Storpakke fra PK idag,.Helga går med hele fem Gullpalmevinnere.. Neste helg like mange Rocky og i mellomtida komplett, dansk Olsenbanden..Ja, jeg har selvfølgelig de norske utgavene også. Men Egon, Benny, Kjell og Valborg (DK: Yvonne) er og blir like danske som Gammel Dansk og Carlsberg
Det er utrolig kult å se hvordan Knut Bohwim og Teamfilm klarte å så fullstendig genialt tilpasse disse komiske juvelene til norske forhold, og jeg har møtt flere dansker som er like glade i Arve, Sverre, Carsten og Aud som i sine egne Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard og Kirsten Walther. For min del , går den begeistringen absolutt begge veier. Det er naturlig å storkose seg med begge nasjoners komediemessige mesterstykker. Det forteller litt om hvor mye nordmenn og dansker har til felles. Svenske Jønssonligan holder imo ikke mål på samme vis, men så har også de Selskapsreisen/Albert og Herbert
De siste kom også med hjem. Fullt sett, seff.. Stig Helmer er i boks siden ifjor. Det er også Tore Ryen og Arthur Arntzen. Like morsomt. Beror på humøret, det. Humor og gjennomført filmkunst er såvisst medisin mot lange kvelder, tyngre tanker og sviktende helse. Forutsatt at humor kan holdes skarp, satirisk og uskyldig på samme tid. Som her. Det klarer ikke de nyere humoristene, imo..ikke på samme nivå. Måtte isåfall være Trine-Lise Olsen
Og det klassiske, britiske kobbelet.
Kompletterte og forbedret samtidig Fabeldyr, Karate Kid og TV2-sendte DICTE..lett lenge etter disse. Misofilm produserte både sistnevnte og Varg Veum..nå er begge på plass i krimseksjonen min. I det hele tatt begynner nå mediasamlingen å bli farlig god her..Så har jeg da også fjerna fem hyllemeter i filmdelen derav, det gjorde jeg i vår..Auditors kvalitetskontroll! Hele den pakka fikk jeg forøvrig kjøpt helt ny, for prisen av en grei XO på Polet..1200 kr..å kalle dem velanvendte er årets underdrivelse
Nettopp derfor elsker jeg fortsatt platebutikken!! Skyr netthandel, såvidt mulig. Men nettet skal ha for en ting i denne sammenhengen: veldig greit å fiske tilbud, for så å reservere dem til nettpris i butikken. Be ALLTID personalet sjekke denne nettprisen, da det fort kan spare deg for en god del..penger såvel som pes og problemer. Når du da kommer til butikken, går du garantert ut med det du skal ha. På halve tida. Samt etpar uventede gullfunn. Til samme pris som det originale budsjettet, eller sågar også under det
Og du slipper unna frakt, pakkestress og venting på resultater. Så, støtt platesjappa!!