Hvilken forforsterker til klipsch og rotel?

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Jeg har klipsch RF-7(2x10"+horn) og en rotel 1090(2x380w) til å drive disse.
Man må ha seg en forforsterker, og jeg er veldig usikker på hva jeg bør satse på.
Jeg vil ha mulighet til å koble til sub, da rf-7 ikke går så dypt. Da må jeg kanskje bruke en surroundpre eller reciever?
Og: vil det gjøre store utslag om man velger rør eller transistor på preampen?

Hadde tenkt meg å bruke rundt 5k på bruktmarkedet, men kan gå opp noen tusenlapper hvis det er noe svært så flott.

Råd og hjelp mottas med takk.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.072
Antall liker
2.089
Rotel pre passer vel perfekt til Rotel effekt?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.270
Antall liker
40.130
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg ville uten tvil gått for en rør pre til oppsettet ditt :)

mvh
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Rotel+rotel forstår jeg, da det passer selvsagt bra sammen. Men disse horna mine er ikke bare-bare å få til å låte mykt og fint. Hadde en gang parasound p3 preamp og midgard oberon 6.1 på disse. Masse lyd må vite, men det var som å få en brevåpner trykt inn i øret.

Så en NAD reciever med NAD218 som sluttrinn. Litt roligere diskant, men da kunne lyden i beste fall beskrives som grautete og fortsatt noget stikkende diskant.

Har midlertidig en CAV A8M, og det er faktisk helt greit, bortsett fra en forferdelig "tomgangslyd". Og at jeg vil ha MER. Tror det ordner seg med Rotel`n.

Glemte forøvrig at det bør være subutgang på preamp, da rf-7 ikke går veldig dypt.....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du sliter kanskje litt med å finne en rørpre med sub-utgang, men jeg er med på dine betraktninger om at her bør det tenkes match med høyttalerne, ikke bare effekttrinnet. 2 x Rotel kan bli litt vel stramt på Klipsch, vil jeg tro. Derfor ville jeg absolutt sett etter en sak med rør, som er litt god og varm i lyden, men hvilken løsning som kan funke med sub ut vet jeg ikke.

Men kan du ikke bare kjøre sub på høynivåinngang fra høyttalerutgangene på Rotel-en da? Trenger du absolutt foreta delingen i pre?
Kjøp den beste rørpre du finner innenfor budsjettet og bruk høynivåinngang på suben, helt klart den beste løsningen.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Finn en oppgradert EC 4.5. Passer utmerket til Klipsch.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.332
Antall liker
11.062
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, det står en glitrende kora eclipse på bruktbørsen til 8000 kr... Den ville jeg sjekket ut.
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Nå virker jeg så smått tilbakestående her kanskje, men det får våge seg:
Bruke høynivåutgang til sub fra effektforsterkeren?

Ser på 1090`n her at det er fire utganger trass i at det er en 2kanaler.
Mener du da ar jeg skal bruke 2 av de til å styre sub, baluba?

Og hvorfor er de 2 ekstra der i utgangspunktet?

Takker for innspill hittil, er ingen ekspert, og IHVERTFALL ikke på rør. Men vil altså ha god og varm lyd, og MYE av den.... :D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Lundini skrev:
Glemte forøvrig at det bør være subutgang på preamp, da rf-7 ikke går veldig dypt.....
Jeg ser du sier dette, at RF 7 ikke går dypt. Nu vel. Har du RF 7 Mk 1 eller 2? Har du dem i hjørnet? VET du at de er innspilt? RF'ne er ekstreme mht innspilling, og endrer seg voldsomt underveis.
RF 7 Mk 1 er vanskelige; der vil BÅDE kilde, pre og power være av stor interesse, i tillegg til rom og alle mulige andre detaljer. Men at de IKKE går dypt, er med respekt å melde en gedigen misforståelse! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Er mk1
Garantert innspilt. Har hatt de noen år på diverse dårlige forsterkeroppsett...
Plassering: føler jeg har prøvd det meste. Tilogmed forskjellige hus:)
Har alltid vært dypbass som mangler, mener og jeg har lest at de går ned til noenogtredve hz? Er ikke dypt det.

