Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Min favoritt er Coppola. Så kommer Scorsese og Leone på sisteplass.
    Scorsese er god, men har laget mye ujevnt, og Leone er for sjangeravhengig. Ikke Once upon a time in America, den er flott. En flott film som har mye, men den slår likevel ikke Gudfaren I.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Svein Arne: Jo, hos meg, så... Vil du ha ekte italiensk mafia? Se Corleone (ital. TV-serie)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Suburra - Stefano Sollima (2015)

V1_.jpg

Up and coming gangster slår seg frem og står i veien for gammelbossens planer. Pillråtten politiker utnyttes og utnytter alt og alle. Parodierte sigøynere som er så slemme og fruktbare at det renner av dem. Og over det hele en pave som er sliten og ikke vil mer.

Tja, hva skal jeg si om denne i og for seg billedskjønne historien? Den har i alle fall et rotete manus og en fortelling som bruker all for lang tid på å ta av, det går nærmere en time før karakterene er etablert og det skjer noe særlig spennende. Historien Sollima har gitt seg i kast med er krevende; han skal skildre flere ulike hendelser og forløp som vikler seg inn i hverandre. Og jeg synes han inn i mellom får det til, men for det meste klarer han det ikke. Minst integrert og mest utenpåklistret er delen med paven og Vatikanet - det fremstår som ganske malplassert.
    Poenget til Sollima er at alt og alle er korrupte, feige eller sadister og har kun egeninteresse for øye. Tja, hvis nå det er et verdensbilde jeg kunne si meg enig i... men så er jeg da heller ikke romer; kan være noe med det.

Sollima er ganske god når han skildrer nærhet og sammensatte følelser hos karakterene. Alle skuespillerne er habile, som forventet i en film som dette - men ingen er briljante. Det er en rekke tette og fine scener reint billedmessig, fotograf Paolo Carnera filmet også 17 episoder av Gomorrah, og en god del av stemningen kjennes igjen. Mye kul musikk.

Nå har denne filmen blitt satt på linje med Gudfaren og Once up on a time in America, men det er et Atlanterhav mellom denne og de filmene. Denne er langt mindre ambisiøs i hvilken historie den vil fortelle og gir et langt smalere bilde av både mafiaen og av menneskene og hvilke motivasjoner som driver dem.
    Sollima spiller i en langt lavere liga enn Coppola og Leone - og Scorsese som jeg også ser noen trekker frem. Sollima er flink, men ikke så flink.
    Suburra er også langt mer dystopisk i sin samfunnsskildring og gir seg ikke i kast med å fortelle en historie om skapelsen av en nasjon, det er jo noe av det geniale med Coppola og Leone, og også for Scorsese i Gangs of New York.
    Grei film, dette - men ikke noe mer.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Svein Arne;2562209 Poenget til Sollima er at alt og alle er korrupte skrev:
    Det er mindre snakk om hvilket verdensbilde du er enig i og mer snakk om virkeligheten du finner i Roma til daglig og som du kan lese om i avisene. Bytt ut sigøynere med kinesere og du er midt oppe i dagens krig om Ostia.

Ellers er jeg enig med deg om at dette ikke er i samme liga som Coppola og Leone. Det var ikke derfor jeg anbefalte den, men mer fordi den gir et godt tidsbilde. Senest denne uken ble det skutt 4 medlemmer av en mafiaklan i Gargano pluss et par landarbeidere som var på feil sted og så noe de ikke skulle ha sett.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det kan godt være virkeligheten overgår filmen. Det skulle ikke forundre meg.
    Angående Vatikanet så er det kjent at banken deres ble brukt til å hvitvaske penger, og at Benedikt forsøkte å ordne opp, men fikk det ikke til.
    Problemet er at dette ikke kommer frem av filmen, og pavens opptreden virker helt underlig og umotivert.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Baby Driver

Kino

Nååh, var vel ikke noen sånn høydare i form av og kjøpe den i ettertid.

Litt bilkjøring, litt love story, litt psykopater.
    Savnet noe sikkelig handling.

Bilde var ræva i salen.

