Hvilken gitarsolo gir deg gåsehud?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Mest gåsehud får jeg når jeg hører gitarspillet og stemmebruken til Prince i låta "the Ride" (blueslåt). Det er det mest sensuelle og sexy jeg noensinne har hørt.
    Ikke rart damene nærmest få orgasme bare av å høre fyren spille den :)
    Jeg har hørt ham spille den i 4 forskjellige versjoner og har en av dem på cd og en på consert DVD. Cd-versjonen jeg har er raskere, tøffere og villere - mens dvd-versjonen vel er mer sensuell. Den aller beste jeg har hørt var live på konsert.
    Forøvrig er det veldig synd at det er helt ræva lyd på de konsert-dvd av ham jeg har hørt (og anskaffet meg).
     

    magenuss

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hell's Kitchen etterfulgt av Lines In the Sand av Dream theater. Ikke minst Sacrificed Sons etterfulgt av Octavarium. Dette er to majestetiske sekvenser ass... Fy søren
     

    Vedlegg

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Siden ingen har nevnt EC:

    - Have you ever loved a woman fra E.C. was here.
    - Det meste på Layla albumet
    - Cream - Crossroads, Sitting on top of the world, White room, spoonful.

    Hiram Bullock spiller gitar på Stings versjon av Little wing.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Eddie Hazel i Funkadelic. LP Maggot Brain.

    Eddie Hazel's soloskive er også bra. Games, Dames & Guitar Thangs (1977)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Ellers er Jeff Beck noe i nærheten av genial på låta "The Ballad of Bill Hubbard", hentet fra Amused to Death (Waters). Forresten, alt Jeff gjør på den skiva oser klasse...
    Det er definitivt min førstekandidat. Enkelt og utrolig effektivt. Spilles best drønnhøyt (men rent).

    Jeg mener absolutt å høre at de gutta hadde lyttenivåer som SFT ville ha gått bananas over på den låta. Så er vel Jeff Beck også halvt døv nå...

    -k
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Hell's Kitchen etterfulgt av Lines In the Sand av Dream theater. Ikke minst Sacrificed Sons etterfulgt av Octavarium. Dette er to majestetiske sekvenser ass... Fy søren
    Så er vel også John petrucci en av verdens ypperste gitarister for tiden. De siste låtene på cd 2 av "Six deegres of inner turbulence" er jo fantastiske.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Skal jeg slenge en brannfakkel da tro...? Ace Frehley er suveren i sin lynraske, ultraeffektive og dønn to-the-point solo på "I was made" med Kiss fra Dynasty... selv om skiva kom etter Kiss' mest kreative periode, såpass må innrømmes..

    Mvh Vidar P
    Jeg tror faktisk ikke det er Ace som spiller den. Han ble jo litt sær og alkoholisert etter suksessen med sin solo-plate, og spilte stort sett bare soloene på sine egne låter etter det. Men jeg er enig i at han hadde en del bra soloer. Håper han blir med i bandet igjen. Det blir litt idiotisk når en annen fyr gjømmer seg bak maska.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Ritchie Blackmore: Mange... Anybody there...Wasted sunsets... Stargazer fra Live in Germany 1976....

    Mvh
    Håkon
    Ah... Blackmore... Du har vel fått med deg at det er gitt ut en Live Rainbow-DVD fra den tiden nå? Måtte den plumpe ned i postkassa snart. (play.com)

    Blackmore er jo alltid best live. Mine favoritter er Highway star og Child in time (fra Made in Japan), Mistreated (fra Made in Europe og Rainbow on stage), Catch the rainbow (også Rainbow on stage, som jeg liker bedre enn Live in Germany), Spotlight kid og Difficult to Cure/Beethovens 9.  (fra Difficult to cure) og Death alley driver (fra Straight between the eyes).