Nei, det spørst om en amatør skulle hatt noen andre HT, men har lyst å få det til å fungere greit også.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom det er føresett at du skal ha dette utstyret, vil ein klassisk rørforforsterkar vere passande klangmessig dersom du ynskjer å roe ned ein litt framfusen topp. Til å få fram bassen, er sjølvsagt forforsterkarvalet vesentleg, men her er effektforsterkar viktigare. Det er naturleg å tenkje subb då, og ekstra terminalar eller eigen subutgang er då greitt, om enn ikkje eit must (det kan lagast ei leidning som deler signalet. Dessutan har mange subbar også stereo utgang i tillegg til inngang.
Men så til råd: du skulle få relativt gode vilkår om du går for ein klassikar. I mi bok vert det då gjerne å leite etter ein amerikansk forforsterkar.
Audio Research har doble utgangar på alle forforsterkarane sine etter gammalt, og dei har tre som skulle vere aktuelle:
SP3 er akkurat den rette, men han er gjerne både dyr og ganske vanskeleg å finne. Til gjengjeld kan han oppgraderast til så til dei grader god lyd, om du vel å gjere dette.
SP6 er også god, men her er det vanskeleg å finne fram til den du bør ha, B-utgåva. Denne er veldig god. Det skal også finnast ei E-utgåve som er endå betre, men den har eg ikkje høyrt. Modellane mellom er litt kvassare i klangen, og sjølv om dei elles er gode, er vel noko av vitsen borte? A-utgåva er også heilt grei, og bør gå for noko lågare pris enn dei andre.
SP 8 er toppers, spesielt i mellomtonen. SP 10 vert gjerne for dyr, og dei seinare modellane vil eg ikkje utan vidare tilrå i denne samanhengen, sjølv om dei absolutt har sine kvalitetar.
Så har vi Conrad Johnson. Finn du ein PV 2, har du skote gullfuglen. Kan suse litt, men bortsett frå det burde dette vere idealpartnaren til dei andre komponentane dine. Denne har også to utgangar, meinar eg å hugse. Det same gjeld PV 5 og Premier 3, som er gode i din samanheng, men kanskje litt vanskelege å finne? Dei andre CJ er gjennomgåande gode, men sjølv om dei moderne har dobbelt sett utgangar, vil iallfall min ET 2 ha så nøytral klangkarakter at dette matcheopplegget vil vere vanskeleg. Eg vil tru at ein ET 2 vil ligge på om lag 1/2 nypris, og vil då vere 14 - 15 kkr, som vert langt høgre enn dei andre aktuelle. Då kan du også vurdere Rogue Perseus, som også er ein svært nøytral sak.
Det er mange andre spennande rørsaker, og det kan hende du finn ein Vincent, Dynaco, McIntosh, Bat til ein rimeleg penge, som kan fungere godt.

Hugs at det alltid er eit visst sjansespel å handle brukt utstyr, og det kan vere trøbbel med ting som er 20-30 år gammalt (men eg har sjølv ein ARC SP 10 eg kjøpte for snart eit kvart århundre sidan, og eg brukar han (nesten) kvar dag. Dette er ting som er bygde for å vare lenger enn garantitida.
Lukke til.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
161
Sted
Bergen
Noen tanker fra en amatør som sliter med noe av det samme...

Jeg har en conrad-johnson PV11 som suser så jeg ville bytte den ut...prøvde med en Kora Crescendo rørpre, men det ble helt feil hos meg...det er nok en fantastisk pre, men ikke hos meg.

Koblet PV11 opp igjen og yess...der var bassen og mellomtonen på plass igjen!!

Jeg har bare hørt EAR V20 i mitt oppsett og den låt flott...så jeg ble sjokkert over forskjellen i lyden...helt utrolig. Bruker jo samme effekt trinn CJ MV52 EL34 basert rør effekt

Koraen returneres og jeg må prøve å finne en erstatter for en PV11...eller leve med susingen...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lundini skrev:
Nå virker jeg så smått tilbakestående her kanskje, men det får våge seg:
Bruke høynivåutgang til sub fra effektforsterkeren?

Ser på 1090`n her at det er fire utganger trass i at det er en 2kanaler.
Mener du da ar jeg skal bruke 2 av de til å styre sub, baluba?

Og hvorfor er de 2 ekstra der i utgangspunktet?

Takker for innspill hittil, er ingen ekspert, og IHVERTFALL ikke på rør. Men vil altså ha god og varm lyd, og MYE av den....  :D
Hvis det siste betyr noe så velger du neppe Rotel pre, i alle fall. Merkesynergi har ingenting å si hvis man vil et spesielt sted med kombinasjonen.

