at jeg er drittlei å se filmer på min gamle TV som er på størrelse med et frimerke. Det må da dekke hele skjermen med en 32" widescreen eller?
En widescreen TV har et 1:1,78 forhold mellom bredde/høyde. En standard widescreeen kinofilm er i forhold 1:1,85, og cinemascope i 1:2,35. Aner ikke hvorfor TV bransjen ikke satset på 1:1,85, men du vil med andre ord få en sort stripe over og under bildet hvis du ikke skal kappe bildet på sidene.

K

knutinh

Gjest
En widescreen TV har et 1:1,78 forhold mellom bredde/høyde. En standard widescreeen kinofilm er i forhold 1:1,85, og cinemascope i 1:2,35.  Aner ikke hvorfor TV bransjen ikke satset på 1:1,85, men du vil med andre ord få en sort stripe over og under bildet hvis du ikke skal kappe bildet på sidene.
2.35/1.33 ~ 1.78

mao, 16.9 er det geometriske middelpunktet mellom 2.35:1 og 4:3 og er et kompromiss for å kunne vise både vanlige tv-sendinger og cinemascope med akseptable sorte felter.

På samme måte som en globe ikke kan avbildes på et kart uten forvrengning så kan ikke et 1:2.35 bilde avbildes på noe annet enn en 1:2.35 skjerm uten sorte felter eller forvrengning.

mvh
Knut

ean

Medlem
Ble medlem
07.03.2005
Antall liker
0
En annen ting når vi nå er i gang med format og sånnt: Hvorfor i hule heiteste har skjermene (slik som min f.eks) 1366x768 i oppløsnning når det primært er 1280x720 som er fomatet den blir matet med. Okei, så jeg avslører min totale mangel på innsikt i dette, men here goes: Slik jeg tenker vil en skjerm med 1280x720 i oppløsning få max ut av seg vet å bli koblet opp med en god (dvd) spiller som kan levere 1280x720p. Sånn at man får pixel til pixel og ikke enda en behandling i tv'en før bildet kommer opp. Ja jeg ser at når 1920x1080 kommer så må du alikevel behandle bildet, men det vil vel alikevel være bedre å gjøre det i spilleren fremfor i tv'en. '
Eller er jeg på feil jorde nå?

Bare noe jeg lurer på.

Eirik A

Topp Bunn