Lyden var ikke no sånn spessielt og skryte av eller.

Eneste possitive var han som spiller Baby Driver, han gjorde det bra.

S

Syncrolux

Gjest
    X-Men: Apocalypse

Man må nok være litt fan av X-Men universet for å like dette, noe jeg er. Visuelt sett svært imponerende. En god ting er at selv om det er mye action så er tempoet noenlunde avbalansert. Her er det lange klipp og rolig kameraføring. Minus for at storyen er enkel men samtidig rotete og usammenhengende fortalt, kanskje fordi det er litt for mange karakterer ute og går her. Den forrige X-Men filmen var betraktelig bedre (Days of Future Past). Terningkast 4 ca.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Power Rangers

Power Rangers

Tja. Altså... nice try. Men, er det ikke noe oppfølger på denne er den noe meningsløs.

Husker noe i lang tilbake som en film og muligens en serie, som den gang da var kult.
    Så forventingen var egentlig på Transformers nivå... dog... er nok ikke helt der.

Handlingen er så som så, kansje litt skuffende ? Håper enda at det kommer oppfølgings film, så denne ikke er bortkastet som oppbyggings film.

Men på et eller annet vis... ville det ikke vært kult og hatt en slik Armor... ? hehe

Bilde : 2D
    Helt greit bilde.
    Noen billige bilde effekter :-/ mens noen igjen er litt kule.

Lyd : Dolby Atmos
    Helt grei lyd.
    Alle kanaler i bruk, og lyd kommer fra alle kanter :)
    Tydelig Vokal.
    LFE er litt beskjedent og litt tørt stort sett. Men, du vil merke den er der i en sene ;)

Filmen : 4 ( 4 i håp om at det er en oppbyggende film )
    Bilde : 5
    Lyd : 6

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fin film Polanski laget der, marvealmar, og et gripende øyeblikk i fortellingen som setter spørsmålstegn ved hvem som er kulturbærere og hvem som er vandaler; jødene eller arierne.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hacksaw Ridge - Mel Gibson (2016)

MV5BMjQ1NjM3MTUxNV5BMl5BanBnXkFtZTgwMDc5MTY5OTE@._V1_SY1000_CR0,0,647,1000_AL_.jpg

En religiøs fyr får det for seg at han skal delta i 2.verdenskrig uten å bruke våpen. Det byr på visse problem, ikke minst for hans overordnede.
    Spoiler: men så går det bra til slutt.

Mel Gibson har gitt oss mange gode filmer. Jeg nevner Braveheart og Apocalypto som begge er kraftfulle verk. Hans masterpiece er likevel The passion of the Christ, en intens fortelling om Jesu siste timer.
    Men i denne klapper det sammen - ingen kan levere 100% hele tiden. Her svikter det på mange plan. Manus er rotete og vi får aldri helt tak i hvilken fortelling Gibson vil gi oss: idealisme vs pragmatisme, romantisk drama eller sjeledrama. Det hele virker ganske overflatisk.
    Regien er uinspireret og filmingen er så tradisjonell som du kan få den. Å vise tomhylser som spyttes ut er ingen genistrek.

Nay, Mel. You can do better than this.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg er ikke spesielt glad i westernfilmer, men det er da noen av de som er riktig gode. F.eks Unforgiven, og ikke minst Open Range som jeg så i går. Den er passe saktegående, men ikke så sakte at den ikke er effektiv historiefortelling. Når man ser den så får man unektelig noen tanker om hvorfor USA er så voldelig som det er, fortsatt den dag i dag. Strålende skuespill (spesielt Robert Duvall), foto og redigering også top notch her synes jeg. Vakkert og relastisk på samme tid.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Robert Duvall er en fantastisk skuespiller, men gubban så skuffende han spilte i The Judge. Jaja, han har levert så mye bra så han er evig tilgitt.
    En annen av samme klasse, og med samme forfall, er Robert DeNiro. Fantastisk skuespiller, sin generasjons Marlon Brando, men milde Moses hvor mye søppel han har vært med på de siste årene.
    Al Pacino, har han holdt koken, eller gikk det utforbakke med han, og?