    Catch the rainbow fra Rainbow on stage er ren magi. Når han endelig avslutter låten er det helt stille i salen i  flere sekunder før applausen endelig kommer.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Gåsehudgitarsolo nr 1 for meg er Michael Schenker på Rock Bottom fra UFO's liveplate Strangers in the night. Kunne forøvrig listet opp hele plata. Dette er så brilliant og aggressivt som bare en tysk 16-åring som blir dratt ut av sin trygge tilværelse som gitarist i storebrorens band, og satt inn i et relativt stort engelsk band, hvor alle drakk rimelig heftig, og han kunne knapt nok snakke engelsk, kan få til. Dvs. han var ikke 16 år lenger da live-plata ble spilt inn. Nå ble forøvrig storebrorens band etter hvert betydelig mer kjent enn UFO med årene.

    Ellers er det lett å bli imponert av Gary Moore på tittellåten til Black Rose av Thin Lizzy, og The Loner.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Har en trippel bootleg med SRV, og låt 9 på disc 2 er et vanvittig opptak av "Life without you" hvor han holder en tale om at han har funnet ut hva som spiller en rolle her i livet. (Nylig nykter) :D

    Så kommer det. Får nesten tårer i øyekroken...
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    ....
    Ellers er det lett å bli imponert av Gary Moore på tittellåten til Black Rose av Thin Lizzy, og The Loner.
    Gary Moores "We want moore" er også absolutt anbefalelsesverdig.
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    SULTANS OF SWING - DIRE STRAITS/ALCHEMY
    (Litt dårlig live innspilling men kuuuul gitarsolo)
     

    jojen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2004
    Innlegg
    96
    Antall liker
    2
    Hmm,
    må vel tilbake i de dager da soloer var kjappe og laaange.

    Litt nuppete i huden ble man vel den gangen av låter som:

    - Uriah Heep "Salisbury"

    - Colosseum "Lost Angeles"

    - Focus "Anonymous Two"

    - Allman Brothers Band "Whipping Post"
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    13.348
    Har en trippel bootleg med SRV, og låt 9 på disc 2 er et vanvittig opptak av "Life without you" hvor han holder en tale om at han har funnet ut hva som spiller en rolle her i livet. (Nylig nykter) :D

    Så kommer det. Får nesten tårer i øyekroken...
    Tårene triller hos meg jowil :-/
    Men det er sinnsykt fett det som kommer.
    Du finner det sporet også på gjenutgivelsen (remastering) av skiva In Step fra 1989/1999 sammen med 4 andre bounus tracks previously unreleased - snufs... :-[ 8) ;D
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Tårene triller hos meg jowil :-/
    Men det er sinnsykt fett det som kommer.
    Du finner det sporet også på gjenutgivelsen (remastering) av skiva In Step fra 1989/1999 sammen med 4 andre bounus tracks previously unreleased - snufs... :-[ 8) ;D

    JØSS!!! ???
    To minutter før jeg satte meg foran pc'en og leste innlegget ditt satte jeg på en nyinnkjøpt skive!
    Gjett hvilken!!!
    ;D ;D ;D
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    13.348
    JØSS!!!  ???
    To minutter før jeg satte meg foran pc'en og leste innlegget ditt satte jeg på en nyinnkjøpt skive!
    Gjett hvilken!!!
    ;D ;D ;D
    Spooky ;)

    Så var det ståpels gitasoloene:

    Ritchie Blackmore - Highway Star, Child in Time, Lazy (alle fra Made in japan skiva til Deep Purple).

    Stevie Ray Vaughan - Little Wing fra skiva the Sky is Crying (bare spør LMC ;)) - sykt bra!!!

    I samme åndedrag må nevnes vår "alles" kjære Marius Muller fra skiva Plugged Live hvor det foreligger en perlerad av gitarsoloer. bare hør fra spor 11 Little Wing og ut. Etter en slik utblåsning er jeg helt salig foran anlegget (og litt trist fordi både MM og SRV er borte).

