Jeg så dette makkverket engang på 80-tallet, da som ironisk vorspielunderholdning. Lite skjønte vi at det skulle bli et verdsatt tidsbilde 40 år senere. Kan bekrefte at kombinasjonen kollektivtransport og fest var ganske vanlig i de dager, har vært med på regelrette sjøslag på Rørosbanen uten at konduktører gjorde særlig alvorlige forsøk på å dempe stemninga.Lasse & Geir, Vam og Vennerøds første filmprosjekt fra 1976, på en de-luxe blu-ray med 20 siders bok, et essay med tekst og bilder.
Blu-ray utgaven er fra en 2007 HD transfer fra en master-kopi. En del "grain" i bildet. Vet ikke hva format den er filmet i, neppe 35mm.
Vis vedlegget 890272
Har ikke tidligere sett filmen med disse to unge pøblene med anarkistiske tendenser, men hørt om filmen i diverse sammenhenger. Interessant å få et tilbakeblikk til 1976, et Oslo som mer ser ut som en landsby sammenlignet med i dag. En nærbutikk med de svære brune kassaapparatene med trykktaster, betjeninga i lagerfrakker, brus og øl stablet midt på gulvet, kjøleskap var det ikke penger til.
Enkelte ting virker jo helt merkelig i dagens 2023, men sikkert ganske tidsriktig for 1976. F eks den lange buss-sekvensen hvor Lasse og Geir planter seg i baksetet på bussen, drikker øl, samt driver å sjikanerer sine medpassasjerer. En scene hvor Geir driver å sjikanerer en ganske ung dame, hvorpå han reiser seg og går bor til setet, drar ned glidelåsen i buksa..."her får du se kuken min!". Damen ser helt forskrekket ut, hyler og skriker, springer rundt i bussen, går mot døren på bussen og banker, skriker og hyler. Kanskje tidsriktig i 1976, men neppe i 2023
Filmen er interessant på sin måte. Ingen stor film, men spilletiden på 1:30 er i snaueste laget, skulle gjerne hatt den på 1:50. I dag er jo 2:10 ganske vanlig, og da er man ofte i motsatt grøft, skulle gjerne sett filen strammet inn i klipp.
I den boken som følger med filmen står det jo litt om hvordan samtiden så på filmen og hvordan ettertiden ser filmen i et nytt lys.Jeg så dette makkverket engang på 80-tallet, da som ironisk vorspielunderholdning. Lite skjønte vi at det skulle bli et verdsatt tidsbilde 40 år senere. Kan bekrefte at kombinasjonen kollektivtransport og fest var ganske vanlig i de dager, har vært med på regelrette sjøslag på Rørosbanen uten at konduktører gjorde særlig alvorlige forsøk på å dempe stemninga.
Gjensyn med ConAir etter mange år.
Jeg føler meg skitten.
Wild at Heart er jo en klassiker. Leaving Las Vegas syns jeg var bra, men også veldig trist. Hvis jeg skulle hatt gjensyn med en Cage film nå tror jeg det måtte blitt Mandy. Det er en slags perfekt burlesk 80-talls videovoldfantasi. En av hans bedre, IMO.Det minte meg på at jeg må se Wild at Heart og Leaving Las Vegas igjen.
Om du ikke har sett den vil jeg anbefale den.Men vurderer om jeg skal bestille meg The Unbearable Weight of Massive Talent også kanskje.
The Unbearable Weight of Massive Talent (2022) ⭐ 7.0 | Action, Comedy, Crime
1h 47m | 12www.imdb.com
Denne var en smule sær, men funket for meg. Kona var ikke like begeistretThe Unbearable Weight of Massive Talent (2022) ⭐ 7.0 | Action, Comedy, Crime
1h 47m | 12www.imdb.com
After a catastrophic crash on an unknown planet, pilot Mills (Adam Driver) quickly discovers he’s actually stranded on Earth…65 million years ago. Now, with only one chance at rescue, Mills and the only other survivor, Koa (Ariana Greenblatt), must make their way across an unknown terrain riddled with dangerous prehistoric creatures in an epic fight to survive. From the writers of A Quiet Place and producer Sam Raimi comes 65, a sci-fi thriller starring Adam Driver, Ariana Greenblatt, and Chloe Coleman.
For dyrt er svaret. Husk at disse filmene ble kopiert på rull og sendt ut på turné i hele verden, dobbelt så store og tunge bokser med film til å begynne med, men det var selvsagt bare starten. Det var ikke mange Kinosjefer som fant det verdt bryet å investere i nødvendig utstyr heller, så skulle man få de nødvedinge inntektene måtte man lage nedskalerte kopier uansett. Men folk somTarantino og Nolan vet å glede seg over formatets muligheter, og Cinemateket har nødvendig fremviserutstyr, så det hender jo.Vis vedlegget 894745
Cleopatra 1963, 50th anniversary. Har tidligere sett Ben Hur og Quo Vadis som er i samme sjanger med handling fra det gamle romerriket. Måtte vel få meg denne også. Filmen er på ca 4 timer, har sett ca første halvdel. Typisk for denne type filmer er tusenvis av statister og overdådige kostymer og rekvisitter.
Men bildet da mann!! Filmet for 60 år siden i 70mm og bruk av Todd-AO Lenses. Utrolig konturskarpt og fokusert bilde, gnistrende farger og så fantastisk mye lys/kontrast i bildet som du ikke ser med dagens digital teknologi (mye lys/kontrast "stjeler" båndbredde). Detaljnivået i bildet er spektakulært.
For de som kjenner historien godt, hvorfor ble ikke denne teknologien mer brukt i profesjonell hollywood film? For dyrt? Eller at ordinær 35mm ble definert som "godt nok"?
De kan sitt håndverk i Cinecittà hvor alle de tre filmene du nevner ble produsert. Cinecittà - WikipediaCleopatra 1963, 50th anniversary. Har tidligere sett Ben Hur og Quo Vadis som er i samme sjanger med handling fra det gamle romerriket. Måtte vel få meg denne også. Filmen er på ca 4 timer, har sett ca første halvdel. Typisk for denne type filmer er tusenvis av statister og overdådige kostymer og rekvisitter.
Men bildet da mann!! Filmet for 60 år siden i 70mm og bruk av Todd-AO Lenses. Utrolig konturskarpt og fokusert bilde, gnistrende farger og så fantastisk mye lys/kontrast i bildet som du ikke ser med dagens digital teknologi (mye lys/kontrast "stjeler" båndbredde). Detaljnivået i bildet er spektakulært.
For de som kjenner historien godt, hvorfor ble ikke denne teknologien mer brukt i profesjonell hollywood film? For dyrt? Eller at ordinær 35mm ble definert som "godt nok"?
Takk for svar, og det virker absolutt rimelig det du skriver.For dyrt er svaret. Husk at disse filmene ble kopiert på rull og sendt ut på turné i hele verden, dobbelt så store og tunge bokser med film til å begynne med, men det var selvsagt bare starten. Det var ikke mange Kinosjefer som fant det verdt bryet å investere i nødvendig utstyr heller, så skulle man få de nødvedinge inntektene måtte man lage nedskalerte kopier uansett. Men folk somTarantino og Nolan vet å glede seg over formatets muligheter, og Cinemateket har nødvendig fremviserutstyr, så det hender jo.
Men hvilket format så du det i da ?
Takk for den linken!De kan sitt håndverk i Cinecittà hvor alle de tre filmene du nevner ble produsert. Cinecittà - Wikipedia