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Ghost in a Shell : 3D & Atmos

Ghost in a Shell

Ikke så store forventninger til denne, som kanskje var bra. Da jeg ble positivt overasket :)

Og at Scarlett har hovedrollen skader ikke i det hele tatt. Hun gjør som vanlig en god jobb :D

Fremtiden - Hjernekirurgi- Kick ass - Hvem kan en stole på - Justice... type historie. Syns egentlig det var e nok historie :)

Lurer på om filmen er basert på spillet ?

Yeh... You just got your ass kicked by a chick :rolleyes: Mmmmh :D

Bilde : 3D 16:9 :D
    Gjemt over er det mange bilde effekter, og ikke akkkurat kjedelig og se i 3D :)
    Ikke det beste jeg har sett, men ikke så langt unna.
    Gjør seg ikke bort, og det er av og til mye bildeinformasjon virker det som :)

Lyd : Dolby Atmos
    Lyden gjør ikke skam på seg :)
    Ikke noe problem og la MV få en eller to dB ekstra :)
    LFE er ganske snilt og kontrollert til det trengs for og fylle på :)
    Ellers er det svært god lyd, som kommer fra alle kanter og høyder :)

Kommer vi mennesker til og bli så dumme som de er i denne fremtiden tro ?

Filmen : 5
    Bilde : 5,5
    Lyd : 6

Rett og slett en film som er vært og få med seg :)

S

Syncrolux

Gjest
    JOY

Rasket med meg denne fra billighylla på Elkjip. Men den var ikke verdt 49 kr synes jeg. Ikke mye "joy" her.
    Filmen handler om en skikkelig looser-familie der hovedpersonen Joy etter hvert gjør suksess på TV-shop. Ikke interesant, ikke engasjerende og ikke sympatisk i det hele tatt synes jeg. Skikkelig bummer fra en regissør som har laget flere svært bra filmer tidligere ... f.eks Silver linings playbook.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Enig i mye av de du skriver her - jeg likte det veldig godt. Utrolig intenst, ble sliten av å se den. Syns lyden var litt "hard" på Cinemateket, blir spennende å se den i kinoen hjemme når den kommer på blu-ray. Bilde var fantastisk, og ja - jeg så den på 70mm.

Dunkirk - Christopher Nolan (2017)

Vis vedlegget 450215

Britiske (og franske soldater) har blitt omringet av tyskere og trenger desperat å bli evakuert.
    Vi følger tre ulike historier fra flyvåpenet, hæren og de sivile, og tre ulike menn og de valg og det mot de hver på sitt vis må utøve i umenneskelige situasjoner.

Nolan er er briljant regissør som ser ut til å fikse hvilke sjanger han gir seg i kast med. Jeg like Interstellar veldig godt, både tematisk, menneskelig og filmatisk var det en svært vellykket film. Dunkirk er langt fra så god tematisk sett fordi historien er så mye enklere; vel, begge filmer handler om heltemot og om å ofre noe vesentlig for å oppnå noe umistelig. Dunkirk er på ingen måte så dyp og så vitenskapsteoretisk bygget opp - den er en krigsfilm og handler om noen helter slik vi kjenner det fra tradisjonelle krigsfilmer.

Ingen av skuespillerne gjør skam på seg, med unntak av kanskje Kenneth Branagh som jo er en veldig dyktig skuespiller, men så her får lite å spille på. Så er dette heller ikke en skuespillernes film, her er det historien og hvordan de ulike delene er vevd inn i hverandre som utgjør fremdriften. Vi blir aldri kjent med karakterene, f eks Tom Hardy viser ansiktet først helt mot slutten av filmen. Det fungerer godt, synes jeg. Vi trenger ikke bli kjent med og identifisere oss med disse menneskene, det er den historiske begivenheten som er hovedsaken.
    I lange partier der det ingen dialog, filmen og filmatiske virkemidler er nok til å skape fortettet spenning. Den kan faktisk få tankene hen til Eisenstein og hans måte å lage film på. Fion Whitehead er en av hovedrolleinnehaverne og helt ukjent for meg, men han fyller rollen og lerretet på en veldig overbevisende måte.