Ja, du kan for eksempel bruke de to siste utgangene til sub. Hvorfor de finnes? I tilfelle du trenger dem, som nå.

Du skriver at noen og tredve hz ikke er dypt. Hvilken musikk lytter du til da? Klassisk med hovedvekt på orgel og pauker? Techno med masse synthbass? Du er klar over at en løs E på en Fender Jazzbass er over 41 hz?
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Pop,rock, hardrock, metal, klassisk,Goth, rockabilly, tekno, tyggispop, enigma og den slags, rock'n roll, blues, bluegrass, noe gammel country, norske folketoner,og en og annen slått på munnspill.

Cluet her er: variasjon. Bør funke til alt, med litt tyngde og varme i lyden. Problemet mitt er vel at jeg har kjøpt høyttalere som er "vanskelige". Men jeg liker råskapen i dem, og vil få dem til å funke både til hverdags og fest. Hva bassen angår, så syns jeg ihvertfall selv at de mangler en del i bunn. Er litt vanskelig å hjelpe meg antar jeg, da jeg ikke kan helt konkret komme med noe sånt som "DET er feil"
Men har hørt rf83 med mcintosh oppsett og synes det låter veldig bra.
Kan det være til hjelp hos dere lydeksperter? Mcintosh syns jeg er litt dyrt da...
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
*******Annonse slettet - ikke tillatt jfr. regelverket *********

Eller legenden BAT VK-30 til halve prisen :D
Gammel aktiv dynamic til ca 4tusen er og hurtighet og bassdriv i,den har god riaa . Men er en gammel sak ,om det betyt noe...den har en egen utgang med en slags "rørlyd ". Har en test av dette fra danske high fidelity nr.9-88.
Har brukt denne sporadisk siden kjøpet i 1996 direkte fra Leif,med div oppgraderinger....
'kortest mulig signalvei via akslinger og stag ting. Ettermontert separat psu,finnes omkring 250 stk produserte trur æ.
Denne er ikke til salgs,bare et bilde av kunstverk inne i en pre
 

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har hatt RF7 selv og de går dypt. Men i tillegg til det så har de en hurtighet og definisjon som du kanskje bare hører på horn! De krever en strømsterk forsterker!!! De måler ca 2,5 resistiv ohm i bassen og det er tøft for forsterkeren selv om følsomheten er høy....

MEN, de er litt skarpe i lydbildet og jeg anbefaler STERKT en mykt spillende forforsterker eller en ditto rør-preamp.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.765
Antall liker
5.012
Sted
Nøtterøy
Sikkert flere rør-forforsterkere som har en ekstra utgang som du kan bruke til sub.

Min har det. Testet ut denne med sub, og det fungerte veldig bra.



 

AB1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
159
Antall liker
1
Audio Experience er det beste du kan få til den prisen. Bedre enn ARC SP16 og CJ ET2 som koster over 30000.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.332
Antall liker
11.062
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje du kan sette deg inn i regelverket? Linker til det her.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.msg1119478.html#new

Bl.a. disse:

6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Kanskje du kan sette deg inn i regelverket? Linker til det her.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.msg1119478.html#new

Bl.a. disse:

6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
Er ikke det det du gjør i svar #7?
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
eposhansen skrev:
ble slettet,hvorfor?
Tull og vas! Æ vet ikke om noen DP CA1mc som er til salgs noen plass ???
Produktet e produsert i 1986 med serie nr24,hvor mange trur der det e igjen etter 25år som lever enda...
Nei dette forstår jeg enda ikke,modifisering ble gjort før jeg kjøpte den og besto i følge Ertsen å flytte strømforsynig på utsia kabinettet,skifte strømkabler samt justere opp det som behøvdes? Er det der jeg gikk for langt,trur ikke det e meninga jeg skal legge ut stort mere no. Er for merkelig og "useriøs" for disse ortlige folka her inne,pluss at jeg legger ut for mange bilder som tydeligvis irriterer mange. Har fått beskjed at det er ikke rart at "folk" lurer på min mentale tilstand.
Dette tar jeg til etterretning,og tenker godt gjennom hva jeg skal gjøre med saken,lykke til videre gutta boys!

sett fra siden,bruker den enda og ville anbefale å lete opp en sån....
 