    David Gilmore - Comfortably Numb fra live skiva delicate Sound of Thunder - siste riffet når noe sånt som 1 mill watt fyrer og lader ut på full guffe er steike rått.

    Må også nevne Nguyèn Lè og skiva Purple celebrating Jimi Hendrix. Need I say more?!

    Dermed må Jimi Hendrix inn med Voodoo Child sammen med så mange mange andre som ikke er nevnt, dog ikke glemt. Var det noen som nevnte villmannen Bjørn Berge ;) ahhh...deilig deilig med så mye bra musikk i hylla. Blir sent i dag tror jeg 8)

    Avslutningsvis må Ry Cooders solo på låta Alone in the Dark fra John Hiatts skive Bring the Family nevnes. Første gang jeg hørt`n satt jeg fastfrosset i bilen. Året var 1989. Natta :D
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    I mine ører egner gitaren seg bedre som rytmeinstrument og effekt enn som soloinstrument, men Marius Mullers covring av "Little Wing", og gitarsoloen på denne, er faktisk jævlig bra!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hendrix har tross alt gjort 'Little wing' bedre selv, og det ved flere anledninger. Sjekk f.eks. den på 'In the west'.

    Og når folk påstår at SRV spilte Voodo Child (slight return) bedre enn originalen... Da lurer jeg på hva de røyker, sånn rent bortsett fra maling, mener jeg.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.456
    Antall liker
    1.545
    Torget vurderinger
    29
    Må bare få nevne en kort akustisk perle, "Dee" med Randy Rhoads. FInnes på albumene Tribute to Randy Rhoads og Blizzard of Ozz. Han var en meget dyktig gitarist.
     

    weltschmerz

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Blue Oyster Cult med Don't Fear the Reaper har en ganske heftig gitarsolo.. Ellers så synes jeg Motorpsycho har mange fengende (og ikke for lange) soloer..
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Når vi først er inne på gitarspill, vil jeg gjerne nevne gitarspillet til Stephen Stills og Eric Clapton på låten "Go Back Home" som man finner på LP/CD'en Stephen Stills av og med Stephen Stills. En ukjent (?) perle.

    Og hvis du først tar frem denne platen, spill for all del også låten "Black Queen". Stephen Stills alene, og visstnok skikkelig dritings, men ikke noe mindre bra for det.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Inca Roads

    Watermelon in easter hay

    Black Napkins
    FZ: Thank you! Now this is a, this is an instrumental song, it's a tender, slow-moving ballad sort of a song, that carries with it the implied message that the complete woman must also have an asshole.)

    Montana

    Zomby Woof

    Ship Ahoy

    Deathless Horsie
     

    Monoas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2004
    Innlegg
    563
    Antall liker
    0
    Vi trenger vel ikke å gå lengre enn til første spor på tidenes beste plateutgivelse. "Taxman" på Beatles "Revolver". På denne George Harrison-låta leverer Pau McCartney en kort, men helt sinnsvakt bra og psykedelisk gitarsolo.

    Ellers er ikke denne så verst heller http://www.youtube.com/watch?v=_fOs2Snt62U

    George Harrison leverer en gnistrende og frenetisk gitarsolo 1.14 inn i låten.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Cheap Trick - Aint That a Shame.
    Ligger på Youtube. Vet ikke åssen jeg legger ut link.

    Men dette er gittarspelling !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.305
    Antall liker
    35.089
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mye bra gitarsoloer gjennom tidene, Robert Cray har mye bra, men en solo som har holdt i mange år er på låta "Access to Data" fra albumet Masques med Brand X - høy gåsehudfaktor !
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Akkurat nå hører jeg på Black Napkins....får litt gåsehudfølelse av det ;)

    Ellers er det så mange gode gitarsoloer at det ville være tullete av meg å bare nevne noen få. En gitarsolo eksisterer jo ikke i vakuum, den henger sammen med resten av låta, dine følelser og sinnstemning der og da osv, osv....

    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn