svm88
Bransjeaktør
Har lenge vært rimelig bestemt på å bruke Acoustic Elegance dipole18 som bass element i prosjektet jeg holder på med, men pga sannsynligvis LANG leveringstid så frister det å prøve noe annet. Spesielt også når jeg nå fant ut at de samme(?) elementene som sluket bruker i sin OB bass løsning er for salg til en ikke helt uoverkommelig pris. Men hvordan vil to slik elementer i hver høyttaler fungere som bass løsning? De har jo forholdsvis lav Q, så de vil vel naturlig rulle av en del i bassen, i tillegg til baffelens egen avrulling. Det vil vel fort kreve en del EQ. AE sitt dipole18 element vil spille minst like dypt med heller lite EQ.
To stk Altec 16" elementer vil jo også bli ganske høye, kanskje det blir noe høyt å plassere mellomtone/diskant på toppen. Høyde blir totalt ca 138cm, diskant senter på ca 125cm. Diskanten jeg bruker(RAAL dipole 140-15d) har litt begrenset vertikal spredning. Mellomtone er Fostex FE203En-S. Se bilde for delvis ferdig "topp del" til høyttalerne
Hva ville dere valgt?
- En dipole18 i hver høyttaler
- Ett par dipole15 i hver høyttaler
- Ett par Altec 515-16C alnico i hver høyttaler
- En Altec 515-8C alnico i hver høyttaler
Tanken er også å ha mulighet til å utvide systemet senere. Bor for tiden i kjellerleilighet uten mulighet for å spille høyt.
Baffelen for bass delen er tenkt å være en slags H baffel med innskrånende sideplater. Den blir nok også litt smalere i toppen enn i bunn.
To stk Altec 16" elementer vil jo også bli ganske høye, kanskje det blir noe høyt å plassere mellomtone/diskant på toppen. Høyde blir totalt ca 138cm, diskant senter på ca 125cm. Diskanten jeg bruker(RAAL dipole 140-15d) har litt begrenset vertikal spredning. Mellomtone er Fostex FE203En-S. Se bilde for delvis ferdig "topp del" til høyttalerne
Hva ville dere valgt?
- En dipole18 i hver høyttaler
- Ett par dipole15 i hver høyttaler
- Ett par Altec 515-16C alnico i hver høyttaler
- En Altec 515-8C alnico i hver høyttaler
Tanken er også å ha mulighet til å utvide systemet senere. Bor for tiden i kjellerleilighet uten mulighet for å spille høyt.
Baffelen for bass delen er tenkt å være en slags H baffel med innskrånende sideplater. Den blir nok også litt smalere i toppen enn i bunn.
Vedlegg
-
106.4 KB Visninger: 315
-
59.1 KB Visninger: 163
-
44.4 KB Visninger: 108