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Hei, det står en glitrende kora eclipse på bruktbørsen til 8000 kr... Den ville jeg sjekket ut.
?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lundini skrev:
Pop,rock, hardrock, metal, klassisk,Goth, rockabilly, tekno, tyggispop, enigma og den slags, rock'n roll, blues, bluegrass, noe gammel country, norske folketoner,og en og annen slått på munnspill.
Ikke mye lyd under 41 hz på den listen der. Sikker på at det ikke er en forsterker med tonekontroller du er på jakt etter?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
26.437
Antall liker
53.860
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
79
Få byttet ut den Rotelen så fort som mulig ;D
Passer ikke til klipsch i det hele tatt.

O
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Bytte rotel`n? Steike ta.... Hvorfor? Skulle tro det var hauger av krefter (2x380w, 38 kg), jeg tenkte at det kombinert med en super pre til klipsch måtte bli bra? Gjør effektforsterkeren så mye rart ved lyden?

Hahaha, er ikke greit for en stakkars bygdetulling dette :D
Ender vel opp med Mcintosh til slutt, men må jo gå an å få godlyd med trøkk fram til økonomien sier DET er greit ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lundini skrev:
Bytte rotel`n? Steike ta.... Hvorfor? Skulle tro det var hauger av krefter (2x380w, 38 kg), jeg tenkte at det kombinert med en super pre til klipsch måtte bli bra? Gjør effektforsterkeren så mye rart ved lyden?

Hahaha, er ikke greit for en stakkars bygdetulling dette :D
Ender vel opp med Mcintosh til slutt, men må jo gå an å få godlyd med trøkk fram til økonomien sier DET er greit ;D
Tøys.

Liker du Rotel-en, så beholder du den. Det finnes ingen fasit.

Det er også sant (i mitt hode, i alle fall) at du påvirker lydsignaturen mye mer ved å bytte til en annen (rør-)forforsterker enn til en annen (transistor-)effektforsterker.
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Hvis jeg velger å gå for en økonomisk "oisann", blir ting lettere da?
Har som sagt lyst å holde et lavt budsjett, men....
Det er for eksempel en Mcintosh c220 til salgs her på forumet, hva tror folket om noe sånt?

Kan jeg med den forvente lykke og glede innerst i hjerterota?

Mcintosh+rotel+klipsch=giftermål?
 
  • Liker
Reaksjoner: GSH

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Har brukt EC-4.7 selv med stort hell, og det samme med Yamaha rx-v 767 som er en resiver med pre out. En av di Yamahaene foreks. Rx-v 1067 har omtrent samme preamp, og burde hvere å få tak i til en rimelig penge. Ellers kan du bruke en vilken som helst preamp, er bare å koble y-ledd på preout, og vips så har man to utganger til til sub bruk. Velger du å gå for resiver er yamaha et godt valg til klipsch da di er litt rundere i lyden og ikke så skarp. Da har du også mulighet til å utvide til fyll surround.
Lykke til ditt preamp valg.

R.J :)

Pop,rock, hardrock, metal, klassisk,Goth, rockabilly, tekno, tyggispop, enigma og den slags, rock'n roll, blues, bluegrass, noe gammel country, norske folketoner,og en og annen slått på munnspill.

Cluet her er: variasjon. Bør funke til alt, med litt tyngde og varme i lyden. Problemet mitt er vel at jeg har kjøpt høyttalere som er "vanskelige". Men jeg liker råskapen i dem, og vil få dem til å funke både til hverdags og fest. Hva bassen angår, så syns jeg ihvertfall selv at de mangler en del i bunn. Er litt vanskelig å hjelpe meg antar jeg, da jeg ikke kan helt konkret komme med noe sånt som "DET er feil"
Men har hørt rf83 med mcintosh oppsett og synes det låter veldig bra.
Kan det være til hjelp hos dere lydeksperter? Mcintosh syns jeg er litt dyrt da...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pop,rock, hardrock, metal, klassisk,Goth, rockabilly, tekno, tyggispop, enigma og den slags, rock'n roll, blues, bluegrass, noe gammel country, norske folketoner,og en og annen slått på munnspill.
Hva trenger du bass under 30-40Hz til, da? ;)

Jeg har RF-63, som ikke går dypere enn RF-7 i alle fall, og dypbass er absolutt ikke noe jeg savner.

....Bare mine $0.02

Edit: Ooops. Det var en gammel tråd, gitt. Nuvel.
 

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Ja Det hva jo en foreldet tråd !!! Ser det selv nå. :rolleyes:

R.J :cool:
 
Topp Bunn