Kamera er også en viktig medspiller; det er en god del fin filming, spesielt fra luftkampene. Lydsporet er utmerket, slik vi også husker det fra Interstellar.
    Jeg skulle gjerne sett denne filmen i bredt format, men det vises etter det jeg vet kun i vanlig kinoformat. Da fornemmer jeg at det er mye som forsvinner for oss, og at flere av scenene ville vært enda mer storslagne. En annen merkelighet er fraværet av blod i filmen, det er lite direkte vold. det føles egentlig befriende og ikke som et savn.

Filmen er rørende, og noen ganger litt sentimental og den kan bli svulstig i visse partier.. Det er noe repetitivt over regien, og en del av undervannscenene blir litt langdryge og litt kjedelige. Men i hendene på en annen regissør kunne det ha bikket helt over i blod og gørr og alle krigsfilmklisjeene. Det gjør det ikke her.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Elle (2016)

464442.jpg

(Blu-ray/Neural X)

Fantastisk film, og ikke minst fantastisk skuespiller prestasjoner av Isabelle Huppert (som vanlig). Spennende, voldelig og morsom drama. Bare ikke forvent noen thriller. Anbefales

A successful businesswoman gets caught up in a game of cat and mouse as she tracks down the unknown man who raped her.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Fast 8

Fast 8

Nok en tur med gjengen. Men what the fuck er det som skjer...

Der nok så at Fast and the furious nå har kommet inn i en gate de ikke kommer ut av.
    Men måten det går på er jo en action film verdig.

Nok en ofring av et medlem i familien, mens ny(e) kommer til.

Eneste en ser nå er klare tegn på at det nærmer seg slutten av serien. Det er vel snakk om 2 filmer til.

Mye av det som gjør filmen til en god en er at det er noen få skuespillere som nå gir meget gode prestasjoner.
    Charlize Theron, Jason Statham og til dels Dwayne Johnson har nok reddet mye av serien.

Spessielt må en nevne Charlize Theron som gjør en perfekt karakter. En sitter og blir "pissed of" på hennes karakter :D

Bilde :
    Ganske bra bilde, men ikke noe referanse.

Lyd : dts hd-ma 7.1
    Filmen har også dts:x for de som kan benytte det. Og tilgjengelig i Auro3D
    Nok en gang har de klart og gjøre lydsporet flat.
    Mulig LFE holder igjen noe også, for det ble ikke så det helt tok av. Selv med MV et hakk over normalt...
    Tipper nok dts:x sporet tipper jeg er bedre for de som har det.

Filmen :4,5
    Bilde : 5
    Lyd : 5

“You’ve heard me say that you never turn your back on family. And I want to thank you all for never turning your back on me.

“You want to meet him? Alright. Everyone, meet Brian.”

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    SVS: Filmen er basert på mangauniverset. Og tegnefilmen av samme navn- made in Japan. Så nettopp denne selv, positiv overraskelse. Spesielt Takeshi "Beat" Kitano og danske Pilou Asbæk spiller bra. Scarlett Johansson som badass cybo-chick er heller ikke det verste man kan bruke halvannen time på. Tilogmed Kina har laget en kul tegnefilm for voksne nå: L-O-R-D...Not bad at all;)

Antonsen: Sånt skjer med Paul Verhoeven i regissørstolen..Film er og blir best hjemme..

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Sympathy for Mr. Vengeance (2002)

you-understand-why-i-have-to-kill-you1.jpg

(Blu-ray/Neural X)

Første film i Vengeance trilogien. Oppdaget regissøren med the Handmaiden så tenkte jeg måtte prøve noen flere av hans eldre filmer. Dette er tidvis mørkt, brutalt og ikke minst har den endel humor i seg. Leste ett sted at dette ikke er en typisk "Date-movie" - det kan jeg se meg enig i. Bra bruk av lyd, og mange vakre bilder. Dette er vel som mye annet, en film som viser at når man tror at bunnen er nådd - viser det seg at ting fortsatt kan gå nedover i spiralen :)

Anbefales absolutt! Neste film i serien, "Oldboy" er nok den mest kjente. Ser den til uka!

In Seoul, Ryu, a deaf worker has a sister who needs a kidney transplant. He tries to donate his own kidney to his sister, but his blood type is not compatible with hers. When Ryu is fired from Ilshin Electronics, he meets illegal dealers of organs, and the criminals propose that he give them his kidney plus ten millions Won to obtain a kidney suitable for his sister. Ryu accepts the trade, but he does not have money to pay for the surgery. His anarchist revolutionary girlfriend Cha Young-mi convinces him to kidnap Yossun, the daughter of his former employer Park, who owns Ilshin Electronics. However, a tragedy happens, generating revenge and a series of acts of violence.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Antonsen: Hele den trilogien er utrolig bra! Gleder meg til The Handmaiden, jeg.. Koreansk film på sitt absolutt beste. Vil du se mer av Beat? Begynn med "Violent Cop", "Hana-bi" og "Brother"...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Pi er en virkelig stor film, både visuelt, men også tematisk; hvordan mennesker kan klare seg under de mest ekstreme forhold.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ikke sett, men noterer ned!
    on topic;

Star Trek - Wrath of Khan (1982)

star_trek_ii_wrath_of_khan.jpg

(Blu-ray/Neural X)

Fortsetter endelig på Star Trek boksen jeg kjøpte ifjor, denne filmen var langt bedre enn den første i mine øyne. Føles fortsatt litt datert men ikke på langt nær så mye som den første. Spennende og bra gjennomført film. Er noen skikkelige overspillende prestasjoner av både William Shatner og "Khan", hehe - men dette må man bare ta med glimt i øyet. Artig film. Har vel lest meg til at mange anser denne som den beste av filmene, så litt kjedelig at den kommer så tidlig i sagaen, men skal se videre ved anledning.

With the assistance of the Enterprise crew, Admiral Kirk must stop an old nemesis, Khan Noonien Singh, from using the life-generating Genesis Device as the ultimate weapon.

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Dogme forutsetter det faste regelverket Lars Von Trier m.fler satte en gang på nitti-tallet.
    Ærlig film uten dubbing og triks. Jeg tror "Pi" har innspilt musikk som en del av lydsporet. Kvalifiserer da ikke.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: Korea, sært??? Koreanerne er da Asias filmatiske mestere!! Tett fulgt av Japan og India. Finnes ikke en mer betent konflikt i verdensdelen nå enn forholdet mellom Nord-Korea og verden. Faktisk , i det siste har jeg fulgt ekstra godt med, i tilfelle det blir KWII.. Spesielt Song Il-Gon , Park Chan-Wook og Kim Ki-Duk er verd å sjekke ut. Koreanere går på kino for å se koreansk film, og ovennevnte Song har personlig fortalt meg ett og annet om Korea . Jeg møtte ham på Filmens Hus under deres asiatiske filmfestival for noen år siden. Reflektert type

Antonsen:

Korea:
    -Spider Forest
    -Vengeance Trilogy
    -The Isle
    -The Bad Guy
    -Joint Security Area
    -Shiri
    -Friend
    -Memories Of Murder
    -Natural City
    - Samaritan Girl (favoritt her)
    -Castaway To The Moon
    -Pieta
    -Bin-Jip
    - The Uninvited

Japan:

- Nevnte Beat-pakke
    - Sansenes Rike
    -Norwegian Wood
    - pluss en haug andre--

Kina:

L.O.R.D.
    Bak den røde lykten
    Veien Hjem

Her har du litt å bite i.....:cool:

Vil du inn på nordisk toppdrama? Se da til Island. De har virkelig begynt å komme ovenpå nå. Folk som Baltasar Kormakur og Nina Dögg Filippusdottir er utrolig kreative. Jeg gleder meg som et barn til fortsettelsen av "Innesperret" som kommer i høst på TV. Og "Fangar" er nesten like bra..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn